• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • Brawo!!!

    Trzeb jeszcze raz zagłosować na kolejną kadencję pana Szczurka...miało być lotnisko, lodowisko, mieszkania 500 + ( do realizacji przekazano tylko jedną lokalizację "Kacze Buki" o innych nikt i nic nie słyszał w UM Gdynia) i teraz kolej, a rzeczywistość pokazuje że cały kapitał przekazywany jest na inwestycje budowlane dla prywatnych deweloperów...Na dzielnicy Obłuże, Pogórze dolne- dzielnica zapomniana przez Wszystkich również przez Pana prezydenta brakuje bezpiecznych placów zabaw, nie ma parków dla ludzi starszych i rodzin z dziećmi, stare zakłady mięsne na ulicy Unruga straszą swoimi budynkami, za torami na ul. Puckiej dawne zakłady Bałtyk służą jako miejsce dla kolejne meliny, brak sklepów spożywczych, kafejek i restauracji nie wspomnę o korkach na Estakadzie Kwiatkowskiego, Unruga itd. Trzy "żagle" stawiane w czasie Bożego Narodzenia nie załatwią tematu.

    • 1 0

  • Pokazy lotnicze 1994 r.

    W 1994 roku na lotnisku wojskowym odbywały się pokazy lotnicze i wystawa sprzętu lotniczego z innych krajów. (nie ophener).
    Na tę imprezę oprócz transportu ZKM Gdynia , to PKP zorganizowało transport kolejowy. Pamiętam jak przez lasek na Obłużu "pomykał" pociąg złożony z (wagonów BIPA-piętrus+jeden zwykły i lok.SP 42. Pod tą "górkę" to widać było ciężko( skład zapakowany na Full-a)-bo dymiła ta spalinówka na "czarno"....Wykonano chyba kilka kursów w ciągu dwóch dni. Frekwencja jednak była b.duża-chociaż "korków" na estakadzie w tych latach to jeszcze nie było....bo i estakady w jednym kawałku nawet też nie było.( ).

    • 0 0

  • Na projekt??? (39)

    Ludzie...to ile ta kolej będzie kosztować.
    Istne Bizancjum w tej Gdyni.
    A my do końca życia będziemy stać w korkach....bo nie da się

    • 237 84

    • ja mogę narysować wam te dwie kreski za 100 zł

      • 0 0

    • (9)

      To PKP a nie Gdynia

      • 58 12

      • ło boże (5)

        Co PKP??? A Gdynia nie ma nic do gadania??? Mysza tu nie był od 1964 roku, nie ma pojecia co tu sie dzieje??!!Mysza powinien wspierać PKP z każdej możliwej strony bo tylko modernizacja kolei w północnej części Gdyni ma sens i jest jedyną szansą na realne rozładowanie estakady.
        Ile Mysza czasu jest prezydentem?? Co zrobił dla północnej Gdyni??? Już dawno można by było postawić drugą estakadę a on co, nic!!!
        Światełka stawia na święta, ot co!
        Zenua!
        Mysza dogaduj się z PKP i to szybko!!!!

        • 34 28

        • (1)

          Władze Gdyni mają w D ten projekt

          • 31 15

          • i słusznie ... bo to najgłupszy projekt o jakim słyszałem

            co da SKMka obracająca się na 3stacjach raptem? ... jak nie będzie Tam Znowu pasażerów !!!! //a i ten Kolizyjny przejazd przez hutniczą? // w 90tych linia została zlikwidowana właśnie dlatego ... wzrosła liczba prywatnych samochodów, a do portu czy rzeźni ... nikt już kolejką nie dojeżdżał !!!

            • 0 0

        • Sami go wybraliście!!! (2)

          Ci sami ludzie. Wybierają Szczurka na prezydenta Gdyni od 20 lat i Ci sami ludzie mają do niego Pretensje.O co kaman???

          • 31 11

          • (1)

            Obawiam się, że ludzi głosujących bez szerszej refleksji jest po prostu dużo więcej...

            • 11 8

            • poza tym zobacz jak mieli alternatywę
              tj. kogo mieli by wybrać zamiast Szczurka...
              nic dziwnego, że woleli to, co woleli

              • 5 3

      • PKP jest jak NBP -państwówka - asystentka prezesa z ramienia PiSuaru zarabia 80 tysi miesięcznie! (1)

        • 14 14

        • Asystuje.

          • 9 1

      • A PKP to kasę drukuje?

        • 5 25

    • Coś mi tu nie pasuje. A nie lepiej by jechac na oksywie przez rede lub wejcherowo?. (3)

      Najblizej by bylo zrobic pętle przez zakopane. Trzeba byc pokornym, podroz byla by nieco dluzsza ale szybko by zleciala gdyby w przedzialach zainstalowac np kleczniki do odmawiania rozanca, a z glossnikow lecialo by radio maryja. Poza tym oczywiscie nie potrzeba pkm w budowanym terminalu promowym, ktora by dojechala tam dzisiaj i to bez żadnych inwestycji, chyba że trzeba by kupic plastikowe schodki.. Jak chama stac na prom to niech se wexmie taksowke-amen.

      • 11 21

      • Do Gdyni Pogórze przez Chylonię???? (1)

        Wolę po staremu Estakadą. Będzie szybciej.

        • 3 1

        • Jest jeszcze szybszy zakręt kolo elektrcierpłowni i wyjeżdzasz koleja koło przystanku skm stocznia :)
          I jeszcze trzecia odnoga którą dojedziesz do Rumi , więc wybierz wariant połaczenia :D

          • 1 1

      • typowe myślenie idioty od szczurka.

        • 11 11

    • Czy wiesz co to jest projekt i ilu ludzi musi przy nim pracować dla tak rozległej inwestycji ? (11)

      Projekt to nie jest machnięcie ręką linii w stylu "O tu będzie trasa" tylko mozolne odhaczanie krok po kroku kolejnych etapów. Co przy tym projekcie może być to nie mam pojęcia ale zakładam że zasięg projektu może sięgać od doboru materiału skrzynek przekaźnikowych do elektryki które będą działały na zewnątrz, przez kąty nachylenia terenu, po charakterystykę poszycia dachowego przystanków na nowej linii. Nawet jeżeli część elementów linii już istnieje to trzeba zweryfikować i potwierdzić możliwości tych elementów do funkcjonowania w projekcie. Nad czyś takim pracuje zespół inżynierów, którzy lepiej żeby nie popełniali błędu na poziomie projektu, ponieważ w przyszłości może on dużo kosztować. Dlatego 3,2 mln zł uważam za odpowiednią cenę. To nie jest w końcu dom jednorodzinny.

      • 57 5

      • (8)

        Ale linia istnieje, wystarczy wyremontować.

        • 9 33

        • ?!?!?!?!?! (5)

          Czy ty na prawde chcialbys puscic wspolczesne szybkie pociagi po torach nieuzywanych 20 lat a wybudowanych pewnie ze 40 lat temu dla parowozow????????????????????????????????????

          • 21 3

          • ech (2)

            Linia do stacji Gdynia Port Oksywie była remontowana kilka lat temu na zlecenie MONu ze względu na strategiczną funkcję.

            • 10 3

            • ale ta strategiczna funkcja nie dotyczyła transportu publicznego tylko wojskowego (1)

              a jak wiadomo na pewne rzeczy w wojsku nie zwraca się uwagi. Co do transportu publicznego musisz zagwarantować podróżnym bezpieczeństwo i pewną jakość od wejścia na stację początkową do wyjścia ze stacji docelowej. I proszę nie mieszaj w to ideologi kibicowskich.

              • 5 1

              • no pewnie,
                bo jak się ruska atomówka wyje-.ie, to jest mniejszy problem
                niż jak by na publicznym interesie Wójcio Józio
                nie dorobił

                • 1 1

          • "40 lat temu dla parowozów"... LoL... 40 lat temu, ziomuś, to był rok 1979. Wtedy już nie tylko parowozy, ale nawet powojenne lokomotywy spalinowe były już wycofane. Doedukuj się!

