• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Modernizacja linii Gdynia - Kościerzyna. Większy zakres, prace do 2027 r.

Michał Brancewicz
2 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Prace przy elektryfikacji PKM postępują, ale żeby pociągi zasilane prądem mogły dojechać chociażby do Osowej, konieczna jest też modernizacja linii 201, która się opóźnia. Prace przy elektryfikacji PKM postępują, ale żeby pociągi zasilane prądem mogły dojechać chociażby do Osowej, konieczna jest też modernizacja linii 201, która się opóźnia.

Ze względu na zwiększony zakres robót rozbudowa linii kolejowej 201 między Gdynią a Kościerzyną potrwa co najmniej do 2027 r., choć do tej pory zapowiadano, że stanie się to dwa lata wcześniej. Wpłynie to na sposób funkcjonowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, po której już w połowie 2023 r. będą mogły kursować pociągi elektryczne. Jednak bez elektryfikacji linii 201 nie będzie to miało sensu.



Dokąd najczęściej jeździsz pociągiem poza Trójmiasto?

Jeszcze do niedawna wydawało się, że założenia są takie:

  • Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) elektryfikuje swoją trasę do 2023 r.;
  • Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozbudowują i elektryfikują linię 201 Kościerzyna - Gdynia do 2025 r. (wcześniej była mowa o 2023 r.);
  • w pierwszej kolejności PLK oddaje do użytku odcinek Rębiechowo - Osowa, dzięki czemu elektryczne pociągi PKM mogą kursować między Wrzeszczem a Osową.


Tak się jednak nie stanie.

Co prawda elektryfikacja PKM trwa już od pięciu miesięcy, to PLK jeszcze nie ogłosiła przetargów na przebudowę swojej linii: Gdynia - Kościerzyna.

Ma to zrobić niebawem. Chodzi o cztery odcinki: Kościerzyna - Somonino, Somonino - Żukowo, Żukowo - Gdańsk-Osowa, Gdańsk-Osowa - Gdynia.

Przetargi na modernizację linii 201 na początku 2022 r.



- Przetargi na roboty budowlane ogłosimy w I kwartale 2022 r., tak żeby prace zakończyć od 2027 r. - zapowiada Jarosław Wałaszewski, zastępca dyrektora regionu północnego PLK.
Kolejarze z Warszawy nie podają konkretnych terminów dla realizacji poszczególnych odcinków.

- Problem na linii 201 polega na tym, że my jako organizator przewozów nie jesteśmy informowani o długofalowych planach PLK. Nie wiemy dokładnie, kiedy i gdzie zaczną się poszczególne etapy modernizacji - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.

Zelektryfikowana linia PKM czekać będzie przez rok?



- Wciąż opieramy się na porozumieniu o współpracy pomiędzy PKM i PKP PLK, które zostało podpisane już 4 lata temu - 31 sierpnia 2017 r. Dokument ten określał zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Pomorską Koleją Metropolitalną przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zadeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 r. - dodaje Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - My realizujemy swoją część zgodnie z tymi ustaleniami, więc zakończenie elektryfikacji w ustalonym terminie jest niezagrożone. Jako zarządca linii będziemy chcieli zapewnić możliwość pełnego przejazdu pociągów elektrycznych od stacji Gdańsk-Wrzeszcz do stacji Gdańsk-Osowa i oczekujemy, że naszym partnerom z PKP PLK uda się zrealizować swoją część inwestycji w zakresie, który umożliwi realizację połączeń kolejowych taborem elektrycznym przynajmniej do Gdańska-Osowej.
Jednak jak informuje "Gazeta Wyborcza Trójmiasto", elektryfikacja odcinka od włączenia linii PKM do stacji Gdańsk-Osowa ma zostać zrealizowana do I kwartału 2024 r.

W tym czasie cała linia PKM będzie już od roku zelektryfikowana. Zgodnie z kontraktem termin zakończenia robót budowlanych przypada na I kwartał 2023 r. A po wszystkich odbiorach pierwsze pociągi elektryczne mogłyby się na niej pojawić w II połowie tego roku.

Skąd wzięły się przesunięcia terminów na linii PLK?



- Projekt został znacząco rozszerzony w momencie, gdy w 2018 r. linia 131 [która łączy się częściowo z linią 201 - red.] została elementem tzw. szprych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiele założeń ze studiów wykonalności z 2015 i 2017 r. trzeba było zweryfikować i poprawić - wyjaśnia Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK. - Zmieniło się też nasze podejście do budowy linii kolejowych, nie skupiamy się na samych torach, ale inwestycje traktujemy kompleksowo, kładąc większy nacisk na konsultacje społeczne i rozmowy z przewoźnikami. O tym, że prace trwać będą do 2027 r., informowaliśmy już dwa lata temu.
Przebudowa linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia jest elementem szerszej inwestycji - modernizacji trasy między Bydgoszczą a Trójmiastem (linie 131 i 201) oraz odcinkami dojazdowymi.

Całość podzielona jest na siedem odcinków. Prace będą rozpoczynały się sukcesywnie w latach 2023-2024 i kończyły w 2026 i 2027 r.

Zakres prac na linii Bydgoszcz - Trójmiasto:

  • 220 km zmodernizowanych linii kolejowych,
  • 170 km nowych torów,
  • 205 km zelektryfikowanych linii,
  • 19 przebudowanych stacji,
  • 29 przebudowanych przystanków,
  • 79 przebudowanych peronów,
  • 9 bezkolizyjnych skrzyżowań i kilkanaście kilometrów dróg dojazdowych, które zastąpią przejazdy,
  • 54 przebudowane przejazdy,
  • 282 przebudowane obiekty inżynieryjne.

Tak ma wyglądać nowy przystanek Wzgórze św. Maksymiliana. Tak ma wyglądać nowy przystanek Wzgórze św. Maksymiliana.
To oznacza rozszerzenie pierwotnego zakresu:

  • o dodatkowy przystanek Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana,
  • z 47 do 73 wiaduktów,
  • z 3 do 27 murów oporowych,
  • ze 130 km do 170 km nowych torów,
  • o dodanie trzeciego toru między Osową a Gdynią (wiadomo o tym od 2018 r.),
  • rozbudowę stacji Maksymilianowo.

W przypadku trzeciego toru wciąż nie ma porozumienia między Gdynią a kolejarzami w sprawie przebudowy wiaduktów węzła Karwiny. Bez tego dodatkowy tor się nie zmieści.

Inwestycja podrożeje prawie siedmiokrotnie?



Po modernizacji pociągi pasażerskie na odcinku Gdynia - Kościerzyna pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h.

Na razie nie jest znany koszt realizacji całego projektu. Obecnie trwa ostatni etap weryfikacji kosztorysów przez projektantów, ale i tak wszystko zweryfikuje rynek podczas przetargów.

Według informacji "Gazety Wyborczej Trójmiasto" wartość inwestycji wzrosła na przestrzeni czterech lat z 1,6 mld do 11 mld zł.

Opinie (104)

Wszystkie opinie

  • (2)

    Pięknie,niechay kolejnictwo się rozwija,jak 150 lat temu na amerykańskich preriach i afrykańskich sawannach.Ku chwale wielkiey Rzeczypospolitey!

    • 20 15

    • Przestań pacanić. Jest dramat. O tym jakoś milczysz, pisofilu.

      • 15 7

    • Dyżurny zatruwacz życia w akcji.

      • 10 3

  • Nie ma gwarantowanych środków z UE

    Prawda jest jednak zupełnie inna

    • 20 11

  • Zeby tylko nie bylo (1)

    jak z tymi wiatami ...

    • 24 6

    • Gdańsk jest przedsiębiorczy z jednej wiaty zrobili dwie i mówią, że tanio było

      Teraz może na jednym torze. Kto wie

      • 5 6

  • A kiedy do Małdyt? (1)

    • 12 2

    • Wtedy kiedy i do Skiroławek.

      • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Trzeba zrobić stacje lotnisko jako przesiadkową (9)

    I pociągi z Kaszub dojeżdżają do lotniska i tu przesiadka do Gdyni. Żeby to działało po torach pkm muszą częściej jeździć pociągi Lotnisko- Gdynia. To należy wprowadzić jak najszybciej bo zakorkowanie drogi z Kartuz/ Koscierzyny/zukowa jest masakryczne

    • 45 20

    • Nudzisz człowieku (2)

      • 6 8

      • Dobrze mówi.

        • 3 3

      • Nie pij tego świństwa, chłopino.

        • 0 0

    • Stacja przesiadkowa już dawno istnieje (1)

      w Gdańsku-Osowej. Tyle, że przewoźnicy nie wiadomo dlaczego z niej nie korzystają

      • 3 1

      • I druga stacja przesiadkowa to Gdańsk-Rębiechowo, gdzie można się przesiąść na pociąg w kierunku Osowej i Gdyni gdyby tylko taki był zaplanowany.

        • 9 0

    • Gdańsk Lotnisko nnie jest stacją a przystankiem, są tylko dwie krawędzie peronowe, brak rozjazdów. (1)

      Przesiadki można robić na dedykowanej do tego stacji Gdańsk Osowa, gdzie funkcjonują wybudowane w 2015 r perony dwukrawędziowe umożliwiające przesiadki. Skandal, że PLK nie potrafi zrobić choćby tego - pasażera mają gdzieś...

      • 5 0

      • Dedykować to można komuś utwór muzyczny lubo wiersz

        najlepiej żałobny

        • 1 0

    • (1)

      Ty chyba nietutejszy.
      I lotnisko i Gdynia leżą na Kaszubach.

      • 3 2

      • On chyba nawet nie wie, gdzie jest "stacja lotnisko" i jak wygląda. Możliwe, że to zwykły troll, bo dużo lajków zbiera.

        • 1 1

  • Przystanek Kielnieńska

    Jeśli to prawda że przystanek Kielnieńska wypadł z projektu to trzeba walczyć o jego przywrócenie.

    • 19 4

  • Ściema! (2)

    Projekt nie ma decyzji środowiskowej, nie ma pozwolen na budowę i został rozbuchany do ekstremalnych kwot, przez co dofinansowanie jest zagrożone. Rzekomy wpływ Cpk to ściema! Nieźle się plk wystraszyła skoro sam Arnold z Warszawy się pofatygował.

    Prawda jest taka, że mieszkańcy Pomorskiego mogą dziękować plk za 5 lat opóźnień i braku możliwości przejścia na składy elektryczne. CRI w Gdańsku do zaorania, kto się tym projektem zajmuje?

    • 53 4

    • Hmm... (1)

      No właśnie, projektem zajmuje się niejaka pani K. Merchel, córka Pana Ireneusza Prezesa Zarządu pkp plk.

      • 13 0

      • rodzina na swoim!

        A pani ma jakieś doświadczenie w prowadzeniu takich kontraktów?

        • 4 0

  • (3)

    Czemu na Wzgórzu Św Maksa robią przejście tunelem ? To już passe! Przecież pewnie wkrótce będzie przez tory modne przejście naziemne. W Gdańsku by już takich błędów nie robili.

    • 17 25

    • No właśnie! (1)

      Linie kolejowe 202 i 250 tną całe Trójmiasto krwawym sznytem! Tylko woonerf na całej trasie z absolutnym pierwszeństwem przejazdu rowerzystów i strefą 20 może zakończyć terror kolejosmrodziarzy!!!

      • 3 9

      • Większość nie pojęła żartu :)

        Woonerf kolejowy, dla mnie bomba!

        • 1 0

    • Jak nie było internetu

      to tylko rodzina wiedziała jakiś głu...pi.

      • 7 0

  • Ktoś to bierze serio?

    Zapowiedzi PLK należy traktować z przymróżeniem oka. Jakiś czas temu już "modernizowali" LK202 a pociągi do Słupska mkną z szybkością 200 km/h... Ileż to było szumnych zapowiedzi!

    • 49 2

  • tyle czasu? (2)

    W normalnym kraju przez ten czas położono by cztery nitki linii kolejowych na długości Gdynia Zakopane dla superszybkich pociągów, razem z budową tuneli... . 5 lat? cofamy się do Średniowiecza? Do pracy mamy tylko kilof i tłuczek?

    • 82 11

    • nie obrażaj tradycyjnych metod budowlanych (1)

      przed wojną wystarczyła by jedna koparka parowa do najcięższych prac, kilkanaście koni a resztę by zrobili ludzie ręcznie, zajęło by to jakieś 5 lat, obecnie po 5 latach od podjęcia decyzji nic nie jest zrobione

      • 25 3

      • podziękuj UE i biurokracji

        kiedyś był plan, badania i budowa, teraz zanim wbijesz pierwszą łopatę musisz mieć 1000 pozwoleń, opinii, badań środowiskowych i innych, do tego co chwilę zielone małpy przeszkadzają na każdym kroku. Jest tak ze wszystkim. Jeśli przy budowie np fabryki przez 3 lata musisz bujać się z urzędami i kosztuje cię to krocie to pomyśl jak to wygląda w przypadku budowy linii kolejowej albo lotniska.

        • 10 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane