• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie

Katarzyna Moritz
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.
  • Zwodzony most na Wyspę Sobieszewską jest obsługiwany w sumie przez 10 osób.

Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.



Czy jechałeś już nowym mostem na Wyspę Sobieszewską?

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski prowadzący na Wyspę Sobieszewską uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości.

Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.

Ile kosztuje obsługa mostu?



Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.

Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę


Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.

Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.

- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?

  • koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
  • koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
  • koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie

Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.

- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.

Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.

Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają



Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.

- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.

Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Największy most zwodzony w Polsce

Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Że szwagrem za tysiaka i obiad to ogarniemy

    • 4 4

  • Bo im się należy

    Takie tam

    • 3 6

  • Opinia wyróżniona

    Tutaj wychodzi niewiedza komentujacych ile panstwo zabiera;) (5)

    Moze i wychodzi 7000 ale to sa koszty pracodawcy czyli koszty razem ze skladkami po stronie pracodawcy czyli okolo 4000 netto , a jak słusznie niektorzy zauważyli pewnie sa jacys kierownicy co zgarniają wiecej a reszta pewnie troche ponad 3000 wyciąga ... Praca w systemie ciągłym, zmianowa, jak sie trafi weekend, swieta w pracy , czy to duzo ? ... Nie wiem

    • 72 5

    • (3)

      Nie jest łatwo i tak pięknie szef ma 20k zastępca 15k reszta do podziału , szału nie ma , jeszcze w tyłek włazić żeby premie dostać

      • 3 3

      • mądralo, pokaż paski z tych wypłat, no juz (2)

        • 3 0

        • paski już ujawniono z NBP+ (1)

          poPiSowy króliczek NBP+ 65tys/mies ... pracownik/podwładna z takim samym "rusycyficznym" wykształceniem aż 20x mniej !!!

          • 2 3

          • myślisz że za POprzedniej ekipy było lepiej?

            jasne że to nie powód by teraz było tak samo źle, ale skoro już zwróciłeś uwagę na PIS to ja ci powiem że oni wszyscy są tacy sami i mają w tym taki sam interes by obsadzać kolesi na stołkach

            • 8 0

    • Ja też pracuję w ruchu ciągłym za najniższą krajaową ,czy to dużo???

      • 0 0

  • Gdzie jest moje 7 koła (1)

    • 10 3

    • Nie umiesz liczyć

      • 1 1

  • Zamknac :D

    Bedzie o 50% taniej;)

    • 3 2

  • że co??? milion co rok za to że przepłynie kilka bareczek? (3)

    naprawdę droga obsługa, powinno być 3 operatorów co 8 godz zmiana i tyle a najlepiej zainstalować system zdalny z monitoringiem i zdalnym otwieraniem przez już istniejące służby jak kapitanat portu czy bosmanat czy inne.

    • 6 10

    • Automatyka swoją drogą ludzka kontrola musi być , zresztą tak jest wszędzie , w razie awarii ktoś musi nad tym panować

      • 2 1

    • tunel kosztuje nas 12mln rocznie..1mln to samo jego ubezpieczenie (1)

      W sumie utrzymanie dróg w Gdansku to ponad 400mln rocznie. Wy mysleliscie ze to wszystko za darmoche sobie jest?

      • 7 2

      • Spytaj wladz czy braly to pod uwage

        • 0 0

  • A po co ten most podnosić? (1)

    Po Martwej Wiśle nie pływają statki handlowe. A jacht turystyczny może poczekać.

    • 10 2

    • ale na co poczekać skoro nie chcesz podnosić mostu?

      • 1 0

  • 7083 zł brutto pensji (2)

    Za wciskanie przycisku max 5 razy na dzień...

    • 6 12

    • Kto cię uczył liczyć???

      Masz już zresztą powyżej z pięć razy wyjaśnione dokładnie co i jak.

      • 4 2

    • Czemu psiaki to takie tepaki?

      • 0 1

  • pytanie, czy obsługa mostu pontonowego była w stosunku do zwodzonego

    niezwykle kosztowna ... ?

    • 2 1

  • ja też naciskam przyciski

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane