- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (196 opinii)
- 2 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (56 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (212 opinii)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (184 opinie)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (108 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (182 opinie)
Molo w Orłowie było płatne i podwójne
Płatny wstęp, cumujące na końcu statki pasażerskie, a obok drugie molo dla mniejszych jednostek. Dziś trudno uwierzyć, że kilkadziesiąt lat temu tak wyglądało molo w Orłowie.
Orłowskie molo, jakie znamy dziś, powstało dopiero w 1934 r. Zbudowali je żołnierze na zlecenie Żeglugi Polskiej, której jednostki pływały stamtąd na przybrzeżne rejsy. Wtedy Orłowo było już bardzo popularne, choć jeszcze kilkanaście lat wcześniej mało kto o nim słyszał.
Odkrywanie tego uroczego miejsca zaczęło się od Johanna Adlera, który u ujścia rzeczki Kaczej wybudował restaurację "Adlershorst". W 1871 r. w Orłowie były jednak zaledwie dwa domy, a w 1908 r. tylko siedem. Wzrost popularności zaczął się w latach 20., kiedy do różowego wówczas domku wprowadził się pisarz Stefan Żeromski z rodziną.
Potem rozwój letniska finansował głównie hrabia Witold Kukowski, właściciel majątku Kolibki. Oddał on część działek na budowę poczty i stacji kolejowej, co zdecydowanie przyspieszyło zabudowę. Oprócz budowy pensjonatów pod koniec lat 20. przedłużono też pomost dla statków, co pozwoliło na cumowanie większych jednostek. Szacuje się, że dzięki temu na początku lat 30. Orłowo Morskie mogło ugościć już nawet 10 tys. wczasowiczów i było realnym rywalem Sopotu. Zwłaszcza że należał on do Wolnego Miasta Gdańska, co nie było w smak wielu polskim patriotom, wybierającym wypoczynek nad "polskim morzem".
Stare molo rozbieramy, nowe budujemy
Drugie molo powstało wiosną 1934 r. Rozebrano wtedy drewniany pomost, który stał w miejscu dzisiejszego Molo Południowego, czyli przedłużenia Skweru Kościuszki. Drewno było w dobrym stanie, więc zdecydowano, że przy niewielkim koszcie zbudowane zostanie z niego nowe molo w Orłowie.
Pracą zajęła się Kompania Szkolna Batalionu Mostowego Wojska Polskiego z Modlina. Saperzy wybudowali molo o długości 430 m, wyposażone w przystań dla statków białej floty. Wstęp był płatny, chyba że miało się bilet na statek białej floty. Na molo była też kawiarenka, w której można było wypić kawę z widokiem na morskie fale.
Nie zawsze jednak były to widoki, które spacerowicze chcieli oglądać. 16 lipca 1936 r. doszło do tragicznej katastrofy lotniczej, w której na oczach spacerowiczów zginął ówczesny Prezes Ligi Morskiej i Kolonialnej generał Gustaw Orlicz-Dreszer. Fakt ten upamiętnia kamień z tablicą pamiątkową.
II wojna światowa zatrzymała rozwój Orłowa, a także samego mola. Pomost nie był przez lata konserwowany i kolejny sztorm, jaki miał miejsce zimą 1949 r., kompletnie zniszczył 240 m pomostu, który w 1953 r. wyremontowano jedynie do długości 180 m, nadając mu wyłącznie spacerowy charakter.
Miejsca
Opinie (116) 8 zablokowanych
-
2020-11-21 11:25
Przedluzmy molo do 1 km.jest to technicznie i ekonomicznie uzasadnione!!!!!
- 6 1
-
2020-11-21 12:13
I tak wszystko lewactwo zniszczyło
Szkoda
- 7 9
-
2020-11-21 12:19
Kolejny przykład jak zle jest zarzadzane trójmiasto!!Sam Gdańsk miał 4 mola!!
Atrakcje i wypoczynek dla mieszkańców i turystów rewelacja a obecnie nędza!!
A mola w Jelitkowie nadal niema!!- 17 2
-
2020-11-21 12:19
Jak dla mnie mogą zrobić płatne. Nie jeżdże tam na spacery od kiedy nie ma możliwości dojazdu samochodem. Wolę do Pucka. (4)
- 10 14
-
2020-11-21 14:54
U super truj spalinami w Pucku a nie trójmiescie i jeszce płac krocie za dojazdy i stanie wkorku straconym czasem :) (3)
Ale jak się zorientują w Pucku ze tam za często trujesz spalinami to i tam zablokują dojazd :)Wtedy będziesz mógł biedaku tylko na marsa się wybrać:)
- 4 6
-
2020-11-21 15:56
..."płać krocie za dojazdy"... (1)
Lepiej płacić za dojazdy, niż krocie za parkomaty kilometr od miejsca docelowego. Wolę Puck, Wejherowo, Jastrzębią, Kartuzy...ogólnie Kaszuby. Nie muszę wkurzać się jeżdżąc po centrum Gdyni. Mogę spędzać miło czas i wydawać swoje pieniądze
w innych miejscach niż to zabetonowane miasto przyjazne tylko cyklogłupkom.- 3 5
-
2020-11-23 00:19
Kilometr? Masz wielki parking jakieś 200 metrów od molo. Który też należałoby skasować, kolejką na spacer można przyjechać.
- 1 1
-
2020-11-21 16:27
mars ma dla takiego motobuca tę zaletę
że można też czytać
wspak- 3 2
-
2020-11-21 12:39
Niby to komuna upadła ale Polska z przed wojny lepiej sobie radziła. Co pan na to panie Szczurek?
- 20 1
-
2020-11-21 13:07
Panie na lewo, panowie na prawo. Panienki do lasku....
- 2 2
-
2020-11-21 13:11
Ja tam widzę nawet trzy mola
- 4 1
-
2020-11-21 13:11
Zrobić płatne. Natychmiast.
W Sopocie od dawna jest płatne. Nie rozumiem dlaczego w Gdyni mają ludzie wchodzić tam za darmo? Jeżeli miejsca parkingowe muszą być płatne to nie widzę powodu dlaczego nie zrobić płatnego wejścia na molo dla pieszych i rowerzystów. Pieszy 10zł/godzina, rower 35zł/godzina. Weekendy tyle samo tylko, że w euro.
- 1 19
-
2020-11-21 13:12
(2)
Bardzo hojne dary zafundował nam hrabia Witold Kukowski. Aż 180 metrów drewnianego molo na betonowych wspornikach. I do tego podwójne! Normalnie niech to do unesco zapiszą. Dziękujemy za budowlę, oby takich więcej p.
- 5 9
-
2020-11-22 11:55
Las, parki, działki pod zabudowę usługową, coroczne datki na infrastrukturę itp. to dla Ciebie mało? Skoro tak, to otworz portfel i pokaż gest, krezusie.
- 2 0
-
2020-11-23 08:31
Odp
Zamknij się waść i wstydu oszczędź. Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumienie,powtarzam,ze zrozumieniem historię tego miejsca.
- 1 0
-
2020-11-21 13:31
Ależ było pięknie.
teraz by wstawli buspas lub kontrpas rowerowy na molo.
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.