• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na projekt linii kolejowej do Obłuża i Kosakowa

Maciej Naskręt
8 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić. Przystanek na Oksywiu od lat świeci pustkami. Po 2020 r. może się to zmienić.

We wtorek władze województwa pomorskiego i spółki PKP PLK podpisały umowę na dofinansowanie projektu przebudowy linii kolejowej w kierunku północnych dzielnic Gdyni oraz Kosakowa. Dokumentacja ma powstać do końca 2020 r.



Czy kolej na północ Gdyni odkorkuje drogi?

Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Na opracowanie dokumentacji dla gdyńskiego odcinka zarezerwowano 3,2 mln zł.

Przygotowanie projektu obejmuje:

  1. wykonanie szczegółowej inwentaryzacji linii,
  2. opracowane studium wykonalności, uwzględniającego zakres i koszty robót zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami,
  3. karta informacyjna przedsięwzięcia lub raport ochrony środowiska
  4. program funkcjonalno-użytkowy.


- Wydaje się, że projekt trasy kolejowej na północ Gdyni zostanie wykonany z uwzględnieniem elektryfikacji. Szczegółowe założenia poznamy po opracowaniu dokumentacji - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa.
Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych na linii do Obłuża.

30 lat bez kolei na północ Gdyni



Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90. ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana.

Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji. Linia na północy Gdyni, która wymaga rewitalizacji.

Północ Gdyni "dusi się" w korkach



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie przy okazji remontów za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą a wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż próby stworzenia nowej linii przez port.

Projekty także dla linii na Pomorzu



Warto nadmienić, że we wtorek zostały też podpisane umowy na dofinansowanie projektów dla innych tras kolejowych na Pomorzu:

  1. linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja),
  2. linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda - Hel,
  3. linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork - Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja),
  4. linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz - Kościerzyna,
  5. linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz - Bytów.


Łączna wartość sześciu projektów, w tym tego dla Gdyni, to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł.

Miejsca

Opinie (335) 7 zablokowanych

  • oby tylko nikt z urzędu się do tematu nie mieszał

    Jak tylko pojawią się mądrale od lansu i PR będą jak zawsze kłopoty

    • 8 0

  • ok

    za projektem też musi iść realizacja. Klej w te miejsca jest niezbędna, ale też i konkretne inwestycje drogowe

    • 6 0

  • studium wykonalnosci dla linii Lipusz-Bytów zostało zrobione w 2014 roku

    • 8 0

  • Całe błoto, które leje się pod tym artykułem, (1)

    wynika z gnuśności red. Nakręta (oczywiście sprzedajnych kłamców i oszczerców nie liczę). Red. Nakręt nie opisał rzetelnie zakresu całego przedsięwzięcia, przekopiował bardzo stary rysunek, który ma się nijak do tego, co ma być analizowane, a na dodatek nie dopytał kto, co i jak. No i powstał gniot, który zaszkodził całej masie nieszczęśników, niczym pozieleniały tatar z jajkiem.

    • 10 1

    • Skoro masz lepsza informacje

      Podziel sie nia i skoryguj redaktora.
      Chetnie sie zaktualizuje.

      • 2 1

  • Tunel drogowy dla elektrycznych autobusów pod kanałem portowym (5)

    załatwiłby sprawę korków na estakadzie i byłby uzupełnieniem elektrycznej pkm do tamtych dzielnic

    • 5 9

    • Nie da się:)! (4)

      • 2 1

      • (3)

        nawet kolejka linowa, albo prom wiosłowy, ba, nawet kajakowy był by jakąś opcją
        ale niedasię
        dlaczego?
        bo nie!

        • 5 1

        • Priorytetem PiS jest tunel Świnoujście (2)

          a następnie przekop - sprawa polityczna. Polska Gdynia ich nie interesuje.

          • 1 1

          • ale za siedemnaście dużych baniek
            kupno i utrzymanie promu było by
            nie do 2020
            tylko od dziś do 2050
            i samosfinansowało by tunel

            oto Gdynia
            tu łatamy elewację gumą do żucia

            • 2 0

          • Borzeborze

            To już kolejna ekipa rządząca, która prześladuje najlepsze w historii Polski władze samorządowe! Kiedyś brak inwestycji w Gdyni był tłumaczony tym, że PO nie lubi Słońca Bulwaru, obecnie brak inwestycji w Gdyni jest tłumaczony tym, że PiS nie lubi Słońca Bulwaru. No jak się nie obrócisz d*pa z tyłu.

            • 0 1

  • Podlaczyc "weglowke " z linia na na Lebork

    To byla by duza sprawa. Kilkanascie kilometrow I spuscizna pierwszej wojny swiatowej poszlaby w zapomnienie. Jak rowniez problem "gorskiej premii" w Gdyni.

    • 3 1

  • Potrzebne opłaty za wjazd samochodów z silnikami spalinowymi do centrum miast? (3)

    Widać w jaki sposób PKM zmieniło krajobraz Gdańska i zwiększyło o blisko 15 tys. liczbę mieszkańców i na dodatek ułatwiła komunikację, choć błędem pozostaje brak przystanku węzłowego na Zaspie.

    Dziwię się, że przy podpisywaniu umów nie uwzględniono przecież bardzo oczekiwanej i planowanej linii Kolei nie tylko na Oksywie oraz Gdynia-Kosakowo, ale także by wykorzystać m.in. tory łączące niegdyś Gdańsk Osowę z b.Polifarbem, a przecież rozwijane są i będą Kacze Buki oraz ich przedłużenia na Gdy-Dąbrowę - i w ten sposób utworzyć nową linię. Ta zrewitalizowana linia mogłaby pozytywnie wpłynąć na rozwój Gdyni i komfort życia mieszkańców oraz dogęścić tamte rejony, o ca 10 tys. nowych mieszkańców. Zwłaszcza, że obiegałaby prawie całą Gdynię Zachód
    Poczynając - Gdynia Kacze Buki - Dąbrowa Rdestowa (przy Zielonym Zakątku), Gdynia Dąbrowa Góra Donas, Gdynia Dąbrowa Łanowa oraz Gdynia Wiczlino Działkowa. oczywiście wymagałoby to większych analiz którędy w ostateczności mogła by pojechać taka kolej. Skoro są w tym UE środki na projekt to niegospodarnością marszałka jest, że nie będzie to przedmiotem jeszcze innych analiz w tej perspektywie skoro są pieniądze ?

    Skoro to wszystko jest pod znakiem zapytania to wcale się nie dziwię , że "Gdynia na razie nie partycypuje w kosztach przygotowania tego przedsięwzięcia. Dotąd nie padła też jasna deklaracja ze strony władz miasta np. w sprawie realizacji węzłów przesiadkowych"

    Może więc lepiej niech Gdynia dalej sprzyja nowym trendem z zakresu smart mobility i tzw. koncepcji MaaS (Mobility-as-a-Service), czyli mobilności jako kompleksowej usługi. Bo koncepcja ta opiera się na umożliwieniu mieszkańcowi wykorzystywania różnych środków transportu (zarówno publicznych, jak też prywatnych) przy wykorzystaniu jednego konta (można je wykorzystywać, stosując różne urządzenia i środki). Takie koncepcje są testowane niedawno w Birmingham i Manchesterze, a nie gruszki na wierzbie gdy tu nawet wierzby brak.

    • 8 5

    • podobnie jak na Zaspie tak i na Wzgórzu brak centrum przesiadkowego to wielbłąd (1)

      zamiast tego buduje się przystanek Gdańsk-Intel na Firodze

      • 3 0

      • Interesiki, ot cała prawda,

        a suweren płaci i niech płacze, że popiera POPiS

        • 2 1

    • z jednym się zgodzę

      Wierzby brak.
      Czyli sprawnej, niekonfliktowej i efektywnej kosztowo sieci komunikacyjnej oraz prostej i jednej taryfy z niej korzystania. Czyli wspólnego biletu. A przede wszystkim, pomysłu jak tę przyjemość finansować.
      Na pewno nie z jednego konta pasażera, które jedynie ułatwia wyskakiwanie z kasy za konstelację przewoźników i ich mniej lub bardziej ścisłe związki z administracją.

      • 1 1

  • A kiedy bezpośredni autobus z pętli przy Sokoła do pętli SKM Cisowa?

    to prostsze

    • 5 0

  • Byle przez torowiska Porto we, wzdluz Wisniewskiego

    A nie objazdem przez Chylonie .

    • 6 5

  • Spójrzcie na to tak: 70 000 mieszkańców ma niejedno spore miasto (3)

    z całą siatka ulic, rozgałęzionych we wszelkich kierunkach, jak pajęczyna. W Gdyni zaś 70 tysięcy ma zespół dzielnicy północ, która ma tylko dwie drogi główne w kierunku umożliwiającym wydostanie się z nich. I o czym to świadczy ?

    • 19 1

    • O tym

      Świadczy o braku przewidywania zacofaniu i rozbudowanej develeporce

      • 12 1

    • o najlepszym prezydencie.

      • 3 2

    • Nie tylko Waterfront

      Brak komunikacji zbiorowej takiej jak SKM plus korki na dojeździe obniża atrakcyjność danej lokalizacji.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane