• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Michał Sielski
29 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy. Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy.

Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.



Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.

Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.

Czy podczas izolacji rzadziej jeździłe(a)ś samochodem?

Skrzyżowania objęte analizą:

  1. ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
  2. ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
  3. ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
  4. ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
  5. ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
  6. ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
  7. al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
  8. ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
  9. al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
  10. ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
  11. ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
  12. ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.

Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej



W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.

- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.

Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.

- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.

Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano



Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami. Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami.
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
  • 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
  • 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
  • 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
  • 18-19.04.2020 - do 69% mniej.

Dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
  • 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
  • 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.

W jakich godzinach zmniejszył się ruch



Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń. Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń.
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).

Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.

Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Nastepny artykul sponsorowany (2)

    Dramatyczna inwestycja! Brak synchronizacji z miejscowymi systemami świateł. Brak płynności ruchu. (podobno specjalnie) Ale osobiście w to wątpię. Ekologia wymaga płynności, wtedy emisja spalin jest najmniejsza. A artykuły, to ukrywanie inwalidztwa inzynierii ruchu.

    • 26 3

    • Brak płynności

      Po to się trzyma ludzi na czerwonych światłach, żeby nie przekraczali prędkości. Patrz w Bielsku-Białej, musieli cały system sygnalizacji przerobić na czas epidemii, bo zbyt długie zielone światło oznaczało, że zdecydowana większość kierowców przekraczała prędkość.

      Pusta droga nie zwalnia z przestrzegania przepisów.

      Statystyki są jednoznaczne - ruch sporo mniejszy, a wypadków, zwłaszcza z ciężkimi obrażeniami lub śmiercią, tyle samo.

      • 1 3

    • Dokładnie

      Ruszamy ze świateł na zielonym a 100 metrów dalej, nadal czerwone, w wyniku czego tworzy się większy zator....

      • 0 0

  • Ktoś wykonał kawał ciężkiej, nikomu nie potrzebnej roboty.

    • 23 3

  • Ta analiza chyba jest obarczona błędem. (1)

    Zamknięcie uczelni i szkół musiało dać wymierny spadek w dni robocze. Tu piszą, ze spadek jest niewielki. Jest to nie możliwe bo w wakacje jak szkoły są zamknięte to zawsze jest luźniej na drogach. Dobrano nieprezentarywne skrzyżowania.

    • 9 4

    • Bo 30 - 40% to nie jest malo!

      Poza tym polityka odchodzenia od samochodów zakłada, że wymierny efekt powinno przynieść gdy na rowery lub komunikację miejską przesiadzie się około 10% kierowców. Tak więc może i wyniki są rzetelne tylko wnioski z analizy mijają się że stanem faktycznym.

      • 4 0

  • A co z innymi uczestnikami ruchu? (1)

    Czy ktoś policzył ilu pieszych mniej, rowerzystów, pasażerów zbiorkomu, taxi itd? Kogoś to obchodzi, czy tylko kierowcy się liczą? Ruch = tylko samochody?

    O ile w ogóle nie jest to wiedza zbyteczna.

    • 5 3

    • liczniki zainstalowane w wielu punktach miasta liczą przejazdy rowerzystów

      PKM i SKM liczą swoich pasażerów - to umożliwia szacowanie ruchu pieszych na dojściach do przystanków SKM i PKM. Trafnie zauważasz potrzebę liczenia pieszych: od tego zaczęła się rewolucja w systemie transportowym Kopenhagi w 1968 roku. Jej pierwszym przejawem było uruchomienie procesu stopniowego wyłączania ulic i placów z ruchu i parkowania samochodów. W Gdyni ten proces rozpoczął się ponad 50 lat później ale nie jest odpowiednio promowany wśród mieszkańców. Napotyka na ich opór, tak jak miało to miejsce w Kopenhadze. Determinacja i konsekwencja decydentów w Kopenhadze doprowadziła do znaczącej poprawy jakości życia w mieście. (czołowe miejsca w rankingach jakości życia w skali świata).

      • 0 1

  • Sprawdzili? (2)

    Ja myślałem, że oni sprawdzają to na bieżąco, teraz już wiadomo czemu nic się nie zmieniło a Trójmiasto zawsze stoi w korku...

    • 16 0

    • (1)

      Stoisz teraz w korku? Współczuję...

      • 1 3

      • Mało musisz jeździć po mieście

        Jak nie widzisz korków

        • 1 1

  • I co w tym dziwnego? Wkreca sie ludziom, ze niby wszyscy siedza w domach ale to mit. Ludzie normalnie pracuja

    • 7 0

  • Tristar nic nie poprawił. (1)

    Teraz np. w nocy mimo braku pieszych ciągle im się zapala zielone na przejściach. Tak wiem, przyciski są zasłonięte ale w nocy mogliby ustawić to inaczej.

    • 10 3

    • Czyli jak? godzina policyjna dla pieszych w nocy? nie ma przechodzenia przez jezdnie?

      • 3 1

  • Smog w Chinach przez koronowirusa i wszystkich zachodnich miastach ,zmniejszył sie o 80%!!Tylko nie W Polsce!! (2)

    W szczególności w Hiszpanii i we Włoszech najbardziej właśnie dlatego ze ruch samochodowy praktycznie tam zamarł jeździła tylko komunikacja miejska transport towarów. A w Polsce ruch blachoszrotów praktycznie wcale nie spadł .Dlatego zatrucie powietrza nie zmniejszyło się wcale.W Polsce mamy najwięcej blachosmrodów na mieszkanca w miastach a jednocześnie jesteśmy złomowiskiem Europy !!Średni wiek to 20lat !! Trują spalinami na potęgę i z powodu zatrucia spalinami umiera w Polsce rocznie kilkanaście tysięcy ludzi !!Wiec ten koronowirus przy tym to mały pikus nic nieznaczący!!Trujace spaliny trujące cała dobe w Polsce powodują że jesteśmy bardzo podatni na wszelkie wirusy! A w czasie epidemii matoły w trójmieście sobie urządzały wycieczki tylko poto by pojeździć!!

    • 5 8

    • Greta skończ już!

      Masz zerową wiedzę co do emisji spalin i jakim procentem w tym wszystkim są samochody. Polecam kanał na Youtube Pana Pertyna który, wyjaśnia takim jak Ty w testach aut jak to wygląda na prawdę.

      • 1 0

    • Odezwała

      Się następna sierota na zasiłku co nie potrafi zarobić na samochód tylko opluwa ciężko pracujących i zaradnych.Zasuwaj rowerem lub piechota i nie pitol.

      • 2 0

  • ciekawe czy dadzą radę biedacy policzyć samochody , jak rusza galerie, ludzie wrócą do pracy a tam od poniedziałku....podwyżka

    • 3 1

  • teraz mogą spokojnie remontować ulice (2)

    ale jak znam życie, to zaczną kiedy wrócą korki

    • 8 1

    • Poczekamy aż wróci normalny ruch

      .... rośnie nasze ego gdy jesteśmy najważniejsi na drodze

      • 2 1

    • Już wróciły

      Polacy już wiedzą że epidemia to ściema...

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane