• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motorniczy nie sprzedał biletu. GAiT: bo nie musiał

Max, czytelnik Trojmiasto.pl
25 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Motorniczowie i kierowcy autobusów mogą sprzedawać bilety w pojazdach komunikacji miejskiej jedynie za odliczoną kwotą (zdjęcie ilustracyjne). Motorniczowie i kierowcy autobusów mogą sprzedawać bilety w pojazdach komunikacji miejskiej jedynie za odliczoną kwotą (zdjęcie ilustracyjne).

Pan Maks chciał kupić w tramwaju bilet. Nie miał odliczonej kwoty, więc zrezygnował z reszty wynoszącej 10 groszy. Motorniczy odmówił mu jednak sprzedaży biletu, a później - jak twierdzi nasz czytelnik - go ignorował, był wulgarny i wykonywał gesty świadczące o tym, że może go uderzyć. Przewoźnik twierdzi, że motorniczy zachował się właściwie, bo przepisy mówią o sprzedaży biletów wyłącznie za odliczoną kwotę. Zachowania motorniczego nie można zweryfikować, bo GAiT nie dysponuje zapisem z kamer monitoringu.



Czy kupując bilet zawsze masz odliczoną kwotę?

Oto historia pana Maksa:

W dniu 17 lipca poruszałem się tramwajem o numerze pojazdu 1035 (linia 11 Odrzańska-Witosa). Chciałem zakupić bilet. Motorniczy w ogóle nie reagował, nawet nie miał zamiaru otworzyć okienka w drzwiach do kabiny. Dopiero po głośniejszym upomnieniu, łaskawie otworzył. I zaczęło się.

Poprosiłem o bilet za 1.90 zł i położyłem 2 zł. Kierowca z krzykiem, że "sprzedaje bilety tylko za odliczoną kwotą", na co odrzekłem, że nie musi wydawać 10 groszy.

Do końca trasy motorniczy mnie ignorował. Na pętli spisywałem numer pojazdu oraz numer motorniczego. Ten wyszedł z kabiny i krzyknął do mnie "wypier...! końcowy".

Podszedłem do kabiny, a motorniczy zamaszystym ruchem dał mi do zrozumienia, że może mnie uderzyć. Wdałem się z nim w kłótnię i usłyszałem "jak dorwę cię na ulicy, to ci nogi z d...y powyrywam". Po przyjściu do domu złożyłem pisemną skargę do ZTM na motorniczego o numerze 3192.

Nie poruszyłbym tego wydarzenia, gdyby nie fakt, że nie chodziło o brak odliczonej kwoty, ale o fakt, że dla motorniczego był to ostatni kurs i już dawno (wsiadłem na przystanku Odrzańska, a więc dwa przystanki do końcowego przystanku) był spakowany i nie miał zamiaru przemęczać się sprzedażą biletów.

Natomiast brak kultury (wulgaryzmy, opryskliwość itd.) są niestety dość częstym zjawiskiem, zarówno wśród motorniczych, jak i kierowców.

Stanowisko przewoźnika Gdańskie Autobusy i Tramwaje:

Sprzedaż biletów w pojeździe regulują "Przepisy porządkowe obowiązujące w pojazdach komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku", które stanowią, iż "opłata za bilet zakupiony u prowadzącego pojazd powinna być uiszczona kwotą odliczoną" (przypomina o tym również naklejka na kabinie motorniczego) oraz, że "pasażerowie... oraz obsługa... obowiązani są do przestrzegania przepisów porządkowych". Stosowanie tych zasad eliminuje sytuacje konfliktowe. Planując podróż w godzinach wieczornych i nie dysponując odliczoną kwotą można dokonać płatności mobilnej w kilku dostępnych aplikacjach, zakupić bilet w coraz liczniejszych biletomatach lub posiadać jeden bilet w portfelu.

Zakup biletu u prowadzącego pojazd na zasadzie "proszę zatrzymać resztę" nie jest możliwy. Przepisy zabraniają niewydawania reszty, gdyż nie można pobierać opłaty wyższej niż przewiduje to taryfa. Prowadzący pojazdy obawiają się takich sytuacji, gdyż zdarzały się skargi na przywłaszczenie reszty, pomimo, iż pasażer prosił o niewydawanie reszty. Zapis monitoringu potwierdzał, iż przyjęta została moneta o nominale wyższym niż cena wydanego biletu. Efekt - poważne sankcje dyscyplinarne.

Instrukcja dla kierowców i motorniczych stanowi iż "w kontaktach z pasażerami kierujący pojazdem powinien zachowywać się kulturalnie i uprzejmie". Motorniczy w złożonym wyjaśnieniu zapewnia, iż zachowywał się prawidłowo. Ze względu na brak zapisu monitoringu nie mamy możliwości zweryfikowania opisanych przez pasażera okoliczności, a w efekcie podstaw formalnych do uznania winy i zastosowania sankcji dyscyplinarnych. Reasumując - nie ma przyzwolenia na niewłaściwe zachowanie, a konsekwencją wszystkich udokumentowanych przypadków są sankcje dyscyplinarne.

Jeżeli zachowanie motorniczego było niewłaściwe lub mogło być tak odebrane, to bardzo przepraszam.

Krzysztof Wojtkiewicz
główny specjalista ds. eksploatacji, Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Max, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (732) 7 zablokowanych

  • 12 pln/h brutto zarabiają to kto za tą kasę będzie pracował , profesor filologii polskiej? (2)

    czy prosty burak?

    • 12 3

    • (1)

      Wyk­ształce­nie nie jest wyz­naczni­kiem o tym,ja­ki jest człowiek.

      • 1 1

      • nie, ale bywa dobrą wskazówką

        • 0 1

  • Jest zasada w innych krajach, ze jak kierowca nie ma wydac, to nie ma prawa wycofac pasazera z pojazdu. Tak samo w sklepach ekspedientki nie maja prawa prosic o koncowki kwoty, nie to nie jest problem klienta. Polska jeszcze ze 25-30 lat i to przy dobrym wietrze bedzie dochodzila do takuego poziomu. A jeszcze pracownicy maja obowiazek sie przywitac. U nas 3/4 ludzi by zeswirowalo. Brak kultury jest doslownie w genach.

    • 9 11

  • W Grecji jest inna kultura.

    Wsiadam do autobusu i to do mnie przychodzi sprzedawca oferując bilety, przyjmuje to co dam i z uśmiechem wydaje resztę życząc miłego dnia. Dlatego wypoczywam w Grecji a w Polsce nie korzystam z komunikacji miejskiej. Dwa przystanki wolę iść pieszo.

    • 14 7

  • A wystarczy zastosować rozwiązania jak np. We Wrocławiu (3)

    Każdy może kupić bilet w automacie w każdym tramwaju i autobusie paypass-em. Kierowcy zkm i pasażerowie mają problem z głowy. Kontrolerzy sprawdzają ostatnie logi na karcie i wszyscy sa szczęśliwi. Prosto miło i przyjemnie. Na dodatek bezkosztowo operator wdrożył cały system. Wystarczy odrobina dobrych chęci i rozwiązania systemowe ale widać władze wolą rozdawać darmowe przejazdy w roku wyborczym niż inwestować w infrastrukturę i swoich pracowników (no może poza panami prezesami). Od kilku lat po zmianie organizacyjnej i osobowej coraz glosniejsza dyskusja A funkcjonowanie komunikacji coraz gorsze i odbijające się na bezpieczeństwie niestety. Jak śpiewa klasyk już bliższy jest mi strach przed jazdą autobusem niż przed wojną nuklearną o której słyszę. To nie jest takie trudne wystarczy skopiować to co dobrze działa w innych aglomeracjach wystarczy tylko chcieć wprowadzićzmiany.

    • 24 4

    • (2)

      Budyń przymierza się do tego tylko na razie ocenili koszt samych przygotowań na kilkanaście milionów (ekspertyzy, analizy, badania) a koszt wprowadzenia systemu na blisko 100 mln. Krowę trzeba doić bo zdechnie.

      • 0 2

      • We wrocku sponsorem został operator proste (1)

        To główny problem w 3miescie wiele przymiarki analiz obietnic i brak potem konkretnych dzialan - np. Nowe drogi, komunikacja, obwodnicę, czy zapomniane dzielnice .....

        • 2 0

        • przymiarki ? do tego trzeba 3 spółki powołać z prezesami icch zastępcami i służbowymi samochodami!

          • 0 0

  • Łache robią święte krowy

    Niech robotę zmienią jak za mało zarabiają nie ma przymusu pracy ....jezdzi taki za 15 zł na godz i pretensje do pasażerów ..... a na ulicy to on może lepe wyłapac

    • 7 19

  • Tylko aplikacja (5)

    Kupuję bilety tylko przez aplikację. Nie muszę się martwić o odliczoną kwotę, stać przy motorniczy i czekać, aż będzie w stanie sprzedać mi bilet, i gdy biegnę na tramwaj w ostatniej chwili, to wskakuję już z biletem w telefonie. Dodatkowo bilet w aplikacji to koszt mniejszy o 20 groszy. Same plusy.

    • 17 6

    • (1)

      Za to martwisz się, czy telefon zaraz Ci się nie rozładuje.

      • 0 5

      • aplikacja nie zżera dużo baterii, więc jak wychodzisz z domu ze słabo naładowanym telefonem to i tak ci padnie. Łatwiej naładować telefon w niedzielę niehandlową, niż rozmienić pieniądze na bilet w jakimś sklepie.

        • 2 0

    • (2)

      będziesz miał zły timestamp i wyrwiesz mandat od renomy - w gdańsku się nie da trzeba autem

      • 0 5

      • imho za duża korupcja i jak używasz transportu zbiorowego każdy z każdej strony cię chce
        wy**ć

        • 0 2

      • Na aplikacji masz potwierdzenie płatności i ważności biletu.

        • 1 0

  • ...

    Biletomatów w Gdańsku jest jak na lekarstwo. W takiej Watszawie, czy Łodzi automaty są w każdym pojeździe. Niedawno pytałem, czy tak nie mogłoby być i w Gdańsku usłyszałem, że Gait przygotowuje sie do wprowadzenia nowego systemu biletowego i tego typu inwestycja jak ta w wyżej wymienionych miastach nie miałaby sensu. Może i tak. Ale o tym nowym systemie, to ja słyszę już od wielu lat... :-(. Chamstwo kierowców i motorniczych jest powszechne i nie tłumaczy ich w żaden sposób to, że mało zarabiają, a ich praca nie należy do do najłatwiejszych. Panie i Panowie z Gaitu pamiętajcie, że to pasażerowie są klientami, a nie odwrotnie !

    • 7 11

  • Przestańcie tu wszyszcy pierd...ć farmazony ! Od zawsze jest wyraźnie napisane: ... za odliczoną kwotę !!! Cymbały kupcie sobie karty miejskie najlepiej na okaziciela, i tyle w temacie. I przestaniecie narzekać na opóźnienia !

    • 21 15

  • Wstyd !!! Furmanka by nie pojezdzil, bo by to koń kopnął za takie odzywki.

    • 6 4

  • Teraz motorniczy i kierowcy w GAiT laska robię że pracuja. Takie czasy

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane