• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • (1)

    buki powinny rozpisac zakłady na pierwszy kurs 2025 2030 2050

    • 15 0

    • Jeszcze powinny być zakłady kody ruszy terminal pasażerski w Gdyni.

      Przed 2025 kurs może być spokojnie 100 do 1

      • 4 0

  • Panie Naskręt, (1)

    nie wstyd panu posługiwać się g...o prawdą? Oczekiwalibyśmy więcej rzetelności i dociekliwości dziennikarskiej, a nie epatowania sensacjami wydłubanymi z nosa paluchem.

    • 12 9

    • Ze co?

      • 5 0

  • Jakie to smutne....

    • 6 1

  • Kolej (1)

    To że kolej jest potrzebna to zrozumiałe, ważne, aby ten projekt zrealizowano. Ankieta do bani, nie każdy jeździ samochodem a w sytuacjach paraliżu, za kilka lat kolej to jedyny transport, aby jakkolwiek się poruszać.

    • 14 3

    • na małe odległości ruch pieszy, na odległości od 3 do 7 km rower, na odległości do 15 km dziennie

      rower wspomagany elektrycznie lub układ rower+ SKM/PKM/metro.

      Dla chętnych hulajnoga lub segway.

      • 0 4

  • Żeby im papieru na tą dokumentację straczyło. gdynio coś zrobiła na wyborach!!!

    • 13 3

  • (2)

    I kolej raz na godzinę i ze słabym dojazdem do przystanków kolejowych autobusami jak to wyglada w przypadku pkm...

    • 5 8

    • skm

      No nie przesadzaj, przystanek na Obłużu jest w centrum osiedla, krótkie dojście ul. Boisko i jestem. podobnie na Oksywiu.

      • 9 0

    • Nie tragizuj na zapas..

      • 3 0

  • mjke trzy grosze

    Nie podniecajcie sie za bardzo gdynianie. Podstawa dzialania miasta za czasow Prezydenta LIkwidatora m. Gdyni jak uczy doswiadczenie nie sa plany i opracowania projektiwe ale wizualizacje która są podstawa realizacji. Podobno Prezydent likwidator nie lubi projektów za to bardzo podobaja mu sie obrazki zwane wizualizacjami. Jak dotad o wizualizacjach ani widu ani slychu. Zanim wiec dojdzie do owych wizualizacji sprawa oddali sie w nieskonczonosc albo wogóle upadnie, jak np. pomysł szpitala w Wiczlinie / aktualne w związku z rozbudowa szpitala na Placu Kaszubskim/. Oczywiscie pochlonie do tego czasu w czasie projektowania tyle kasy ile w normalnych gospodarkach pochlaniaja realizacje projektu. Takie gdynskie klimaty.

    • 16 4

  • Dróg nie odkorkuje bo bałwanów jest dużo.

    Ale pozwoli noe niebałwanom na sprawne dotarcie do celu.

    • 9 1

  • Kto we władzach miasta blokuje ten temat? Mieszkańcy tego potrzebują! (3)

    nie widzę żadnych negatywnych skutków dla tego przedsięwzięcia, wygrani są wszyscy i mieszkańcy i środowisko naturalne i opinia miasta jako rozwojowego... kto na tym straci jak powstanie ta kolej ???
    o co chodzi? o tereny? o koszty wykupu z rąk prywatnych czy co? przecież tam nie ma chyba zbyt wielu gruntów prywatnych typu domki jednorodzinne???
    No i niech to ktoś na litość uprości... skoro jeździć można już... Niech przetargi wygrają firmy które mają doświadczenie w takich projektach - wiedzą na czym się można wyłożyć a co się sprawdza.
    Może dać ten projekt studentom na polibudzie do zrobienia? Zapłacić im w formie fajnego stypendium zagranicznego czy grantu na otwarcie własnej działalności? Młodzi się nie będą certolić z projektem 2 lata.

    • 19 6

    • Kolej w było nie było dużym miescie

      Maja projektować ludzie bez doświadczeni i bez uprawnień? A kto będzie później płacił za błędy, a może i za jaka ktstrofe? Dziekan? Chyba tego nie przemyślałes.

      • 4 1

    • A ktoś blokuje? Jakieś dowody? Czy tylko pomówienia?

      • 1 2

    • Brawo! Popieram w 100%

      • 0 1

  • Zdjecie (1)

    Zdjęcie genialne w sam raz do gry half-life3 lub do filmu scfi

    • 16 1

    • Klimat jak w Metro Exodus

      Tylko grafika nieco gorsza :D:D:D

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane