- 1 Mała uliczka, duży problem (183 opinie)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (449 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (84 opinie)
- 4 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (121 opinii)
- 5 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (286 opinii)
- 6 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (170 opinii)
Co zrobić, żeby ulepszyć działanie SKM?
Szybka Kolej Miejska ma w planach na najbliższe lata modernizację swojej linii kolejowej. O tym, jak szeroki ma być to zakres, zadecyduje studium wykonalności. Dokument będzie powstawał do końca roku.
Nie ma nowych pociągów, ale przystanki będą jak nowe
Pasażerom wciąż najbardziej brakuje nowych pociągów. SKM od kilku lat przymierza się do zakupu 10 składów. W zeszłym roku odbył się nawet pierwszy przetarg na zakup jednego pojazdu, ale nikt się nie zgłosił.
Lepiej wygląda sytuacja jeśli chodzi o modernizacje przystanków. W Gdańsku wiele z nich zostało już wyremontowanych, chociaż nie wszystkie. Obecnie prace koncentrują się na terenie Gdyni, gdzie trwają remonty peronów w Leszczynkach, Orłowie i na Grabówku.
Zobacz także: Stary przystanek znika w oczach
Przygotowania do perspektywy UE 2021-27
Trwają również przymiarki do budowy nowego przystanku SKM na wysokości ul. Wielkopolskiej, między Orłowem a Redłowem.
By być gotowym na kolejną perspektywę unijną (2021-2027), spółka ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej nr 250.
Oferty można składać do 13 kwietnia. O wyborze zadecyduje cena w 90 proc. oraz termin realizacji w 10 proc. Przy czym opracowanie studium nie może trwać krócej niż sześć i nie dłużej niż osiem miesięcy.
Czytaj też:
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Ogólny cel modernizacji linii SKM:
- poprawa komfortu podróży, jakości świadczonych usług i dostępności kolei,
- przystosowanie przystanków dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- redukcja hałasu na linii kolejowej,
- poprawa płynności ruchu kolejowego,
- likwidacja miejsc niebezpiecznych.
Wybrany wykonawca ma przygotować dwa autorskie warianty modernizacji, przeanalizować skutki wariantu 0, czyli takiego, w którym żadne prace nie zostałyby podjęte. Kolejnym zadaniem jest opracowanie wariantu nr 1 częściowo w oparciu o wytyczne SKM.
Wytyczne do wariantu nr 1:
- szlifowanie i wymiana szyn w celu redukcji hałasu,
- budowa ekranów dźwiękochłonnych,
- montaż absorberów szynowych w miejscach, gdzie nie można postawić ekranów dźwiękochłonnych,
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Zaspa (w jej ramach ma powstać m.in. przejście pod torami, większa wiata z instalacją fotowoltaiczną, winda z wiaduktu nad torami),
- modernizacja przystanku SKM Gdańsk Politechnika.
Dla wariantu rekomendowanego oszacowane zostaną koszty oraz przygotowany będzie wstępny harmonogram prac z podziałem na etapy.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-06 07:18
Widzę, że SKM chce pudrować trupa (11)
Co potrzebne:
- Zakup nowych składów z przyspieszeniem właściwym dla kolei miejskiej (Po co staracie się o kolejne dofinansowanie jak nie potraficie wykorzystać tego które macie? Ile teraz składy sa droższe od tych które trzeba było kupić jak dostaliście dofinansowanie)
- Linia powinna być przystosowana do jazdy co 3 minuty (chociaż naCo potrzebne:
- Zakup nowych składów z przyspieszeniem właściwym dla kolei miejskiej (Po co staracie się o kolejne dofinansowanie jak nie potraficie wykorzystać tego które macie? Ile teraz składy sa droższe od tych które trzeba było kupić jak dostaliście dofinansowanie)
- Linia powinna być przystosowana do jazdy co 3 minuty (chociaż na razie to niepotrzebne) i z mozliwością rozpędzenia się między przystankami.
- Na Zaspie, przejście w poziomie torów jest bardzo dobre i nie powinno się go zmieniać.- 133 7
-
2022-04-06 20:45
Nowe składy i koniecznie nowy zarząd i kadry.
- 3 0
-
2022-04-06 15:02
Dlaczego co 3 minuty niepotrzebne? (1)
To główny problem naszej komunikacji. Nie ma pasażerów to tniemy kursy. A pasażerów nie ma bo za rzadko pociągi jeżdżąnajpierw zwiększa się częstotliwość kursów, a potem pojawia sie wiecej pasażerów
- 9 2
-
2022-04-06 16:46
Krótsze składy i częściej.
SKM i samorząd chcą 8 członów lub 2x4 człony i 150m, by upchnąć jak najwięcej pasażerów w jeden pociąg i dać takt co 20 minut. Kolej metropolitalna powinna jeździć tak często by nikt nie musiał pilnować rozkładu i nie marznąć tych 20 min. na peronie.
- 11 0
-
2022-04-06 14:34
Część składów powinna pomijać mniejsze stacje.
- 1 4
-
2022-04-06 09:04
Na Zaspie jest też wyjście z peronu z drugiej strony, przez tory. W artykule napisano, że tunel i winda na wiadukt
- 2 1
-
2022-04-06 08:05
(5)
powinien byc na stale jeden konduktor na wagon, skonczylo by sie jezdzenie bezdomnych
- 10 7
-
2022-04-06 10:47
i codziennie cyganie bez biletu (4)
wsiadają na Żabiance i jadą żebrać do Gdyni. Zawsze pozostaje smród i bałagan w miejscu gdzie siedzieli. Wszyscy widzą i nic z tym nie robią!
- 6 2
-
2022-04-06 13:16
Cyganie? Niekoniecznie, nie tylko.
- 1 0
-
2022-04-06 12:04
A sam na soki zadzwoniłeś? (2)
Pewnie wszyscy pomyśleli "wszyscy widzą i nikt nic nie robi".
- 4 1
-
2022-04-06 12:17
SOK - proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii (1)
proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia pii piii pii, i tak możesz bulić za połączenie do usr ej śmierci - gra w głuchy telefon identyko jak w teleporady PiS+
- 6 2
-
2022-04-06 14:11
Hmm, ciekawe.
Nigdy nie miałem problemu z teleporadą. Sami do mnie dzwonią...
- 2 0
-
2022-04-06 07:11
Brudne perony z za jasnych materiałów (5)
Nie wiem, czy remontowanie przystanków jest najważniejsze, oczywiście tych, które mogą jeszcze długo służyć. Po remoncie są bardzo ładne, ale za jasne. Wiadomo, że później nikt nie będzie ich szorował i po trzech latach wyglądają gorzej niż stare po czterdziestu. Sprawiają wrażenie brudnych i wręcz odpychają. Pociągi powinny szybciej się rozpędzać, jak metro, żeby skrócić czas przejazdu.
- 91 8
-
2022-04-06 09:22
(2)
Za mała liczba drzwi powoduje że ludzie muszą wewnątrz składu chodzić w te i we wte, plus tłoczą się żeby wyjść/wejść co dodatkowo opóźnia postój.
Stare składy miały po 3 a nawet 4 pary drzwi te obecne które pozostały tylko 2.- 13 1
-
2022-04-06 14:54
(1)
Tak, należy zrobić drzwi w podłodze. Wtedy wysiadanie odbywać się będzie grawitacyjnie - to najszybsze rozwiązanie.
- 2 4
-
2022-04-06 16:45
Wykopać metro albo
zrobić Rollercoaster.
- 0 2
-
2022-04-06 08:31
(1)
Tez jako jedna z ostatnich spolek stosuje jakies miedziane nakladki na pantografy i tylko dlatego wszystko wokol przystankow zasyfione rdzawym pylem.
- 4 2
-
2022-04-06 09:03
Klocki hamulcowe brudzą
Miedziane nakładki są stosowane poza SKM a na SKM są węglowe, ale to nie to jest przyczyną. Przyczyną brudnych peronów jest to, że stare składy hamują za pomocą żeliwnych klocków hamulcowych z których to pochodzi ten syf. W nowych składach (31WE) i zmodernizowanych (EN57/71 AKM) jest hamowanie elektrodynamiczne (hamowanie silnikami - na silnikach
Miedziane nakładki są stosowane poza SKM a na SKM są węglowe, ale to nie to jest przyczyną. Przyczyną brudnych peronów jest to, że stare składy hamują za pomocą żeliwnych klocków hamulcowych z których to pochodzi ten syf. W nowych składach (31WE) i zmodernizowanych (EN57/71 AKM) jest hamowanie elektrodynamiczne (hamowanie silnikami - na silnikach jest załączany prąd, powodujący że silnik chce się kręcić w odwrotnym kierunku do kierunku jazdy co powoduje wyhamowanie), a hamowanie klockami jest jako awaryjne.
- 13 0
-
2022-04-06 07:26
Ma być szybciej (10)
Kiedy w końcu oni to zrozumieją?? Ludzie nie chcą kwitnąć w komunikacji godzinami. Chce szybko, szybko szybko dojechać do pracy i wrócić. Piękne przystanki są piękne. Ale SKM ciągle jest mega wolna. Jak żółw!
- 217 8
-
2022-04-06 16:55
Sprinter (1)
Kiedyś było kilka połączeń "sprinter", gdzie można było z Gdańska do Wejherowa dojechać w ok 40 minut (po torach dalekobieżnych). Tak było... Teraz czasem to nawet 1h15 :/
- 6 0
-
2022-04-15 23:33
Sprintery zastąpiły pociągi regio
które jeżdżą niekiedy dalej niż do gdańska
- 0 0
-
2022-04-06 16:38
Częściej,
To powinno być naziemne metro, jeden odjeżdża, drugi przyjeżdża. Składy mogą być krótsze, ale 2 x częściej.
Dużo szybciej nie wyjdzie przy tej ilości przystanków (nawet z lepszym przyspieszeniem).- 6 0
-
2022-04-06 09:30
(1)
A w weekend co pół godziny.
- 13 2
-
2022-04-06 09:57
dlaczego nie częściej?
użytkownik samochodu rzadko kiedy się przesiądzie na SKM jeśli nie będzie połączeń SKM co 10 minut
- 13 6
-
2022-04-06 08:29
Przy tej ilości przystanków wiele się nie przyspieszy
tak naprawdę jeśli coś jest potrzebne to nie jakieś inwestycje w skm tylko więcej połaczeń regio nie zatrzymujących się w każdej dziurze, obecnie mamy 22 minuty z Gdańska do Gdyni przy 35 w skm - nawret jak skm przyspieszy to będzie 30 kontra 22 czyli wciąż strasznie wolno, no i obowiązkowo skrócenie skm do relacji Gdynia Gdańsk jako taki szybki tramwaj z dużą częstotliwością a wszystko od Rumii na północ obsługiwane tylko przez regio żeby z Wejherowa do Gdańska nie było 70 minut tylko 45
- 18 5
-
2022-04-06 08:12
(2)
Pewnie, że chciałoby się przemieszczać szybciej.
Niemniej w porównaniu do tramwajów, SKM to i tak torpeda.- 24 5
-
2022-04-06 08:33
w porównaniu do gdańskich tramwajów to szybko (1)
ale są przecież linie tramwajowe z podobną średnią prędkością, choćby PST w Poznaniu ma też prędkość ponad 30km/h średnio wliczając postoje i też między przystankami tramwaje jadą cały czas 70km/h a odległości między nimi są około 1km, wszystko bardzo podobnie do skm, różnica jest taka że tam tramwaje jadą w szczycie co około 2 minuty a skm co 7-8 a teraz 10
- 20 2
-
2022-04-06 15:06
jak to, na Grunwaldzkiej?
tramwaje miałyby jechać szybciej o 20 km/h od samochodów?
- 4 0
-
2022-04-06 07:46
Ich to nie obchodzi
Zobacz na wytyczne do modernizacji, oni nie mają pojęcia czego oczekują pasażerowie, bo chyba nie korzystają z SKM.
Chcą tylko przepalić kasę z funduszy i się przy tym posilić.- 46 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.