Fakty i opinie

Minutniki pomogą kierowcom uniknąć korków w tunelu pod Martwą Wisłą

Najnowszy artukuł na ten temat

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Zdjęcie poglądowe, jak mogą wyglądać wyświetlacze z komunikatami o otwarciu tunelu.
Zdjęcie poglądowe, jak mogą wyglądać wyświetlacze z komunikatami o otwarciu tunelu. fot. Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku przed wjazdami do tunelu pod Martwą Wisłą, zarówno od strony Stogów, jak i Letnicy, drogowcy chcą zamontować wyświetlacze, na których będą informować kierowców, ile minut pozostało do otwarcia podwodnej przeprawy zamkniętej z powodu np. kolizji czy awarii auta. Tzw. minutniki mają pomóc kierowcom zdecydować, czy poczekać na przejazd, czy pojechać inną trasą.



Komunikaty o czasie pozostałym do otwarcia tunelu oceniam:

pozytywnie, to przydatna wiedza dla kierowców 76%
neutralnie, to sporadyczne sytuacje 12%
negatywnie, na tak krótkim odcinku niewiele to zmieni 12%
zakończona Łącznie głosów: 713
O planach drogowców, chcących usprawnić ruch w tunelu pod Martwą Wisłą, informowaliśmy jako pierwsi w połowie 2019 r.

Jak tłumaczą urzędnicy, nowe wyświetlacze zostaną zainstalowane pod istniejącymi tablicami zmiennej treści. W sumie będzie ich siedem i pojawią się po obu stronach tunelu: od ul. Marynarki PolskiejElbląskiej.

- Ze względu na rosnącą liczbę aut przejeżdżających każdej doby przez Tunel pod Martwą Wisłą - średnio to 29 tys. pojazdów - rośnie także liczba różnego rodzaju zdarzeń, do których dochodzi w jego wnętrzu - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Kolizje czy awarie pojazdu, a także korki powodują, że tunel musi być zamykany na czas usunięcia skutków tych zdarzeń - odholowania pojazdu, uprzątnięcia jezdni czy rozładowania zatoru. Zamknięcia tunelu mają najczęściej krótkotrwały charakter - trwają kilka lub kilkanaście minut, jednak przy poważniejszych zdarzeniach, np. wypadku, czas zamknięcia przejazdu jest dłuższy. Jednak nawet w przypadku chwilowych zamknięć przy wjeździe do tunelu tworzą się korki samochodów oczekujących na otwarcie wjazdu, a kierowcy nie wiedzą, kiedy przejazd zostanie udrożniony. Ci bardziej cierpliwi czekają na możliwość przejazdu, ci mniej wyrozumiali decydują się zawracać, nierzadko łamiąc przy tym przepisy ruchu i doprowadzając do powstawania niebezpiecznych sytuacji.

Na nowych wyświetlaczach o wymiarach ok. 0,5 x 5 m pojawiać się będzie informacja, ile czasu pozostało do otwarcia zamkniętego tunelu (np. "OTWARCIE TUNELU ZA XX MINUT"). Dzięki temu kierowcy będą mieli wiedzę i będą mogli zadecydować, czy chcą poczekać na otwarcie przejazdu, czy też wybiorą objazd przez centrum miasta. O czasie, jaki będzie wyświetlał się na minutnikach, decydować będą dyspozytorzy pełniący służbę w całodobowym Centrum Zarządzania Tunelem.

- Nasza kadra dyspozytorów nabyła już dużego doświadczenia i jest w stanie oszacować, w zależności od rodzaju zdarzenia, jak długo tunel musi pozostać zamknięty. Komunikat wyświetlany na minutniku będzie mógł być uaktualniany w zależności od bieżącej sytuacji, np. gdy okaże się, że powodem zatrzymania pojazdu nie jest jego awaria, a zasłabnięcie kierowcy i trzeba będzie udzielić mu pomocy medycznej, co wydłuży czas zamknięcia przejazdu przez tunel - dodaje Kiljan.

Jak dodaje, montaż minutników został podzielony na dwa etapy. W pierwszym zlecone zostanie opracowanie projektu instalacji wyświetlaczy. Projekt ma uwzględnić możliwość ich podwieszenia na istniejących bramownicach. Drugim etapem będzie przeprowadzenie postępowania na wykonanie minutników oraz ich montaż, a także na zmianę oprogramowania tunelu, umożliwiającą wyświetlanie informacji na tablicach zmiennej treści.

Zakończenie całej inwestycji, której koszt szacowany jest na ok. 300 tys. zł, planowane jest na listopad 2020 roku.

- Minutniki stosowane są już przy wjazdach do tunelu w ciągu trasy średnicowej w Katowicach pod rondem Ziętka. Zainstalowane są tam dwa minutniki, które pomagają kierowcom zdecydować, czy poczekać na przejazd, czy pojechać inną trasą. Z informacji uzyskanych od operatorów katowickiego tunelu wynika, że dyspozytorzy korzystają z nich praktycznie codziennie - dodaje Kiljan.

Opinie (72) 1 zablokowana

  • Ciekawe czy zadziała? (2)

    Pomysł dobry, pytanie tylko, czy te 5 min do otwarcia wyświetlane na ekranie będzie tymi samymi 5 minutami, które pozostaną do otwarcia. Jestem ciekaw, czy prezentowany czas będzie realny, czy pozostanie tylko ładnie wyglądającym uspokajaczem wkurzonych kierowców.

    • 41 6

    • Raczej zabieg PR-owy, że coś robią..

      • 1 0

    • ciekawe czy będzie można chakierować

      i zmienić napisy na "TVP kłamie". W sumie wszyscy wiedzą... Nie ma sensu.

      • 3 1

  • (6)

    tunel należy udostępnić dla ludzi!
    i dla rowerów!

    • 22 78

    • jest dla ludzi i dla rowerów

      tylko przewożonych w autach :)

      • 9 2

    • Jak mieliście tunel na podwalu - to wam przeszkadzał, bo podobno ludzie to nie krety. To teraz górą poginajcie. Wpław.

      • 14 2

    • Ludzie mogą górą , rowery wodne również

      • 2 0

    • (1)

      Przy kierowcach d**ilach wjazd rowerem czy wejście pieszo do tunelu to wyprawa w nieznane.

      • 2 1

      • Masz rację, większość rowerzystów to d**ile.

        • 2 1

    • dokladnie tak jeden pas udostepnic dla rowerów i zabezpieczyc betonowym blokiem

      Zmniejszy się natychmiast szaleństwo piratów drogowych

      • 1 0

  • Pytanie (5)

    Czy na trasie tunelu działa tzn. jest uruchomiony odcinkowy pomiar prędkości czy coś podobnego ???

    • 15 19

    • Oczywiście, że jest i działa

      już sporo asów dostało mandaciki ze zdjęciem

      • 1 14

    • (2)

      Nic takiego tam nie ma. Często lecę 120 albo 150 km/h i żadne mandaty nie przychodzą.

      • 7 4

      • Ja często jadąc 70 - tyle co jest dozwolone

        jadę lewym pasem blokując d**ili

        • 8 6

      • jade 70-80 lewym pasem blokujac

        tych co chcva przekraczac predkosc narazajac zycie, w lusterku widze zazwyczaj bmw,

        • 3 1

    • nie ma

      ale mi to nie grozi gdyby byl, jezdze przepisowo

      • 0 0

  • Wytrzymałość (3)

    No nieźle, ale nikt nie pomyśli o tym, że bramownice są policzone na dane obciążenie, dołożenie kolejnego wyświetlacza może nie być możliwe - wtedy będzie konieczna wymiana bramownic i co? Nagle wszyscy będą oburzeni, że tak drogo...

    • 2 22

    • Na pewno teraz pomyślą o tym po twoim komentarzu. Dziękujęmy!

      • 14 0

    • Taki wyświetlacz nie waży dużo, a każdy projekt ma spory zapas.

      • 0 0

    • taaaaaa

      a czapka w głowę Ciebie nie ćiśnie?

      • 1 0

  • Tablice w takich miejscach, które umożliwią zmianę trasy (1)

    Bo jeśli będą tuz przed wjazdem do tunelu to tylko spotęgują frustrację. pomysł bardzo dobry! Takie tablice powinny działać przed każdym węzłem obwodnicy i na samej obwodnicy. Wtedy byłaby zawsze mozliwość wcześniejszego zjechania z obwodnicy czy nie wjeżdżania na nią na węźle.

    • 43 1

    • Tak naprawdę sprawę rozwiąże tylko radio w każdym samochodzie, na którym będą szły tylko takie komunikaty. W lotnictwie i na morzu się sprawdza, a na drogach muszą być wyświetlacze? Już to widzę, jak przed pasem byłby zainstalowany wyświetlacz i było napisane np. "Pas 29, lądować zezwalam, wiatr 270 o sile 10 kt, uwaga na mokrą nawierzchnię" :D

      • 2 2

  • One są potrzebne w całym mieście, na sygnalizacji. (1)

    Widziałem takie gdzie indziej i jeździ się szybciej, nie stoi na zielonym. Ale w tunelu też się sprawdzą

    • 22 1

    • Tristar :-) :-)

      Sekundniki tańsze a skuteczniejsze niż g*wnostar za miliony

      • 4 0

  • Boże tyle miliardów wydane a nawet istniejące znaki zmiennej treści się nie nadają do niczego?

    Swoją drogą skandal że przez tyle lat nie można zainstalować działających tablic przed każdym wjazdem na obwodnicę

    • 34 4

  • Po co to (1)

    Na bramownicach są tablice o zmiennej treści

    • 19 2

    • trzeba kupić nowe

      bo za długie zdanie i się nie zmieści tekst. nic nie poradzisz.

      • 1 0

  • kiedy będzie można jeździć rowerem? (5)

    • 10 29

    • Można już teraz. Ale nie wolno.

      • 3 0

    • Śmiało jedź, przecież wam wszystko wolno w tych obcisłych pantalonach.

      • 11 3

    • 1 kwietnia

      • 1 0

    • Jak będziesz miał podwodny rower ,bo przeprawa jest podwodna ,a nie tunelem pod rzeką

      • 4 0

    • Stacjonarny w centrum dowodzenia będziesz mógł podeptać

      • 0 0

  • czy te tablice będą tak samo autonomiczne jak te tablice zmiennej treści teraz?

    bo jak by nikt nie zauważył one dalej w automacie nie działają

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.