Fakty i opinie

stat

Mikrowybuchy na Trasie Sucharskiego

Zobacz poniedziałkowe mikrowybuchy na Trasie Sucharskiego.



Ziemia zadrżała i to siedmiokrotnie. Na szczęście to nie trzęsienie ziemi w Trójmieście, a  prace przy budowie Trasy Sucharskiego. Drogowcy sprawdzają, czy podziemne wybuchy wzmocnią grunt, po którym pobiegną nasypy przyszłego węzła "Ku Ujściu".



Dziura jaka powstaje po zdetonowaniu pod ziemią materiału wybuchowego.
Dziura jaka powstaje po zdetonowaniu pod ziemią materiału wybuchowego. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl
W poniedziałek na budowie środkowego odcinka Trasy Sucharskiego, tuż obok skrzyżowania ul. Ku Ujściu z ul. mjr Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska, rozpoczęto doświadczenia, które mają dać odpowiedź na pytanie: jak wzmocnić podłoże, by wybudować na nim nasypy?

Na specjalnie przygotowanym poletku doświadczalnym dokonano siedem odwiertów, do których wprowadzono materiał wybuchowy - amonit. Jego eksplozję wywołał impuls elektryczny.

Czemu mają służyć wybuchy? Każdy z nich ma wzruszyć, a przez to zagęścić grunt i tym samym zwiększyć jego nośności. Dlaczego zwiększyć a nie osłabić? Bo po wybuchu znikną dziury, czyli wolne przestrzenie między warstwami gruntu. Materiał wybuchowy stosuje się w tych miejscach, gdzie konwencjonalne metody wymiany podłoża zajęłyby wiele czasu.

Najważniejsza drogowa inwestycja Gdańska to:

Trasa Słowackiego 39%
Trasa Sucharskiego 9%
dokończenie trasy W-Z 14%
Południowa Obwodnica Gdańska 38%
zakończona Łącznie głosów: 896
- By upewnić się, że metoda mikrowybuchów jest właściwa do zagęszczenia i wzmocnienia gruntu, musimy przeprowadzić 42 podziemne eksplozje. Po tygodniu sprawdzimy, czy nośność gruntu się poprawiła - wyjaśnia Marian Krzyżostaniak, kierownik robót z firmy Polbud Pomorze.

To nie pierwsze tego rodzaju prace na terenie Gdańska przy zastosowaniu metody . Już w 1979 r. wzmocniono dno morskie pod falochrony w Porcie Północnym o długości ok. 700 m. 11 lat temu tą metodą przygotowano teren pod nasyp, na którym powstał wjazd na most wantowy. Wtedy szczególnie mieszkańcy wysokich budynków mogli odczuć ich chwianie.

Jedną z większych wykonanych na terenie Pomorza i zarazem całego kraju operacji wzmocnienia podłoża przy zastosowaniu mikorowybuchów było zagęszczenie w 1984 r. gruntów na terenie budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu.

Środkowy odcinek Trasy Sucharskiego liczy ok. 2,7 km długości. Wykonuje go firma Skanska, a inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawca za budowę dwujezdniowej drogi wraz z Węzłem Ku Ujściu otrzyma 184 mln zł. Odcinek ma być gotowy pod koniec 2012 r.

Podziemne mikrowybuchy mają na celu wzmocnić grunt.

Opinie (46) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.