• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt na Hallera: milion na walkę ze zrywaniem trakcji

Maciej Korolczuk
26 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie trakcja wisi pół metra wyżej, niż wskazuje znak ograniczenia do 3,4 m. Mimo to, brakuje kilku centymetrów, by ciężarówka zmieściła się pod wiaduktem. Obecnie trakcja wisi pół metra wyżej, niż wskazuje znak ograniczenia do 3,4 m. Mimo to, brakuje kilku centymetrów, by ciężarówka zmieściła się pod wiaduktem.

Miasto przedstawiło koncepcję zmian, które mają wyeliminować zrywanie trakcji tramwajowej pod wiaduktem na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Zamiast wiotkiej sieci, podatnej na ugięcia i wiszącej na niewystarczającej wysokości pojawi się wisząca nieco wyżej tzw. sztywna sieć trakcyjna. Pojawi się też dodatkowe oznakowanie. Rozwiązanie ma kosztować 1 mln zł i zostać wprowadzone jeszcze w tym roku.



Czy nowe rozwiązania okażą się skuteczne?

Od jesieni 2018 r. na Hallera obowiązuje całkowity zakaz ruchu pojazdów ciężarowych. To pozwoliło nieco ograniczyć problem ze zrywaną trakcją, ale nie wyeliminować go całkowicie. W ostatnich latach takich zerwań było od 12 do 15 w ciągu roku.

Od początku 2019 roku - dwa. Wszystkie w tym miesiącu: w poniedziałek 10 czerwcawe wtorek 25 czerwca. Blisko było też 6 czerwca, ale tam w porę kierowca zorientował się, że może uszkodzić trakcję i wycofał pojazd.

  • Na początku czerwca kierowca ciężarówki był bliski zerwania sieci, ale w porę się zorientował i wycofał pojazd.
  • Kilka dni później - innemu kierowcy - ta sztuka już się nie udała.


Za każdym razem powód był ten sam: kierowca zbyt wysokiego pojazdu ciężarowego ignorował komunikat o przekroczeniu skrajni i wjeżdżał pod wiadukt, zrywając wiszące przewody trakcyjne. Głównie cierpieli na tym pasażerowie komunikacji miejskiej.

Na czas reflektują się tylko nieliczni kierowcy. Jak przyznają urzędnicy - większość z nich wjeżdża pod wiadukt z pełną świadomością, licząc na to, że "i tym razem się uda".

"Ja się nie zmieszczę?" Nierówna walka kierowców z trójmiejskimi wiaduktami



Zastosowane w ostatnich latach rozwiązania mające na celu ograniczenie problemu zostały wyczerpane. Nie pomogła ani detekcja przekroczenia skrajni, ani komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, ani kamery rejestrujące wykroczenia kierowców.

  • Detektor wysokości pojazdu ciężarowego, jaki stoi na al. Zwycięstwa na razie nie zdaje egzaminu, ale nie zostanie zdemontowany.
  • Znak zmiennej treści na al. Zwycięstwa, na którym wyświetlany jest komunikat do kierowcy, że jego pojazd jest zbyt wysoki.
  • Kolejny znak, który jest ignorowany przez kierowców. Wkrótce w tym miejscu stanie elektroniczna tablica z trzema komunikatami, które mają zmusić kierowcę do zatrzymania pojazdu przed wjazdem pod wiadukt.


Pozostały dwa wyjścia: gruntowna i bardzo kosztowna przebudowa układu drogowego wokół wiaduktu albo ingerencja w sieć trakcyjną. Ostatecznie zdecydowano się na to drugie rozwiązanie.

- Na czwartkowej sesji rady miasta radni zajmą się uchwałą, dzięki której do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni trafi 1 mln zł. 600 tys. zł zostanie przeznaczone na wzmocnienie i podniesienie trakcji o kilka centymetrów. Dodatkowo zostaną zamontowane izolatory, które w razie zerwania sieci umożliwią utrzymanie ruchu tramwajowego na jednej z dwóch nitek. Pozostała część kwoty zostanie przeznaczona na zakup dodatkowego oznakowania przy skrzyżowaniu Hallera z Trubadurów i radar wysokościowy. Chcemy, aby przetarg został ogłoszony w lipcu, a cała infrastruktura ma się pojawić jeszcze w tym roku - zapowiada Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Podobny znak już teraz stoi na al. Zwycięstwa, ale okazuje się niewystarczający. Po zainstalowaniu nowych znaków te dotychczasowe pozostaną na swoim miejscu. Przeznaczone środki pochodzą z oszczędności z dotychczasowych przetargów Wydziału Programów Rozwojowych.

  • Tak będą wyglądać komunikaty wyświetlane na znaku zmiennej treści, jaki stanie wkrótce na al. Hallera.
  • Koncepcję zmian przedstawił wiceprezydent Piotr Borawski (w środku) oraz Tomasz Wawrzonek z GZDiZ (po prawej). Z lewej Alicja Bittner z biura prasowego UM w Gdańsku.


Jak przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, urzędnicy za każdym razem po zerwaniu sieci zwracają się z roszczeniem do ubezpieczycieli pojazdów o zwrot kosztów naprawy. Jedno zerwanie wyceniane jest na kilka tysięcy złotych.

- Rozważaliśmy różne rozwiązania, z montażem bramownic włącznie. Kłopot w tym, że to rozwiązanie z jednej strony pozornie skuteczne, a z drugiej niebezpieczne, o czym można się było przekonać kilka lat temu w Tczewie, gdzie kierowca ciężarówki po uderzeniu w taką bramownicę stracił życie. Chcemy tego uniknąć, dlatego zdecydowaliśmy się na podniesienie trakcji i dodatkowe oznakowanie. Wierzymy, że to ograniczy do zera przypadki zrywania trakcji w tym miejscu - mówi Wawrzonek.

Wideo archiwalne



Jacek Szmagliński Jacek Szmagliński
Dr inż. Jacek Szmagliński z Katedry Transportu Szynowego i Mostów Politechniki Gdańskiej:

Problem eksploatacji sieci trakcyjnej pod wiaduktem kolejowym na Hallera wynika z bardzo małej wysokości obiektu mostowego. Z tego powodu wiotka sieć trakcyjna jest obecnie zawieszona na wysokości mniejszej niż wynosi dopuszczalna wysokość pojazdu drogowego (4 m). Kierowcy ciężarówek zdają sobie sprawę z tego, że brakuje około 5 cm do możliwości przejazdu ciągnika siodłowego, więc czasami próbują obniżyć pojazd, wykorzystując regulację zawieszenia. Niestety bardzo często podczas takiej próby nielegalnego przejazdu dochodzi do zerwania sieci trakcyjnej.

Przedstawione rozwiązanie, polegające na zastosowaniu specjalnej konstrukcji sieci trakcyjnej (tzw. sieć sztywna) umożliwi podniesienie jej na większą wysokość i spowoduje, że pojazdy ciężarowe o dopuszczalne wysokości nie będą już powodowały zerwań. To bardzo dobre rozwiązania, pomimo większych kosztów. W Polsce z podobnych rozwiązań korzysta się między innymi w Poznaniu (w tunelu tramwajowym na Franowo), jednak to w Gdańsku po raz pierwszy w Polsce zastosowana będzie sieć sztywna o wyjątkowo niskiej wysokości konstrukcyjnej. Jednym z największych problemów, które muszą zostać rozwiązane, będzie zapewnienie izolacji pomiędzy stalową konstrukcją wiaduktu a elementami sieci trakcyjnej pod napięciem.

Dodatkowo, poruszono bardzo istotną kwestię ograniczania skutków możliwego uszkodzenia sieci trakcyjnej. Montaż izolatorów sekcyjnych pomiędzy wiaduktem a węzłem rozjazdowym umożliwi utrzymanie ruchu tramwajów pomiędzy przystankami Wyspiańskiego i Kliniczna Szpital. Obecnie, przy braku sekcjonowania sieci trakcyjnej, uszkodzenie występujące pod wiaduktem powodowało paraliż dużej części miasta.

dr inż. Jacek Szmagliński, Katedra Transportu Szynowego i Mostów, Politechnika Gdańska

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • 1 milion ? (5)

    Przepraszam, ale za proponowane rozwiązanie 1 milion to chyba gruba przesada

    • 21 3

    • taniocha!

      pod mostem zrobimy kanał, przez kanał puścimy prom, którym przewieziemy ciężarówki pod siecią trakcyjną. Jedyne rozwiązanie na świecie!

      • 2 0

    • (2)

      Dla tych co czytają nagłówki jest 1mln. Dla czytających cały artykuł - 1,6mln. Taka mała różnica.

      • 2 1

      • (1)

        A dla tych co czytają ze zrozumieniem jest 1 milion, z czego 600 tys jest przeznaczone na jedno, pozostała kwota na drugie

        • 0 0

        • Dotyczy tego samego problemu. Wg mnie to jednak jest manipulacja, bo jak można wyczytać z komentarzy, większość uważa, że wydany zostanie z naszych kieszeni milion, co jest nieprawdą.

          • 0 0

    • Wykonawca weźmie 200tys., robotnikom zapłaci 20tys. pośrednik znajomy urzędnika - resztę.

      • 0 0

  • Milion... (4)

    Za 1 milion złotych można wyremontować wiele kamienic, które straszą na dolnym mieście. Ale co tam, przejazd pod wiaduktem ważniejszy....

    • 20 6

    • (3)

      Za milion PLN w dzisiejszych czasach to ledwo dom wybudujesz, a ty chcesz wiele kamienic remontować?

      • 1 1

      • (1)

        w baninie to ze 5 sztuk

        • 1 0

        • Tak wiem, w szczerym polu. Dojazd drogą gruntową tylko 900m od asfaltu.

          • 0 0

      • Co innego budować od zera, a co innego remontować elewacje, aby nie straszyła.

        • 0 0

  • tylko bramownica (1)

    • 24 5

    • Artykułu oczywiście nie czytałeś?

      • 1 6

  • Jakie podniesienie trakcji, jakie oznakowanie? (1)

    Półtora miliona złotych? Solidna bramownica, to jest tanie i skuteczne rozwiązanie. Jeśli kierowcy tracą na nich życie, to przez własną głupotę i ignorowanie otoczenia, równie dobrze mogą czyjeś życie zabrać takim postępowaniem. Półtora miliona wyrzucona w błoto przez czyjąś głupotę, a w tym roku znowu połowa dzieciaków nie dostanie się do przedszkola bo brak kasy.

    • 43 4

    • nasze się dostaną

      • 3 1

  • Zacznijcie od kierowców GAIT!! (1)

    Dlaczego nie ma szans na sztywną bramownicę? Bo tamtędy też zjeżdżają autobusy GAIT do zajezdni na Hallera, i one też regularnie wzbudzają informację o przekroczonej skrajni.

    Należy zacząć od siebie.

    • 15 10

    • tamtędy autobusy są też wytrasowane

      ale autobus jest 20cm niższy od tramwaju. 3200mm.

      • 0 0

  • Wyrzucic tiry (2)

    Kiedy wzorem innych miast Gdansk wyrzuci tiry z miasta ??? Zostawic tylko kilka tras tranzytowych do portu, a reszta won. W warszawie czy lodzi mozna wozic zwyklymi ciezarowkami zaopatrzenie, a u nas do osiedlowych tesco, biedronek czy lidlow podjezdzaja TIRy.

    • 29 1

    • absolutnie się zgadzam

      jak taki tir stoi pod biebronką, to ja juz się dopchać po pączki nie mogę

      • 0 0

    • A jedzenie do sklepów będą Ci rowerem dowozić

      Czy sam będziesz dymał 30km żeby kupić mleko?

      • 0 8

  • Milion złotych za taka instalacje? Serio? (2)

    A ile do kieszeni?

    • 22 5

    • podoba mi sie jak lud nie wie jakie ceny sa na rynku :) metalowa bramownica nawet by kosztowaloa z 500-600tys zl a to przeciez tylko kawal stali.... tak takie sa dzis ceny

      • 3 0

    • Zrób taniej...No przecież dasz radę...

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Brama (14)

    Nie lepiej wybudować o wiele wcześniej bramę z dobrym oznakowaniem. W najgorszym wypadku może być uszkodzona brama a nie rozwiązanie za 1mln zł ;)

    • 145 6

    • Ominą środkiem pod trakcją tak jak teraz się wpakowują. (4)

      A na środku nie może być bramy pod trakcją bo tramwaj pantografem przywali

      • 9 5

      • Wszystko da się rozwiązać (1)

        trzeba tylko pomyśleć :)

        • 6 2

        • Myślenie swoją drogą, ale trzema mieć kasę, im więcej się ma tym lepsze rozwiązanie można wymyśleć...

          • 0 0

      • Bando d**ili z urzędu... (1)

        "niebezpieczne, o czym można się było przekonać kilka lat temu w Tczewie, gdzie kierowca ciężarówki po uderzeniu w taką bramownicę stracił życie"

        Jak uderzysz samochodem/TIRem w betonową ścianę bloku to też umrzesz - może przestańcie budować bloki?

        d**ilE....

        Zrozumcie, że gość nie zginął dlatego, że stała tam bramownica, tylko dlatego że był takim samym d**ilem jak wy.....

        • 23 7

        • ale kogo to interesuje ze straci zycie? kazal mu ktos tam jechac ? jak skoczysz z 10 pietra tez umrzesz ktos Ci kaze skakac?

          • 14 0

    • urzędnik nie myśli, bo to nie jego kasa

      urzędnik znajduje rozwiązania...na Księżycu albo i gdzieś indziej

      • 16 2

    • przeciez jest brama na grunwaldzkiej, i co to niby ma zmienic ? (2)

      jak codziennie zrywaja trakcje

      • 3 0

      • brama może być takiej wysokość jak dozwolona pod wiaduktem (1)

        a nie zawieszona metr wyżej jak na grunwaldzkiej - ciężarówka zaryła by w nią zamiast w trakcje pod wiaduktem

        • 8 0

        • przecież była

          to skręcali w prawo z pasa do jazdy na wprost - tam bramownica nie sięgała

          • 0 0

    • (2)

      Rozwiązanie 100% skuteczne - automatyczna kolczatka aktywowana dla TIR-ów.

      • 5 0

      • Jestem za

        Jeszcze lasery albo nie lasery i pole minowe

        • 0 0

      • roziwązanie 1000x skuteczniejsze - grzywny po 100 tysięcy

        TiR akurat by się zmieścił... w tej cenie - pod młotek aukcyjny

        • 0 0

    • raczej DWIE bramy (1)

      Widać wyraźnie, że tir uderza w wiadukt jadąc z ulicy Klinicznej. Także tego - ochrona musi być dwustronna, więc i tym wypadku 2 bramy - z obu stron Hallera

      • 0 0

      • a tramwaj spalinowy ?

        bo jak tą belke zamocowac ? pod siecią czy nad siecią ?

        • 0 0

  • W Łodzi też jest tego typu sieć

    • 2 0

  • Jak "rozwala"sxtywna sieć

    to jakie będą koszty naprawy i ile czasu potrwa naprawa?Milion wyrzucony w bloto,solidny dwuteownik i pare znakow bylo by znacznie taniej.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane