• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most zwodzony za 14 mln, ale nie ma komu go otwierać

Maciej Naskręt
28 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 14:21 (28 czerwca 2012)
Gotowy most zwodzony w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej. Gotowy most zwodzony w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej.

Gdańsk wydał 14 mln zł na most zwodzony w Przegalinie, a przeprawa, mimo że jest sprawna, nie otwiera się. Z tego powodu większe jednostki w dalszym ciągu muszą składać maszt, by skorzystać ze śluzy. Trwające rok rozmowy między ZDiZ i Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej o tym, kto ma otwierać przęsło, spełzły na niczym.



Aktualizacja godz. 14:21. Po naszej interwencji władze Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku zapewniają, że most zwodzony nad śluzą w Przegalinie będzie otwierany od 1 lipca br. i ma być otwierany w sezonie żeglarskim, tj. do końca września, między godzinami 7 - 19, tak samo jak otwierana jest śluza.

* * *

Czy most zwodzony w Przegalinie może być turystyczną atrakcją?

15 maja zakończyły się prace przy budowie mostu zwodzonego w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Roboty przy inwestycji zaczęły się w kwietniu 2011 r. Miasto na przeprawę wydało 14 mln zł, a 60 proc. tej kwoty pochodziło z Programu Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka".

Jednak do dziś most nie otwiera się, choć jest w 100 proc. sprawny. Powód? Nie ma pracownika, który podczas przeprawiania się wysokich jednostek uchylałby przęsło mostu poprzez naciśnięcie jednego przycisku.

Co ciekawe, urządzenia sterujące uchylnym przęsłem znajdują się w tym samym miejscu, co urządzenia do obsługi śluzy.

- Chcieliśmy, by pracownik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, przy okazji nadzorowania pracy śluzy nadzorował też pracę sąsiedniego mostu zwodzonego. Nie udało jednak nam się porozumieć - wyjaśnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Dodaje jednak: - W ciągu kilku dni pojawi się w Przegalinie nasz pracownik, który będzie operował przęsłem mostu.

Z naszych informacji wynika, że drogowcy z zarządcą śluzy negocjacje prowadzili przez około rok. Czemu nie doszło do porozumienia?

- Chodzi generalnie o dwie kwestie. Po pierwsze odpowiedzialność za pracę i obsługę nowego obiektu. Nie możemy ponosić konsekwencji w pełnym zakresie za most, który do nas nie należy. Po drugie istnieją rozbieżności w kwestii godzin, w których obiekt należałoby otwierać. Owszem, ZDiZ przesłał nam nawet porozumienie w tej sprawie, ale jego treść jest dla nas nie do zaakceptowania - tłumaczy Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ds. utrzymania wód w RZGW.

Mimo że niebawem ZDiZ powoła pracownika do obsługi mostu, droga do porozumienia z RZGW jest otwarta. - Czekamy na kolejną propozycje od władz ZDiZ - dodaje Ryński.

Przypomnijmy: inwestycja w Przegalinie przewidywała wykonanie nad południową śluzą zobacz na mapie Gdańska - pochodzącą z lat 70-tych - mostu zwodzonego i rozebranie istniejącego obiektu. Ponadto projekt zakładał przebudowę nieczynnej śluzy północnej zobacz na mapie Gdańska. Zmieniła się ona w punkt widokowy.

Miejsca

Opinie (88) 3 zablokowane

  • elektownia atomowa

    I pomyśleć że w polsce maja budowac elektrownie atomową, jak ze zwykłą kładką nie mozna sobie poradzić, ogólnie wszystko tu jest bardzo problematyczne

    • 4 0

  • innowacyjna gospodarka w Polsce (4)

    most, faktycznie cuda,wianki !!!
    Most kolejowy obok mostu wantowego, na wysokości Stogów ma niecałe 5 m wysokości przejścia i jakoś nikt nie chce go otwierać !!! więc po co było budować most zwodzony ???
    Jakiemuś urzędasowi podobał się taki gadżet ?

    • 4 2

    • Powód jest prosty. (3)

      Żeglarskie wejście z Zatoki Gdańskiej na śródlądzie prowadzi przez Górki Zachodnie, a nie przez Port Gdańsk.

      • 2 0

      • :D:D:D (2)

        Z kilem i wstawianym masztem na śródlądzie ???

        • 0 0

        • spójrz na mapę zamiast rechotać... (1)

          Zobaczysz, że z Gdańska przez ten most, Wisłę i Szkarpawę prowadzi jedyna żeglowna droga wodna na Zalew Wiślany i do Elbląga. I może zajarzysz, że szansa turystyczną tamtych regionów są właśnie jednostki "z wstawianym masztem i kilem"... po to buduje się "Pętla Żuławska" - a most w Przegalinie nadal ją blokuje...
          Mosty na Szkarpawie działają, druty są podniesione na 14m (i mają być wyżej!), ostatnią przeszkodą był most w Przegalinie ("tymczasowy" - od 40 lat...). Sezon w pełni - a most po staremu stanowi przeszkodę - i to gorszą od poprzednika, bo kiedy jest zamknięty jest od niego niższy o ponad metr... chciałoby spytać się biurokratów - co chcielibyście jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze...

          • 0 0

          • Jachtem morskim pchać się na mielizny Zalewajki lub do Elbląga aby pożeglować ?
            To jakby z placu do garażu aby pojeździć :D
            Śródlądowej flocie mielizny, mosty nie straszne i ten też nie.
            A swoją drogą ,praca gnać z wody bo most czy śluza do 19:00 w sezonie to jakaś pomyłka :(

            • 1 0

  • Budyń wykorzystaj darmozjadów

    twoją prestiżową straż miejską. Zamiast łapać plażowiczów za złe parkowanie niech
    się zajmą czymś pożytecznym

    • 4 1

  • Trzeba było go zmontować w Sobieszewie

    tam chłopaki od mostu już są. Mogliby otwierać dwa pontonowy i zwodzony i w końcu jeszcze "odpalić'' prom ,aby przewoził samochody cięzarowe.

    • 5 1

  • miejsce pracy dla Budynia

    Najpierw powoła spółkę miejską z zarządem i sam zostanie członkiem jej rady nadzorczej zawsze taki doradca w zarządzie się przyda .

    • 7 0

  • towarzysze polacye

    rozstrzelac co drugiego w tych instytucjach, beda sie pachali ,aby obługiwać te dwa przyciski zpesnia na ustach

    • 7 0

  • Co?!! Nie ma komu otwierac-To wysadzic!!! ADOLF

    • 6 0

  • BRAWO!

    Gdyby nie redaktor Naskręt, to Gdańsk by już dawno przestał istnieć...

    • 4 0

  • Ja tam go moge otwierac za 4000 zl (2)

    Ja tam go moge otwierac za 4000 zl

    • 6 0

    • a ja za 3000 (1)

      i co jestem lepszy

      • 0 4

      • PRzez takich lepszych to ludzie nie maja co do gara wlozyc.

        PRzez takich lepszych co zanizaja stawki to ludzie nie maja co do gara wlozyc.

        • 3 0

  • Kolejny dowód że Pomorze powinno być pod zarządem Niemiec

    i że polska administracja jest nieszczęściem dla każdej ziemi na jaką się wpakuje! Pewne narody nie mają po prostu wystaczających zdolności organizacyjnych i niestety my Polacy jesteśmy jednym z nich - co widać od budowy autostrad po piłkę nożną. I niech nie pieją nad cudami polskości różne Mielewczyki i Stankiewicze bo to nic nie da: polska państwowość bankrutuje w życiu codziennym i kropka.

    Gdyby to była BRD to przeciętnemu mieszkańcowi żyłoby się lepiej i bez mafijnych absurdów.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane