• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Miło, że jesteś w Gdańsku", czyli plakaty z zasadami dla turystów i nie tylko

Ewelina Oleksy
7 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rekordowa liczba turystów w Gdańsku w 2021 roku

"Miło, że jesteś w Gdańsku! Chcemy, abyś czuł się tu jak we własnym domu, dlatego prosimy (...)" - duże plakaty z takim hasłem i listą zasad pojawiły się na ulicach miasta. To element szerszej kampanii skierowanej głównie do turystów, ale nie tylko.



Czy takie kampanie plakatowe mają sens?

Choć sezon wakacyjny ma się już ku końcowi, to na gdańskich słupach ogłoszeniowych pojawiły się sporych rozmiarów niebieskie plakaty z hasłem "Miło, że jesteś w Gdańsku", ale... no właśnie, zachowuj się.

Na plakatach, które zawisły w wielu miejscach Śródmieścia, umieszczono tzw. gdański savoir-vivre. To lista 10 prostych zasad dobrego zachowania w mieście. Stworzona została głównie z myślą o turystach odwiedzających Gdańsk. Ale prośby są na tyle uniwersalne, że powinni się do nich stosować także mieszkańcy.

"Gdański savoir-vivre" spisany na plakatach:

  1. zachowuj dystans i noś maseczkę,
  2. dezynfekuj ręce,
  3. szanuj zwierzęta/nie pozuj do zdjęć,
  4. szanuj ciszę nocną po godz. 22,
  5. korzystaj z koszy na śmieci,
  6. korzystaj z toalet,
  7. pij alkohol w dozwolonych miejscach,
  8. szanuj zabytki,
  9. noś się z kulturą, ubieraj się,
  10. znajdź właściwe miejsce dla swojego pojazdu (np. hulajnogi).


  • Zasady gdańskiego savoir-vivre'u "wyszły" na miasto. Plakaty pojawiły się na słupach ogłoszeniowych w Śródmieściu.
  • Zasady gdańskiego savoir-vivre'u "wyszły" na miasto. Plakaty pojawiły się na słupach ogłoszeniowych w Śródmieściu.
  • Zasady gdańskiego savoir-vivre'u "wyszły" na miasto. Plakaty pojawiły się na słupach ogłoszeniowych w Śródmieściu.
- Trwa kampania "Miło, że jesteś w Gdańsku" promująca zasady turystycznego savoir-vivre'u. Na słupach ogłoszeniowych w Śródmieściu pojawiły się plakaty informujące zarówno mieszkańców, jak i turystów o właściwych zachowaniach w mieście. Warto się z nimi zapoznać. Materiały opracowane zostały we współpracy z Gdańską Organizacją TurystycznąGdańskim Zarządem Dróg i Zieleni podczas warsztatów "Hałas na Śródmieściu", w których brali udział przedstawiciele lokalnych restauratorów, mieszkańców, artystów ulicznych i gdańskich samorządowców - informuje Monika Nkome Evini, menadżer Śródmieścia Gdańska.
Dotychczas kampania prowadzona była głównie online. W czasie wakacji grafika trafiła też do restauracji oraz hoteli.

Atrakcje turystyczne Trójmiasta - sprawdź listę



Jak tłumaczy Michał Brandt, rzecznik Gdańskiej Organizacji Turystycznej, celem akcji jest minimalizowanie ilości negatywnych zachowań, które mają wpływ także na mieszkańców.

- Wiemy, że mieszkańcy dobrze postrzegają turystów, ale zachowanie części gości może powodować dyskomfort. Stąd pomysł na taką kampanię - mówi Brandt.

Sopot też "walczy" plakatami



Plakatową "wojnę" edukacyjną prowadzi też Sopot. Tam kampania wymierzona jest głównie w golasów na ulicach.

  • Sopocka kampania plakatowa skierowana do turystów.
  • Sopocka kampania plakatowa skierowana do turystów.
Na terenie miasta pojawiły się plakaty przypominające o zasadach zachowania. Ich autorzy zwracają uwagę na kilka istotnych aspektów, takich jak uszanowanie spokoju sąsiadów, czystość czy prawidłowe parkowanie.

- To taki savoir-vivre turysty i apel o odpowiednie zachowanie podczas pobytu w naszym mieście - mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu. - Bardzo chcielibyśmy nie musieć prowadzić takich kampanii, ale rzeczywistość pokazuje, że jako społeczeństwo tę lekcję musimy jeszcze odrobić. Większość turystów zachowuje się zgodnie z zasadami życia społecznego. Niektórzy jednak, wyjeżdżając na wakacje, zapominają, że za ścianą wynajętego mieszkania często mieszka sopocka rodzina, która w swoim własnym mieszkaniu chciałaby po prostu odpocząć. Zdarza się również niszczenie części wspólnych czy niesegregowanie śmieci. Jednym z największych problemów jest parkowanie poza miejscami wyznaczonymi, które bardzo utrudnia życie mieszkańcom. Z tym każdego sezonu walczy sopocka straż miejska - wskazuje.

Miejsca

Opinie (194) 5 zablokowanych

  • (1)

    tak, na pewno to pomoże w walce z januszerką która ma wstręt do czytania.

    • 32 0

    • O ile w ogóle potrafi czytać

      • 11 0

  • (3)

    Że niby wieśniak który przyjechał do Gdańska się nachlać i pokazać kim to on nie jest to przeczyta i będzie się stosował?

    • 38 0

    • Od kiedy warszawka to wieśniaki? (2)

      • 1 9

      • Warszawka to 200 procentowe wiesniactwo wyczerpujące do cna defnicje tego słowa.

        • 14 0

      • od 1945r

        • 6 0

  • Nie pozuj do zdjęć? (6)

    Nie rozumiem.

    • 24 4

    • teraz jest taka moda na najbardziej zwariowane zdjęcia z instagrama i lajki (1)

      nie zrozumiesz

      • 6 1

      • No dobra...

        ...ale ludzie pozują do zdjęć od ponad wieku, każdemu zdarza się pozować do zdjęcia, np. na jakiejś uroczystości przy wspólnej fotografii. Jeśli chodzi o to o czym piszesz to zbyt ogólnie nazwane.

        • 7 2

    • też mnie to zafrapowało

      • 6 1

    • Zakaz fotografowania!

      • 3 1

    • Ze zwierzętami, które są wykorzystywane w celach zarobkowych.

      Ze zwierzętami, które są wykorzystywane w celach zarobkowych.

      • 5 0

    • Nie pozuj do zdjęć ze zwierzętami które prezentują na ulicy ludzie za pieniądze.

      • 3 1

  • "Pij alkohol w dozwolonych miejscach" - co prawda jestem abstynentem, ale jak takie są zasady to trudno, wypiję.

    • 35 1

  • Naściągali imigrantów z warmi i mazur (3)

    to teraz myślą, że nauczą ich kultury jakimiś plakatami

    • 23 14

    • Warszafka...

      Zachowują się gorzej niż wyżej wymienieni. Są tylko przed Angolami...

      • 11 1

    • A ty mieszkasz od 1946 i też kiedyś byłeś słoikiem (1)

      • 2 4

      • przyjechałem odbudowywać zrównane z ziemią miasto

        a nie na gotowe

        • 1 0

  • Znów wtopa.

    Po pierwsze - za późno. Po drugie - nikt tego nie przeczyta, zapytajcie speców od marketingu i reklamy (przeładowanie informacjami i zbyt małe elementy). Wyrzucone pieniądze, kolejny raz... specjaliści z UM... eeeh

    • 35 1

  • Pytanie (1)

    Czy można wyciągnąć konsekwencje od konkretnej osoby, która wydała pozwolenie na umieszczenie tych plakatów po sezonie? Odpowiadam: nie można, ponieważ nie ma winnych tej patologicznej decyzji i nigdy nie będzie.

    • 64 6

    • to zaledwie drzazga ... uparli się że prawo Pis jest najmojsiejsze , teraz kasa co miała nam Polakom pomóc została cofnięta przez głupi upór kilku niedorozwoi z rządu ... i co oddadzą nam z tego co mają ?? może poniosą konsekwencję ?? hahahha , wiesz co , ty poniesiesz konsekwencje i on i ona , zapłacisz ty za to co oni bezmyślnie zdecydowali , tylko po to by postawić na swoim, no ale tak ...czep się plakatu po terminie ....a ponadto powiem ci że sezon Turystyczny w Gdańsku jest cały rok , tylko pik wypada w wakacje

      • 3 5

  • Nie wiedzialem ze mamy takich pajacow z po w samorzadzie ,wstyd,za co ja place podatki na gloupoty

    • 29 3

  • (4)

    Gdańszczan chyba trochę poniosła megalomania. Hasło jest obraźliwe z góry zakładając, że każdy przyjezdny to intruz.

    • 10 23

    • (2)

      Bo tak jest, im mniej weków, ja nie paminaju oraz pato-turystów, tym lepiej. ;)

      • 11 3

      • Wujas ma gospodarstwo... (1)

        I jakby nie patrzeć jest ze wsi, ale zawsze jak wraca do domu czy wychodzi do "miasta" to obuwie zmienia: z gumiaków na wyjściowe. Naszym rodowitym gdańszczanom tez często "słoma z butów" wystaje;))

        • 5 2

        • Dlatego ludzi trza unikać po prostu.

          • 1 0

    • Uderz w stół

      A słoik zabrzęczy.

      • 7 0

  • Kultura zachowań

    powstaje w domu, tak jak zupa. Dopóki potomkowie tych z czworaków nie doszlusują do innego obyczaju. Awans finansowy jest zawsze szybszy niż awans kulturowy. Frak pasuje dopiero w czwartym pokoleniu.

    • 23 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane