- 1 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (128 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (246 opinii)
- 3 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (123 opinie)
- 4 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (47 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (281 opinii)
- 6 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (188 opinii)
Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie
Przy obsłudze największego zwodzonego mostu w Polsce prowadzącego na Wyspę Sobieszewską pracuje 10 osób przez siedem dni w tygodniu. Łączne obsługa, oczyszczanie i energia zasilająca przeprawę będzie kosztowała rocznie blisko 1 mln zł. Do tego dojdą jeszcze koszty serwisowania obiektu.
Od tamtego czasu większość osób już dawno zapomniała o niewygodnym i hałaśliwym podczas przejazdu dawnym moście pontonowym.
Ile kosztuje obsługa mostu?
Zwodzenie wymaga jednak stałego zaangażowania ludzi i sprzętu. Podobnie jak to było w przypadku kładki na Ołowiankę, także teraz postanowiliśmy sprawdzić, jak kształtują się koszty obsługi mostu.
Co najmniej 35 tys. zł miesięcznie za obsługę kładki na Ołowiankę
Przeprawą od 4 stycznia zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania.
Most nad Martwą Wisłą od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - a ostatnio dzieje się to już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10 i 13:30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.
- Przeprawa w Sobieszewie obsługiwana jest 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Zatrudniamy 10 osób, które pracują po dwie osoby na zmianie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Jakie są koszty funkcjonowania mostu?
- koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników
- koszty energii i mediów - 10 tys. zł miesięcznie, 120 tys. zł rocznie
- koszty oczyszczania chodników i ścieżki rowerowej - 862 zł miesięcznie, 7 tys. zł rocznie
Na tym jednak nie koniec, lada moment GZDiZ ogłosi bowiem przetarg na obsługę serwisową mostu.
- Do czasu jego rozstrzygnięcia nie możemy ujawnić szacunkowych kosztów serwisu - tłumaczy rzecznik.
Nie są to małe pieniądze. Niedawno, co prawda w nierozstrzygniętym przetargu dla znacznie mniejszej przeprawy mostu zwodzonego w Przegalinie, roczne koszty serwisu GZDiZ oszacował na 200 tys. zł.
Dla porównania, stary most pontonowy na wyspę obsługiwały cztery osoby z zewnętrznej firmy, które dodatkowo w razie awarii przeprawy uruchamiały sąsiedni prom. Koszt roczny takiej obsługi wynosił 800 tys. zł.
Ostatnie odbiory mostu jeszcze trwają
Co ciekawe, mimo że od ponad pół roku można korzystać z mostu, zgodnie z umową, pod koniec kwietnia zakończył się ostatni etap budowy mostu. Jednak pozwolenie na jego użytkowanie wydano w listopadzie zeszłego roku.
- Rozpoczęła się procedura odbiorowa. W najbliższym czasie sprawdzana będzie cała nowo powstała infrastruktura, w tym przebudowane odcinki dróg i zagospodarowanie nabrzeży - mówi miejskiemu portalowi Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jest to efekt tego, że część prac można było wykonać dopiero po otwarciu nowego mostu, a tym samym po rozbiórce dotychczasowego, pontonowego obiektu, w tym tzw. kierownic na rzece, osłaniających most. Podobnie było z dokończeniem prac przy drogach dojazdowych, nabrzeżu i zatoce autobusowej.
Formalności odbiorowe potrwają prawdopodobnie kilka tygodni, po nich cała wybudowana infrastruktura trafi pod opiekę Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas otwierania wynosi 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.
Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.
Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-09 06:31
po prostu łatwo się wydaje naszą kasę
te kwoty to tylko wynagrodzenia
a do tego dojdzie kwota napraw, części... już nasi sie postarają by ten most kosztował jak rakieta na księżyć- 4 8
-
2019-05-09 06:32
Jest wystarczająco wysoki - zaspawać i po problemie
a jak coś się nie mieści pod niech po morzu płynie
- 2 3
-
2019-05-09 07:17
Kolejny koszt, utrzymanie mostu
Miasto ma tych kosztów coraz więcej a na to składają się mieszkańcy.
Most w Sobieszewo 1 mln
Tunel 3-5 mln????
ECS???
Coraz więcej urzędników
Przekształcane obiekty dla urzędników- 2 5
-
2019-05-09 07:27
Most w Sobieszewie....opinia
Za pracę tym ludziom trzeba zapłacić, tam nie może pracować byle kto nie obrażając nikogo.Mosty to miejsca strategiczne i należy miec do obsługi ich odpowiednich ludzi.
Koszty są drugorzędnym aspektem ,pierwszym zaś bezpieczeństwo.A jak się nie podoba to pakuj auto na tratwę i płyń na drugą stronę- 5 5
-
2019-05-09 07:31
koszty zatrudnienia ludzi - ponad 850 tys. zł brutto rocznie na 10 pracowników" (3)
to wychodzi 7000 brutto na osobę ! Skąd ta kwota ?
- 4 6
-
2019-05-09 08:07
państwo musi odebrać swoje daniny
pracownik dostaje 3500zł
- 5 0
-
2019-05-09 08:20
6300 netto dla pracownika (1)
Dobra fucha. Założyć firmę, wystąpić w przetargu najtaniej (potem się aneksuje) i żyje się lepiej. Nie trza do Norwegii zapylać.
- 0 5
-
2019-05-09 08:28
Tam są pracownicy samorządowi zatrudniani przez GZDiZ
więc o jakim przetargu ty piszesz ?
- 3 1
-
2019-05-09 08:09
A wystarczyło zrobić stałą przeprawę i koszty utrzymania byłyby kilka razy mniejsze ...
- 2 1
-
2019-05-09 08:13
Można wyskoczyć jak w Blues Brothers?
- 0 1
-
2019-05-09 08:16
Czesiu przeprawa
A był kiedyś Czesiu na przeprawie.I rybkę mozna było polowic z pontonowego i piwko walnac
- 1 1
-
2019-05-09 08:23
Pęsje europejskie...
- 0 4
-
2019-05-09 08:23
Zima
A zimą ile jednostek tamtędy przepłynie? No chyba, że lodołamacze.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.