            • 1 1

          • współczesne szybkie pociągi...

            mówimy o EN57 z SKM?
            tak, wiem to nie te, bo linia nie nie jest zelektryfikowana

            • 14 6

        • nie wystarczy

          • 14 0

        • Czytaj to co napisałem

          Linia istnieje ale przez lata nie była użytkowana pod kątem transportu publicznego. Pod inwestycją musi się ktoś podpisać, kto da pewność że to wszystko będzie działało.

          • 32 3

      • dobra, dobra projekt kosztuje są granice

        • 9 3

      • nie tlumacz pisim gamoniom spraw troche bardziej zlozonych, nie ogarniaja, a ci co tu fejkuja to zarabiaja w ten malo chwalebny sposob na powiedzmy zycie

        • 17 9

    • Wiesz, trza zabulic za 100 unijnych pozwolen itp to tyle musi

      • 1 1

    • Ale jak juz powstanie to bedzie mozna sie przesiąsc

      • 1 1

    • Bizancjum ?

      Drogi autorze wiesz w ogóle co to jest , a raczej było Bizancjum ?
      Co ma wspólnego z budową kolei ?

      • 5 4

    • ważnie, że to bez szczura i nieudaczników z samorządności. (3)

      • 33 19

      • Edziu znów sam ze sobą? Do psychiatry przestałeś chodzić?

        • 3 4

      • To daje nadzieję, że coś wybudują

        • 16 13

      • :)

        Może i racja

        • 17 11

    • zrob taniej... ale nawet pojecia nie masz o roznicy miedzy gdynia a pkp :D to co myslec o jakichs technicznych dokumentacjach

      • 6 3

    • Czy sie uda???

      Taka kolej ma sens na odkorkowanie dróg wyłącznie przy założeniu jednego biletu na odcinku Gdynia Oksywie - Gdynia Karwiny przy jednoczesnym akceptowaniu takiego biletu w sieci ZKM

      • 15 3

    • A co, bez projektu?
      Bałwanie Ty jeden.

      • 9 3

    • Lepiej bez projektu nie?

      Jak escape roomy

      • 31 8

    • Przystanek na Oksywiu... wiele miejsc w Gdyni jest w takim stanie.

      ruina.

      • 25 11

  • Obłuże tonie w korkach, (28)

    a oni dopiero o projekcie
    Pamiętajmy:
    Arriva w październiku 2017w 13 minut przejechała z Gdyni na Oksywie.

    • 217 13

    • + kilka minut na przystanki. Nie prędkość pociągów a przystanki robią różnicę.

      Pendolino do Warszawy jedzie identyczną prędkością jak TLK. Nadrabia czas rzadko się zatrzymując.

      Tą trasą z Chyloni do Gdyni Głównej jedzie się 9-10min więc można założyć, że z Oksywia będzie z 2 więcej, koło 20min.

      • 0 0

    • Czyli porównywalny czas przejazdu Autobusem jak niema korków. Niezapomnij że jak by jezdziły pociągi to byś zakorkował ulice Hutniczą i Pucką

      • 1 1

    • szczur cały czas blokuje:( (16)

      • 39 15

      • nie wyobrażasz sobie ile kasy kosztuje utrzymanie takiej linii (15)

        miasto nie udźwignie, to musi być inwestycja wojewódzka

        • 19 38

        • Lotnisko udźwignęli za 100 baniek (12)

          • 69 11

          • (11)

            A np. sama modernizacja linii kolejowej na lotnisko w Krakowie kosztowała 350

            • 9 11

            • (1)

              350 czego?

              • 2 0

              • Z kontekstu się domyśl, amforo!

                • 0 2

            • Nie zapominaj, że Kraków to miasto kilkukrotnie (6)

              większe niż Gdynia. Z centrum Gdyni na Pogórze Górne to mniej niż 8 km z nawigacją. Jedzie się prawie godzinę jak chce się dojechać na 8 i wyjechać z pracy o 16. Jedna estakada i zero opcji dojazdu. Zero pomysłów na rozwiązanie i przed wyborami robienie sieczki i straszenie pisem.

              • 34 6

              • (4)

                pomysly sa (droga czerwona), zarzut ze pis biokuje sluszny, horal obiecywal ze jak wygra to odkreci sie kurak na ta inwestycje bo to inwestycja centralna w ramach dostepnosci do portow, ale na przekop mierzei i budowe portu w elblagu pieniadze ponoc sa

                • 8 19

              • droga czerwona i OPAT (1)

                Została wykreślona z planów budowy dróg przez premiera Tuska w 2014r.

                "Jestem dobrej myśli - mówi Stanisław Lamczyk, pomorski poseł PO. - Liczę, iż premier Donald Tusk da zielone światło dla OPAT, a wtedy prace nad tą inwestycją przyspieszą i być może rozpoczną się w 2017 r."

                Nie dał...

                • 6 0

              • tu chodzi droge czerwona

                • 1 1

              • Taka droga to głupi pomysł

                to by spowodowało, że korki zaczną się robić również na terenie Chyloni - wszyscy ci z Kosakowa, Mechelinek i okolicznych wioch już się nie mogą doczekać, kiedy swoimi blachosmrodami będą mogli swobodnie przejeżdżać przez linię kolejową na ul. Morską. To by dopiero był strzał w stopę!
                Trzeba poprawić komunikację miejską na północ od Gdyni, żeby ci ludzie mogli z samochodów zrezygnować.

                • 9 9

              • To trzeba było na Horale głosować nie wiadomo

                może by coś było. A tak to z góry wiadomo, że nic nie powstanie.

                • 23 8

              • Ty, osiem km to estakadą liczysz, policz wzdłuż torów, to wyjdzie drugie tyle

                • 3 3

            • milionów, miliardów? (1)

              • 4 1

              • Litrów.

                • 1 1

        • W d*pie.to mam czy i jak to Ktoś udźwignie. Ja tu mieszkam (1)

          Tutaj w tym mieście, i mam prawo poruszać się po nim jak po każdym innym mieście w kraju.

          • 9 6

          • Owszem, masz takie prawo.

            Ale co do tej pory zrobiłeś, aby je zrealizować?

            • 4 3

    • (3)

      Właśnie dlatego nie rozumiem po co tyle kasy na projekt linii która istnieje. Remont wystarczy zrobić, nowe przystanki i wszystko w tym temacie.

      • 30 19

      • ....i wszystko w tym temacie. d**il...

        Jeżeli zapomną wybudować wiaduktów na Puckiej i Hutniczej (choć tu bardziej tunel pod torem) to po otworzeniu tej linii cała Gdynia stanie !! Będzie jeden wielki korek ! od rana do wieczora !

        • 1 0

      • (1)

        Takie remonty to sobie rób w chacie... "Bez projektu", a potem będzie zdziwiony, że perony wyszły za niskie, niezły tłuk! :D iks de

        • 18 6

        • remont tej linii to w praktyce budowa od nowa, linie pkm tez odbudowano?

          • 11 1

    • a tutaj mówią o 2027

      lata lecą

      • 1 2

    • Ale nie przez Chylonię

      • 3 7

    • Przez Chylonię? (2)

      • 7 3

      • przez Chylonię (1)

        oczywiście bez przystanków

        • 3 3

        • nie do końca, bo przystanki były

          choćby Chylonia

          • 6 2

  • chylonia

    Oby nie skończyło się tak jak z Pl. Dworcowym w Chyloni !!!

    • 0 0

  • OK, tylko po co kręcić kółka przez Chylonię, skoro na mapie widać krótszą trasę bezpośrednio z Gdyni Głównej (wzdłuż Wiśniewskiego)?

    • 0 0

  • Jeśli będzie ona szła przez Chylonia to utopicie miliony...

    Albo jak w USA na powierzchni koło estakady Kwiatkowskiego albo wogole... ludzie nie wybiorą opcji z dłuższym czasem... trza wybudować kawałek nowej lini - konieczne i jedyne sensowne rozwiązanie na te i kolejne czasy.

    • 1 0

  • To nic nie da

    Moim zdaniem korków nie ubędzie bo ludzie są wygodni poto mają samochody żeby nimi jezdzić wolą mieć swoje a nie tłuc się autobusami czy koleją ... Być może trochę klientów będzie na kolei ale raczej ubedzie tych klientów z autobusów niż z samochodów jak ktoś ma prawo jazdy to po co się narażać na to że przyjdą jakieś obszczymury ukraśc Ci telefon albo zachclane będą jechać obok Ciebie z meczu Arki Gdynia i bedą trząść autobusem czy pociagiem

    • 1 2

  • Haha...bravo Gdynia moja kochana! (14)

    Na projekty są miliony....a za 2 lata usłysze…. że nie ma na inwestycję...i trzeba zrobić nowy projekt..... za kolejne miliony....a na końcu zarzucą plany bo powiedzą że albo się nie da albo inwestycja jest nie opłącalna:)

    Ps....czy może ktoś jest potrzebny do tego koryta projektowego?? Znam się na tym i umiem to i tamto:) Adres i telefon znany redakcji:)
    Ps dla malkontentów...mam przymrużone oko..... ale fakt jest bezdyskusyjny że tak będzie...i pisze na podstawie tego co się działo.... 2gie PS. Kiedy lodowisko??? Bo projekt już był:)

    • 219 37

    • Właśnie. Miał być również basen. A tymczasem powstaje...Central Park

      • 0 0

    • Uspokój się, to nie Gdynia płaci, tylko marszałek ;) (1)

      Słońce skweru - mistrz bajeru w życiu by nie wyłożył forsy na coś, co poprawi życie mieszkańców, ale nie podlega pod niego. Bo kolej, póki co, jeszcze gdyńska nie jest i nie będzie ;)

      • 34 6

      • to teraz szczurek odpowiada za inwestycje państwowe i budżet Polski?

        Wow!

        • 2 1

    • jeżeli zrobi to PKP bez jakiegokolwiek zaangazowania szczurka i jego bandy to jest szansa że powstanie. (8)

      • 37 10

      • Przecież PKP...to narodowy bankrut..... to z czego mają zrobic?:) (7)

        PKP nic nie zrobi jesli ma na tym ma nie zarobić:)

        • 8 27

        • PKP nie jest bankrutem, podobnie jak LOT. wyłącz tvn (4)

          • 30 15

          • Papier jest cierpliwy i przyjmie wszystko:) (2)

            Ale nie da się nie być bankrutem jak fisze doją spółki 50 tyś wynagrodzeniami co miesiąc:) Na papierze przynoszą zysk i PKP i LOT a w rzeczywistości to kolosy na glinianych nogach. Poczytaj trochę branżowej prasy to się dowiesz jak wspomagają się kredytami w bankach na bieżącą działalność.... zbywają własny majątek aby bilans nie był na minus:) Tylko że to kiedyś się skończy i co??? bankrut ...i poszukiwanie inwestora....ale jak to Twoi bogowie mówili....wystarczy nie kraść.... i brać 25 tyś a nie 50 i jakoś się da wyjść na lekki plus:) A Panu czy Pani to kłania się ekonomia i zdrowy rozsądek:)

            • 16 20

            • Prasa branżowa jaką czytasz to GW ?

              Poczytaj sprawozdania finansowe tych spółek w ostatnich latach widać, że zarabiają. Zatem fachowcy sprawdzają się a nie jak poprzednio prezesi których można było wszystkich znaleźć na naszej klasie z branżowym ministren.

              • 12 5

            • pisy rozloza ta firme do konca ratuje i ch na razie unia

              • 7 9

          • Tak, tak... TVPiS też przynosi zyski, jak dostanie miliardy zastrzyku z budżetu.

            • 18 9

        • Nawet pkp jest lepsze niz Szczurek (1)

          • 20 5

          • silna obsesja, potrzebny bezwzglednie lekarz

            • 6 8

    • basen (1)

      A basen 50 m ? Projekt tez był :) Dzwoniłem do UM ale tam udają że nic nie wiedzą a, na trojmiasto.pl są artykuły z obietnicami i z datą oddania w 2018 hehehe

      • 30 3

      • Juz na wiosnę zaczynam kopać w swoim ogrodzie.

        • 10 3

  • dojazd do Kosakowa

    w godzinach szczytu - naprawdę koszmar! Również w kwestii bezpieczeństwa. Karetki, straż, policja mają utrudniony dojazd. Najwyższy czas na nowe połączenie. Doczekamy się pewnie za kilkanaście lat...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane