• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej kursów na linii PKM. Grożą nam puste pociągi?

Maciej Naskręt
30 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zdaniem pracowników Urzędu Marszałkowskiego trzy pociągi na godzinę na linii PKM między lotniskiem a Wrzeszczem powinny po otwarciu linii wystarczyć. Zdaniem pracowników Urzędu Marszałkowskiego trzy pociągi na godzinę na linii PKM między lotniskiem a Wrzeszczem powinny po otwarciu linii wystarczyć.

Trzy pociągi na godzinę będą jeździć na głównej trasie PKM, między lotniskiem a Wrzeszczem. Do Gdańska Głównego nie dojedzie na razie żaden skład. Natomiast pociąg z Gdyni przez Rębiechowo będzie kursował co godzinę. To najnowsze założenia samorządu województwa dla ruchu na wciąż budowanej linii kolejowej. Nie pokrywają się z zaleceniami unijnych urzędników.



Przebieg linii PKM z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg linii PKM z Wrzeszcza do Osowej.
Mimo że na budowie 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wciąż trwają prace (prawie 80 proc. wykonanych robót), urzędnicy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego opracowują już teraz założenia połączeń na nowym szlaku kolejowym.

Wiadomo już, że - przynajmniej na początku - nie będzie tak, jak wymarzyli sobie mieszkańcy górnego tarasu Gdańska. Pociąg w obu kierunkach nie pojedzie co 15 minut.

- Po pierwsze: składy PKM nie dojadą do centrum Gdańska. Ich bieg będzie kończył się na stacji Wrzeszcz. Na głównym szlaku - między lotniskiem a Wrzeszczem - pojadą trzy pociągi na godzinę w obu kierunkach. To spowoduje, że co 60 minut będzie jechał pociąg do i z Kartuz, Kościerzyny i Gdyni - wyjaśnia Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Zobacz film z montażu wiaduktu na Zaspie.

Władze samorządu podkreślają, że główną przyczyną takiego okrojonego wobec wcześniejszych założeń rozkładu jest fakt, że nie funkcjonują w próżni. Linia PKM wpina się w szlaki kolejowe zarządzane przez spółkę PKP PLK. To ona dyktuje warunki.

- Już teraz na kolejowych szlakach w Trójmieście jest ciasno, a przecież PKP PLK potrzebuje miejsca jeszcze m.in. na Pendolino, które rusza w grudniu tego roku. Linie dociąża także ruch towarowy nie tylko na linii Gdynia Warszawa, ale także linii nr 201 między Kościerzyną a Gdynią. Ciężko się wpiąć - podkreśla Świlski.

PKP PLK znajdzie miejsce dla pociągów PKM

Tymczasem linia między Wrzeszczem a centrum może pomieścić aż 12 pociągów na godzinę. - Składy możemy tam puszczać co pięć minut. Należy to jedynie zweryfikować w zestawieniu z rozkładem jazdy - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładów Linii Kolejowych.

Trasa PKM widziana z lotu ptaka

Teraz w godzinach szczytu z Wrzeszcza do centrum Gdańska, między godz. 15:30 a 16:30, jedzie sześć pociągów. Siódmy będzie Pendolino, który pojedzie raz na godzinę po 14 grudnia tego roku. Natomiast ósmy planowany pociąg to Sprinter SKM-ki, który w dalszej przyszłości ma wyjechać na tory. Pozostają więc jeszcze cztery miejsca dla PKM-ki.

- Modernizujemy też linię 201 Kościerzyna - Gdynia, by umożliwić na niej kursowanie pociągów z częstotliwością 15 minut. Tu nie będzie problemu z dodatkowym ruchem pociągów - zapewnia Lewiński.

Gdynia jak 16 razy mniejsze Kartuzy?

Nowe założenia, którymi podzieliły się władze województwa pomorskiego, najbardziej mogą martwić mieszkańców Gdyni. Urzędnicy marszałka zakładają, że z centrum miasta na lotnisko pojedziemy tylko raz na godzinę. Identycznie jak z Kartuz, czy Kościerzyny, które są wielokrotnie mniejszymi miastami.

Wizualizacja budowanej linii PKM.

- Mam nadzieję, że jest to tylko przejściowy plan i potrwa on jak najkrócej. Przy takiej częstotliwości pociągów PKM nie będziemy kierować do planowanych przystanków PKM naszych autobusów miejskich z pasażerami. Przecież nikt nie będzie zainteresowany przesiadką do pociągu, który odjeżdża za 40-50 minut - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Z tego powodu władze Gdyni mogą rozważać nawet zawieszenie planów budowy węzła przesiadkowego na Karwinach u zbiegu ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej.

- Liczymy na to, że składy PKM będą po Gdyni kursować co 15 minut - podkreśla Stępa.

Ile pociągów w ciągu godziny powinno kursować na nowej linii PKM?

Doświadczenia z SKM-ki do Tczewa przeniesione na linię PKM

Urzędnicy marszałka, przy opracowywaniu założeń dotyczących połączeń, wzorują się na sytuacji SKM - na linii dalekobieżnej między Gdańskiem a Tczewem, gdzie pociągi po dwuletniej przerwie wróciły do ruchu w marcu tego roku.

- Na linii PKM będzie podobnie, jak na szlakach do Tczewa - przesiadka podróżnych do składów po przerwie w kursowaniu jest rozciągnięta w czasie. Pasażerów przybywa, ale nie jest to gwałtowny wzrost - mówi Świlski.

Władze województwa, które zapłacą za przejazd pociągów PKM-ki, nie chcą zagęszczać ruchu składów na linii od początku, bowiem chcą uniknąć sytuacji, w której pociągi "woziłyby powietrze". - Byłoby to postrzegane jako niegospodarność - przekonuje marszałek.

Z upływem czasu połączeń PKM ma przybywać

Docelowo urzędnicy marszałka województwa planują dogęszczać ruch na linii kolejowej PKM. W przyszłości są planowane takie połączenia, jak z Tczewa przez Gdańsk do Kościerzyny lub Kartuz, a może nawet Hel - Gdynia - Port Lotniczy - Gdańsk Wrzeszcz. Zdaniem władz maksymalne obłożenie linii PKM to nawet jeden pociąg na trzy minuty.

Jaspers: pociąg przed lotnisko ma jechać co 15 minut

W tej sytuacji warto przypomnieć, że w październiku 2010 r. światło dziennie ujrzał dokument analizujący sytuację potoku pasażerów przy planowanej jeszcze wtedy linii PKM. Raport przygotowały wspólnie Instytut Kolejnictwa i Biuro Inicjatywy Jaspers w Warszawie, które opiniuje wszystkie duże projekty komunikacyjne ubiegający się o unijne dofinansowanie.

Ta analiza prognozowała dla inii Kolei Metropolitalnej liczbę 5-10,3 mln pasażerów rocznie. To wymaga uruchomienia połączeń kolejowych co 15 minut od samego startu linii.

Warto dodać, że w roku 2042, czyli 30 lat po rozpoczęciu realizacji projektu, prognozowany potok ma wynieść od 9,8 do 13,5 mln pasażerów (bez połączenia z linią SKM we Wrzeszczu oraz 30-minutowa częstotliwość pomiędzy Gdańskiem a Gdynią) w zależności od poziomu ruchu na lotnisku.

Niestety wspomniany dokument podkreśla też, że najwyższe potoki są możliwe tylko przy licznych węzłach komunikacyjnych i wspólnym bilecie na komunikację miejską. Spełnienie tego drugiego warunku jest na razie pieśnią przyszłości.

Eksperci: ważne, by linia w ogóle ruszyła

Ostrożne w ocenie są osoby współodpowiedzialne za powstanie linii. - Częstotliwość kursowania jest bardzo ważna, choć może być nieco niższa od założonej na etapie uruchomienia projektu PKM. Równie istotna jest bezpośrednia obsługa centrum Gdańska - mówi Marcin Wołek, pracownik Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego. - Liczę, że samorząd województwa skoryguje tak niską częstotliwość połączeń powiązanych z PKM na terenie Gdyni. Pociągi co godzinę to oferta dla ruchu regionalnego, a nie podmiejskiego - dodaje.

Wpięcie PKM-ki w tory SKM zwiększyłoby częstotliwość pociągów

Założenia połączeń przyjęte przez urzędników, zdaniem specjalistów branży kolejowej mogą być dowodem na to, że przy wyborze wariantu budowanej linii kolejowej popełniono błąd. Analizy sporządzone przez Jaspers mówiły, że najlepszym wariantem budowy linii PKM, który zapewniłby maksymalne obłożenie pociągów pasażerami, jest jej wpięcie na Zaspie w tory SKM, a nie w linię dalekobieżną, jak zrobiono to teraz.

Po pierwsze, już na samym starcie linią podróżowałoby ponad 10 mln osób rocznie, a po 30 latach liczba pasażerów wynosiłaby 25 mln osób. Przez to tabor na linii PKM mógłby być wykorzystywany bardziej efektywnie i kursowałby z częstotliwością 15 minut do lotniska i 30 minut do Gdyni już na samym starcie.

Uzasadniona byłaby wtedy także elektryfikacja linii PKM i linii 201 między Gdynią a Osową. PKM ominęłaby opisany wcześniej problematyczny ruch na linii dalekobieżnej. Minusem byłby jedynie fakt, że do tego wariantu należałoby dołożyć ok. 100 mln zł - należałoby dodatkowo wybudować tunel pod torami dalekobieżnymi i wiadukt nad linią dalekobieżną i linią SKM, a także podnieść torowisko, by perony nie były na wysokości 90 cm, a 76 cm.

Jeszcze w 2012 r. z usług spółki SKM skorzystało blisko 37 mln pasażerów - w zeszłym roku było ich o blisko 2 mln mniej. Wszystkiemu winne były - według władz spółki - remonty i związane z nimi niedogodności.

Samorząd województwa jedynym finansującym kolej na Pomorzu

Przypomnijmy, że to samorząd województwa dofinansowuje połączenia kolejowe w województwie, a właściwie dofinansowuje spółki, które wykonują przewóz pasażerski liniami kolejowymi. Na 2014 r. w budżecie samorządu na ten cel zapisano 178 441 073 zł. Część tej kwoty zostanie pokryta z dochodów - m.in. z wynajmowania taboru, którego właścicielem jest samorząd, czy dofinansowania ze środków europejskich w ramach POIiŚ. Województwo zarobi na transporcie 77 663 804 zł.

Warto nadmienić, ze w budżecie województwa po stronie wszystkich dochodów wpisano kwotę 849,8 mln zł. Natomiast przy wydatkach widnieje kwota 845 mln zł.

I tak do połowy tego roku Przewozy Regionalne Sp. z o.o. otrzymały z budżetu województwa dotację w kwocie 26 769 073 zł, natomiast spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście dostała 11 080 148 zł. Najmniejszą pulę otrzymał przewoźnik Arriva RP Sp. z o.o. - 1 447 116 zł.

Problem w tym, że na razie nie wiadomo kto obsłuży nowe składy PKM - czy będzie to SKM-ka, PR, czy Arriva. O tym dowiemy się po przetargu na obsługę. Poznamy też wtedy realne koszty utrzymana taboru dla PKM-ki.

Miejsca

Opinie (393) 4 zablokowane

  • z taką częstotliwością to bez sensu ta cała budowa. (62)

    a jak kogoś stać na latanie to stać na taxi, bez przesady. a w skm smród ścisk i bez klimy!

    • 489 34

    • kpina (12)

      To po co ta cala budowa, za te pieniadze ile autobusow mogloby jezdzic. A klamstwo ze nie ma miejsca na torach jak rzecznik PKP mowi ze leDwo 2/3 jest uzyte daje obraz jak tonacy brzytwy sie chwyta.

      • 106 6

      • Ważne ,że było przecięcie wstęgi (9)

        czepiacie się

        • 86 6

        • Do utrzymania stadionu za 800 mln dokładają rocznie 10 mln (8)

          Plus 7 daje PGE, a meczyk jest średnio w roku raz na 3 tygodnie. To przecież na PKP taki bogaty Gdańsk powinien spokojnie dokonać kilkoma mln zł!!! . Nie ma??? To nie pokrywajcie długów za stadion a kasę przekierujcie na PKM !!!!

          • 60 6

          • Chodzi o szlaban w Osowej (3)

            • 17 2

            • Odważni czy głupi? Tak wkurzać ludzi przed wyborami.

              • 13 2

            • ale to przeciez nie tak malo (1)

              nie oszukujmy sie ze skm co 20min to jakas masakra... przeciez to nie jest wcale ogromny odstep czasu! nawet jakby samolot mial ladowac co 10min i wszyscy mieli by wsiasc z niego w pkm to i tak sie zmieszcza.
              A dla krzykaczy dodam np. fakt ze obecnie dzialajaca SKM w godzinach miedzy np. 10 a 12 jezdzi 4 razy na godzine. "O ZGROZO! tylko 4 razy!"

              • 0 3

              • nie tak mało? wsiądź w skm w godzinach szczytu, kiedy kursują co kilka minut.

                • 0 0

          • (2)

            Nie liczysz ponad 22 baniek rocznie na spłatę zobowiązań za sfinansowanie budowy stadionu. Zostało 17 takich rat czyli jest jeszcze 374 mln złotych do oddania.

            • 26 2

            • czlowieku rata roczna to 47 mln zł (1)

              kto ci wmówił, że jedynei 22 mln???

              • 7 1

              • Owicz mówił

                • 3 1

          • 800 mln????

            Żeby Cię oświecić to dodam że juz ma trzy miesiące przed oddaniem stadionu do użytku,kwota ta wynosiła już 1,3 mld.Czyli łatwo policzyć o ile został przekroczony budżet.....Tylko nikt z władz sie nie przyzna oficjalnie bo dopiero by sie tumult podniósł wśród "motłochu"

            • 21 3

      • zlikwidować mają autobusy na rzecz PKM a tu niespodzianka, kule minowe w projekcie

        • 11 2

      • Większosć turystów przyjeżdżajacych do Gdańska mieszka w Śródmieściu, Oni, oraz mieszkańcy Środmieścia, a takze Ci którzy przyjadą na lotnisko np. autobusami przez Śródmieście, a jest ich niemało, bedą mieli pod górkę. Założę się, że zlikwidowane zostaną kursy autobusów 210 i 110 na lotnisko. Zostanie wiec jazda z przesiadkami kolejką, stanie w kasach po kolejne bilety, chyba że na SKM i PKM będzie jeden bilet (co nie jest takie pewne). Zamiast udogodnienia, będzie utrudnienie. Dla Gdynian kurs raz na godzinę na lotnisko, to też żadne udogodnienie. No cóż, za to urzędnicy urzędów na Okopowej będą mieli przystanek Środmieście pod nosem. Tym Panom, którzy to wymyślili, już dziękujemy.

        • 13 3

    • 1 na godzine (6)

      Nawet nie zastqnowie sie nad przesiadka z samochodu na pkm, dodac trzeba jeszcze osobny bilet bo na to sie zanosi i mam obraz nedzy i rozpaczy. Mam wrazenie ze chodzilo o zbudowanie drgirgo misia za pieniadze z ue a nie poprawe komunikacji.

      • 109 4

      • Rozwiązali w ten sposób problem braku bezkolizyjnego przejazdu (4)

        Zamiast go wybudować szlaban będzie zamykał się raz na pół godziny

        • 32 4

        • Chodzi o szlaban w Osowej (3)

          • 15 4

          • miedzy osowa a nowym swiatem (2)

            Przejezdzam tamtedy cidziennie. Druznik zamyka szlaban na 5 min orzed przyjazdem i zamyka 2 min po. Co daje 10 min przerwy. Jakby bylo to co 15 minut...

            • 14 5

            • Pieprzysz głupoty...

              bo szlaban był zamykany owszem 2-3 minuty przed przejazdem pociągu z Kaszub, ale tylko około minuty przed wyjazdem pociągu ze stacji Osowa, bo szef stacji zamykał szlaban i od razu otwierał semafor dla pociągu.
              Otwarcie szlabanu zawsze było od razu po przejechaniu pociągu, więc nigdy nie było 10 minut zamknięcia tylko 5-6 minut maksymalnie, ale często zdażał się debil kierowca który musiał zdążyć pod zamykanym już szlabanem. I wtedy wszystko się przedłużało..
              A teraz po budowie PKM zapewne czasy zamknięcia szlabanu sie wydłużą, ale Ci co kupowali domy/działki w Nowym Świecie zdawali sobie sprawę, że są lekko odcięci od reszty, ale najlepiej teraz robic lamenty, ale jak to: nie będzie tunelu.wiaduktu. No qwa nie będzie, bo dla kilkudziesięciu domów nie opłaca się!!

              • 24 2

            • he?

              "Druznik zamyka szlaban na 5 min orzed przyjazdem i zamyka 2 min po."

              Kierwcabombowca to zapewne kolejny cwaniaczek i cebulak z Passacika który ledwo trzyma się całości.
              Po pierwsze, dróżnik, przez Ó.
              Po drugie, zamyka szlaban 5 minut przed po ciągiem i zamyka go ponownie 2 minuty po przejeździe pociągu. Ciekawa teoria!

              • 3 0

      • No i wylicza cenę biletu jak na zachodzie 15 ojro w jedną stronę..

        ..

        • 11 3

    • ale siara ... (6)

      O kant d*pska rozbić wtedy całą tą inwestycję.
      Co to ... muzeum kolejnictwa czy co ???

      • 47 6

      • (5)

        Tak ma wyglądać start a nie docelowe działanie. Czy naprawdę to wam umyka?

        • 11 21

        • z takim startem docelowym działaniem bedzie likwidacja (2)

          czy to ci umyka?

          • 37 8

          • (1)

            Bo ty tak mówisz?

            • 7 9

            • bedzie jak do nowego portu

              • 12 1

        • Ale jak otwierają market to z wielką pompa (1)

          Jak stadion to masz mecz otwarcia a tutaj taki zginily kartofel. Przez pół roku powinno być na bogato możliwie duża liczba przejazdów żeby zachęcić ludzi. A tak to ludzie nie będę jeździć bo za rzadko a nie będzie częściej bo ludzie nie jeżdżą i tyle.

          • 17 2

          • Drinki z palemkami

            Nie zapominajmy jeszcze o nich

            • 1 0

    • No niestety na pewno nie skorzystam z tej cudownej "oferty". Trzeba by byc masochista. Odzielne bilety (co przesiadke trzeba szukac nastepny bilet), drogo, rzadko, kiepski dojazd. No sorry, ale to klienta trzeba przekonac do siebie. A nie odwrotnie.

      • 56 4

    • Powinno być jak najwięcej kursów na CAŁEJ trasie. W przeciwnym razie to nie ma sensu.

      • 29 4

    • A Ty skąd urwałeś z takimi 'mundrościami'? Ponad 3 mln pasażerów rocznie taksówkami przywieziesz? Korki na Słowackiego są jeszcze za małe? Poza tym przy obecnych cenach biletów lotniczych taksówka może kosztować więcej niż powrotny bilet na samolot.

      • 17 5

    • Bo duże pieniądze robi się na drogich inwestycjach

      Odpowiedz sobie dlaczego :
      Stadion wybudowano na bagnach i wywieziono cała ziemie ?
      Dlaczego Muzeum II Wojny światowej buduje się w wodzie i trzeba używać specjalnych technologi.
      Dlaczego buduje się naziemne metro PKM z częstotliwością kursowania pospiesznych ?

      • 33 4

    • (15)

      Latanie nie jest takie drogie, taksówka potrafi kosztować tyle co bilet w jedną stronę. Trasa Wrzeszcz-Lotnisko ma mieć 3 pociągi na godzinę, czyli średnio co 20 minut - nie jest tak źle.

      Poza tym trzeba poczekać do końca remontów. Ale oczywiście, lepiej napisać że inwestycja bez sensu bo w pierwszych paru miesiącach będzie funkcjonowała w okrojonej wersji

      • 20 11

      • DArku, czytam Twoje mądrości od dawna. (14)

        Mnożą się bowiem pod każdym tutejszym artykułem. I cieszę się, że mam z Twoją chłopską filozofią jedynie on-line do czynienia.

        • 21 13

        • (13)

          Jeżeli masz kontrargumenty to je przedstaw. Pisanie że ktoś się myli nie podając konkretów ośmiesza samego krytykującego

          • 15 15

          • prosze bardzo mondralinski darku (6)

            sensem tej inwestycji moim zdaniem jest skomunikowanie Gornego tarasu, Moreny, osowy, nie tylko z lotniskiem, bo bez przesady, nikt codziennie nie lata, ale z Gdynią, bez koniecznosci czasochłonnego zjazdu do skm i odciazenie skm.
            A z częstotliwoscią 1 pociag na godzinę to ta idea wzięła w łeb.
            Uwazam ze albo cos robic dobrze, albo dac sobie spokoj,
            Zaraz oddadzą 2 linie metra w Warszawie, czy uwazasz, ze na początek puszczą jeden pociag na godzine czy jednak troche częsciej??

            • 31 8

            • (5)

              Wszystko fajnie, ale kto powiedział, że tak będzie cały czas? To jest zasadnicza kwestia. Metro to jednak co innego bo ma swoje tunele - tu trzeba czekać aż skończą się remonty torów

              • 6 17

              • (4)

                No ale co zwiększą częstotliwość do 1 / 20 min sory ale w tym czesie aktualnie robie 2/3 drogi z gdyni koło stadionu na osowę i to w godzinach szczytowych w innych całą trasę.
                I właśnie dlatego taki start to odrazu upadek.
                Podrózować będą jedynie uczniowie i ludzie bez samochodów.
                A chyba o to nie chodziło.

                • 14 4

              • (3)

                W dalszym ciągu nie wiem dlaczego od razu upadek? Gdy częstotliwość się zwiększy więcej ludzi się przekona. To nie jest nowa guma balonowa że trzeba na starcie ostro zareklamować bo ludzie zapomną, to jest środek transportu który wraz ze wzrostem częstotliwości będzie stanowił alternatywę dla coraz większej liczny osób. I to jest inwestycja na dziesięciolecia, tak więc naprawdę nie rozumiem tego oburzenia że przez pierwsze parę miesięcy nie będzie to hulać na 100%

                • 9 9

              • jakich pare miesiecy?

                udajesz dziewice intelektualną, czy nia jestes?
                Nie bedzie smigac bo nie ma kasy na utrzymanie tego czegos, a dwa, są niedoróbki juz nie odrobienia bez zainwestowania grubej kasy - typu elektryfikacja i wpiecie w skm. Po kolejne, to ja pamietam jak ul Jana z Kolna nie była rozbudowana do 2 pasów przy przystanku stocznia TYMCZASOWO w 83 roku. Tyle trwa tymczasowo w Gdansku

                • 10 5

              • (1)

                Ty DArku zapracuj najpierw na samochód dla siebie a potem się wymądrzaj. Nikt kto ma samochód , nie korzysta z komunikacji masowej w Gdańsku, nawet jak jest pijany.

                • 1 0

              • A skąd pomysł że mnie nie stać na samochód? Jeżeli nikt kto ma samochód nie skorzysta z komunikacji zbiorowej to raczej świadczy o tych ludziach.

                • 0 0

          • Proszę bardzo, mądrutku. (5)

            Za taryfę na lotnisko płacę ok. 40,- PLN i dodam, że nie mieszkam w Złotej Karczmie. Proszę Cię zatem o podanie ceny biletu lotniczego z Gdańska dokądkolwiek za tę samą cenę.

            • 2 13

            • (1)

              Ryanair do Modlina - 19zł

              • 19 4

              • skad minusy?

                Podany przykladowy tanszy bilet...

                Ludzie, na fakty chcecie sie obrazac?

                • 16 0

            • Malmö

              39 PLN, oczywiscie nie na kazdy lot ale mozna dostac w tej cenie.

              • 14 0

            • Leciałem di Turku Wizz Air w maju 30 zł

              Biletów w takich cenach jest bardzo duzo , szczególnie do Skandynawi no blisko...

              • 8 0

            • Wizzair do Holandii 30 zł.

              • 0 0

    • ... (2)

      Jeśli taksówka na lotnisko potrafi kosztować 100zł (za 30km), a bilet lotniczy 50zł, za 500-1000km, to nie wiem co tu porównywać.

      • 15 0

      • (1)

        Leciałem już dziesiątki razy z Rębiechowa ale jeszcze nigdy za 50PLN...

        • 0 3

        • Raz w życiu leciałem za 1 zł (jeden złoty z wszystkimi opłatami) a teraz mam kupiony bilet za 53 + 63 walizka. Ale bez bagażu to by było 53. Zwykle to są bilety 100-300 zł, ale trafiają się tańsze.

          • 0 0

    • Taxi stoi w korkach. Pkm nie.

      • 12 1

    • gdyby ci spieprzył samolot bo utknąłeś w korku

      biorąc godzinny zapas na wszelki wypadek, bo poszerzają w szczycie pas kolo Ikea gdzie można było to zrobić na etapie planowania węzła to byś inaczej mówił, ta kolejka to zbawienie dla lotniska, a za ile i kto na tym zarobi mnie nie interesuje bo nie jestem malkontentem i trollem

      • 8 1

    • porównanie do lotniska Malpensa w Mediolanie (7)

      wielkościowy Malpensa to jak 4 Rębiechowa, a pociągi do Centrum (Milano Centrale) wcale tak często nie jeżdżą:
      Trains available
      DepartureTimeArrivalTimeDurationDetailBuy
      Malpensa Aeroporto
      10:43Milano Centrale11:3500:52Dettaglio Vai al Carrello
      Malpensa Aeroporto
      11:19Milano Centrale12:0500:46Dettaglio Vai al Carrello
      Malpensa Aeroporto
      11:43Milano Centrale12:3500:52Dettaglio Vai al Carrello
      Malpensa Aeroporto
      12:43Milano Centrale13:3500:52Dettaglio Vai al Carrello
      Malpensa Aeroporto
      13:19Milano Centrale14:0500:46Dettaglio Vai al Carrello
      a dojechać z tego lotniska do centrum innym środkiem transportu jest bardzo trudne

      • 8 4

      • Włochy...kto tam jeździ komunikacją publiczną (3)

        każdy ma samochód, skuter, motor i tym pomyka

        • 6 10

        • Debilny trol

          • 3 5

        • bardzo dużo ludzi komunikacją we Włoszech

          Ponadto letnisko Malpensa jest oddalone od centrum Mediolanu o 50 km, więc ten twój pomysł ze skuterkiem to duża pomyłka.
          Poza tym -skutek nadasz , czy w podręczny weźmiesz??

          • 3 0

        • Polacy, klienci tanich linii lotniczych.

          • 0 0

      • Kolej Metropolitalna wyłącznie do osługi do lotniska?? (1)

        to nawet Budyń nie jest aż tak ograniczony

        • 7 1

        • czego placzesz

          SKM do obslugi całego trojmiasta a nie paru dzielnic jezdzi nie duzo częściej i jakoś nikt nie płacze i nie ma końca swiada. PKM co 20min. SKM w godzinach 10 i 12 jezdzi "tylko" 4 razy na godzine. Przy wiekszym oblezeniu 5... ALE w przypadku PKM nie bedzie takiego oblozenia jak w SKM...

          • 2 0

      • Nie porównuj Malpensy z Rębiechowem

        Zlituj się i nie porównuj ani Malpensy z Rębiechowem, ani Mediolanu z Gdańskiem. Oprócz pociągów z Milano Centrale, zawsze były pociągi z Milano Nord Cadorna, One się uzupełniały.
        Po co ta kolej metropolitarna, jeśli tych pociągów będzie tak mało. To jak z linią skm do Tczewa, trudno z niej korzystać z powodu małej częstotliwości. A szkoda.

        • 6 2

    • A ja mam pytanie do wszystkich zwolenników i członków PO

      Skoro wszędzie sukcesy to można zapytać "skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak źle?"
      Kolejne lata zamrożone kwoty podatków (czyli ukryta podwyżka) , cięcia w pomocy dla najuboższych, coraz wyższe podatki....zabranie nam OFE czemu? Przecież dobrze rządzi PO? A jeszcze jedno pytanie - skoro w naszym kraju nie było znaczącego obniżenia exportu to dlaczego mówią nam rządzący, że mamy światowy kryzys? Skoro export się nie zmienia a popyt wewnętrzny rośnie to wręcz powinno być lepiej i podatki powinno się obniżyć. Są jakieś inne uwarunkowania dotyczące kryzysu? Najczęściej mam tylko wrażenie, że PO jest bardzo aktywna tam, gdzie są duże pieniądze - miliardowe inwestycje, tylko co nam z tego, że ładniej skoro w portfelu pustki!

      • 10 3

    • Dla mieszkańców Zaspy ta cała budowa jest bez sensu bez względu na częstotliwość tak długo jak nie powstanie przystanek PKM Zaspa. Jest jeszcze czas by umożliwić korzystanie dodatkowym kilku tysiącom osób.

      • 7 2

  • MIało być pięknie a wyszło jak zwykle (8)

    Częstotliwość marna a do tego tabor też kiepski. Choć do tej częstotliwości będzie pasować bo trzeba pamiętać że pociągi będą miały jedne drzwi na wagon. Ogólnie wygląda na to że dużo kasy a efekty marne. Choć pamiętam że już przed budową niektórzy (wtedy się z nich śmiano) mówili że pociągi będą puste.

    • 282 8

    • mowilem robic buspasy (3)

      ale PO to bezmozgi !!

      • 13 9

      • Wyłudzili pieniądze z UE rzekomo na zapewnienie komunikacji miejskiej, (2)

        a teraz jeśli chodzi o eksploatację codzienną będzie jak zawsze czyli bryndza.
        Dobrze, że za kilka dni mamy wybory. Za bezczelną decyzję o nie kursowaniu PKM do Gdańska Głównego z pewnością podziękuję w szczególności. Zlikwidują za chwilę większość autobusów, bo przecież w ich ocenie zrobili komunikację łączoną, a w rozrachunku z taką częstotliwością kursowania PKM będzie gorzej niż jest teraz. XXI wiek w wydaniu obecnie rządzącej ekipy.

        • 19 3

        • To raczej pretensje powinny być do PKP PLK

          • 4 14

        • Pieniądze " z unii" to pieniądze od wszystkich, z podatku VAT, unia nie prowadzi działalności gospodarczej nie zarabia, unia zabiera wszystkim i daje niektórym. Unia to komuna bis.

          • 0 0

    • Częstotliwość PKM, które nie dojeżdża do Gdańska Głównego i SKM omijająca nowy przystanek Śródmieście

      mówiąc delikatnie, takie inwestycje to nie inwestycje tylko marnotrawstwo
      mniej delikatnie, to się nie nadaje do napisania bo moderator wytnie opinię za wulgaryzmy

      • 17 1

    • Ja jednak jestem optymistą. Myślę, że inwestycja będzie udana, a częstotliwość przejazdów wysoka. (2)

      Kiedy kolej ruszy i zacznie przyciągać podróżnych, urzędnicy będą musieli wysilić swe zwoje mózgowe..

      • 3 7

      • Jeszcze jeden pożyteczny idiota.

        • 0 0

      • Urzędnicy nie mają zwojów mózgowych.

        • 0 0

  • To tekst o tym jak utopilismy 800 mln zł (17)

    Tylko Jeden urzędas z departamentu transportu u marszałka powinien wylecieć na zbity pysk z pracy za taki pomysł.

    Zrobili z kolei podmiejskiej kolej regionalną! WTF????

    • 332 7

    • utopiliśmy ponad miliard w stadionie i nikt za to nie beknął (9)

      mamy też utopić kilka miliardów w takich pomysłach jak tunel pod Pachołkiem czy Droga Czerwona

      • 39 3

      • szlaban w Osowej

        • 10 3

      • (7)

        Kto miał beknąć jeżeli dzień wybrania Polski i Ukrainy na gospodarzy EURO 2012 było niemal świętem narodowym? Kurde, najpierw ludzie chcieli EURO a potem narzekają że nie dało się go rozegrać na starych stadionach?

        • 10 17

        • nikt pajacyku nie mówi o euro tylko o za ogromnym stadionie (5)

          wystarczyła tylko modernizacja na Traugutta

          • 11 12

          • (2)

            Stadiony na Euro trzeba było budować. Modernizacja na Traugutta - sprowadzała by się do wyburzenia i postawienia na nowo wszystkiego oprócz płyty boiska. Sądzisz że to jest tańsze? Mając na uwadze taki drobny fakt jak to że odbywały się tam rozgrywki?

            • 8 5

            • zdecydowanie tańszy, bo np (1)

              Po pierwsze pojemność mogłaby by być mniejsza, wystarczyło by 30-35 tys
              Po drugie ogromne pieniądze poszły na wymianę gruntu, utylizację mogilnika
              Po trzecie, że odbywały się rozgrywki? No to jak w Poznaniu, Krakowie Zabrzu, Białymstoku itd.
              Po czwarte itd.

              • 3 3

              • ale nikt nie zauwazyl, jak wielki teren nie na poludniu Gdanska zostal "odkryty"

                Mamy miejsce na spora dzielnice i nie musimy budowac pod obwodnica.

                Tu juz jest sporo z komunikacji miejskiej - tramwaje, SKM. Tu juz sa podstawowe drogi - Zielona, Hallera, Marynarki. Zamiast budowac sie na Szadolkach, mozna pomyslec o rozwoju w tym kierunku.

                • 10 0

          • BZDURA! (1)

            Nikt nie pozwolilby rozgrywac mistrzostw Europy na orliku...

            • 6 3

            • taaaak w Poznaniu , Krakowie to są orliki?

              Q skąd tacy "inteligenci" się biorą

              • 2 0

        • raty za stadion będziemy spłacać przez kolejne 13 lat ale dokładamy tylko 50 mln rocznie do inwestycji z której korzysta

          Za to 30 mln na basen nigdy nie będzie w budżecie

          • 15 1

    • ... (3)

      Nie utopiliśmy. Linia powstała, należy ją tylko odpowiednio wykorzystać - a to jest wartość zmienna.
      Można byłoby mówić o utopieniu, gdyby linia była źle wybudowana i nie nadawała się optymalnej eksploatacji.

      • 9 23

      • Eugeniusz, przestań pisać z urzędu :D (1)

        Wiemy co zrobiłeś

        • 29 7

        • Jak zwykle powalająca argumentacja

          • 2 10

      • Utopiliśmy

        Jest źle wybudowana, podobnie jak głupawa trasa od portu do portu. Widziałeś analizę?

        • 0 0

    • O tak, to że na początku nie będzie od razu działać na 100% od razu przekreśla całą inwestycję. Polactwo...

      • 2 16

    • jaki zbity pysk?`

      za tyle kasy co wyrzucilismy w bloto by wykonac taka slomiana inwestycje, to powinno sie tych, którzy są odpowiedzialni postawic przed sądem za marnotrawstwo

      • 5 2

    • przeżreć, wywalić na darmowe bilety, dopłaty, zasiłki etc....

      Ot filozofia i mentalność goownozjadów produkujących się na tym forum.
      I wy, goownozjady się potem dziwicie, że kandydaci na radnych, posłów traktują społeczeństwo jak debili prześcigając się w równie debilnych obietnicach wyborczych.
      Co za kraj, co za ludzie -aż dziw bierze, ze to wszystko wokół nas jeszcze w ogóle funkcjonuje....

      • 3 2

  • No coż pozostanie nam tylko czekać aż na nasypie wyrośnie chociaż szczaw (4)

    jak na świetnie zorganizowanej trasie Pruszcz Gdański - Gdańsk

    • 198 5

    • a mirabelki ?

      też !!

      • 18 1

    • a cebula?

      • 8 2

    • albo

      obstawią barierkami z obu stron na całej długości, żeby ew. składy nie wypadły z nasypu

      • 9 0

    • Ten nasyp jest tak słabo zrobiony, że zanim coś na nim wyrośnie, po prostu się osypie ;-P

      • 2 1

  • Nordik Łolking i Rowery na nasypy (1)

    już za dwa lata będziemy mieli piękną ścieżkę rowerową po nasypie i na nordik łolking

    • 188 3

    • zanim drewa odrosną i znowu będzie pięknie

      poczekamy jakieś ...., hmmm - my już nie doczekamy chyba że nowej Abrahama
      ( coś jak Słowackiego - 4 pasy ruchu ) i tramwaju wzdłuż nieczynnej PKM - tylko że wtedy nie będzie już miejsca na drzewa...

      • 8 1

  • Od samego początku było wiadomo że tak będzie ... (10)

    Koszty utrzymania i funkcjonowania PKM nagle okazują się kolosalne dla urzędników?
    Od samego początku było wiadomo że "nowa zabawka będzie kosztowała" dlatego nie ma w obecnym etapie budowy elektryfikacji, dlatego taka jest niska częstotliwość itd.
    Koszt przejechania 1 km pociągu to koszt 25-28 zł
    Koszt przejechania 1 km tramwaju to koszt 6-7 zł
    Gdzie są teraz przeciwnicy którzy byli za odrzuceniem budowy tramwaju duo - spalinowo-elektrycznego - na lotnisko jako elektryczny tramwaj a dalej np. do Kartuz tym samym pojazdem ale w trakcji spalinowej.

    • 150 15

    • Koszt budowy PKM to 55000 / metr

      Nic dodac nic ujac.
      Choc z drugiej strony, chociaz byc moze pierwszy raz zadanie zrealizowane lepiej niz tylko prowizorycznie.

      • 9 0

    • Proponujesz zastapienie SKM tramwajem? (8)

      • 1 9

      • SKM jest odpowiednio dociążona i musi być pociągiem. (7)

        PKM przy swoim obciążeniu spokojnie mogła by być tramwajem.

        • 13 0

        • ...konnym (1)

          • 8 0

          • Albo Marianowi dać ręczna drezynę. Niech się chłopak realizuje.

            • 15 0

        • hmmm... (4)

          Tak samo krytykowałeś pomysł budowania przystanku SKM Żabianka, kiedy wokoło były łąki i pola i nie było praktycznie żadnych potencjalnych pasażerów?

          • 1 6

          • to był tyko przystanek w instniejącej linii kolei (1)

            • 9 0

            • Notabene budowany w czasie gdy zmieniano sieć z 800V na 3000V.

              • 2 0

          • Gdy budowali ten przystanek,

            go jeszcze nie było nawet w planach.

            • 3 1

          • Coś ci się porąbało. Były już bloki wzdłuż Subisława i sporo zabudowań Żabianki. Na boisku przy torach odbywały się mini mistrzostwa świata w 1974 r. licznie obsadzone i z liczną widownią. Zatem nie budowano przystanku w polu ale już przy istniejącym, dobrze działającym osiedlu.

            • 5 0

  • przecież o co to chodzi najpierw wydać milirdy a potem martwić się czy będą klinci (2)

    żaden biznesmen normalny nie włożyłby w to kasy bo splajtowałby szybko .
    Tutaj biznes polega na tym że wójek zarobił kolega zarobił na przetargach a co potem będzie ... a kogo to obchodzi kasa jest z Państwa czyli niczyja.

    • 158 4

    • A najgorsze, że miasto potem płacze, że korki, że tłok na ulicach, bo mieszkańcy na transport zbiorowy nie chcą się przesiąść.

      • 13 0

    • Zarobi, ale wUjek...

      • 2 0

  • Jeszcze dodajcie jakas (5)

    Słoną cenę biletu i bedzie komplet.

    • 218 0

    • spoko !

      wtedy nie będzie tłoku w tych nielicznych drzwiach ( 1 szt na wagon )
      hehehehe...

      • 28 0

    • tak jest właśnie w Krakowie - cena z Balic do centrum ok. 15 zł przy 4 zł za autobus

      jeżeli nie będzie wspólnego biletu dla całej komunikacji miejskiej w Trójmieście to projekt PKM polegnie. W kontekście przepustowości już widać, że "wpuszczenie" PKM na tory dalekobieżne perspektywicznie ogranicza zarówno ruch PKM jak i dalekobieżny. Za jakiś czas czeka nas więc modernizacja PKM do standardów SKM - nowa inwestycja nowe "fanty" dla tych co biorą. Zadbajmy w wyborach za 3 tygodnie, żeby nie decydowała o tym ta sama ekipa.

      • 31 0

    • jak będzie tanio (2)

      to w podatkch wszyscy resztę dopłacimy...

      • 3 3

      • trzeba patrzeć systemowo - dopłacimy do PKM-ki, zmniejszą się korki np. z Osowej

        nie chodzi o to żeby PKM-ka przynosiła maksymalny zysk tylko żeby poprawiła się komunikacja w Trójmieście - tak przynajmniej powinno być ...

        • 6 0

      • Wiesz w jakim celu miasta, związki gmin etc. na świecie mają zbior-komy?

        • 0 0

  • haha (4)

    Śmiać się chce z wypowiedzi urzędasa gdyńskiego. poza tym gdyni daleko do Kartuz jeśli chodzi o zarządzanie a przedewszystkim poszanowanie dla mieszkańców, którego urzędasy gdyńskie nie mają.

    • 43 79

    • (1)

      Autobus z Gdyni na lotnisko jeździ obecnie średnio co 3-4 godziny, więc jazda co godzinę będzie i tak dużym postępem, choć może taniej byłoby dokupić kilka autobusów niż budować od razu linię kolejową...

      • 16 1

      • W ciągu dnia jest 9 kursów, więc nie jest tak źle. A mogę się założyć, że PKM nocą też nie będzie kursowała, więc różnica będzie niewielka.

        • 5 2

    • Po prostu wojewodzie pomorskiemu nie zależy na tym, aby z Gdyni jeździły częściej. Dla mnie to bez sensu.

      • 8 2

    • nienie, Gdyni do Kartuzom nie jest daleko. Arogancja władzy w Kartuzach jest dokładnie taka sama

      • 3 0

  • węzeł karwiny hahaha (6)

    PKM co godzinę, zaraz zdechnę ze śmiechu.
    A pan Wołek, który jest jednocześnie radnym Gdyni, w swoim czasie był członkiem rady nadzorczej PKM a na dodatek jest blisko związany z sejmikiem samorządowym województwa niech teraz przedwyborczego głupa nie pali :-)

    To przedwyborczy głup nr 2.
    Nr 1 to ciągle Stępa, który po czterech latach arogancji wobec osób niepełnosprawnych (m. In cytat "przecież na parkingu zajmują tyle samo miejsca co inni więc z jakiej racji przywileje) teraz się nagle nad losem inwalidów pochylił i zatroskał.

    • 150 10

    • Jak ktoś za coś dostaje co miesiąc wynagrodzenie to przecież musi bronić "pracodawcę'.
      Pan Marcin W jest ekspertem takim że...

      • 19 1

    • No cóż, Stępa to faktycznie kula u nogi dla tego miasta....

      Ciekawe, czy on ma na kogoś "kwity", że nie można się go pozbyć....

      • 24 1

    • Widzę, że na tym forum sami "eksperci" się wypowiadają.
      Najpierw dowiedz się kto faktycznie zadecydował o częstotliwości, a później się wypowiadaj.

      • 1 14

    • (1)

      W sejmiku obecnie rządzi PO. Z choinki i się urwałeś?

      • 9 1

      • brawo

        Nareszcie ktoś to wyartykułował. Od dawna trwa działalność machiny propagandowej Platformy, usiłująca zdezawuować wszelkie działania Gdyni. Większość prasy chętnie podchwytuje takie tematy w pogoni za sensacją ale żaden pismak nie postara się, żeby sprostować propagandę serwowaną przez Platfusów. Partie precz od samorządów, wszystkie, żeby nie było, że którąś faworyzuję.

        • 0 0

    • Stępa zachowuje się

      Jak wyjątkowy baran

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane