Fakty i opinie

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy.
Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy. fot. Trojmiasto.pl

Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.



Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.

Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.

Czy podczas izolacji rzadziej jeździłe(a)ś samochodem?

nie, nawet częściej 19%
tyle samo 23%
tak, rzadziej 58%
zakończona Łącznie głosów: 809
Skrzyżowania objęte analizą:

  1. ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
  2. ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
  3. ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
  4. ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
  5. ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
  6. ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
  7. al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
  8. ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
  9. al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
  10. ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
  11. ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
  12. ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.

Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej



W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.

- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.

Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.

- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.

Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano



Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami.
Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami. fot. Trojmiasto.pl
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
  • 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
  • 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
  • 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
  • 18-19.04.2020 - do 69% mniej.

Dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
  • 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
  • 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.

W jakich godzinach zmniejszył się ruch



Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń.
Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń. mat. ZDiZ Gdynia
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).

Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.

Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.

Opinie (73) 3 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.