• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • chylonia

    Oby nie skończyło się tak jak z Pl. Dworcowym w Chyloni !!!

    • 0 0

  • Pokazy lotnicze 1994 r.

    W 1994 roku na lotnisku wojskowym odbywały się pokazy lotnicze i wystawa sprzętu lotniczego z innych krajów. (nie ophener).
    Na tę imprezę oprócz transportu ZKM Gdynia , to PKP zorganizowało transport kolejowy. Pamiętam jak przez lasek na Obłużu "pomykał" pociąg złożony z (wagonów BIPA-piętrus+jeden zwykły i lok.SP 42. Pod tą "górkę" to widać było ciężko( skład zapakowany na Full-a)-bo dymiła ta spalinówka na "czarno"....Wykonano chyba kilka kursów w ciągu dwóch dni. Frekwencja jednak była b.duża-chociaż "korków" na estakadzie w tych latach to jeszcze nie było....bo i estakady w jednym kawałku nawet też nie było.( ).

    • 0 0

  • Brawo!!!

    Trzeb jeszcze raz zagłosować na kolejną kadencję pana Szczurka...miało być lotnisko, lodowisko, mieszkania 500 + ( do realizacji przekazano tylko jedną lokalizację "Kacze Buki" o innych nikt i nic nie słyszał w UM Gdynia) i teraz kolej, a rzeczywistość pokazuje że cały kapitał przekazywany jest na inwestycje budowlane dla prywatnych deweloperów...Na dzielnicy Obłuże, Pogórze dolne- dzielnica zapomniana przez Wszystkich również przez Pana prezydenta brakuje bezpiecznych placów zabaw, nie ma parków dla ludzi starszych i rodzin z dziećmi, stare zakłady mięsne na ulicy Unruga straszą swoimi budynkami, za torami na ul. Puckiej dawne zakłady Bałtyk służą jako miejsce dla kolejne meliny, brak sklepów spożywczych, kafejek i restauracji nie wspomnę o korkach na Estakadzie Kwiatkowskiego, Unruga itd. Trzy "żagle" stawiane w czasie Bożego Narodzenia nie załatwią tematu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane