• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

Michał Sielski
29 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy. Czujniki systemu Tristar pomogły m.in. zarządzać sygnalizacją świetlną w czasie, gdy ruch na drogach był znacznie mniejszy.

Gdyński zespół Tristara sprawdził ruch na drogach miasta w czasie ograniczeń związanych z koronawirusem. Samochodów jest mniej, ale głównie w weekendy i wieczorami. Ruch w godzinach szczytu, które uległy skróceniu, zmniejszył się minimalnie.



Przymus izolacji społecznej to nie tylko zalecenia utrzymywania dystansu, ale też zamknięcie szkół, przedszkoli, uczelni wyższych, restauracji, kin, siłowni, klubów fitness itp. Z jednej strony zmniejszyła się więc liczba odwiedzanych przez nas miejsc, a w niektórych firmach pojawiła się zachęta i możliwość pracy zdalnej, ale z drugiej - wiele osób przesiadło się do samochodów, by nie korzystać z komunikacji publicznej.

Jak to wpłynęło na ruch na drogach? Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni już to policzył.

Czy podczas izolacji rzadziej jeździłe(a)ś samochodem?

Skrzyżowania objęte analizą:

  1. ul. Morska/ul. Chylońska (od strony Rumi),
  2. ul. Morska 303 - przejście dla pieszych,
  3. ul. Morska/ul. Przybyszewskiego,
  4. ul. Wiśniewskiego/ul. Energetyków (łącznice Estakady Kwiatkowskiego),
  5. ul. Morska/ul. Okoniewskiego,
  6. ul. 10 Lutego/ul. Podjazd/ul. Dworcowa,
  7. al. Zwycięstwa/ul. Harcerska,
  8. ul. Wielkopolska/Droga Gdyńska,
  9. al. Zwycięstwa/ul. Spółdzielcza,
  10. ul. Wielkopolska/ul. Sopocka,
  11. ul. Chwaszczyńska/ul. Nowowiczlińska,
  12. ul. Chwarznieńska/ul. Małokacka/ul. Rolnicza/ul. Wielkokacka.

Ciężarówek tyle samo, osobówek mniej



W zgromadzeniu statystyk na drogach pomógł system Tristar.

- W ramach systemu Tristar prowadzimy ciągły pomiar ruchu obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły pięciu tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji - opowiada Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w ZDiZ w Gdyni.

Okazuje się, że spadki są duże, ale przede wszystkim w weekendy.

- Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, kiedy aut na drogach było nawet o 69 proc. mniej. Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Spadki zawdzięczamy mniejszej liczbie samochodów osobowych, bo ruch ciężarowy praktycznie się nie zmienił.

Jakie zmiany w ruchu zaobserwowano



Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami. Ruch na ulicach Gdyni zmniejszył się głównie w weekendy oraz wieczorami.
Porównywano wyniki pomiarów dla weekendów

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • 21-22.03.2020 - do 54% mniej,
  • 28-29.03.2020 - do 61% mniej,
  • 04-05.04.2020 - do 57% mniej,
  • 11-12.04.2020 - do 69% mniej,
  • 18-19.04.2020 - do 69% mniej.

Dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • 16-20.03.2020 - od 28% do 37% mniej
  • 23-27.03.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 30.03-03.04.2020 - od 35% do 39% mniej,
  • 06.04-10.04.2020 - od 30% do 35% mniej,
  • 14-17.04.2020 - od 33% do 39% mniej.

W jakich godzinach zmniejszył się ruch



Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń. Spadek ruchu był widoczny od razu po wprowadzeniu ograniczeń.
Co ciekawe, w czasie porannego szczytu spadki były niewielkie, w niektóre dni oscylowały wokół 10 proc. Szczyt komunikacyjny był jednak krótszy - zarówno poranny, jak i popołudniowy zajmował ok. jednej godziny (7-8 i 15-16).

Największe spadki odnotowano wieczorami. Po godz. 20 ruch zmniejszył się o ponad połowę. Po północy zmiany były jednak praktycznie niezauważalne.

Spadki ruchu samochodów na drogach Gdyni w weekendy sięgnęły w godz. 8-23 aż 55 proc., a w godz. 23-5, gdy normalnie wiele osób wybierało się lub wracało z imprez, były jeszcze większe i wyniosły 80 proc.

Miejsca

Opinie (73) 3 zablokowane

  • Na rowery na rowery panie i panowie (6)

    • 34 44

    • To zapierniczaj w deszczu po robocie na Karwiny (1)

      • 8 5

      • W czym?

        Przez ostatni miesiąc nie spadła ani kropla...

        • 5 0

    • Ta gdynia to wyludniała sie już wcześniej (1)

      Nikt tu już nie chce mieszkać

      • 6 5

      • Została tylko ta farma trolli...

        • 3 0

    • bezmózgowcu deszcz w Trójmiescie ostatni raz padał pól roku temu!! (1)

      i jeszcze jedno jechałem nie raz .

      • 3 3

      • ale kogo interesują twoje niszowe fetysze

        • 2 1

  • Galerianki pozamykane. (3)

    Toż to i ruch mniejszy.
    Niech ulice naprawiają póki jest taka sytuacja :)

    • 67 3

    • Morska się rozpada a 10 Lutego już się rozpadła

      • 4 4

    • Szczur chciał naprawiać

      ale przez tą kwarantannę farby nie dowieźli.

      • 2 4

    • Naprawiaja?

      Chyba nie w Gdyni, centrum dalej powojenne...

      • 0 1

  • Włąśnie niech herr kucyk się nie mądrzy (4)

    tylko ulice naprawia póki mały ruch.

    • 52 9

    • (3)

      Z czego? Z braku kasy z oplat parkingowych?

      • 1 4

      • mało ma?? nic nie remontują od lat, to mają kasę, dają na dziwne ławki i instalacje innowacyjne czegoś tam

        firemkom zaprzyjaźnionym z urzędem miasta, to chyba mają nadmiar, skoro nie widzą potrzeb aby wyremontować bulwar, skwer czy chodniki w dzielnicach, gdzie nikt z urzędu nie mieszka.
        Dziura na kontenerowej od roku ale tamtędy też prezio rowerem nie jezdzi ..

        • 2 1

      • Z parkingów

        To podobno idzie na chodniki i ścieżki rowerowe malowane farbą, a to kosztuje...

        • 0 0

      • Z odwołanych imprezek i samolocików!

        Nie będzie w tym roku cudów-wianków, ołpenera, Werwvy stritrejs, redbull lotów. Niczego nie będzie to można tą kasę na remonty przeznaczyć..

        A nie czekaj trzeba jakoś te "biznesy" podtrzymać przy życiu..

        • 0 0

  • Gdyby były zamknięte punkty z kebabem to byłby jeszcze mniejszy ruch

    A tak wiele osób jeździć po "kebsa" na wynos i generuje ruch na drodze.

    • 28 5

  • Po co ten trzystar? Dla statystyk? I tak każdy widzi mniejszy ruch (4)

    Co ten system robi?

    • 49 10

    • Kontroluje masy jak inne podobne systemy "dla waszego dobra" .

      • 9 5

    • a tobie na jakiej zasadzie płacą za trollowanie?

      przecież każdy widzi, żę trollujesz - pełno tu takich bezmyślnych komentarzy.

      • 8 5

    • przeszkadza

      plus synekurki w obsłudze

      • 3 3

    • zbiera dane w sposób bardziej precyzyjny

      pozwala podważać przekonania oparte o wiedzę anegdotyczną. Umożliwia zmniejszenie uciążliwości wywołanych nadmiarem samochodów w mieście: upłynnienie ruchu na skrzyżowaniach o 10% daje się odczuć zwłaszcza poza godzinami szczytu, ale przypuszczalnie wtedy nie jeździsz. Dane z Tristara potwierdzają starą, prostą tezę, że największe problemy dla osoby chcącej poruszać się samochodem stwarzają inne samochody (ich nadmiar). Pozdrawiam kumatych, zwłaszcza tych, którzy korzystają z innych - mniej tereno i koszto chłonnych sposobów poruszania się po mieście Gdynia. ;-)

      • 2 2

  • (7)

    Ja myślałem że Tristar miał pomuc w upłynnieniu ruchu,A on powstał do liczenia samochodów. Dlatego są korki Gdynia to stan umysłu

    • 49 8

    • W ortografii mógłby pomagać.

      • 14 5

    • Ja myślałem, że "pomuc"

      Pisze się przez "u" zamknięte

      • 1 1

    • tobie mieszkańcu gdyni już nic nie pomoże

      • 0 1

    • tristar pomógł, ale wzrost liczby samochodów w mieście zniweczył te korzyści (2)

      Dzięki Tristarowi poza godzinami szczytu ruch jest bardziej płynny. Jeśli ktoś jeździ tylko do pracy i z powrotem w godzinach szczytu nie odczuwa żadnej zmiany. Dlatego jest sens promowania korzystania z roweru a na dalsze odległości z roweru + SKM.

      • 0 3

      • rower to na dojazd do SKM

        Podróż naszego dzielnego rowerzysty. Z bloku jadę na przystanek ,tam wsiadam do autobusu , gdy wysiądzie to podjedzie do SKM gdzie dalej się ładuje z rowerem , gdy wysiądzie to 300 -500 metrów i nasz dzielny rowerzysta z dumą opowiada jak to dojeżdża rowerem do pracy .

        • 0 2

      • Chyba jednak nie

        Jazda od czerwonego do czerwonego co 100 m

        • 1 0

    • Bzdurny hejt pod standardową tezę.

      Tristar jest systemem trójmiejskim a nie gdyńskim. Na ile skutecznie działa to inna sprawa, ale przecież jego działanie nie ma związku z statystykami jw. Po prostu w Gdyni wykorzystano go do zebrania danych zaprezentowanych w artykule.

      • 1 0

  • Ruch się coraz bardziej zmniejsza.... (1)

    Z kilku prostych powodów. W tym m.in zwalnianie ludzi z pracy, i wyłączanie z ruchu kolejnych samochodów, które nie mają po co i dokąd jechać. A nie tylko imprezowicze ....co za indolencja...

    • 13 14

    • Chyba ze plan Marshalla się stworzy

      • 3 1

  • Jak słyszę koronawirus to robi mi się niedobrze.

    Tak bardzo mam już po wyżej dziurek w nosie tego tematu. Czekam aż się to skończy

    • 26 5

  • Co za bzdura! Od dnia kiedy wylaczono przyciski dla pieszych (4)

    na drogach jest masakra. Sygnalizacje dzialaja w zwyklym trybie na okreslony z gory czas(niezmienny) a nie na petle indukcyjna/natezenie ruchu. Dzieki temu na co 2 skrzyzowaniu stoimy na czerwonym, gwaltownie hamujemy lub przejezdzamy dalej... Mnostwo ludzi przejezdza skrzyzowania na czerwonym...

    • 35 11

    • (2)

      Skoro gwaltownie hamujesz to jezdzisz za szybko

      • 4 6

      • (1)

        U ciebie zależy to od aerodynamiki kasku i stopnia ogolenia owłosienia kończyn

        • 4 1

        • Gadaj co chcesz, a fakt jest faktem.

          Zwolnij, nagle wszędzie będziesz miał zielone.
          A i nie zmusisz do hamowania ludzi jadących płynnie za Tobą, bo musiałeś dojechać jak pacan do czerwonego i nie zdążyłeś ruszyć...

          • 2 4

    • Ja zauważyłem jedno zielona fala w malym

      3 miescie. A w Gdyni co skrzyżowanie to czerwone światło. A rozbawilo mnie najbardziej kiedy wracajac w nocy taksówką na skrzyzowaniu koło riviery zapaliło sie czerwone światło. Oczywiscie bylismy sami. Żadnego innego auta. Pozatym nie zauważyłem poprawy ruchu drogowego ale wiem, ze pod jego pozorem dalismy sie totalnie okamerować.

      • 0 0

  • (3)

    Weźcie w pupę sobie wsadźcie tego tristara, ruch zerowy a ty czekasz na zielone kilka minut, bo musi trzymać jakie chore założenia że ma się świecić zielone dla głównej drogo dwie minuty.

    Dlaczego na Hutniczej przyciski dla pieszych działają? Poza centrum to już pieszy nie istnieje, za mało medialne jest?

    • 45 5

    • Bo to dziala w zwyklym trybie (1)

      autonomicznym

      • 4 3

      • w centrum Gdyni na niektórych skrzyżowaniach, zielone dla pieszych świeci sie, co drugi cykl, nie mam pojęcia, co za i**ota to ustawił. Oczywiście przyciski zasłonięte

        • 9 2

    • ja oszukuje tristara i przechodze na czerwonym hehe

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane