• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej wykonawców w grze o budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
28 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grudniu tego roku ruszą wyburzenia budynków pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zakończył się pierwszy etap przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W grze o kontrakt może pozostać 15 firm. Kolejarze przejęli już grunty pod inwestycje, a lada dzień zacznie się rozbiórka domów w otoczeniu linii kolejowej.



Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zobacz szczegółową mapę przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna zakończyła pierwszy etap przetargu na budowę niezelektryfikowanej linii kolejowej, która połączy dwoma torami Osowę i Wrzeszcz. Spośród 19 firm i konsorcjów, które we wrześniu wyraziły chęć realizacji inwestycji, wyeliminowane zostały cztery.

- Mają one teraz 15 dni na odwołanie od naszej decyzji. Według naszej analizy firmy te nie były gotowe do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, nie spełniły kryteriów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM nie chcą ujawniać nazw firm i konsorcjów wyeliminowanych. Powód? Może się okazać, że po rozpatrzeniu odwołań spełnią one wymogi stawiane przez kolejarzy.

Czy bilety na Kolej Metropolitalną powinny być łączone z biletami innego przewoźnika?

15 firm w drugim etapie to i tak dużo, biorąc pod uwagę, że o wyborze wykonawcy zadecyduje wyłącznie najniższa cenowo oferta.

Czy spółki PKM nie martwi to, że może powtórzyć się znana z placów budowy dróg sytuacja, gdy wykonawcy wygrywający przetargi dzięki najniższej cenie, opuszczają plac budowy, bo odkrywają, że zamiast zarabiać dopłacają do inwestycji?

- Martwi, i to bardzo, bo jeśli cena ofertowa będzie wyjątkowo niska, będziemy mieli problemy z realizacją kontraktu. Niemniej poczekajmy do chwili rozstrzygnięcia przetargu - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Zobacz, jakie firmy i konsorcja gotowe są budować Pomorską Kolej Metropolitalną.

Jeśli żaden z wykluczonych wykonawców się nie odwoła, w połowie grudnia inwestor wyśle zaproszenia do składania ofert pozostałym kandydatom na wykonawców. Ci z kolei będą mieli 40 dni na złożenie swojej propozycji cenowej.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Niebawem ruszy podpisywanie umów o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości mają kosztować prawie 85 mln zł. Co ważne, nie było poważniejszych incydentów z mieszkańcami podczas przejmowania budynków. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Natomiast 20 listopada spółka PKM rozstrzygnęła przetarg na rozbiórkę zabudowań mieszkalnych i gospodarczych znajdujących się w świetle przyszłej linii kolejowej. Prace, które rozpoczną się w ciągu dwóch tygodni wykona firma Poleko z Gdańska. Dostanie za to 439 tys. zł.

Zobacz także, jak będą wyglądać ściany osłonowe poszczególnych stacji PKM.

Spółka PKM ponadto ogłosiła przetarg na usunięcie drzew i krzewów na działkach przeznaczonych pod realizację kolejowego przedsięwzięcia. Wykonawca będzie mógł kupić wcześniej wyciętą przez siebie zieleń. Wśród zinwentaryzowanych drzew na tym terenie rosną klony pospolite, brzozy brodawkowate, świerki, sosny, modrzewie, dęby, jarzęby, czeremchy, drzewa owocowe. Na drodze kolejarzy stoją dwa potężne drzewa o średnicy ok. 60 cm. Pozostałe mają jedynie do 16 cm średnicy.

Oczyszczenie terenu z zieleni ma nastąpić do 30 kwietnia przyszłego roku.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (216) 10 zablokowanych

  • Budujemy nowy (15)

    d(om)worzec
    jeszcze jeden nowy d(om)worzec
    ;)

    • 17 64

    • (3)

      Niech się mury pną do góry?
      Niechaj tory brną przez bory.

      • 30 1

      • (2)

        niech się mury pną do góry
        a ludzi wożą stare kochane Robury
        niech prezes ma swą premię
        a kiedyż może i KM pojedzie to naiwne plemie

        • 6 18

        • (1)

          Niech zamiast rymów Norbert Potocki układa klocki.

          • 37 4

          • a gdzie informacja o przekazaniu i zatw. nowego planu zagospodarowania

            dla stoczni TEREN PRZEKAZANY POD BUDOWE !!! apartamentow!!!!!!!! rozbiorów CD.... moze tym byscie sie zajeli

            • 1 9

    • a najwieksza bzdura to brak przystankow zaspa i wzgorze... (3)

      ale spoko przetarg pojdzie, koperta rowniez i bedzie pan zadowolony...

      • 8 13

      • A hiperbzdurą będzie to, że na PKM nie będą obowiązywały bilety ZTM (2)

        ...choć ten przymierza sie już do cięcia linii wzdłuż jej trasy.

        • 9 3

        • (1)

          A skąd taka pewność? Przecież jeszcze nawet nie wiadomo kto będzie wykonywał przewozy na tej linii.

          • 4 0

          • Wieloletni Plan Finansowy się kłania...

            I zapał władz Gdańska do wykładania środków na ten cel. Już teraz SKM nie da się potraktować jako komunikacjimiejskiej, co PKM zmieni?

            • 1 1

    • Szkoda, że najtaniej (2)

      Można by nie ogłaszać wartości projektu? Analitycy i tak by się silili na wycenę ale to zawsze byłoby domniemanie ile jest kasy na projekt. W przetargu wówczas wpisać, że wygra ta firma która będzie najbliższa wyceny. Nie byłoby problemu z tym że wykonawca zejdzie z placu budowy, bo będzie dopłacał i był by cień szansy, że wykorzystane zostaną takie materiały jakie są w projekcie, a nie zamienniki.

      • 6 2

      • Jest wycena (1)

        760mln

        Jest dokładnie określone co i jak ma być zrobione. Zawiera ten opis także jakość wykonania.

        Stąd można dać cenę. Bo jeśli ktoś tu da "gwarancję", to co ona oznacza? Że naprawią? Ale jak naprawią? Czy po naprawie przedłużana jest gwarancja? Co z tego, że będzie 10 lat gwarancji, jeśli też będzie tak zrobione, że co chwilę nie da się jechać, bo będą trwać naprawy gwarancyjne?

        To wcale nie jest tak banalne, jeśli chce się to zrobić uczciwie. Cena, choć niewystarczająca jest bardzo jednoznacznym kryterium

        • 2 0

        • "Uczciwie", nie bądź naiwny. W tym kraju, żeby wygrać przetarg z najniższą ceną, trzeba kupę kasy najpierw wyłożyć.

          • 0 4

    • Dlaczego nie ma nigdzie artykułu o wyłączeniu w Gdańsku telewizji analogowej (3)

      z dniem dzisiejszym ?

      • 0 5

      • (2)

        A co jeszcze można powiedzieć?

        • 4 0

        • To że sam stosujesz takie praktyki nie znaczy, że wszyscy tak robią. (1)

          Nie mierz wszystkich jedną miarą. Jak mówi stare powiedzenie, "Złodziej we wszystkich widzi złodzieja."

          • 2 0

          • Tylko, ze to nie mój wymysł, tylko "wymogi rynku"...

            • 0 0

  • O budowie słyszałem już w 2008 roku... (20)

    mamy 2012... ciągle tylko konferencje, artykuły, prezentacje, kiedy wreszcie ruszy budowa? 2015? 2020? Kiedy się zakończy? Ciągle, ciągle tylko gadamy, gadamy, gadamy

    • 69 86

    • zdajesz sobie sprawę jaka to skomplikowana inwestycja? (15)

      to nie budowa altanki na działce...

      • 33 12

      • to od razu powiedzmy, że będzie gotowe (11)

        w 2030, a nie mydlimy oczy, że w 2015

        • 12 32

        • hmm... (8)

          Ile wg Ciebie potrzeba czasu na wykonanie koncepcji programowo-przestrzennej, studium wykonalności, projektu budowlanego??
          6 miesięcy?
          Poza tym chyba takie rzeczy jak wykup działek, wycinka drzew, wyburzenia...to już proces inwestycyjny, wchodzący w skład budowy samej linii.
          Rozumiem, że jak w 2015r. po linii będą jeździć pociągi to odszczekasz wszystko?

          • 32 2

          • (4)

            dożyjesz do 2015?

            • 2 6

            • no właśnie (3)

              jeżeli majowie pozwolą, to dożyjemy

              • 9 1

              • kupmy Majom samochód (2)

                • 0 0

              • One już majom jeden (1)

                • 1 0

              • pstrzułka Maja

                • 0 0

          • (2)

            koncepcja programowo-przestrzenna to pikuś. największy problem to uregulowanie spraw własnościowych. takie tory przechodzą przez wiele różnych działek, należących do wielu różnych właścicieli.

            • 9 0

            • No i pozyskanie środków. (1)

              Wyciągnięcie kasy z Brukseli w takiej kwocie z jaką tutaj mamy do czynienia też trochę trwa.

              Do tego zabezpieczenie środków własnych, itd.

              • 4 0

              • no, ale biznesplan to się pisze jak już się wie na czym się stoi - trzeba najpierw uregulować kwestie własności.

                ale oczywiście masz rację, kwestie formalno-finansowe też zabierają dużo czasu. sama budowa choć najbardziej spektakularna jest jedynie zakończeniem całego procesu

                • 5 1

        • (1)

          Sama budowa nie zajmuje tyle czasu ile sam proces przygotowawczy. To chyba logiczne.

          • 10 1

          • OBY!...

            • 1 0

      • przed wojna tory do Kacka polozono w kilka miesiecy (2)

        • 6 4

        • A po 10 latach je poprawiano...

          • 3 1

        • A skąd wiesz ile trwał procesz przygotowawczy?

          Tu samo kładzenie torów, jak już wszystko zostanie przygotowane też zajmie mniej niż rok.

          • 8 1

    • Mielibyśmy już tą kolej gdyby nie Euro i ECS (1)

      • 19 13

      • mielibyśmy tę kolej gdyby nie budowa dwóch jezdni ulicy Słowackiego

        do ronda de la Salle kilka(naście) lat temu.

        • 1 0

    • ciągle tylko konferencje, itp? (1)

      Przecież to są już przetargi na budowę, wycinkę drzew, wkrótce zaczną wyburzanie..

      To się zaczęło. A do 2015 muszą to zrobić by dostać kasę z UE.

      • 15 0

      • położenie torow na nasypy i budowa przystanków to pikuś

        • 5 0

  • Pożyjemy-zobaczymy (6)

    Już tak wiele w Trójmieście miało być zrealizowane...

    • 24 28

    • i tyle (3)

      Gdynia tak bardzo chciała mieć własne lotnisko, teraz będzie szybkie połączenie również z Gdańskim. Ciekawe jaki ruch będzie w babich dołach

      • 3 0

      • (2)

        Gdynia chciała i będzie mieć - tutaj akurat nic sie nie zmienia bo budowa sie kończy.

        • 3 1

        • Pierwszej fazy.

          Do obsługi czarterów jeszcze kilka lat, linii rejsowych co najmniej 10.

          • 2 0

        • tak, ale budowa TERMINALA. czyli czegoś w rodzaju przystanku. Możesz wybudować przystanek w szczerym polu, ale póki nie wybudujesz drogi do niego to nic tam nie pojedzie.

          Kosakowo wymaga jeszcze wielu inwestycji w infrastrukturę lotniskową aby cokolwiek sensownego mogło tam wylądować

          • 6 0

    • co nie jest realizowane?

      Słowackiego, W-Z, Jana z Kolna, Stadion, 3 dworce na raz są remontowane, 1 w budowie.

      Narzekacie dla zasady.

      • 8 1

    • i wiele zrealizowano

      dróg i węzłów drogowych. Gdyby nakłady poszły na komunikację szynową, być może nie trzeba byłoby wykładać kasy na ekrany dźwiękochłonne przy Słowackiego

      • 1 0

  • PKM (18)

    autobus 110 z Wrzeszcza na lotnisko jedzie teraz 31 minut - jaki więc wielki zysk czasowy z tej inwestycji? Nie szkoda kasy?

    • 27 99

    • oczywiscie ze szkoda

      • 10 14

    • ale z gdn na lotnisko autobus jedzie duzo dluzej prawda? a pkm z gdn ma startowac... (1)

      w korkach nie stoi i wreszcie odciazy gorny taras... pomysl ok

      • 29 5

      • PKM z Gdańska

        Masz rację, w końcu Wrzeszcz to też dzielnica Gdańska

        • 3 3

    • autobus 110 z Wrzeszcza na lotnisko jedzie teraz 31 minut

      Licząc od wjazdu na Słowackiego. Bo od dworca do Galerii to przed świętami i 30 minut potrafi jechać.

      • 25 2

    • i tyle (3)

      25 minut z Gdańska Gł. a nie z Wrzeszcza

      • 8 1

      • (2)

        chyba do samej GB...w waszym pojęciu nie istnieją korki, prawda?

        • 8 1

        • w naszym pojeciu 210 nie jedzie przez wrzeszcz

          • 3 1

        • i tyle

          kolej też stoi w korku? ja o jednym Ty o drugim.

          • 2 2

    • chyba o 22:00 (1)

      w godzinach szczytu na pewno nie 31 lecz 1:31 minut :)

      • 19 0

      • chyba cię powaliło

        • 0 1

    • Ale tu nie idzie o lotnisko tylko. (1)

      Głównym celem PKM jest idea Park&Ride. Czyli ludzie z Kaszub dojeżdżają do Banina, gdzie zostawiają na parkingu samochód i do centrum jadą pociągiem.

      Coś jak na zachodzie, dojeżdżasz do granicy miasta i pakujesz tyłek w metro/pociąg.

      Inaczej korki na dojazdach do centrum nas wykończą.

      • 15 0

      • Codziennie przejezdzajac Gdansk od samej polnocy do lotniska chetnie skorzystam z oferty PKM, Auto/rower/bus/tramwaj do stacji PKM Wrzeszcz i koleja do lotniska Boleslawa. Budujcie juz, ile mozna czekac :))

        • 7 0

    • a taksówka jedzie za 20-25 zl (1)

      jedziesz sobie wygodnie z bagażami , pod lotnisko na czas w cieple , z domu na lotnisko.

      • 2 6

      • yhm, może z niedzwiednika...

        a poza tym to taksówki latają?

        • 2 0

    • Transrapid (3)

      Transrapid Szanghaj pokonuje odcinek 30 km w ok. 8 min. !! A kolejka PKM ma robić zaledwie kilka km w 25 min? To jest jakaś kpina! Jestem w stanie pokonać ten odcinek w krótszym czasie na rowerze..

      • 1 10

      • Pod górkę ? Podziwiam.

        • 5 0

      • a czy ktoś ci broni? pakujesz walizy na 'bagażnik' i dajesz...

        • 3 0

      • Tyle, że na tym odcinku nie ma przystanków.

        Jakby PKM jeżdziła bez przystanków to też czas podróży byłby połowę krótszy, tylko niezbyt miałoby to wtedy sens

        • 0 0

  • Wizje Budynia (6)

    W Gdansku nie potrafia dobrze, w terminie wykonac budowy czy remontu zwyklej drogi. Buduja za wysokie przystanki gdzie trawaje hacza o nie, tory sie wypaczaja. I ktos wyloniety w drodze takiego przetargu (czyt najtansza oferta) ma wykonac szybko sprawnie i co najwazniejsze prawidlowo taka inwestycje? Wybaczcie ale za dlugo zyje w tym miescie aby po pierwsze wierzyc w cos takiego a po drugie ufac Budyniowi... Niech ten czlowiek lepiej juz nie wypowiada sie o swoich maniakalnych wizjach widzianych oczyma ministranta Glodzia...zajmie sie marnotrawieniem kasy przy ECS i odejdzie w chwale do Glodzia , tam moze z taca u niego biegac a i to pewnie schrzani...

    • 37 58

    • Durniu PKM nie jest inwestycją miejską

      • 20 2

    • A co ma Budyń do przetargu?

      Został może prezesem Spółki PKM?? Nic o tym nie wiem.

      No a z drugiej strony skoro ma wygrać wykonawca który zaoferuje najmniej, to logicznym jest fakt, że się będą śpieszyć z robotą, bo to niejako robota na akord a nie na godziny. Samo położenie torowiska idzie w miarę szybko, najwięcej roboty będą mieli przy przystankach i wiaduktach...

      • 14 1

    • "wyloniety w drodze takiego przetargu"

      • 8 0

    • ................... (2)

      Budyń może wziąść wysoki napiwek za trafny przetarg, ale nie bardzo rozumiem Adasia, co ma wspólnego abp. Głódz. Kolega nienawidzi katolików i to wszystko, a Budyń nie jest katolikiem i nie ma z wiarą nic wspólnego. To jeszcze jeden podszywający się pod katolika. Budyń to typowy libertyn, a tacy nie mają konkretnego śtopoglądu. Ich ideologia to kasa i ciepłe kapcie-dla niego

      • 4 2

      • nie sądź innych swoją miarą (1)

        tylko udajesz chrześcijanina

        • 1 2

        • .................

          W ludzi nie radziłbym Tobie wierzyć, bo nie jesteśmy Bogiem. Ludziom możesz ufać lub nie. Ty nawet nie wiesz kto to chrześcijanin, więc po co piszesz. Twoja odpowiedż jest tego przykładem. Mam prawo i obowiązek ludzi mierzyć miarą ich uczynków i każda osoba mnie może tak samo. To jest naturalne. Są osoby publiczne i ich trzeba rozliczać w prawdzie, bo ich ludzie wybierają, więc szukaj prawdy. Nie znam Ciebie i nic do Ciebie nie mam. Miłego dnia

          • 0 0

  • (8)

    A czym można dojechać do gdyńskiego portu lotniczego w Babich Dołach?

    • 33 17

    • do czego? (1)

      • 25 6

      • Przepraszam, poniosło mnie.

        • 18 4

    • (1)

      rowerem w gumiakach

      • 26 4

      • chyba quadem

        • 12 4

    • furmanką, jak się koniu zechce...

      • 18 4

    • (1)

      Gdynia nie będzie dla plebsu co na zmywak do angoli jeżdżą... to będzie cargo i czartery więc nie trzeba tam transportu zbiorowego dla biedaków.

      • 4 13

      • sugerujesz, że z Kosakowa będą inne kierunki niż z Rębiechowa? a możesz mi powiedzieć co sprawia że skoro jest taki potencjał w Gdyni to dlaczego linie nie otworzyły tych połączeń już teraz z Rębiechowa? Przecież Gdynianie z powodzeniem korzystają z lotniska w Rębiechowie więc w czym problem?

        rozumiem że to Cargo to też się jakoś obejdzie bez dobrego dojazdu?

        • 8 1

    • Dla jednego Rysia Krauzego nie warto budować osobnego dojazdu,

      Starczy, że mu lotnisko budują.

      • 11 1

  • Po co nam nowe nie funcjonalne przystanki PKM ? (1)

    Nowo projektowane przystanki przyszłej kolei metropolitalnej są źle zaprojektowane jako węzły integracyjne.
    Dlaczego np. przystanek na ul. Abrahama niej jest nad torowiskiem tak aby bezpośrednio z przystanku tramwajowego można było wejść do góry i już byłoby się na przystanku kolejowym albo dobudować zadaszoną kładkę aby móc bezkolizyjnie bez przechodzenia przez jezdnię i bez kłopotu przesiadać się na inny środek lokomocji.
    Projektanci jak zwykle mają odmienne zdanie i nie traktują pasażerów poważnie.

    • 35 30

    • Przystanek Abrahama

      Może przystanek PKM nie jest zlokalizowany nad tramwajowym bo nie ma gdzie schody wcisnąć? Wystarczy spojrzeć na mapę, a nie bzdury wypisywać

      • 5 2

  • Im więcej pisze się o PKM, tym wyraźniej widać bezsens tej inwestycji (17)

    Po prostu, sprawa jest nagrana przez układ urzędniczo-biznesowy. Bo logiki w tym nie ma zupełnie i prawie 1 miliard złotych pójdzie na marne. Ruch kołowy nową Słowackiego w zupełności załatwi komunikację, nie trzeba burzyć domów, wycinać wiele hektarów drzew, likwidować korytarzy ekologicznych dla zwierząt, niszczyć siedliska chronionych gatunków, eliminować fragment żółtego szlaku turystycznego itd., itd. O tym w artykule ani słowa (to te negatywne strony tej inwestycji i uczciwy dziennikarz powinien to uwzględnić).
    Kiedyś pisano o specjalnych elektrycznych autobusach, które mogłyby kursować pomiędzy stacją PKP Wrzeszcz a lotniskiem w Rębiechowie. I na sensacji skończyło się.

    • 43 103

    • To, co pisze pan Naskręt jak ulał pasuje do czasów propagandy sukcesu. Czyżby PRL bis? (1)

      • 8 18

      • Pan Nasskret robi sie ekspertem od transportu zbiorowego ;P

        • 13 7

    • bezedury piszesz:] (2)

      • 16 8

      • (1)

        a ty nie umiesz pisac

        • 0 5

        • wiem jak sie pisze, pojecie ironi jest ci obce kolego ss;)

          • 3 1

    • tak tak a do osowy to niby tak latwo dojechac? inwestycja jest potrzebna.. (7)

      poza tym w gornym tarasie autobusu tez zadnego nie ma - jak chcesz dojechac z osowy w okolice auchana to placz i przez miasto smigaj 2 godziny a pkm 15 minutek...

      • 29 4

      • Akurat drobny problem jest taki, że powrót z zakupów koleją nie jest przyjemny. (1)

        Jestem zwolennikiem budowy PKM. Szkoda, że nie ma odbicia na północ (można zjechać tylko do Wrzeszcza).

        Uważam, że to bardzo ważna inwestycję, ale wydaje mi się, że byłoby rozsądniej, gdyby:
        1. Na odcinku Zaspa - Gdańsk Śródmieście jeździła po torach SKM i zatrzymywały się na stacjach SKM.
        2. Możliwość skrętu na północ za przystankiem Strzyża.

        Ogólnie warto też zauważyć, że będziemy mieli:
        SKM ("państwowe", część ma miasto, część województwo, część chyba należy do PKP, które jest państwowe)
        PKM ("wojewódzkie")
        PKP PR (państwowe, z dopłatami z województwa).

        Czy nie jest to błędna koncepcja? Gdyby to były prywatne spółki, to rozumiem, ale 3 państwowe molochy nawzajem siebie niszczące? Pamiętajmy, że PKM ma w planach kursowanie nawet do Bytowa i Chojnic, a tu już wtedy mocno wchodzi w Przewozy Regionalne.

        • 5 1

        • Nie PKP PR

          tylko od 2009 r. PR, które w całości jest własnością samorządów. A co do kursowania do Chojnic, to w marcu przyszłego roku chcą zlikwidować ruch pasażerski na tej linii.

          • 1 0

      • A jakie są potoki pasażerów między Osową a okolice Auchan? (4)

        Gdyby był popyt to tą trasą jedziłby autobus. Z Gdyni na lotnisko też autobus jeździłby częśniej niż kilka kursów na dobę.
        No i jest jeszcze drobny problem. Liczba osób mieszkająca w promieniu 1 km od przystanków (czyli w zasięgu do 15 min piechotą) jest niewielka.
        Albo trzeba dojechać samochodem albo KM. No już widzę te tłumy podróżnych. Najpierw wydadzą 1 mld na budowę (UE w większości płaci więc łatwo przyszło, łatwo poszło) a potem będzie kilkadziesiąt mln zł rocznie dopłaty do utrzymania linii. A za to UE już nie zapłaci i samorząd województwa będzie w poważnych kłopotach finansowych.

        • 3 15

        • Park&Ride, mówi ci to coś? (1)

          • 7 0

          • Lepsze udogodnienia komunikacyjne to mozliwy wzrost inwestycji. Wzrost inwestycji to wiekszy wplyw kasy do budzetu miasta. Wiekszy budzet miasta to wiekszy rozwoj miasta. Mozna wiec w razie czego dolozyc do tego, oplaci sie. Zreszta sama UE badajac potencjalny ruch na tej linii stwierdzila, ze oplacalnosc to ok. 1mln pasazerow rocznie, a jezdzic bedzie okolo 5mln. Pilnowac co by niektorych lapki nie swedzialy po nie swoje i powoli moze sie tu robic nawet niezle biznesowe miasto.

            Park&Ride - sam skorzystam.

            Ale dla niektorych to przeciez wystarczy, ze jezdzi jeden autobus po calym miescie.

            • 8 0

        • Rozumiem ze ECS jest lepsze...

          Ja was ludzie nie rozumiem.Buduja infrastrukture,komunikuja ze soba miasto i jego sypialnie,a dalej region,a wy narzekacie?????!!!!

          • 8 1

        • takich samych malkontentów czytałem przy budowie pętli świętokrzyska

          Że po co skoro są bezpośrednie autobusy i tak w nieskończoność. Obecnie wszyscy mówią, że jest o niebo lepiej mimo, że mają przesiadkę, ale autobusy są dużo częściej, do tego tramwaj nie stoi w korku.

          Szczere pole, a ciekawe, kto chciałby PKM mieć pod oknem. Ty pewnie też byś nie chciał, ale chętnie ją zobaczysz pod oknem u sąsiada, ale on nie koniecznie.

          KM przejeżdza przez kilka osiedli dzięki temu każdy z przystanków będzie pełnił rolę węzła, a autobusy będę kursować tylko na danym osiedlu, gdzie nie ma korków, a PKM dotrzemy bez korków.

          Co do Słowackiego i załatwienia sprawy, to conajwyżej załatwi ona na miesiąc 2, dla kierowców, a później i tak będą korki, które przeniosą się ze spacerowej.

          • 6 0

    • Bezsęs egzystencji to poczują taksówkarze pod lotniskiem.

      Może jesteś jednym z nich?

      • 31 4

    • ... (1)

      Jak budowano obwodnicę trójmiasta, to wokół były tylko pola i ludzie pukali się w głowę, po co coś takiego.
      Jak sobie wyobrażasz życie bez obwodnicy teraz?
      Może trochę więcej przyszłościowego myślenia, co?

      • 33 4

      • Tylko fachowcy twierdzą, że ta obwodnica została źle wytyczona - bez sensu

        • 1 9

    • LOL

      kawiarenke w psychiatryku otworzyli?

      • 8 4

  • Wedlug mnie jest to najwazniejsza inwestycja aktualnie dla Trojmiasta !!!!!!!! (4)

    Warto aby w tej sprawie zarowno wladze miasta i rozne samorzady oraz mieszkancy jak i firmy znalazly porozumienie . Mimo rozbieznosci wszelakich i checi zyskow itd itd w tej sprawie powinno sie zachowac powsciagliwosc i znajdowac rozsadne kompromisy . Dlaczego ? bo akurat ta inwestycja wytycza jako pierwsza kierunek dalszego rozwoju miasta na najblizsze nawet 100 lat !!!!!!!. Kazdy zorientowany wie ze logistycznie miasto rozwija sie juz aktualnie widocznie w kierunku Kartuz a lacznosc kolejowa stworzy na dlugie lata '' normalnosc'' dojazdu do miasta i pracy oraz nada dynamike budownictwa na terenach wlasnie wzdluz tej trasy koleji. W ten sposob rozwija sie wiele metropolii na swiecie i dzis dojazd z miejscowosci podmiejskich np. oddalonych o 50 czy ok 100 kilometrow do centrum Londynu jest czyms normalnym bo polaczenie kolejowe to najdogodniejszy bezkolizyjny dojazd zarowno w deszczu czy sniegu. Dojazdy koleja z Kartuz stana siewtedy normalna codziennoscia i wszyscy po czasie zapomna za np. 30 lat ze to byly kiedys trudnodostepne tereny bo dojazd zajmie np. 30 do 50 minut w zaleznosci od miejsca. Tak sie rozwija kazda swiatowa metropolia iz najpierw wchodza koleje i polaczenia a nastepnie podobne tereny sie bardziej zaludniaja , powstaje infrastruktura i wszystko staje sie jednym organizmem miejskim w ktorym wiekszosc pozniej zapomina o dzisiejszych odleglosciach .

    • 74 11

    • No razzja... ale czy tam wylot jest na Kartuzy czy na koscierzyne? (2)

      • 2 3

      • zlez rozumiesz '' pilem ,,,,,'' (1)

        Rozwoj jest w strone Kartuz !!!!!!!!! to nie musi byc dojazd do samych Kartuz ze stacja w Kartuzach . Chodzi o ogolne pokazanie w ktorym kierunku rozwija sie miasto a rozwija sie wlasnie w kierunku Kartuz ,,,jest Zukowo i tereny za Zukowem itp. A tak na marginesie jak wspomniales o Kartuzach to jest tam odnoga trasy kolejowej aktualnie odlaczona i nic nie stoi na przeszkodzie aby to uruchomic i moze jak kolej zwiekszy swoje regularne przejazdy i zwiekszy sie zaludnienie to powstanie mozliwosc i zasadnosc ekonomiczna ponownego otwarcia tego odcinka kolejowego az do centrum Kartuz,,,,,,, to nie wykluczone bo sa tory i sezonowo chyba cos tam jezdzilo. Wiec przylacze jest mimo ze teraz zamkniete ale gotowe.

        • 2 2

        • Jest czynna

          Linia kolejowa (nie "przyłącze")jest cały czas czynna. Jeżdżą tam regularnie pociągi towarowe.

          • 4 0

    • ba, dojazd autobusami i skmka z karwin do ujesciska to ok 1.30h

      bez korkow i awarii

      • 0 0

  • dla mnie to zmarnowane 1mld zł. (5)

    za 1mld możnaby wyremontować większośc dróg w Gdańsku, albo zrobić totalną rewitalke np. dolnego miasta i oruni

    • 23 72

    • No i g z tych remontów (2)

      Skoro o 8.00 wszystko stoi. W przeciwieństwie do tramwajów i pociągów.

      • 27 0

      • No właśnie - miejskim środkiem jest tramwaj, a nie bana (1)

        • 0 11

        • SKM to też miejski środek

          Obecnie Trójmiasto to jedno miasto, jedynie posiada różne władze, ale nie ma to większego znaczenia dla przeciętnego obywatela, bo zbyt małe są różnice.

          • 7 0

    • tylko ze Unia nie dalaby na to kasy :) pomysl.

      • 5 0

    • biorąc pod uwagę obecne zakorkowanie uważam że jest to potrzebne. co prawda budują nową słowackiego która nieco poprawi sytuację, ale trzeba myśleć perspektywicznie. bez porządnej komunikacji miejskiej daleko nie "zajedziemy".

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane