Fakty i opinie

stat

Możesz poprzeć budowę OPAT w internecie

Na razie nie ma szansy, by tak barwne zdjęcia, powstawały na Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Fotografia została wykonana nad Obwodnicą Trójmiasta.
Na razie nie ma szansy, by tak barwne zdjęcia, powstawały na Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta. Fotografia została wykonana nad Obwodnicą Trójmiasta. fot. Kamil Dopke/czytelnik Trojmiasto.pl

W piątek rusza strona internetowa, na której będzie można poprzeć budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Czy inicjatorzy akcji przekonają ministerialnych urzędników, by przyznali dotacje na budowę drogi? Jej szacunkowy koszt to 1,1 mld zł.



Przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.
Przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. mat. prasowe
Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km. Według planów ma być przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy zobacz na mapie Gdyni. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni, każdy po dwa pasy ruchu. Ma ona odciążyć krajową "szóstkę".

Czytaj także: błąd wykonawcy przyczyną ugięcia się jezdni na Południowej Obwodnicy Gdańska

Radni Gdyni nie chcą, by plany związane z OPAT-em trafiły do szuflady i czekały na lepsze czasy. Od piątku z inicjatywy Mirosławy KrólŁukasza Cichowskiego rusza strona internetowa PopieramOPAT.pl.

- Witryna ma ułatwić zbieranie poparcia dla budowy drogi na północ od Gdyni. Aby je wyrazić, internauta odwiedzający naszą stronę będzie musiał wypełnić prosty formularz. Liczymy na duże zainteresowanie - mówi Łukasz Cichowski, radny Gdyni.

Czy kiedykolwiek uda się zbudować OPAT?

tak, w końcu ministerialni urzędnicy przekonają się do jej budowy

49%

tak, ale to już zależy od możliwości samorządów

25%

nie, Trasa Kaszubska odciąży krajową "szóstkę"

17%

nie, nie ma sensu organizować jakichkolwiek akcji

9%
Co ciekawe, w portalu społecznościowym Facebook, już istnieje profil, wokół którego gromadzą się osoby popierające budowę OPAT-u. Prowadzony jest on przez władze miasta. Stronę polubiło zaledwie 212 osób. Czy większy sukces odniesie strona radnych? Przekonamy się.

Witryna radnych i profil na Facebooku mają przekonać urzędników Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, że choć budowa drogi nie będzie tania (szacunki sprzed kilku lat mówią o kwocie ok. 1,1 mld zł) to ona sama jest niezbędna. Aktualnie prace przy OPAT zatrzymały się na etapie opracowania koncepcji przebiegu drogi i zabezpieczenia rezerwy terenowej pod przyszłą drogę.

Na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S, czyli ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu, bo takie tylko drogi może dofinansować ministerstwo. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacjach.

Ponadto ministerialni urzędnicy uważają, że budowana Trasa Kaszubska - S6 - z Gdyni do Lęborka odciąży istniejącą drogę wiodącą przez Wejherowo, Redę Rumię i oczywiście Gdynię.

Jednak dla budowy OPAT-u jest światełko w tunelu. Droga może powstać, jeśli rząd zdecyduje się na budowę elektrowni w Żarnowcu. Nowa trasa, nie dość że może wtedy zostać wybudowana w całości z rządowej kasy, zapewni najszybsze połączeniem Trójmiasta z przyszłą infrastrukturą energetyczną.

Zobacz jak może wyglądać OPAT.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (115)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.