• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy parking pozwoli wyeksponować historyczny bastion

Rafał Borowski
6 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz relikty dawnego Gdańska, dla których zmodyfikowano projekt inwestycji przy Biskupiej Górce


Parking przed urzędem na Okopowej będzie mniejszy o 100 miejsc, inaczej zostanie też wytyczony dojazd do niego, ale zmiany nie dotkną wiaduktu Biskupia Górka - takie są konsekwencje odkrycia podczas prac archeologicznych kazamatów Bastionu Wiebego i fundamentów Baszty Nowej, które zostaną zachowane i wyeksponowane.



Jak oceniasz decyzję o wyeksponowaniu znalezisk archeologicznych?

Przypomnimy: w drugiej połowie marca rozpoczęła się inwestycja u zbiegu ulic Okopowej i Traktu św. Wojciecha. W jej ramach mają powstać trzy obiekty: nowy wiadukt drogowy nad torami kolejowymi, wielopoziomowy parking przy Urzędzie Wojewódzkim oraz nowy układ drogowy.

Jednak kilka tygodni po rozpoczęciu prac spod ziemi wyłoniły się trzy ceglane obiekty. Jak orzekli archeolodzy, były to kazamaty XVII-wiecznego Bastionu Wiebego, fundamenty XV-wiecznej Baszty Nowej oraz nieznana bliżej poterna, czyli przejście w podziemnych fortyfikacjach. Innymi słowy, na światło dzienne zostały wydobyte unikatowe i zachowane w zaskakująco dobrym stanie relikty dawnego Gdańska.

W związku z tym pojawiło się pytanie, jaki los je czeka: zostaną zachowane czy rozebrane. Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków bardzo szybko zajął jednoznaczne stanowisko w tej sprawie: odkryte relikty muszą być nie tylko zachowane, ale i wyeksponowane w taki sposób, aby każdy mógł je zobaczyć.

Gdańscy urzędnicy właśnie poinformowali o zmianach w projekcie budowy, wymuszonych przez konieczność zachowania zabytków. Dotyczą one dwóch kwestii. Po pierwsze, chodzi o zmniejszenie liczby miejsc postojowych w parkingu poziomowym z ok. 475 do ok. 375. Po drugie o zmianę układu drogowego w rejonie planowanego skrzyżowania ul. Augustyńskiego i odcinka ul. Nowe Podwale Grodzkie. Chodzi o nieznaczne odchylenie krzyżówki w kierunku południowym, które pozwoli na wyeksponowanie fundamentów Baszty Nowej.

Zabytki archeologiczne na szczęście nie kolidują z najważniejszą inwestycją, czyli wiaduktem, a właściwie dwoma wiaduktami Biskupia Górka. Jego projekt nie wymaga żadnej modyfikacji.

- Opracowana koncepcja parkingu zakłada pozostawienie w niezmienionym kształcie bryły obiektu, wprowadza natomiast szereg zmian, mających na celu wyeksponowanie zabytków. Pierwotny projekt zakładał budowę parkingu na ok. 475 samochodów. Po wprowadzonych zmianach liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o ok. 100. Odkryta Baszta Nowa narzuca również zmiany w projekcie ul. Nowe Podwale Grodzkie. Docelowy układ drogowy zostanie przesunięty, by umożliwić jej wyeksponowanie - informuje Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Władze Gdańska nie ukrywają, że odkrycia wpłynęły na tempo realizacji inwestycji. Na chwilę obecną nie wiadomo, o ile tygodni czy miesięcy przesunie się termin oddania do użytku budowanych obiektów. Ale - co ciekawe - nie zmienił się ich kosztorys.

- Wspólnie z wykonawcą pracujemy nad tym, by inwestycja mogła zakończyć się jak najszybciej. Wprowadzone zmiany nie wpłynęły na koszt inwestycji - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.
Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu Miasto Gdańsk pozyskało dofinansowanie unijne w wysokości ok. 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (129) 6 zablokowanych

  • Pokażcie nowy projekt tego parkingowca

    • 17 4

  • I jak zbuduja okaze sie, ze zabytek jest caly zasloniety przez parking

    • 17 3

  • Dobrze, że mamy konserwatora zabytków!

    Skutki jego braku wciąż odkrywają archeolodzy. Piękne neolityczne ziemianki zostały zabudowane średniowiecznymi budowlami, reszty dokonali deweloperzy w epoce renesansu i baroku. Dobrze żeśmy powstrzymali to szaleństwo. Czekam na kolejne wykopaliska. Po co nam tyle dróg i parkingów?

    • 13 5

  • Po co parkingi w centrum miasta (4)

    Powinno się ograniczać ruch samochodowy do centrum. Po to jest komunikacja miejska. Przystanek skm tuż obok, a oni parking budują.

    • 14 6

    • po co parkingi powiadasz? i (1)

      chcesz ludzi pakowac do smierdzacych potem autobusów co trzeszczą na nierównych drogach budyniowa??? chyba sobie żartujesz sam jezdze komunikacja ale bez jaj

      • 1 3

      • rka : nie zauważyłaś stacji SKM Gdańsk Śródmieście tuż obok tych obiektów?

        czy twój samochód tworzy jedynie fiołkowe zapachy wokół siebie?

        • 1 1

    • oszołomom w Gdańsku (1)

      mówimy stanowcze nie

      • 0 4

      • tia, oczywiście, oszołomom nie zauważającym innych niż samochody sposoby poruszania się po mieście

        jeśli parking to nie darmowy.

        Jeśli płatny to zwykle pusty.

        Jaki jest sens kontynuacji dotychczasowej polityki tolerancji dla nielegalnie parkujących na chodnikach i trawnikach?

        To jest dobry temat do rozmowy z kandydatami w najbliższych wyborach.

        • 1 0

  • takie perełki muszą być eksponowane. (1)

    Nie mogę uwierzyć że wreszcie coś co jest naszą historią ocaleje ! Miasto i naród bez historii się nie liczy . Tylko mam nadzieje że to nie wyborcza " kiełbasa "
    '

    • 11 0

    • mamy akurat w Gdańsku dużo ocalałych fortyfikacji.

      • 2 3

  • czy kazamaty wazniejsze niz planowana zabudowa starego cmentarza w Brzeznie?

    • 6 4

  • Parking mniejszy o sto miejsc a kosztorys się nie zmienił, No cuda się w Gdańsku dzieją.

    • 12 6

  • Moze odkopali skarby Budynia?

    • 5 6

  • Zacytuję tylko dwa zdania:

    "Po pierwsze, chodzi o zmniejszenie liczby miejsc postojowych w parkingu poziomowym z ok. 475 do ok. 375."
    "Wprowadzone zmiany nie wpłynęły na koszt inwestycji."

    • 13 3

  • Żeby było jak dawniej (1)

    Czyli za kosmiczne pieniądze i dwa lata bałaganu będzie mniej miejsc postojowych niż było.

    • 9 7

    • i o to chodzi: w miejscach dobrze skomunikowanych komunikacją zbiorową (SKM, tramwaje i autobusy)

      nie powinno się budować dodatkowych miejsc do parkowania za darmo za publiczne pieniądze.

      Wpływy z opłat zwykle pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania takich miejsc w wielopiętrowych parkingach.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane