• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion więcej pasażerów w SKM, rekord przewozów PKM

Szymon Zięba
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
O ponad milion wzrosła liczba pasażerów SKM, rekord odnotowała również PKM. O ponad milion wzrosła liczba pasażerów SKM, rekord odnotowała również PKM.

Rośnie liczba pasażerów, którzy korzystają ze składów SKM i PKM. Przez pierwsze 10 miesięcy tego roku "eskaemki" przewiozły w sumie ponad 29 mln osób, czyli ponad milion podróżnych więcej niż w tym samym czasie w 2018 r. Historyczny rekord odnotowała również PKM - w październiku ze wszystkich połączeń systemu skorzystało 414 100 pasażerów.



Którym rodzajem komunikacji miejskiej podróżuje ci się najbardziej komfortowo?

Pociągi SKM są jednymi z najpopularniejszych środków transportu w Trójmieście. Z ostatnich danych przewoźnika wynika, że wzrosła liczba osób, które zdecydowały się skorzystać z usług kolejarzy.

Podczas gdy w zeszłym roku - od stycznia do października - żółto-niebieskimi składami podróżowało dokładnie 28 mln 507 tys. 436 pasażerów, w analogicznym okresie tego roku było ich już ponad 29,5 mln. Oznacza to wzrost liczby pasażerów o 1 mln 039 tys. 458 osób.

Wśród prawdopodobnych przyczyn wzrostu Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, wymienia:
  • rosnącą liczbę mieszkańców aglomeracji, zainteresowanych korzystaniem z komunikacji publicznej;
  • spadającą przepustowość dróg (korki zniechęcają do korzystania z aut i autobusów i skłaniają do korzystania z transportu szynowego);
  • zmiany w szkolnictwie (podwójne roczniki w szkołach średnich);
  • więcej imprez masowych;
  • wzrost świadomości ekologicznej skłaniającej do wyboru komunikacji publicznej.

Większa liczba pasażerów oznacza także większe wpływy do kasy przewoźnika. Przez 10 miesięcy zeszłego roku SKM zarobiła ze sprzedaży biletów ponad 72 mln zł, w tym roku w tym samym czasie - niemal 75 mln zł.

Więcej pasażerów także w PKM



Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, poinformował, że wzrost liczby pasażerów odnotowano także w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ze wszystkich połączeń systemu PKM skorzystało bowiem 414 100 pasażerów.

Coraz więcej pasażerów korzysta z PKM. W październiku liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła 400 tys. Coraz więcej pasażerów korzysta z PKM. W październiku liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła 400 tys.
To - jak podkreślają przedstawiciele UM - historyczny rekord. Rekordem okazało się również połączenie do Kartuz. W październiku pociągi przewiozły tam aż 104 tys. podróżnych.

Październik 2019 r. to pierwszy miesiąc w historii, w którym liczba pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przekroczyła 400 tys.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Dla porównania w październiku 2018 r. pasażerów było ok. 372 tys.

- W rekordowym październiku aż 104 tys. osób to podróżni odcinka kartuskiego. To również najwięcej w historii linii - podsumowuje marszałek Mieczysław Struk.

W marcu otwarto węzeł przesiadkowy przy PKM. Materiał archiwalny.

387 miejsc parkingowych, 25 stojaków na rowery, rozbudowany system monitoringu, zbiornik retencyjny, drogi manewrowe i nowe chodniki. W Rębiechowie przy przystanku PKM otwarto węzeł przesiadkowy.

Miejsca

Opinie (208) 5 zablokowanych

  • (1)

    Ja się przesiadłem na PKM tylko ze względu na korki. Na trasie dom-praca-dom oszczędzam minimum godzinę dziennie i 200zł miesięcznie licząc tylko cenę paliwa. Gdyby tak jeszcze kolejarze wyciągnęli wnioski ze swoich statystyk i dopasowali pojemność składów do zapotrzebowania, żeby nie jeździło się w godzinach szczytu jak śledzie w beczce...

    • 60 2

    • Jeżeli chodzi o PKM, to kolejarze zajmują się utrzymaniem infrastruktury, prowadzeniem ruchu kolejowego oraz obsługą taboru kolejowego.

      • 2 2

  • Te dane to i tak śmiechu warte względem tego co mogłaby osiągać PKM, gdyby tylko wykorzystała swój potencjał i pociągi kursowały z jakaś normalną częstotliwością.

    • 57 0

  • (4)

    Droga Redakcjo, napiszcie proszę jeszcze jakie warunki panują w pociągach PKM w godzinach szczytu. Komfort podróżowania rano między 7 a 8 rano między Kiełpinkiem PKM a Wrzeszczem ( kierunek Wrzeszcz ) jest wręcz ujemny. Tłok taki, że jakaś tragedia jest tylko kwestią czasu. Bezpieczeństwo zerowe. Wybierzcie się z aparatem np. na Jasień PKM na kurs o godz. 7.34 i zróbcie reportaż w jakich warunkach podróżują pasażerowie o tej godzinie - tak w kontraście do powyższych sukcesów.

    • 72 5

    • (3)

      Dokładnie, pociąg o 7.19 ma podczepiony drugi skład, więc jest dłuższy i jako tako jeszcze daje radę, ale ten o 7.34 już nie został powiększony i jest makabra.
      Już pomijam kwestię braku wentylacji, klimy czy czegokolwiek i dodatkowo ogrzewanie... w ogóle nie da się oddychać, gorąc straszny!

      • 14 2

      • (2)

        Ma podczepiony drugi skład, ale nie zawsze :(

        • 4 1

        • (1)

          Ostatnio raz nie było go i część ludzi została na przystanku... opóźnienie też było ogromne.

          • 5 1

          • Więc ciekawe, czy to był tylko wyjątek, czy ta dobra zmiana trwająca od 14 października się już skończyła...

            • 6 0

  • od posłów opozycji ciąglę słyszłe jak jest źle (1)

    • 8 8

    • Na Pomorzu działa opozycja, dlatego jest dobrze.

      • 3 3

  • Dla zwyklego człowieka to raczej zla wiadomosc, no chyba ze pocigi kursowałyby.czesciej

    • 22 2

  • Opinia wyróżniona

    Bo to jest przyszłość! (10)

    Transport szynowy mimo wad i ograniczeń i tak jest najbardziej przyszłościowym środkiem transportu. Gdyby otworzyć nowe linie SKM np. na terenach Gdańska Południe, Gdyni Zachód czy północnych dzielnic Gdyni wyniki byłyby jeszcze bardziej spektakularne. Układ drogowy jest obecnie już tak niewydajny, że wystarczy jedna stłuczka aby sparaliżować pół miasta. Gdyby jeszcze był spójny, tani i łatwo dostępny bilet trójmiejski pasażerów byłoby jeszcze więcej.

    • 257 5

    • SKM na Gdańsk Południe? (2)

      Bardzo dobry pomysł ale nie wg Biura Rozwoju Gdańska.
      Oni nie widza potrzeby SKM - tacy fachowcy nam się trafili.

      • 43 2

      • To takich fachowcow sie znienia. Naprawde nie wiem na co czekacie ? jest tyle chetnych stowarzyszen ? (1)

        Frag, Miasto Wspolne, etc

        • 19 0

        • No ale jak wszyscy głosują

          "byle nie PiS" bez wnikania i wymagania od kandydatów to potem nie ma szans na zmiany.

          • 24 1

    • Na linii SKM też wystarczy awaria czy pieszy na torach, żeby sparaliżować SKM (1)

      invalid argument

      • 7 21

      • no to zawsze wtedy masz alternatywę w postaci tramwaju. A jak nie ma SKM, tramwaj się zepsuje, to zostaje tylko iść pieszo (bo autobusów nie ma - zlikwidowali po wybudowaniu tramwaju)

        • 14 1

    • (3)

      Nie wiem dlaczego przy tak dużym zapotrzebowaniu kursują mikroskłady. Tabor SKM w porównaniu do Kolei Dolośląskich lub Mazowieckich to złom. Zielonyw środku Newag to bajka. A skoro Warszawa wycofała się z Pesy / rzekomo z powodu opóźnień w dostawie- prawie gotowe składy/ to możnaby ze świetnie zarządzanego budżetu miejsckiego wynegocjować dobre warunki.

      • 26 1

      • SKM to PKP i nie licz, że cos kupi. (2)

        kiedyś na SKM jeździły składy po 3 zestawy 3 członowe, ale to było w poprzedniej rzeczywisości.
        Koleje Dolnośląskie i Mazowieckie to własność samorządu, podobnie jak Wielkopolskie, Małopolskie, Śląskie, Łódzkie.

        • 16 2

        • no i?

          czy tu jak ktoś nie jest matołem, to jest dyskwalifikowany z pracy w kolei?

          • 1 1

        • Czy ktos naszym marszalkom broni kupic tabor?

          Tak jak w innych wojewodztwach?
          Ulozyc rozklad i taryfe, zaplacic za tory i utrzymanie taboru? Wynajac kolejarzy do realizacji. Chciazby z SKM. Albo tac lepsze warunki i sami przejda.
          No, kto broni?

          • 4 0

    • SKM do Gdańsk Południe? W mieście gdzie "rzondzooo" fanatycy tramwajów? Zresztą, ich już nawet nie stać

      na tramwaj przy mitycznej Nowej Świętokrzyskiej

      • 2 0

  • (2)

    Proponuję przedłużyć trasę SKM do Chojnic bez przesiadek! Tam nie mieszkają gorsi ludzie, też maja prawo do podróży w normalnych warunkach i z częstotliwością pozwalającą na wyjazd i powrót tego samego dnia!

    • 16 13

    • Chojnice to nie trójmiasto (1)

      • 6 2

      • CCC

        Czersk Chojnice Człuchów

        • 0 0

  • Proponuje tekst zaco kolejny raz donald dostał stanowisko (3)

    Za likwidacje polskiego przemysłu który był konkurencją dla zachodniego, Za opanowanie handlu przez zachodnie markety .Za to ze zostaliśmy złomowiskiem i wysypiskiem smieci zachodnich sprowadzanych masowo odpadów. Za Smieciowe umowy dla Polaków ,Za doproweadzenia do bankructwa Polskie szpitale których długi wykupowały mafie zyskując 1000razy więcej.za fiurmy lichwiarskie przejmujące mieszkania biedaków za złotówkę,za umoczonych w kredytach frankowiczach i jeszcze tysiące innych przykładów ale ogólnie za miliardowe zyski dla zachodnich koncernów w Polsce.

    • 21 14

    • Wania wracaj do Moskwy. Dosc tych kłamstw za ruble (1)

      • 10 4

      • Ty wracaj do Berlina, bo dobrze typ mowi.

        • 2 4

    • Gadu, gadu.... Gadu, gadu, a tu się trzeba brać za robotę. Dobre dojne już minęło, a teraz w ograbionym kraju jakoś trzeba będzie przeżyć czasy recesji. Mam nadzieję, że Ci dzisiaj zadowoleni, którzy coś tam skorzystali z pracy innych, również będą zadowoleni jak w dwójnasób będą musieli ponosić koszty recesji... Ci co nie skorzystali z pewnością nie będą zadowoleni, a żyć trzeba będzie.

      • 0 0

  • a ja jechalem 0 x (2)

    i dla zasady bede to kontynuowal, mam samochod i mimo ze kosztuje mnie to wiecej to komfort ogromny. Jak juz nie biore auta to ide albo z buta, albo rowerem albo zamawiam bolta. do skm z zasady nie wsiadam, zle mi sie to kojarzy. Kiedys jechalem to nastpnego dnia mialem katar i przeziebienie

    • 5 25

    • Brak kontaktu z ludźmi

      kończy się niską odpornością na wszelkie wirusy i bakterie. Potem zdziwienie że niewielka infekcja kończy się zapaleniem płuc.

      • 12 1

    • Najlepiej i najbezpieczniej to w ogole nie wychodzic z domu.

      • 6 1

  • SKM to kręgosłup systemu komunikacji pasażerskiej całego Trójmiasta.

    Szkoda, że w dokumentach strategicznych (planach sustensywnego - zrównoważonego - systemu mobilności miejskiej Gdańska i Gdyni rola SKM nie jest wystarczająco akcentowana. Największy niewykorzystany potencjał tkwi w szansach poprawy dostępności stacji SKM dla pieszych i rowerzystów (ewentualnie hulajnogowoców). W zasięgu 10 minutowego dojazdu rowerem (hulajnogoą) do stacji SKM mieszka grubo ponad 80% mieszkańców naszej aglomeracji. Dobrze że powstają zestawy stojaków do parkowania rowerów (z odpowiednimi wiatami) w pobliżu stacji SKM, ale zarządy kolei zdają się nie traktować systemu rowerowego jako strategicznego partnera. Warto nad tym pracować.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane