• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młode Miasto jednak bez wieżowców?

Krzysztof Koprowski
25 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jedynymi wieżowcami w Młodym Mieście mają być te, które przewidziano wokół centrum handlowego Stocznia. Pozostała zabudowa ma być znacznie niższa. Jedynymi wieżowcami w Młodym Mieście mają być te, które przewidziano wokół centrum handlowego Stocznia. Pozostała zabudowa ma być znacznie niższa.

Młode Miasto bez wieżowców? Taki scenariusz dla terenów poprzemysłowych pisze sam właściciel - BPTO. Zamiast gdańskiego Manhattanu lub Dubaju powstanie niska śródmiejska zabudowa.



Młode Miasto bez wieżowców: dobrze, czy źle?

Gdy w 2008 r. trwały prace nad Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, które pokazuje gdzie w Gdańsku mogą i powinny powstawać wysokościowce, większość ankietowanych mieszkańców wskazała, że idealną lokalizacją dla nich jest Młode Miasto. Niewielka ilość zabudowy, bliskość wody oraz atrakcyjnego turystycznie Głównego i Starego Miasta przemawiały za budową właśnie tutaj dzielnicy wieżowców.

Po kilku latach firma BPTO, która jest właścicielem dużej części terenów postoczniowych, zaprezentowała na swojej stronie internetowej wizję zagospodarowania tego terenu. I co się okazało? Że nie znajdziemy w niej strzelistych konstrukcji, a co najwyżej kilkupiętrowe biurowce, budynki mieszkalne oraz zachowane obiekty poprzemysłowe.

Jedyne wieżowce, których budowę dopuszcza koncepcja zagospodarowania tego terenu, to budynki przylegające do centrum handlowego Stocznia. O jego budowie mówi się od kilku lat, za inwestycję odpowiada deweloper obiektów handlowych TK Development.

Czy taka "skromna" koncepcja przesądza, że wieżowce nie pojawią się w pejzażu Młodego Miasta? - Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oczywiście pozwala na realizację wieżowców, aczkolwiek nie oznacza to, że muszą one automatycznie powstać - informuje Dagmara Rozkwitalska z BPTO. - Przedstawiona wizja została wykonana przez nas w oparciu o wieloletnie analizy, uwzględniające nastroje i opinie mieszkańców Gdańska. Przyjmujemy, że potencjalni inwestorzy dokładnie przyjrzą się tej koncepcji i rozważą nasze propozycje.

  • Przestrzeń między budynkami ma być otwarta i zachęcać do spacerowania oraz odpoczynku.
  • Nowy tzw. waterfront będzie się składał z odrestaurowanych starych budynków oraz planowanych nowych, które uzupełnią zabudowę linii brzegowej.
  • Takie budynki jak ten stanowić mają najwyższe dominanty na terenie BPTO.
  • Cześć nabrzeży zostanie przeznaczona pod marinę do cumowania łodzi i jachtów.


Przypomnijmy, że BPTO nie będzie samodzielnie zagospodarowywać postoczniowych hektarów, lecz poszuka do tego partnerów biznesowych. Czy przestrzeganie zawartych w koncepcji zapisów na temat niskiej i średniej zabudowy będzie warunkiem do nawiązania współpracy? BPTO nie udziela jednoznacznie odpowiedzi, podkreślając jednak, że chce zachęcić inwestorów do uszanowania wypracowanej już wizji.

Cały obszar należący do BPTO został podzielony na cztery podstrefy, zwane "sąsiedztwami". Są to: Kolonia Robotnicza zobacz na mapie Gdańska (budynki i wolna przestrzeń w trójkącie ulic: Nowa Wałowa - deptak Droga do Wolności oraz Jana z Kolna), Stocznia Cesarska zobacz na mapie Gdańska (teren na północ od Nowej Wałowej i CH Stocznia), Marina zobacz na mapie Gdańska (na wschód od przedłużonej ul. Rybaki Górne i na północ od przedłużonej ul. Nowej Wałowej) oraz Galeria Stocznia zobacz na mapie Gdańska (tereny okalające centrum handlowe).

Dla wszystkich terenów przewidziano różne funkcje - od mieszkań, przez biura, po hotele i handel z restauracjami. Wyjątek stanowi Marina, gdzie zgodnie z nazwą przewiduje się stanowiska do cumowania łodzi i jachtów. Ponadto wzdłuż wody mają powstać bulwary, a na terenie kolonii robotniczej nadal mają działać artyści (obecnie mieści się tu Instytut Sztuki Wyspa).

Prezentowane na wizualizacjach budynki mają charakter poglądowy, jak może wyglądać docelowe zagospodarowanie terenów. Nie stanowią jednak wiążącej wizji architektonicznej. Pewne jest jedynie zachowanie obiektów o wartościach historycznych, zgodnie z zaleceniami konserwatora.

BPTO zapewnia, że nie dopuści do stworzenia tutaj żadnej enklawy, niedostępnej dla osób z zewnątrz. Ma być wręcz przeciwnie:

- Nie wyobrażamy sobie, aby na tym terenie powstało grodzone osiedle. Naszą intencją jest tworzenie przestrzeni otwartych, miejsc publicznych. Chcemy, by to miejsce żyło także po godzinach pracy, by ludzie chętnie tu przychodzili, a więc mieli miejsca, gdzie mogliby się spotykać. Czym innym jest jednak zabezpieczenie części terenu podczas prac budowlanych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa - dodaje Rozkwitalska.

Zagospodarowanie terenów postoczniowych ma trwać latami. Jak informuje właściciel, największym zainteresowaniem potencjalnych inwestorów cieszą się tereny zlokalizowane najbliżej miasta - czyli w rejonie ul. Jana z Kolna i Placu Solidarności.

Czytaj też: Wiadomo już, gdzie staną wieżowce w Gdańsku

Opinie (178) 4 zablokowane

  • A co ze stoczniami - Północną i Remontówką? (1)

    • 1 0

    • do zaorania

      na razie niemcy milcza

      • 0 0

  • zaorac

    • 1 3

  • chcemy drapaczy chmur!!!!!!! (1)

    • 17 7

    • niemcy nie dali zgody a budyn jest miekki

      • 4 1

  • Młode Miasto jednak bez wieżowców?

    no pewnie, we Wrzeszczu, na Zaspie, na Przymorzu wśród wąskich uliczek i gęstej zabudowy tam jest ich miejsce, prawda włodarze?
    Młode miasto ze swoimi restauracyjkami nad śmierdzącą breją nie potrzebuje wysokościowców! brawo

    • 12 5

  • Mlode Miasto to mlodosc nowoczesnosc elegancja szpan a takze Moderne Wiezowce w 21 wieku (2)

    Warszawa ma Nowoczesne Centrum - Wiezowce
    Gdansk bez Wiezowcow pozostanoe dziura wiocha oraz grajdolem
    Tyko nowe i nowoczesne oraz moderne Wiezowce bez jakiej kolwiek staroci smorodu brudu oraz wszelakiego badziewia postawi Gdans na wyzsza polkie Polskich Miast
    W 21 wieku miasto bez wiezowcow to obciach patrz Dubai Singapore Hong Kong a takze miasta Chin

    • 12 9

    • co niemcy nie pozwalaja (1)

      • 2 1

      • tak bo sami maja niska zabudowe

        • 4 0

  • niemcy nie dali zgody a budyn jest mieki

    • 9 2

  • Nowa Wałowa (1)

    Na stronie internetowej właściciela gruntu można zobaczyć wizualizację Nowej Wałowej. Niestety nie zauważyłem tam zjazdów, które umożliwiłyby bezpośredni wjazd z Jana z Kolna na Nową Wałową. Wygląda na to że zabrano nam żółty most, który odkorkowywał w jakimś tam stopniu Jana z Kolna a nie dostaniemy nic w zamian. Widać za to że Jana z Kolna ma być dwupasmowa ale czy to zapobiegnie korkom przy Zieleniaku? Nie wydaje mi się. Z tego wynika że Nowa Wałowa ma być tylko drogą dojazdową dla mieszkańców i klientów Młodego Miasta i w żadnym stopniu nie rozwiąże problemów komunikacyjnych tej części Gdańska.

    • 8 1

    • niemcy sie nie zgadzaja

      • 1 6

  • wlasciciel teren jest golodoopcem wie tu powstana tylko baraki

    budujcie szopy baraki szalery szajery sklady itd
    wlasciciel terenu nie ma bogatych inwestorow wszyscy razem to golodoopcy ktorzy na Polsce chca zrobic kase anie piekne Miasto gdanski
    Zmien Smak Budynia

    • 7 4

  • wizualizacje

    W tym Gdańsk i trójmiasto pl są the best

    • 5 1

  • Tu w Młodym mieście przewidziano ścieżkę rowerową , a w forum radunia w nowym układzie komunikacyjnym o ścieżkach zapomiano.
    Ciekawe dokąd owa widoczna na zdjęciu ścieżka rowerowa będzie prowadzić

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane