• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski biznes na plaży. 5 lat terminalu kontenerowego DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
16 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Deepwater Container Terminal, czyli Głębokowodny Terminal Kontenerowy, działa w Gdańsku już od 5 lat. Deepwater Container Terminal, czyli Głębokowodny Terminal Kontenerowy, działa w Gdańsku już od 5 lat.

Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. Za kilka lat gdański terminalu DCT, który właśnie obchodzi piąte urodziny, ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".



Właśnie mija pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal).

Najpierw przyjmował małe statki, takie jak wspomniany już "Götaland", o pojemności 822 TEU (TEU to miara równa jednemu standardowemu kontenerowi o długości 20 stóp), by już po czterech latach obsługiwać takie giganty jak "Eleonora Maersk", który należy do największych kontenerowców na świecie i ma pojemność ponad 15,5 tys. jednostek TEU.

Koncepcja budowy głebokowodnego terminalu w Gdańsku powstała jeszcze w połowie lat 90., gdy bardzo wzrósł ruch kontenerowców w tej części Morza Bałtyckiego. Na początku XXI wieku pojawił się inwestor, który chciał w projekt zaangażować swoje pieniądze. W lutym 2003 firma DCT Gdańsk podpisała porozumienie intencyjne w tej sprawie z gdańskim portem i władzami miasta. Po roku podpisano umowę dzierżawy terenu pod budowę terminala, a w październiku 2005 roku rozpoczęto budowę.

W pierwszym etapie zbudowano sztuczny pirs o długości 800 i szerokości 315 metrów. Wypełniono go materiałem pochodzącym z pogłębiania morskiego dna, dzięki czemu terminal zyskał nabrzeże przeładunkowe o długości 650 metrów i głębokości 16,5 metra - to więcej, niż na jakimkolwiek innym bałtyckim terminalu kontenerowym.

Przy budowie terminalu po raz pierwszy w Polsce zastosowano jedne z największych profili stalowych wykonanych ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Specjalnie do tych prac sprowadzono do Polski wielofunkcyjną platformę Odin.

Pierwszy etap budowy zakończono w październiku 2007 roku, dokładnie 24 miesiące od rozpoczęcia prac. W tym czasie powstał nie tylko pirs terminalu głębokowodnego z pełną infrastrukturą, ale też droga dojazdowa, torowisko, własna bocznica kolejowa, w pełni wyposażone nabrzeże przeładunkowe i rampa umożliwiającą rozładunek statków w technologii ro-ro, oraz budynek administracyjny i hala magazynową CFS.

Terminal był gotowy, ale wciąż wielu "pukało się" w głowę i pytało o celowość tej inwestycji. Przestali, gdy DCT pozyskało operatora i to nie byle jakiego. W październiku 2009 roku Maersk ogłosił włączenie DCT do bezpośredniej linii [AE10] łączącej Azję z Europą.

Już 4 stycznia 2010 roku do Gdańska przypłynął "Maersk Taikung", który zainaugurował regularne połączenie. Rok później zapada decyzja o wprowadzeniu na linię łączącą Azję z Gdańskiem największych statków kontenerowych o pojemności 15,5 tys TEU. 25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT. Jednak co najważniejsze może przewieźć 19 razy więcej kontenerów.

- DCT Gdańsk powstało z wizji, że Gdańsk i cały region Pomorza może na nowo świecić blaskiem głównej polskiej bramy handlowej na świat, jak miało to miejsce w XVI wieku. Wielu ludzi nie wierzyło, że realizacja tej wizji jest możliwa, ale dziś DCT jest przykładem wykorzystania ogromnego potencjału Polski - bramy, obsługującej kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.

W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Terminal zatrudnia 500 osób, a w najbliższej przyszłości powstaną tu kolejne miejsca pracy, także dzięki rozpoczętej budowie pobliskiego Pomorskiego Centrum Logistycznego (czytaj dalej).

Jednak ambicje są większe. Dziś terminal to 650 m nabrzeża z głębokością do 16,5 m, która umożliwia zawinięcie tu największych kontenerowców świata, ale jego roczna przepustowość na poziomie 1 mln TEU w kolejnych latach ma być dalej powiększona.

- W przyszłym roku planujemy budowę drugiego terminalu, który będzie sąsiadował z już istniejącym. Dzięki temu nasze zdolności przeładunkowe osiągną 4 mln TEU - mówił Boris Wenzel podczas urodzinowej uroczystości, przy okazji której otwarto nowe powierzchnie składowe, czym zwiększono zdolności przeładunkowe do 1,25 milionów TEU.

Ministerstwo Skarbu już niedługo może wydać zgodę na bezprzetargowe przekazanie inwestorowi potrzebnych terenów w wieloletnią dzierżawę. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

- Jesteśmy gotowi na podpisanie nowej umowy z DCT. Może do tego dojść w ciągu kilku miesięcy - zapowiedział Ryszard Strzyżewicz, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2015 roku. Inwestycja warta jest ponad 200 mln euro. Co najważniejsze już są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas niedawnej wizyty w Chinach toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping.

Patrząc na osiągnięcia DCT w ostatnich latach, można liczyć, że na planach się nie skończy. Bo kto jeszcze kilka lat temu mógł przypuszczać, że terminalem w Gdańsku zainteresuje się największy operator kontenerowy, czyli Maersk?

Według prognoz rynek kontenerowy na Bałtyku wzrośnie z 7,6 mln obecnie do 22 mln TEU rocznie. Z tego w Polsce z 1,6 do 5 mln TEU. Aby DCT mógł wykorzystać swój potencjał, potrzebne są dodatkowe inwestycje. Dlatego budowa drugiego terminala, to nie wszystko.

Potrzebny jest dalszy rozwój infrastruktury drogowej. Oprócz budowanej Trasy Sucharskiego i tunelu pod Martwą Wisłą, konieczne są modernizacja ulicy Kontenerowej, budowa nowej ulicy Portowej oraz kolejnej między DCT a powstającym właśnie Pomorskim Centrum Logistycznym, które zajmie 100 hektarów.
Są też plany dotyczące usprawnienia ruch tirów. Koncepcja zakłada utworzenie trzech tzw. pre-gate, czyli "przedbram" zlokalizowanych: na zapleczu portu w Gdańsku, przy autostradzie A1 w Grudziądzu i przy drodze S7, w Olsztynku lub Elblągu. W punktach tych odbywałyby się odprawa formalna i celna kontenerów. Dzięki temu w gdańskim terminalu ciężarówki nie musiałyby czekać na parkingu, tylko bezpośrednio byłyby załadowywane lub rozładowywane.

Zmodernizowane mają być także połączenia kolejowe. Linia E65, łącząca Trójmiasto z południem kraju, już jest odnawiana. Konieczna jest modernizacja prowadzącej bezpośrednio do DCT linii 226, w ramach której ma być zbudowany nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Dalsza perspektywa dotyczy budowy bezpośredniego szerokotorowego połączenia terminalu z Kaliningradem.

"Eleonora Maersk" wpływa do DCT.

Miejsca

Opinie (92) 10 zablokowanych

  • gratulacje dla gdanska? (1)

    Dlaczego brawa i gratulacje dla Gdanska? Przecież to nie Gdansk w tą firmę inwestował, to zagraniczny kapitał. Z Gdańskiem ta firma ma tyle wspólnego że znajduje sie na jego obrzeżach.

    • 3 13

    • Jeżeli inwestycja jest prywatna tym lepiej

      Czyli Gdańsk dla inwestycji prywatnej stał się na tyle dobrym miejscem, że nie trzeba było moich pieniędzy. Inwestycje prywatnych firm są lepsze, bo budżet miasta się nie zadłuża, a efekt końcowy jest taki sam.

      Miejsca pracy dla ludzi i sprowadzenie firm współpracujących :).

      • 5 0

  • INWESTYCJA SUPER,TYLKO..

    ta spalarnie w Porcie Polnocnym zrownajcie z ziemia,zeby pracownikow innych pobliskich firm nie trula..o mieszkancach Trojmiasta nawet nie wspomne..wystarszy,ze nas pobliskie fosfory i rafineria truja..!

    • 8 3

  • Emisje CO2,NOx i SO2 zamulą skutecznie DCT

    Bałtyk staje się morzem o najwyższym koszcie emisji z dużych statków np. takich jak Maersk Group. Gdańsk spał w samozadowoleniu. Rotterdam, Hamburg, Antwerpia pracowały w pocie czoła i udało się. Koszt frachtu zrobi swoje. Gdzie byli nasi europarlamentarzyści. Witajcie feedery na 1200 kontenerów.

    • 7 4

  • 5 lat terminalA kontenerowego (2)

    Dla dla mnie jakoś dziwnie ten tytuł brzmi... :/

    Nie powiemy przecież: 5 lat portalA internetowego :/

    Nie razi Was to? (+/-)

    • 0 6

    • Obie formy są poprawne. (1)

      Terminalu i terminala.

      A jak masz wątpliwości zadzwoń do Miodka.

      • 5 0

      • no ale którąś z form w końcu musisz wybrać, która brzmi ...naturalniej?

        • 2 2

  • no a co na to kol. Stępa ?...

    • 5 0

  • nowy terminal

    gdzie ma powstac nowy terminal.Czy znów zabiorą nam następny kawałek najpiękniejszej plaży w trójmieście?

    • 2 6

  • Nie mozesz liczyc kontenerow aby Ci sie zgadzalo.

    1 teu to jeden maly 20' kntener ale nie mozesz liczyc kontenery bo tam tez sa 40' kontenery czyli 2 teu.

    • 2 0

  • Gdańsk 10 lat temu: (6)

    Mały prowincjonalny port, A1 w mglistych planach, o Trasach Sucharskiego/Słowackiego nikt na poważnie nawet nie myślał, o południowej obwodnicy nikt jeszcze nie słyszał, kolej z Gdańska do Warszawy biła rekordy długości jazdy.
    Gdańsk 2012: port dużo większy, nowy terminal a w ciągu kilku lat będzie jeszcze lepiej, A1 już do Torunia, za pół roku do Łodzi a za 2-3 lata do Czech, południowa obwodnica gotowa, Trasy Słowackiego i Sucharskiego będą gotowe za miesiąc (oprócz tunelu pod Martwą Wisłą, który jest najbardziej pracochłonny), kończy się remont linii kolejowej Gdynia-Warszawa.

    • 19 9

    • głupek

      płacą ci za to czy zawsze jestes taki?

      • 6 10

    • spoko... ale z tym prowincjonalnym portem to troche przesadziles

      tak czy siak byl najwiekszy w kraju

      • 14 0

    • A1 do Łodzi dopiero pod koniec 2013 roku

      poza tym ok, poza określeniem Portu Gdańsk jako prowincjonalny;
      ew. w zakresie kontenerów to wtedy zgoda

      • 5 1

    • No akurat w wypadku kolei nic się jeszcze nie zmieniło.

      Ale chociaż teraz spóźniania są usprawiedliwione przez modernizacje trasy a nie tylko zwykłe remonty robione na krótką metę.

      • 0 0

    • Czyli nie jest tak źle...

      ...jak to malują. Zgadzam się!

      • 0 0

    • Tunel droższy i węższy, a prace nadzorowane przez osoby umoczone w korupcję

      - pozostałe drogi Gdańska i mosty w ruinie,
      - poprzez nieudolność remontu, niemiecka firma PolskiBus odebrała klientów kolei - chyba na dobre,
      - zakupione składy Pendolino są bez wychylnego pudła - bo ktoś zapomniał to wyspecyfikować,

      Pewnie - cieszmy się, że nie wszystkie środki, z naszych podatków zostały zmarnotrawione, ale nie bądźmy tacy bezkrytyczni.

      • 2 0

  • a gdzie adam owicz?

    a gdzie adam owicz?

    • 4 6

  • (3)

    a'"Przestali, gdy DCT pozyskało operatora i to nie byle jakiego W październiku 2009 roku Maersk ogłosił włączenie DCT do bezpośredniej linii"

    Pani Redaktor, DCT pozyskało do współpracy tego kluczowego operatora już na początku 2008 roku.Warto pogratulować przede wszystkim tym którzy się do tego wtedy rzeczywiście przyczynili, choć obecnie ich w DCT nie spotkamy.
    To było naprawdę kluczowe osiągnięcie i dla DCT i dla całego regionu

    • 10 1

    • (1)

      W imieniu tych, którzy przyczynili się do tego sukcesu, a których już się w DCT nie spotyka, dziękuję za pamięć i serdecznie pozdrawiam.

      • 4 0

      • lepiej nie mówić

        • 2 0

    • a tak,i pozyskanie do współpracy tego najważniejszego dla rozwoju terminalu klienta nastąpiło jeszcze zanim pracę na terminalu zaczął wymieniony Dyrektor

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane