- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (168 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (185 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (132 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (97 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (462 opinie)
- 6 Wzięli pod lupę punktualność SKM (76 opinii)
Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie
Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.
Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.
Ile kosztuje obsługa mostu?
Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.
Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę
Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.
Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.
- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?
- koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
- koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
- koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie
Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.
- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.
Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.
Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają
Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.
- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.
Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.
Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.
Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-08 21:32
To niewiele przy nikomu niepotrzebnego przekopu mierzei wiślanej! (2)
- 21 28
-
2019-05-09 06:59
most też był niepotrzebny wg. wielu ... dlatego pontonowy utrzymał sie tyle lat (1)
- 2 2
-
2019-05-09 08:50
I dalej byłby niepotrzebny, gdyby pewien pan nie zainwestował na wyspie.
- 3 0
-
2019-05-08 21:36
U mnie w afryce
Tyle się płaci za wypożyczenie dzidy.
- 11 1
-
2019-05-08 21:45
Opinia wyróżniona
opłata (4)
Obsługa starego mostu 800 tys.rocznie nowego tylko 200 tys. więcej ale za to jaki komfort przejazdu.
- 55 2
-
2019-05-09 10:06
ale tamten był historyczny zabytkowy ... i objęty opieką kuratora zabytków (2)
- 3 0
-
2019-05-09 11:15
co to za zabytek? (1)
Stare tory kolejowe to też zabytek historyczny?
Nie mówiąc już o tym, że ten most tam od lat 70 dopiero był.
Falowce też pod konserwatora się nadają?- 3 0
-
2019-05-09 14:31
Niestety w Polsce panuje przekonanie, że jak coś ma >50lat to zabytek
i może tak się zdarzyć, że falowce trafia na listę zabytków już niedługo.
Nie mówię, że 1, ostatni, który się ostanie za 50-100 lat nie powinien być objęty ochroną. Jednak nie wszystkie. Nie róbmy z miasta skansenu.- 1 0
-
2023-01-13 13:45
Stary most
Porównywanie do starego mostu pontonowego nie ma sensu. To jest w końcu droga wodna i dziś większość małych jednostek przepływa bez podnoszenia mostu do góry. Tylko duże barki wymagają zamknięcia drogi.
Kiedyś ruch w tamtym kierunku był przez większość dnia zablokowany i umożliwiany tylko kilka razy w tygodniu.
Dziś większość jachtów motorowych jest w stanie wyskoczyć z Gdańska na Wisłę i z powrotem w ciągu kilku godzin.- 0 0
-
2019-05-08 21:48
wreszcie robota dla mnie, szukam takiej "męczącej" pracy za takie pieniądze. (2)
do kogo mam się zgłosić?
- 15 12
-
2019-05-09 07:57
Była ostra selekcja
Przy pierwszym naborze zatrudniali hurtem kilkadziesiąt osób a teraz to trzeba czekać aż ktoś zrezygnuje. Raczej nie liczył bym na to ;). Pociecha dla innych taka że to bardzo nudna praca.
- 0 1
-
2019-05-09 08:51
Musiałby Cię adoptować ktoś z szefostwa GZDiZ
- 1 0
-
2019-05-08 21:50
(3)
Przejazd przez ten most powinien być płatny. Miasto nie może wciąż dokładać do interesu.
- 9 21
-
2019-05-08 21:56
Tylko, jeśli jest alternatywny, bezpłatny przejazd.
Ale tak, np. bilet dzienny za 5zł to nie byłoby głupie albo 2zł za przejazd.
- 0 0
-
2019-05-08 22:37
a reszta dróg w miescie?
wszystkie generują koszta bystrzaku.
- 7 0
-
2019-05-08 22:45
To obwodnicę też niech płatna zrobią i tunel, wiadukty itd.
Jak wyżej. Ocipieli niektórzy wy myślicie że wyspiarze nie płacą podatków itp.
- 7 0
-
2019-05-08 21:51
co robi te 10 osób? (4)
siedzą i patrzą na most przez 8 godzin za 7000 miesięcznie?
- 25 16
-
2019-05-08 22:29
Źle liczysz... (1)
- 4 1
-
2019-05-08 23:28
Nie o to pytał.
- 2 3
-
2019-05-09 08:00
A co mają robić przyjeżdżać z domu jak ktoś będzie miał chęć przepłynąć ?
- 3 0
-
2019-05-09 16:48
Pracuje.
Dlaczego Polscy zawistny naród.- 0 0
-
2019-05-08 21:55
Bańka PLUS serwisowanie? (5)
Nie szło tego zautomatyzować? To powinny obsługiwać ze 3 osoby, jedna po jednej stronie, druga po drugiej i cieć sprzątający i wsio.
- 9 15
-
2019-05-08 22:20
Naraz pewnie tak jest , nie da się żeby 3 osoby harowały przez 24h do tego urlopy czy L4 i inne przypadki losowe
- 7 1
-
2019-05-09 00:19
Po jednej stronie Ty, po drugiej szwagier.
- 5 0
-
2019-05-09 01:19
Ta i pracować 24/dobę przez cały rok..
- 4 0
-
2019-05-09 08:54
Przecież tak właśnie jest.
3 zmiany po 3 osoby po 8 godzin plus kierownik
- 3 0
-
2019-05-09 12:08
i tyle obsługuje
3 zmiany po 8 godzin plus kierownik
- 1 0
-
2019-05-08 21:56
Zlodziejstwo (3)
10 osób to jakieś 20tys miesięcznie ni chyba że będą zarabiać o 4 tys
- 3 16
-
2019-05-08 22:03
Chyba u ciebie
- 4 1
-
2019-05-09 00:21
Hahaha, niezły dzbanek, koleś, za 20 tys. nie zatrudnisz 10 osób nawet za płacę minimalną, bo to ponad 2,200 obecnie. 4 tys. 4 tys. to nawet nie jest średnia krajowa. Niektórzy zatrzymali się mentalnie w 2004 roku.
- 7 0
-
2019-05-09 08:02
Słyszałeś może o takich cudach jak dodatek stażowy i 13 pensja ?
i o kosztach po stronie pracodawcy ?
- 2 0
-
2019-05-08 21:57
850000 : 10 = 85000 na głowę rocznie (6)
85000 : 12 = 7,083.33333 miesięcznie brutto, czyli 5002 netto na umowę o pracę. W tym urlop i dni ustawowo wolne.
Dobrze być korbowym... Gdzie się można zapisać do waszej bandy?- 16 26
-
2019-05-08 22:28
Nie umiesz liczyć...
- 6 2
-
2019-05-08 22:39
7tys dostanie posrednik
pracownik polowe tego minus podatki.
czyli maks 2.5tys wyjdzie na reke- 1 6
-
2019-05-08 22:47
Umiesz liczyć? Pomyśl trochę
- 5 1
-
2019-05-08 22:50
Następny mądrala co nie kuma że pracodawca też płaci składki ze swej strony...
7,083.33333 to łączne koszty pracodawcy mądralo, a więc po odliczeniu wychodzi 4850 zł brutto co oznacza 3 445,40 zł netto.
- 9 3
-
2019-05-08 23:06
Koszty
Sa jeszcze koszty pracodawcy do ZUS i składki. to polowa tego co dostaje pracownik brutto
- 4 1
-
2019-05-09 08:29
Do wiadomości niekumatych mądrali
Policzone z kalkulatorach wynagrodzeń z wszystkimi kosztami pobocznymi. No chyba że oficjalne kalkulatory wynagrodzeń są do d... , a tu się zbiegli sami specjaliści od zatrudnienia i główni księgowi :)
- 0 2
-
2019-05-08 21:59
To jakiś żart peskia dyrektora za operatora
- 2 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.