• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej przeciążonych ciężarówek w Gdańsku

Maciej Naskręt
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Kontrola wagi ciężarówki przeprowadzona przez ITD na al. Armii Krajowej w Gdańsku. Kontrola wagi ciężarówki przeprowadzona przez ITD na al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Port w Gdańsku zamawia 18 wag dla ciężarówek. Mają one sprawić, że na ulice wyjedzie mniej przeciążonych pojazdów. Inspektorzy transportu drogowego zapewniają, że zyska na tym całe Trójmiasto.



Zdarzyło ci się jechać autem przeciążonym lub ze zbyt dużą liczbą pasażerów?

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na wyposażenie posterunków wartowniczych znajdujących się na terenie Portu Gdańsk w samochodowe osiowe wagi najazdowe. W sumie planowane jest wykonanie 18 wag dla pojazdów ciężarowych na wyjazdach z portu. Komu mają one mają posłużyć?

- Przede wszystkim kontrahentom i zarządowi portu. Wagi zapewnią skuteczną kontrolę towarową na poszczególnych terminalach, poprawiającą bezpieczeństwo i eliminującą ryzyko kradzieży. Badanie przeciążeń aut ciężarowych ma też swoje znaczenie zwłaszcza w kontekście ewentualnego niszczenia wewnętrznych dróg portowych oraz nowych parkingów, które budujemy - wyjaśnia Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. Infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
Na tej inwestycji zyska też Gdańsk. W jaki sposób?

- Dla miasta jest to korzystne, o tyle że będziemy mogli sprawdzać ciężar pojazdów na terenie Portu, zatem eliminując przeciążone ciężarówki z naszych terenów jednocześnie ograniczymy ich negatywny wpływ na drogi w mieście. To kolejny przykład, jak inwestycje portowe służą mieszkańcom Gdańska - mówi Osowski.
Zainteresowane firmy mają czas na składanie ofert do 21 stycznia tego roku. W 100 proc. o wyborze oferty zdecyduje cena.

Wyjazd i wjazd przeciążonych ciężarówek do portu w Gdańsku będzie niebawem utrudniony. Wyjazd i wjazd przeciążonych ciężarówek do portu w Gdańsku będzie niebawem utrudniony.

ITD: mniej przeciążonych aut to więcej bezpieczeństwa



Inspektorzy Transportu Drogowego wyjaśniają, jaki to przyniesie zysk dla miasta i mieszkańców.

- Montując taką infrastrukturę działamy pozytywnie w trzech obszarach. Po pierwsze, zabezpieczamy drogi przed ciężkimi pojazdami, co prowadziło do nadmiernego zużycia. Po drugie, poprawiamy bezpieczeństwo uczestników ruchu, bowiem przeciążone auta są dla nich zagrożeniem - m.in wydłuża się droga hamowania czy stabilności takich pojazdów. Po trzecie, likwidujemy szarą strefę - nieuczciwe działanie przewoźników, którzy zabierają na zestaw dodatkowe tony towaru - mówi Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Kary administracyjne za przeciążone pojazdy są bardzo wysokie. Najwyższe wnioski o ukaranie kierowców sięgają kwoty nawet 80 tys. zł.

Miejsca

Opinie (108) 4 zablokowane

  • Kontrolowanie wagi ciężarówek, które niszczą nasze drogi to powinna być sprawa oczywista, a tu wielkie objawienie.

    • 6 0

  • Łapać i karać pazernych właścicieli firm transportowych i zburaczałych kierowców

    • 4 2

  • polska to musi byc albo bardzo

    bogaty kraj albo bardzo glupi /ja uwazam ze bardzo glupi/ , najpierw buduje sie drogi za miliardy zl a potem nie ma kilkaset tysiecy zeby wazyc ciezarowki , ogolnie uwazam ze kazda ciezarowka opuszcvzajaca port powinna byc zwazona jesli bedzie oszustwo port powinien dostac kilka set tysiecy kary , a przewoznik powinien utracic licencje i powinien miec nalozony wysoki mandat , w usa naczepy maja czujnik obciazenia , takie urzadzenie powinno byc obligatoryjnie montowane we wszystkich naczepach , nie jest tajemnica ze za lapowki ciezarowki wyjezdzajace z portow sa przeciazone i strasznie niszcza drogi , juz nie wspomne o koleinach w ktorych zbiera sie woda i sa smiertelnie niebezpieczne

    • 2 1

  • Służby sa mało skuteczne.

    Służby powołane do kontroli pojazdów nienormatywnych nie realizuja tego w sposób skuteczny. Zapisy PRD są martwe. ITD nie ma pomysłu na skuteczną walkę z przeciążonymi pojazdami. Wagi w portach nie rozwiażą problemu. Przy każdym terminalu i porcie są place z suwnicami. Każdy kto będzie chciał doładować 2 kontener zrobi to - na terminal będzie wieżdzał 2 razy, raz po 1 kontener a po rozładunku na placu po drugi i w kraj pojedzie z 2 kontenerami 20 stopowymi. Nie jest też prawdą co twierdzi z-ca pwitd, że kary wynosiły ok. 80 tyś. zł. Najwyższa kara za przeciążony pojazd wyniosła ponad 100 tyś. zł. (nacisk jednego koła to 10 t.) Są stacje preselekcji i co i nic, wydano po 1,5 miliona zł. na każdą i stoja i niszczeją. Mineło 5 lat od ich wybudowania i nic się nie zmieniło. Pojazd zarejestrowany przeba dogonić, zatrzymać,skierować na punkt wazenia i recznie zważyć. Mamy XXI wiek i co i nic. Jak drogo są niszczone tak sa niszczone i nikt za to nie odpowiada a Państwo codziennie traci miliony zł.

    • 0 0

  • Ważcie tiry i za każde przeciążenie 1kg powinien być mandat 1000zł.

    • 0 0

  • Pobożne zyczenia.

    No tak tylko w większości to przeładowane są kontenery 20 więc tak zwane rozpinki dalej będą brały 2x20 i w każdej 20 będzie 23tony. W gdyni na tył załaduje ciężką 20 pojedzie do Gdańska rozepnie się i weźmie na przód następne 23t wyjedzie z portu zepnie naczepy i jedzie ciężkim

    • 1 0

  • A panowie co drewno woza?

    • 0 0

  • Przy okazji tematu warto wspomnieć o małych ciężarówkach. Niemal każda chłodnia do 3,5 T poruszająca się po drogach jest przeciążona. Te pojazdy mają ładowność 0,6-0,8 T. Mało która firma może sobie pozwolić na wysyłanie niemal pustego samochodu z zaopatrzeniem. W tym przypadku nie jest to niefrasobliwość kierowców, tylko nieżyciowe przepisy. Te same ciężarówki u Niemców czy w Szwecji mają DMC 7T i są bezpieczne. Przepis jest chyba z początków motoryzacji. Zarejestrowanie pojazdu pow. 3,5 T wiąże się z poważnymi obciążeniami finansowymi i biurokratycznymi w późniejszej eksploatacji. Jeśli przepisy nie zmienią się to będą nadal łamane.

    • 1 0

  • Na Viatol

    Była kasa? Jest monitoring Viatola? Tak samo można zrobić wagi przy wyjeździe z portu,zwirowni,wjezdzie na te,czy inna drogę. Ale spedycja to ulubiony biznes starych posłów i jeszcze starszych komuchow. To oni zniszczyli tory i bocznice w imię własnego biznesu.

    • 0 0

  • a gdzie są kontrole aut dostawczych na prawo jazdy kat b do 3.5 TONY ?

    Większość tych aut nie powinna się poruszać po drogach bo są przeładowane bo właściciele wolą załadować jedno auto do fula niż trzy z przepisową wagą.
    Tu jest problem bo te auta niekiedy ważą 5-7 ton.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane