• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzeum II WŚ zapłaciło 25 tys. za wywiad ze swoim dyrektorem

Rafał Borowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 21:00 (12 lipca 2018)
Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki. Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, dr Karol Nawrocki.

Ok. 25 tys. zł zapłaciło w ubiegłym roku Muzeum II Wojny Światowej za publikację wywiadu sponsorowanego ze swoim dyrektorem, Karolem Nawrockim w tygodniku "Sieci" - poinformowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi na interpelację poselską Izabeli Leszczyny z PO.



Jak oceniasz wykupienie płatnego wywiadu z dyrektorem publicznej instytucji za 25 tys. zł?

Sprawę opisał poświęcony mediom portal press.pl.

Izabela Leszczyna, posłanka PO, kilka miesięcy temu skierowała do ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego interpelację, w której pytała o zlecenia na rzecz spółek Apella S.A. oraz Fratria sp. z o.o. w latach 2016-2017.

Apella S.A. to trójmiejska agencja marketingowa, która współpracuje m.in. z Grupą Energa czy SKOK-ami. Jest także współudziałowcem spółki Fratria, która jest wydawcą m.in. tygodnika "Sieci" oraz wielu serwisów internetowych, takich jak wsieciprawdy.pl, wpolityce.pl, wgospodarce.pl, wmeritum.pl.

Po zbadaniu sprawy urzędnicy MKiDN odpisali, że sam resort nie wykonywał żadnych umów we współpracy z tymi firmami, natomiast robiły to zależne od niego instytucje. W ciągu dwóch lat zleciły one spółce Fratria osiem zadań.

Wśród nich znalazł się wywiad sponsorowany z dyrektorem Muzeum II Wojny Światowej, doktorem Karolem Nawrockim, opublikowany w tygodniu "W Sieci" w 2017 roku w związku z rocznicą wybuchu II wojny światowej oraz otwarciem wystawy czasowej "Westerplatte w 7 odsłonach". Koszt publikacji wyniósł 25 092 zł.

O komentarz do tej informacji poprosiliśmy rzecznika Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Opublikujemy go, gdy dostaniemy odpowiedź.

Inne zlecenia jednostek podległych MKiDN pochodziły od Narodowego Instytutu Audiowizualnego (redakcja materiałów informacyjnych i zamieszczenie ich w tygodniku "Sieci" - 30 tys. zł), Narodowego Centrum Kultury (zakup powierzchni reklamowej i publikacji reklamy na potrzeby konkursu na stworzenie scenariusza filmu fabularnego o historii Polski - 15 tys. zł), Instytutu Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność (reklama kampanii edukacyjnej w ramach międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holocaustu - 3,69 tys. zł). Muzeum Piaśnickie w Wejherowie będące oddziałem Muzeum Stutthof wykupiło reklamę za 4,92 tys. zł, Zamek Królewski na Wawelu za 2,75 tys. zł, zaś Muzeum Historii Polski za 1,37 tys. zł.

Z ujawnionych pod koniec kwietnia danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy wynika, że tygodnik "Sieci" jest czwartym najchętniej czytanym tygodnikiem opinii w Polsce. Średnia sprzedaż pisma w lutym wyniosła ponad 50 tys. zł. Przed nim plasowały się jedynie "Gość niedzielny" (117 tys.), "Polityka" (97 tys.) i "Newsweek" (88 tys.).

Stanowisko władz MIIWŚ ws. artykułu
 
Szanowni Państwo

W związku z doniesieniami medialnymi na temat wypłacenia tygodnikowi "W Sieci" kwoty 25 tys. zł za "wywiad" z dyrektorem Karolem Nawrockim, uprzejmie informujemy, że wywiad ten był elementem promocji Muzeum, nie zaś osoby dyrektora, a przede wszystkim szczególnego wydarzenia, jakim było otwarcie wystawy czasowej prezentującej plon pierwszych w historii badań archeologicznych na półwyspie Westerplatte, zatytułowanej "Westerplatte w 7 odsłonach". Forma wywiadu, nie zaś reklamy graficznej, czy tekstowej, została zaproponowana jako atrakcyjniejsza i bardziej interesująca dla czytelnika. Jest to sposób powszechnie stosowany w przypadku promowania kultury. Płatna forma tego sposobu promowania wystawy czasowej wynikała z wymogu jego ukazania się w ściśle określonym momencie, tuż przed 1 września, kiedy wystawa miała swój wernisaż. Cena zaproponowana przez tygodnik i zaaprobowana przez Muzeum nie odbiegała znacząco od rynkowych cen tego typu usługi w innych podobnych mediach. Nie różniła się przy tym od potencjalnej ceny innej formy reklamy (layout reklamowy). Promocja wystawy czasowej sfinansowana została w całości ze środków własnych Muzeum, a więc z dochodu uzyskiwanego ze sprzedaży biletów i innych oferowanych przez Muzeum usług.

Aleksander Masłowski rzecznik prasowy, p.o. kierownik Działu Promocji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Miejsca

Opinie (238) 7 zablokowanych

  • ile razy trzeba powtarzać że dopóki istnieje koryto to zawsze sie przy nim będą kręcić i z niego brać (1)

    Niezależnie od opcji politycznej.
    Dlatego nie trzeba tworzyć nowych koryt a te już istniejące jak najbardziej ograniczyć i zlikwidować. Ale tłumaczenie takich prawd ludziom to jak walenie głową w ścianę. Od lat głosują na różne popisy i inną postkomunę i się potem dziwią że non stop takie sensacje

    • 30 6

    • Dokładnie. A niby po co Pis stara się nacjonalizować z powrotem wielkie firmy - z pobudek patriotycznych? A skąd! Właśnie po to by żreć z nich i chrumkać!!! A jak firma nie wydoli to się sypnie z państwowej kasy po to by... żreć i chrumkać dalej!!!

      • 10 0

  • Wiadomo od lat, że na państwowym najlepiej kręci się lody. Ludzie pokroju pana N. dobrze o tym wiedzą.

    • 53 4

  • Śmieszne, że takie muzeum ma rzecznika prasowego (1)

    A śmieszniejsze jest to, że widać nie ma on czasu odnieść się do tej sprawy. Pewnie zawalony jest robotą :)

    • 50 3

    • rzecznik prasowy pojechł na szkolenie do ONRu

      • 3 0

  • to sie nazywa byc zlotoustym

    kazde slowo na wage zlota

    • 44 3

  • (2)

    A co? W gazecie aborczej mieli wywiad robić. Nie karmimy już lewacko-neoliberalnych postkomunistycznych szmatławców.

    • 14 73

    • ..czyli mowisz kaczafi o tym brukowcu w sieci take?

      ..czy pro putinowskiej tvp rezim???

      • 12 2

    • Zapluty pisowcu to nie o wywiad chodzi tylko karmienue prywatnego pisemka gruba kasa z twoich podatkow

      • 11 3

  • hehe (4)

    czepiacie się kasy za promocje muzeum - to zapytajcie o ile przepłacone jest ten budynek i ile kasy poszło do kieszeni pelo
    lewak rb nie miał co pisać, poproszę o taki artykuł po wyborach

    • 14 58

    • Hehe

      Ciekawe że wszystkie pisowskie tajne i jawne służby nic nie mogą znaleźć na to wysmiewane ,,pelo,,a na pisobolszewikow co i raz wyskakują nowe kwiatki.

      • 19 2

    • A co mnie PO inteteresuje. Zlodzieje z PIS mnie interesuja. Za 10 lat tez bedziecie ludziom oczy mydlili PO?

      • 21 1

    • No to napisz kto, kiedy i ile...

      • 7 2

    • dlaczego jesteś idiotą?

      • 2 0

  • Z gęby inteligentny jak Misio od maciara. (1)

    • 50 9

    • Cała ta kamaryla kurdupla tak jest dobrana, zobaczcie w tv jak stawiają im zarzuty to na mordzie pojawia się durnowaty

      • 6 2

  • Haha,..... dobra linia...niebawem premier będzie sam sobie płącił za wystąpienie.

    A Jarek pobierze opłąty od Suskiego za przebywanie na Nowogrodzkiej:)
    Słuszną linie ma nasza władza:) haha...
    Tylko jest małe ale.... te półgłówki nic nie tworzą więc nic nie zarabiają.... a jak nie zarabiają to WARA od moich pieniędzy!

    • 48 3

  • Dojna zmiana. Amen

    • 43 1

  • Brawo Karol (2)

    Typowe dla PiS a taki dobry piłkarz z ciebie był i nie kantowales a tu ....
    Przykro się patrzy na to co wyrabiasz .

    I tu nie jestem zadnym kodem po itp.
    Grałem kiedyś z tobą w piłkę i trochę smutno że tak teraz się zachowujesz jak partia robi i każe

    • 51 8

    • Jaki dobry piłkarz ? Typowy cienias,woził się na plecach kolegów.

      • 0 2

    • zazdrosc zzera,czy tak mowia ludzie nie rozumiejacy?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane