- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (355 opinii)
- 2 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (205 opinii)
- 3 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (78 opinii)
- 4 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (160 opinii)
- 5 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (293 opinie)
- 6 Kandydaci o rowerzystach w Gdyni (160 opinii)
Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu
Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.
Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.
Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.
Skrzyżowania objęte analizą:
- ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
- ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
- ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
- ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
- ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
- ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
- al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
- ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
- al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
- ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
- ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
- ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.
Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej
W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.
- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.
Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.
- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.
Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów
- przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
- 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
- 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
- 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
- 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
- 18-19.04.2020 - do 69% mniej.
Dla dni pracujących:
- przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
- 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
- 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
- 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
- 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
- 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.
W jakich godzinach zmniejszył się ruch
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).
Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.
Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.
Miejsca
Opinie (73) 3 zablokowane
-
2020-04-29 08:05
Nastepny artykul sponsorowany (2)
Dramatyczna inwestycja! Brak synchronizacji z miejscowymi systemami świateł. Brak płynności ruchu. (podobno specjalnie) Ale osobiście w to wątpię. Ekologia wymaga płynności, wtedy emisja spalin jest najmniejsza. A artykuły, to ukrywanie inwalidztwa inzynierii ruchu.
- 26 3
-
2020-04-29 10:22
Brak płynności
Po to się trzyma ludzi na czerwonych światłach, żeby nie przekraczali prędkości. Patrz w Bielsku-Białej, musieli cały system sygnalizacji przerobić na czas epidemii, bo zbyt długie zielone światło oznaczało, że zdecydowana większość kierowców przekraczała prędkość.
Pusta droga nie zwalnia z przestrzegania przepisów.
Statystyki są jednoznaczne - ruch sporo mniejszy, a wypadków, zwłaszcza z ciężkimi obrażeniami lub śmiercią, tyle samo.- 1 3
-
2020-04-29 13:38
Dokładnie
Ruszamy ze świateł na zielonym a 100 metrów dalej, nadal czerwone, w wyniku czego tworzy się większy zator....
- 0 0
-
2020-04-29 08:13
Ktoś wykonał kawał ciężkiej, nikomu nie potrzebnej roboty.
- 23 3
-
2020-04-29 08:37
Ta analiza chyba jest obarczona błędem. (1)
Zamknięcie uczelni i szkół musiało dać wymierny spadek w dni robocze. Tu piszą, ze spadek jest niewielki. Jest to nie możliwe bo w wakacje jak szkoły są zamknięte to zawsze jest luźniej na drogach. Dobrano nieprezentarywne skrzyżowania.
- 9 4
-
2020-04-29 08:50
Bo 30 - 40% to nie jest malo!
Poza tym polityka odchodzenia od samochodów zakłada, że wymierny efekt powinno przynieść gdy na rowery lub komunikację miejską przesiadzie się około 10% kierowców. Tak więc może i wyniki są rzetelne tylko wnioski z analizy mijają się że stanem faktycznym.
- 4 0
-
2020-04-29 08:52
A co z innymi uczestnikami ruchu? (1)
Czy ktoś policzył ilu pieszych mniej, rowerzystów, pasażerów zbiorkomu, taxi itd? Kogoś to obchodzi, czy tylko kierowcy się liczą? Ruch = tylko samochody?
O ile w ogóle nie jest to wiedza zbyteczna.- 5 3
-
2020-04-29 11:49
liczniki zainstalowane w wielu punktach miasta liczą przejazdy rowerzystów
PKM i SKM liczą swoich pasażerów - to umożliwia szacowanie ruchu pieszych na dojściach do przystanków SKM i PKM. Trafnie zauważasz potrzebę liczenia pieszych: od tego zaczęła się rewolucja w systemie transportowym Kopenhagi w 1968 roku. Jej pierwszym przejawem było uruchomienie procesu stopniowego wyłączania ulic i placów z ruchu i parkowania samochodów. W Gdyni ten proces rozpoczął się ponad 50 lat później ale nie jest odpowiednio promowany wśród mieszkańców. Napotyka na ich opór, tak jak miało to miejsce w Kopenhadze. Determinacja i konsekwencja decydentów w Kopenhadze doprowadziła do znaczącej poprawy jakości życia w mieście. (czołowe miejsca w rankingach jakości życia w skali świata).
- 0 1
-
2020-04-29 09:03
Sprawdzili? (2)
Ja myślałem, że oni sprawdzają to na bieżąco, teraz już wiadomo czemu nic się nie zmieniło a Trójmiasto zawsze stoi w korku...
- 16 0
-
2020-04-29 09:15
(1)
Stoisz teraz w korku? Współczuję...
- 1 3
-
2020-04-29 09:30
Mało musisz jeździć po mieście
Jak nie widzisz korków
- 1 1
-
2020-04-29 09:03
I co w tym dziwnego? Wkreca sie ludziom, ze niby wszyscy siedza w domach ale to mit. Ludzie normalnie pracuja
- 7 0
-
2020-04-29 09:42
Tristar nic nie poprawił. (1)
Teraz np. w nocy mimo braku pieszych ciągle im się zapala zielone na przejściach. Tak wiem, przyciski są zasłonięte ale w nocy mogliby ustawić to inaczej.
- 10 3
-
2020-04-29 09:44
Czyli jak? godzina policyjna dla pieszych w nocy? nie ma przechodzenia przez jezdnie?
- 3 1
-
2020-04-29 10:11
Smog w Chinach przez koronowirusa i wszystkich zachodnich miastach ,zmniejszył sie o 80%!!Tylko nie W Polsce!! (2)
W szczególności w Hiszpanii i we Włoszech najbardziej właśnie dlatego ze ruch samochodowy praktycznie tam zamarł jeździła tylko komunikacja miejska transport towarów. A w Polsce ruch blachoszrotów praktycznie wcale nie spadł .Dlatego zatrucie powietrza nie zmniejszyło się wcale.W Polsce mamy najwięcej blachosmrodów na mieszkanca w miastach a jednocześnie jesteśmy złomowiskiem Europy !!Średni wiek to 20lat !! Trują spalinami na potęgę i z powodu zatrucia spalinami umiera w Polsce rocznie kilkanaście tysięcy ludzi !!Wiec ten koronowirus przy tym to mały pikus nic nieznaczący!!Trujace spaliny trujące cała dobe w Polsce powodują że jesteśmy bardzo podatni na wszelkie wirusy! A w czasie epidemii matoły w trójmieście sobie urządzały wycieczki tylko poto by pojeździć!!
- 5 8
-
2020-04-29 13:42
Greta skończ już!
Masz zerową wiedzę co do emisji spalin i jakim procentem w tym wszystkim są samochody. Polecam kanał na Youtube Pana Pertyna który, wyjaśnia takim jak Ty w testach aut jak to wygląda na prawdę.
- 1 0
-
2020-04-29 14:36
Odezwała
Się następna sierota na zasiłku co nie potrafi zarobić na samochód tylko opluwa ciężko pracujących i zaradnych.Zasuwaj rowerem lub piechota i nie pitol.
- 2 0
-
2020-04-29 10:25
ciekawe czy dadzą radę biedacy policzyć samochody , jak rusza galerie, ludzie wrócą do pracy a tam od poniedziałku....podwyżka
- 3 1
-
2020-04-29 10:35
teraz mogą spokojnie remontować ulice (2)
ale jak znam życie, to zaczną kiedy wrócą korki
- 8 1
-
2020-04-29 11:32
Poczekamy aż wróci normalny ruch
.... rośnie nasze ego gdy jesteśmy najważniejsi na drodze
- 2 1
-
2020-04-29 13:43
Już wróciły
Polacy już wiedzą że epidemia to ściema...
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.