• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK chce zmian w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Czy NIK zmusi ZDiZ w Gdańsku do rozdziału kompetencji, tak jak miało to miejsce w innych miastach? Czy NIK zmusi ZDiZ w Gdańsku do rozdziału kompetencji, tak jak miało to miejsce w innych miastach?

W wyniku zakończonych pod koniec listopada prac Najwyższej Izby Kontroli w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, wkrótce może powstać nowy wydział, który miałby zająć się w mieście zarządzeniem ruchem. W wyniku działań kontrolerów rozdział funkcji zarządzania ruchem i drogami przeprowadzono już m.in. w Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Na razie nie wiadomo, czy to samo czeka Gdańsk i ile to będzie kosztować.



Czy zarządca infrastruktury drogowej powinien zarządzać także ruchem drogowym?

Kontrolerzy NIK pojawili się w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku w październiku. Podczas miesięcznej kontroli sprawdzali dokumenty związane z bezpieczeństwem pieszych i rowerzystów na drogach publicznych. Niektóre pytania inspektorów były nietypowe. Np. pytali o liczbę przejść dla pieszych w Gdańsku. W urzędzie nie prowadzi się takich statystyk, dlatego musiano oddelegować jedną osobę, by je policzyła (okazało się, że jest ich ok. 2,5 tys.).

Choć kontrola była zapowiadana i przeprowadzona w kilku miastach w Polsce, jej wyniki mogą być dla gdańskich urzędników zaskakujące.

Różna interpretacja przepisów

Jak ustaliliśmy, kontrolerzy NIK mieli zastrzeżenia do jednoczesnego zarządzania przez ZDiZ drogami i ruchem, co wykluczają przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.

- Problem leży w przepisach, które można interpretować na różne sposoby, przez co w różnych miastach ruchem i drogami zarządzają różne podmioty, do czego NIK ma zastrzeżenia - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ w Gdańsku. - Zmiany oznaczałyby powrót do sytuacji sprzed lat, gdy w Gdańsku tymi obowiązkami ZDiZ dzielił się z Wydziałem Gospodarki Komunalnej.
Gdy o szczegóły kontroli i jej wstępne ustalenia zapytaliśmy w NIK, otrzymaliśmy jedynie lakoniczny komunikat z Biura Prasowego.

- Procedura kontrolna w ZDiZ w Gdańsku trwa. Proszę pamiętać, że zakończenie kontroli w danej jednostce nie oznacza zakończenia całej kontroli. Najczęściej w ramach jednego tematu kontroli sprawdzanych jest kilka, kilkanaście jednostek. Aby dostarczany państwu przez nas obraz był jak najpełniejszy - publikujemy wyniki naszych kontroli dopiero po zamknięciu całego postępowania i podsumowaniu wystąpień ze wszystkich jednostek - poinformowało Biuro Organizacyjne NIK.
ZDiZ: Rozdział kompetencji nie sprawdza się

Kotłowski zastrzega, że nawet jeśli NIK stwierdzi nieprawidłowości i wskaże, by rozdzielić funkcję zarządcy drogi od ruchu, gdańscy urzędnicy będą chcieli uruchomić procedurę odwoławczą. O słuszności obecnego stanu rzeczy przekonują ich także doświadczenia z innych miast, gdzie takiego rozdziału dokonano i nie do końca się on sprawdził.

- Jeszcze nie wiemy, jaka będzie decyzja, na razie wszystko pozostaje w sferze domysłów i nieoficjalnych informacji, więc nie ma sensu zakładać jakiegoś scenariusza. Z tego co mówili mi koledzy z zarządów dróg w miastach, gdzie dokonano takiego podziału, po przeprowadzonej kontroli przez NIK np. w Łodzi, Poznaniu czy Warszawie, to nie są tam zadowoleni z takiego podziału. Generuje to dodatkowe koszty, bo trzeba tę pracę podzielić, poszukać nowych ludzi, stworzyć im warunki, nowe etaty etc. Już pomijam takie kwestie, jak dodatkowa biurokracja. Chyba każdy z nas woli, oczywiście jeśli to możliwe, załatwić sprawy w jednym miejscu, niż w kilku. W ewentualnym odwołaniu można się też podeprzeć casusem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza i drogami krajowymi, i odbywającym się na nich ruchem.
Nowy zarządca ruchu musiałby też przejąć zarządzanie ruchem w ramach systemu Tristar.

- Jeśli kontrola w ZDiZ wypadnie pozytywnie, a wierzę, że tak właśnie się stanie, będziemy mieli mocny argument, by bronić naszego stanowiska i przekonywać NIK do słuszności obecnego modelu - dodaje Kotłowski.
Wyniki kontroli NIK będą znane najwcześniej w II kwartale przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (88) 1 zablokowana

  • no to może

    wreszcie ktoś tę sygnalizację świetlną będzie logicznie ustawiał, bo teraz to czerwona fala w wielu miejscach a ci farmazonią o ochronie środowiska!!!!

    • 0 0

  • pochwała

    Na ogół jestem krytyczny do działań urzędów, ale muszę pochwalić ZDiZ w Gdańsku za sprawna obsługę petentów przy problemach śmieciowych. Obsługa jest szybka, kompetentna i sprawna. Brawo.

    • 0 0

  • Jak widac ostatnio

    Jesli w zarządzie zasiadają ludzie z obecnego reżimu, to nie muszą dostosowywać sie do ustaleń jakichkolwiek kontroli czy wyrokow

    • 0 0

  • blokada ul Kętrzyńskiego w Gd.Ol we wszystkie dni targowe i nie tylko

    Parkowanie niezgodne że znakiem d 40 kierowcy nie znają tego znaku uniemożliwia to dojazd smieciarki, wyjazd pojazdów 3 ch garaży
    zarz.Drog i zielona w gd. Nie zgodził się na znak b 36 który znany jest prawie wszystkim kierowcom, aby ułatwić wyjazd mieszkańców z ich garażu zielony rynek na małym przymorze zakłóca normalne mieszkanie na tej ulicy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane