• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK: policja źle dba o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

Piotr Weltrowski
21 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Według statystyk do większości wypadków z udziałem pieszych dochodzi... na przejściach dla pieszych. Na zdjęciu policja rozpytuje świadków po potrąceniu pieszego we Wrzeszczu. Według statystyk do większości wypadków z udziałem pieszych dochodzi... na przejściach dla pieszych. Na zdjęciu policja rozpytuje świadków po potrąceniu pieszego we Wrzeszczu.

Nierzetelnie prowadzone statystyki, złe typowanie miejsc niebezpiecznych, ignorowanie coraz większej liczby wypadków z udziałem rowerzystów - to najważniejsze zarzuty sformułowane w raporcie NIK dotyczącym działań policji w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.



Co powinna robić policja, aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów?

Piesi i rowerzyści należą do najbardziej narażonych na wypadki uczestników ruchu drogowego. W Polsce - według raportu NIK - ich sytuacja jest wyjątkowo zła. W latach 2010-2015 miało miejsce prawie 181 tys. wypadków, w których poszkodowanych zostało ponad 239 tys. osób. W zdarzeniach tych duży udział mieli piesi i rowerzyści.

O ile w 2010 r. stanowili oni 30 proc. poszkodowanych i 39 proc. zabitych we wszystkich wypadkach drogowych, to w ciągu kolejnych pięciu lat wskaźniki te wzrosły i w 2015 r. osiągnęły poziom odpowiednio 32 proc. i 42 proc. Dla porównania, w Unii Europejskiej stanowią oni przeciętnie 28 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych.

- Stan bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów jest oczywiście uzależniony od szeregu czynników: infrastruktury drogowej, świadomości i przygotowania uczestników ruchu drogowego, obowiązujących przepisów i stopnia ich przestrzegania. Jednak wbrew obiegowym opiniom, większość poszkodowanych to nie pijani lub niewidoczni piesi czy rowerzyści. Ofiarami są często dzieci i osoby starsze, ginące w ciągu dnia na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach - mówi Marek Bieńkowski z NIK.
Co więcej, wedle statystyk do zdecydowanej większości wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów dochodzi w miejscach, które, w teorii, powinny im gwarantować pełne bezpieczeństwo, czyli np. na przejściach dla pieszych. Sprawcami większości tych wypadków nie są też sami piesi czy rowerzyści, a kierowcy.

Ważną rolę w zapewnianiu uczestnikom ruchu bezpieczeństwa spełniają służby - głównie policja. To właśnie jej działania w tym zakresie były przedmiotem badań NIK, którymi objęto lata 2014-2015.

Źle typowano miejsca niebezpieczne

- Policja co prawda wdrożyła działania polegające na diagnozie zagrożeń bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym, jednak ich realizacja nie gwarantowała prawidłowej identyfikacji tych zagrożeń w skali kraju - mówi Bieńkowski.
Przykładem nie do końca skutecznych działań może być typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych dla pieszych. NIK zwraca uwagę, że brak kryteriów lub standardów przy wyznaczaniu tych miejsc, skutkował dużą dowolnością w tym zakresie, przy jednoczesnym braku możliwości weryfikacji rzetelności realizacji tego zadania przez poszczególne komendy.

Prowadziło to do sytuacji, w których jako szczególnie niebezpieczne wskazywane były jedne z głównych miejskich arterii komunikacyjnych i dróg przelotowych miast na całej ich długości, charakteryzujące się największym natężeniem ruchu.

Podczas kontroli ustalono też, że diagnoza zagrożeń, przy typowaniu miejsc szczególnie niebezpiecznych, miała ograniczony charakter i bazowała przede wszystkim na analizie danych statystycznych, a nie faktycznych uwarunkowaniach dotyczących bezpieczeństwa.

Według inspektorów NIK policja skupiała się też na pieszych, zapominając o rowerzystach, choć liczba wypadków z ich udziałem stale rosła.

Policji dostało się również za nierzetelne prowadzenie samych statystyk.

- Wyniki kontroli wykazały niestety, że skala i powtarzalność nieprawidłowości w prowadzeniu przez policję statystyki zdarzeń drogowych, upoważnia do stwierdzenia, iż w zakresie danych dotyczących przede wszystkim liczby zdarzeń drogowych, ich ofiar, a także stopnia ciężkości poniesionych przez nie obrażeń, istnieje wysokie ryzyko, iż dane nie odpowiadają rzeczywistości - mówi Bieńkowski.
Dużo zastrzeżeń do gdańskiej komendy

Jedną ze skontrolowanych jednostek była Komenda Miejska Policji w Gdańsku. Inspektorzy NIK pochwalili ją m.in. za podejmowanie szeregu działań dotyczących zwiększania bezpieczeństwa w ruchu drogowym (w tym działań profilaktycznych - w dwa lata odbyło się ponad 1,8 tys. pogadanek z mieszkańcami na ten temat), przeprowadzanie analiz oraz współpracę w tym zakresie z innymi służbami, m.in. strażą miejską.

Wszystkie te działania uznano jednak za niewystarczające. Przede wszystkim nie spowodowały one zmniejszenia się liczby wypadków. Co więcej, ich liczba w 2015 roku wzrosła w stosunku do roku 2014. Zanotowano o 32 wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów więcej, rannych zostało w nich o 30 osób więcej, a śmierć poniosło łącznie 8 osób (tyle samo, co w roku 2014).

Według NIK w Gdańsku nie do końca rzetelnie prowadzono też statystyki. Znaleziono osiem przypadków, w których obrażenia poszkodowanych zakwalifikowano jako lekkie, a w rzeczywistości były one ciężkie.

Kontrola wykazała także, że w komendzie nie było jednolitych kryteriów dotyczących typowania miejsc szczególnie niebezpiecznych dla pieszych czy rowerzystów. Co gorsza, policja - nawet jeżeli typowała takie miejsca, to nie dysponowała dokładnymi statystykami dotyczącymi zdarzeń drogowych, do których w w miejscach tych dochodziło.

Zobacz wystąpienie NIK po kontroli w gdańskiej komendzie (PDF)

Policja - na poziomie miejskim i wojewódzkim - raportów NIK nie komentuje.

Opinie (276) 10 zablokowanych

  • a czy coś polica robi w ogóle dobrze???, takie retoryczne pytanko.... (10)

    • 68 33

    • robią, ale wtedy gdy jakaś sprawa trafia do mediów zostaje nagłośniona (1)

      nagle okazuje się, że po 2-3 dniach można złapać podejrzanego lub przestępcę, który bez otoczki medialnej pozostawałby kolejnym niewykrytym sprawcą aż do czasu umorzenia sprawy i wypisania stosownych papierów.

      • 8 3

      • ...

        ...a może robią więcej niż Ci się zdaje. A jak widzisz przestępcę to może nie dlatego, że Policja go nie widzi ,tylko dla tego że Prokurator lub Sędzia go wypuścili po przesłuchaniu i łazi taki jeden z drugim śmiejąc się Policjantom w twarz. Masz ostatni przykład złodzieja samochodów...

        • 3 4

    • obiboki

      Dobrze udaja ze pracuja.. to najwieksi lenie. Osoby zglaszajace przestepstwo traktowani sa jak wrogowie bo psuja im statystyki i zmuszaja do pracy

      • 2 5

    • Nie traktowałbym policjantów lekceważąco

      • 2 6

    • policyjne

      naczelniki i komendanty naginają statystyczne słupki zakłamując rzeczywistość

      • 3 1

    • Robią...

      ...a może lepiej Ci odpowiem , że ciężko PRACUJĄ. Najłatwiej napisać nic że nie robią. Szkoda, że NIK nie dodał faktu iż zwiększa się ilość osiedli, dróg rowerowych itp. co zwiększa rodzaj zagrożeń i wypadków, a analiza trwa latami. Tylko MEDIA po nagłośnieniu jakieś sprawy powodują jakiekolwiek zmiany na drogach. Po drugie Policja pracuje dobrze bo nie będę pisał Bardzo, ale to syzyfowa praca gdy policjanci łapią złodzieji i innych, przy okazji idą za tym ogromne siły i środki pieniężne, a Prokuratorzy i Sędziowie ich wypuszczają. A oni są bezkarni, bo nie słyszałem by któryś został ukarany.

      • 5 5

    • brawo ja (2)

      Haha, tylko zobaczcie jedna rzecz, jak oni maja pracowac jak nie maja radiowozów? gdanska drogowka ma ponad 100 policjantow a 5 sprawnych radiowozow!!! to sie nadaje do TVN'u

      • 8 1

      • to tylko kolejna instytucja odzwierciedlająca kondycję państwa

        jedna z wielu
        a obraz wyłania się ze wszystkich taki sam

        • 3 1

      • Reszta sprawnych radiowozów

        odjechała na Podlasie w ramach dobrej zmiany.

        • 0 0

    • Tak.

      Dbają o statystyki.
      Przynajmniej usiłują...

      • 2 1

  • Rowerzyści czasami sami proszą się o kuku. (13)

    • 125 65

    • (7)

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Jechala-przez-miasto-z-tabletem-na-kierownicy-n107427.html

      • 17 3

      • bezwzględnie i ostrzej karać rowerzystów stwarzających zagrożenie (6)

        święte krowy na rowerach to dopiero horror. Statystyki z wypadków z udziałem rowerzystów są ukrywane.

        • 24 29

        • Karanie nalezy zaczac od kierowcow...A raczej bezmozgow posiadajacych prawka

          • 18 14

        • Więcej jest idiotów za kółkiem, którzy się nie spodziewają rowerzystów na przejazdach dla rowerów.

          Dla nich każdy rowerzysta jest wariatem stwarzającym zagrożenie, nawet jadący 10 km/h.

          • 15 2

        • Mi wyszukanie tych statystyk zajeło 10sekund. (3)

          w 2015r. Z winy rowerzystów zginął 1 pieszy na całą Polske.
          Z winy kierowców 330.

          szukaj pod raporty drogowe policji

          • 13 3

          • A jeżeli chodzi o samych rowerzystów, to (2)

            byli oni sprawcami w 1644 wypadków na 4634 wypadki z udziałem rowerzystów. Ergo, 64% wypadków z udziałem rowerzystów powodowane jest przez kierowców.

            • 10 2

            • (1)

              panowie zostało już sprawdzone i udowodnione...

              tym debilom za kółkiem udowodnić ani przekonać się nie da
              przy czym trzeba zauważyć, że mówiąc o debilach mam na myśli niewielki odsetek wszystkich kierowców
              krzykaczy pieniaczy, baranów nie znających przepisów...
              święte krowy - ale za kółkiem...

              takich jest na prawdę mało.... ale najgłośniej szczekają - to chyba oczywiste
              nie ma się ani co takimi przejmować, ani co odpisywać...
              to po prostu mija się z celem

              zobaczcie, przecież ŻADEN rowerzysta nie pcha się celowo w gips...
              tak samo żaden kierowca nie chce zostać mordercą...

              po prostu trafiają się idioci w obu grupach i tyle...
              z czasem i lepszą edukacją będzie ich coraz mniej...
              ale idioci zawsze będą... zawsze.... niestety....

              • 9 3

              • znów dajesz dowody smutnego twojego żywota

                jesteś niepogodzony ze sobą,
                naucz się sobie wybaczać

                • 2 4

    • (2)

      może to kwestia skali, ale jak jeżdżę na rowerze do pracy to nie ma dnia, żeby na drodze rowerowej samochód mi ją zajechał, kiedyś zdarzało się to ok jeden raz na dwa dni, a jak dojeżdżam samochodem to takich sytuacji z rowerzystami nie mam

      • 13 4

      • ? (1)

        Możesz to jaśniej napisać? Nie rozumiem.

        • 2 1

        • spróbuj wsiąść na rower i pojechać po mieście

          to na pewno pomoże ci zrozumieć o co chodzi

          • 1 2

    • nei czasem, a często

      i do tego terroryzują pieszych na chodnikach

      • 2 10

    • Pamiętaj ze to Ty jedziesz prawie 2 tonową maszyną która szybko jeździ. Co Ci zrobi rower jak siedzisz w furze? Dużo kierowców o tym wie i to wykorzystuje, chamy.

      • 10 2

  • Moje zdanie nie kasować (12)

    Policja zabezpiecza wszystko źle ,jest źle wyszkolona.Druga sprawa jest taka ,że wielu to wyjątkowe tłuki lub są skorumpowani!Pierwszy przykład z brzegu (z niskiej pułki) jak można latami handlować narkotykami i być nie zauważonym?To proste albo jest się kapusiem policyjnym (prawo zabrania handlu narkotykami)albo się podpłaca policje!Jest wiele przysłowiowych trupów które będzie się systematycznie wyciągać z szafy policji.O kradzieżach ,kredytach itd w innym odcinku.

    • 33 27

    • A ty to lepszy (2)

      Zle a ktorzy policjanci sa zle wyszkoleni?????

      • 6 4

      • co najmniej 90%. Dokładnie tak samo jak dzisiejsze wojsko.

        Pisze ze co najmniej bo jeszcze policjant coś robi natomiast wojsko to kran z pieniędzmi dla lewusów którzy tylko dla kasy tam PRACUJĄ a nie służą. Jak ktoś ma wątpliwości to proszę powiedzieć ile razy wojsko odbywa strzelania i w jakiej ilości wystrzeliwują amunicję? Co do taktyki i ćwiczeń to następny horror.

        • 11 1

      • nazwisk nie wymienię z oczywistych powodów

        lecz...jak o się dzieje, że do zdarzeń drogowych w Gdańsku jeżdżą policjanci i policjantki bez prawa jazdy?

        • 0 0

    • Szpilor

      Może raz dasz przykład z wysokiej "pułki"

      • 4 1

    • (2)

      Wy piszecie,że ja jestem trolem internetowym ale pamiętacie gdy zaczynała się sprawa Amber Gold i w mediach informowano na szeroką skalę o środkach bezpieczeństwa hahahahah i co wtedy napisał Szpilek? To był blamaż służb totalna amatorka! Pamitacie gdy polocjanci w Gdańsku obstawiali bramki w lokalach ,i jak to wpłyneło na poprawę bezoieczeństwa. Gdy powiedziałem w pewnym gronie ,że w Gdańsku policjanci stoją na bramkacj oni za głowe się trzymali i pytali kto sprawuje nad tym kontrole? Rozbicie takich gangów jak grupa wariata trwa max 3 miesiące gdy zajmują się tym zawodowcy .Jak było z grupą wariata też wszyscy wiemy....hahahahahahah

      • 2 4

      • Stoją policjanci lub byli policjanci w tym z formacji AT. (1)

        Powiem więcej, Ci policjanci mają kolegę który ich rekrutuje i obstawia o ksywie której podawać nie będę. Gdyby nie mój jeden znajomy też bym o tym nie wiedział, ale nie dziw się ludziom, że hejtują. Sporo część społeczeństwa myśli w taki sposób, 1) Policjant, 2) Bandyta. Policjant gardzi bandytami i ma ich na oku. I dalej mi się już nie chce tłumaczyć :)

        • 1 2

        • Co ty kur*a za bzdury piszesz? Napisze wprost to,że oni obserwują ,,bandytów" to chu* wielu obchodzi! Oni mają likwidowač zorganizowane grupy przestępcze i stać na straży PRAWA! Jak chcesz stać na bramce pracuj w firmie ochroniarskiej! Co to jest, pensja z pieniędzy podatnika praktycznie zerowe efekty pracy i jakiś pijar o zorganizowanych grupach przestepxzych vel kapusiach! Nie odpowiadan praca w policji zwolnij się ibądz bandytą ! Policjant nie ma być przestepcą ,cwaniaczkiem lub tłukiem.Jeśli chodzi o AT są lepsi zawodnicy...

          • 2 1

    • Król komentarzy znów w formie.

      Go home Szpilek, you're drunk.

      • 3 1

    • Kolejny wątek w którym idiota pmnibus ma tyle rzeczy do przekazania. (2)

      Ręce opadają na te Twoje komentarze. Znasz się na wszystkim, Januszu internetów. Pojęcia nie masz i tym co piszesz i infantylnie brzmisz. A o ampułce piszesz czy o półce w sensie półki? Daj spokój o swojej wiedzy nt. operacyjnej pracy policji bo też brzmisz jak marsjanin.
      ===========
      Pan Bieńkowski z NIKu to niegdyś Komendant Główny Policji za którego nic sie w tym resorcie nie poprawiło. Miał możliwość wprowadzenia zmian jako pierwszy szef policji z poza jej struktur i... nie zrobił nic i poległ. Teraz największy krytyk NIKu soe znalazł. Żenujące.
      ===========
      Policja niedofinansowana, rządzona przez bufoniadę, która uzyskuje stanowiska kierownicze nie na podstawie swoich realnych doświadczen zawodowych a tylko kolesiostwa i kumoterstwa oraz wlazidupstwa, niestety. Potem takie "kierownictwo" zupełnie się boi decyzje podejmować bo ponad to stawia swoj stołek i tyłek na nim. To rak który niszczy tę strukturę. Do tego młode fsze które sądzą ze są szeryfami. Żenua. Tyle.

      • 4 3

      • (1)

        Krutko i na temat wyłudzenia kredytów rozmowa z pajacem króry dostał kilka tyś za wzięcie kredytu na kilkaset tyś ...Sporo informacji udzielił...Czasem jest tak ,że problemy spadają na glow3 jak grom z jasnego nieba hehehe Ty masz taką wiedzę o pracy operacyjnej jak ja o balecie!Po to si3 tworzy siatk3 kapusi aby byč na bierząco ze wszystkim!

        • 1 4

        • Alez Ty durny jestes baran.

          A szpilek do szafy Marianny włożony. Osiolku jeden.

          • 0 0

    • Tłuki...

      Powiedział typ co podaje przykłady z niskiej "pułki"

      • 0 0

  • (22)

    Rowerandzi nie raz jeżdżą jak debile skacząc to raz przejście dla pieszych,czerwone światło, ulica, skrzyżowanie pod prąd i ucieczka na ścieżkę rowerowa. A do tego tak jak teraz jeżdżą przeważnie bez jakiegokolwiek oświetlenia.

    • 106 36

    • (1)

      natomiast samochód z kierowcą z komórką przy uchu to rzeczywiście rzadkość he he

      • 26 10

      • czyli zwalasz winę za wypadki spowodowane przez rowerzystów

        na osoby z komórką przy uchu,
        brawo magiczna paprotko

        • 2 2

    • (10)

      No patrz, a mimo wszytko wypadki to w większości nie ich wina.. . To pytanie jak jeżdżą kierowcy i na której stronie problemu powinna się skupić policja.

      • 21 11

      • a z matmy to była pała??? (9)

        Ile koleś masz samochodów na ulicach a ile rowerów? Skoro to takie trudne do policzenia to nie pieprz głupot.

        • 9 17

        • (8)

          misiu drogi, z matmy to ja maturę rozszerzoną zdawałem na długo zanim była obowiązkowa :)

          Ale widzę, że statystyki ani logicznego myślenia to ciebie nikt nie nauczył.
          Ilość samochodów i rowerów wpływa na proporcje zdarzeń samochód- samochód w stosunku do samochód-rower, ale absolutnie nic nie ma wspólnego z tym, kto odpowiada za zdarzenia, więc się nie ośmieszaj ze swoim brakiem logiki.

          • 13 9

          • nie masz racji (6)

            Im wiecej rowerow tym wieksza congestia rowerowa i wiecej niebezpiecznych zdarzen.
            U nas w Pl szczegolnie bo rowerzysci jezdza bez oswietlenia i za szybko...

            • 9 10

            • No to przecież o tym piszę - rośnie zagęszczenie i ilość zdarzeń samochód-rower, rośnie procentowy udział tych zdarzeń w całości wypadków. Ale to nie nic wspólnego z tym, kto jest winien konkretnego zdarzenia samochód-rower, a o tym podzbiorze wypadków mówimy.
              Raport NIK mówi jasno - za większość wypadków SAMOCHÓD-ROWER odpowiadają kierowcy.

              • 8 5

            • za szybko?

              Nie wydaje mi się, by wielu rowerzystów przekraczało w zabudowanym 50 km/h, w przeciwieństwie do kierowców, którzy robią to praktycznie wszyscy ;p

              • 8 5

            • (3)

              z winy rowerzystów zginęło w 2015r. 117 rowerzystów (tzw. Sepukko)
              z winy kierowców zginęło w 2015r 183 rowerzystów.

              • 2 2

              • (2)

                Na całe szczęście kierowców zginęło duuużo więcej.

                • 1 3

              • żaden z winy rowerzysty (1)

                • 5 2

              • chcesz powiedzieć, że 117 rowerzystów samobójców= 0 rowerzystów?

                ok

                • 0 0

          • misiu? a co jesteś jakis ciepluch ze ci misia trzeba?

            • 1 2

    • (2)

      Tak Ci się tylko wydaje, że skaczą jak debile. Rowerzyści po prostu stosują się do debilnej organizacji ruchu. Na ddr, która zaczyna i kończy się "nigdzie", trzeba się jakoś teleportować, stąd może się wydawać, że jeżdżą chaotycznie, a po prawdzie, to jeżdżą tak jak zaplanował organizator ruchu.

      Pod prąd też jeżdżą, bo... mogą. Taka organizacja ruchu.

      • 14 14

      • czyli można łamać prawo według uznania, gratuluję sowieckości (1)

        • 1 1

        • Kolego, czytaj ze zrozumieniem

          Takie sa ścieżki rowerowe-zaprojektowane przez "górę" a nie przez samych rowerzystów.
          Jeżdżę i autem i rowerem, i niestety ddr to jakaś tragedia.

          • 2 1

    • Nie, to kierowcy jeżdżą źle i niebezpiecznie: (2)

      1644 wypadków zostało spowodowane przez rowerzystów na ogólną liczbę 4634 wypadków z udziałem rowerzystów. Ergo, 64% wypadków z udziałem rowerzystów powodowane jest przez kierowców. To kierowcy samochodów jeżdżą źle, pomimo że mają uprawnienia.

      • 7 4

      • czyli 46% to wina rowerzystów (1)

        z pieszymi jest jeszcze gorzej,
        większość pieszych ginie z własnej winy
        (patrz te same statystyki)

        zatem według mnie trzeba stawiać na programy edukacyjne dla dorosłych,
        jakieś spoty w TV najlepiej

        • 1 1

        • 64+46=110

          widzę, że z matematyką na bakier.

          • 1 0

    • (1)

      Ale jak to się ma do treści artykułu, z której wynika, że to piesi i rowerzyści są najbardziej narażeni na niebezpieczeństwo?

      • 0 2

      • szczególnie na to, które samo spowodowali

        • 2 0

    • Nie bronię rowerzystów, bo często i mnie wpieniają niektóre egzemplarze

      ale po pierwsze- ścieżki rowerowe w centrum Gdyni oraz morskiej, puckiej, z oksywia to jakaś kpina. Żeby dojechać do Redłowa, gdzie mieszkam musze przeskakiwać między dziurami, co chwile z jednej strony ulicy na druga jakimś slalomem czy ślimakiem jeździć:/
      Po drugie- i pisze to kobieta- całe mnóstwo pań jeździ tak, jakby swiat poza ich autem nie istniał. Maja klapki na oczach, nie zjadą lekko do środka ulicy gdy jadę ulica przy krawężniku, jadą nie patrząc na nic. Gdy jeżdżę autem tez to obserwuje i jest to nagminne u pań.

      • 1 0

  • patalogiczna zielona strzałka (7)

    zupełnie niepotrzebna w wielu miejscach.

    • 87 49

    • Potrzebna, problemem jest natomiast nieprzestrzeganie przepisu jej dotyczącej. (3)

      Który nakazuje zatrzymać się przed sygnalizatorem i upewnić nie tylko czy nie spowodujemy zagrożenia w ruchu, ale też czy nie ma pieszych w obrębie przejścia.

      • 13 2

      • (2)

        99% kierowcow tego nie robi, dlatego ze wzgledu na bezpieczenstwo pieszych taka strzalka powinna byc zlikwidowana.

        • 7 4

        • Raczej powinny się sypać mandaty, w końcu na wielu skrzyżowaniach mamy kamery (1)

          To raz podreperowałoby to budżet miasta, dwa - kierowcy szybko by przypomnieli sobie czego na temat zielonej strzałki uczono ich na kursie.

          • 0 0

          • Oczywiście wystarczylaby kamera na każdym takim skrzyżowaniu. Automat do wysyłania mandatu i nieuchronnosc zapłacenia. Ale to się nie dzieje. Więc należałoby zlikwidować te strzałki, zanim zginie jeszcze więcej pieszych.

            • 2 0

    • wstawiać mandaty dziadkom i dzieciom na przejściach bo chodzą na zielonym świetle (1)

      • 3 3

      • w tym to oni są dobrzy.

        i to najlepiej potrafią.

        • 0 0

    • Brak strzałek = korki

      • 1 1

  • Dlatego powinna powstac Policja rowerowa (6)

    Rowerow jest juz bardzo duzo i nie ma nad tym zadnej kontroli.

    • 63 26

    • (4)

      Świetny pomysł z tą policja na rowerach, widziałem to w kilku krajach. Doskonale się sprawdza zamiast patroli pieszych w śródmieściach i do wlepiania mandatów łosiom parkującym na drogach rowerowych i tym właśnie powinna się zająć!

      • 18 6

      • Straż Miejska (1)

        Od tego oni są, oni są od tego.

        • 1 5

        • najpierwsze musieli by nauczyć sie jeździć na rowerach,

          widziałem w Sopocie sm na rowerach, co za niemoty, dzieciak na bobiku by im uciekł.

          • 0 0

      • gdzieniegdzie już jest

        np w Sopocie jest i patrol policji rowerowej i SM, przynajmniej w sezonie. Swoją drogą w sezonie w Sopo i tak służby się nie wyrabiają z ilością zgłoszeń...

        • 3 0

      • Tylko po czym by jeździli?

        Dróg i pasów rowerowych praktycznie nie ma.
        Po chodniku nie można.
        Po ulicy trzeba cały czas trzymać jakieś tempo żeby nie tamować ruchu.

        ale popieram jak coś ;)

        • 4 2

    • Dokładnie. Parę razy ktoś by ich prawie skasował, to by od razu się wzięli za kogo trzeba.

      • 4 1

  • "zabezpiecza bezpieczeństwo"? (5)

    a cóż to za twór?

    • 49 0

    • typowa "nowomowa" z elementarza wbijanego adeptom do mózgu w szkołach policyjnych

      • 6 0

    • Chyba lepiej pasowałoby "zapewnia bezpieczeństwo". To chyba kreatywność redaktora, a nie NIKu.

      • 6 0

    • Niepełny

      Zwykle idzie to jakoś tak: "prowadzone są czynności zmierzające do zabezpieczenia bezpieczeństwa".

      • 1 0

    • jakbyś był z białostockiego to też byś tak mówił

      jeszcze nie poznałeś skąd ta gwara przyjechała?

      • 0 1

    • niemniej jednak

      aczkolwiek ponieważ poniekąd, te dwie zindywidualizowane sprawy nie są ze sobą kompatybilne

      • 0 0

  • Powinien być (8)

    Nakaz jazdy rowerem w kasku.

    • 44 36

    • I co, to sprawi, że kierowcy przestaną być sprawcami większości wypadków i zredukuje ich liczbę? Niby jak?
      Ja mam lepszy pomysł - wprowadzić obowiązkowo montowany stalowy kolec na środku kierownicy w samochodzie. Takie memento mori od razu by utrlemperowało kierowców.

      • 19 13

    • (3)

      No tak, to usprawiedliwiłoby kierowców do przyp3rdolenia w rowerzystów, bo mają kask. Może w samochodach też powinny być kaski? Przecież w wyścigach rajdowych to standard.

      • 19 4

      • (2)

        Rozumu rowerzerzystom to nie uzupełni, wręcz przeciwnie, nawet bardziej uciska to co posiadają.

        • 7 9

        • (1)

          Jak na razie,to bardziej niebezpieczne jest jeździć rowerem. Rowerzystom zagrażają kierowcy. Nie na odwrót.

          Dlatego należałoby zaostrzyc kary dla kierowców i zwiększyć limity prędkości tam gdzie jest niebezpiecznie.

          Masz jakiś problem z logiką?

          • 4 4

          • zwiększyć limity prędkości?

            proponuję jednak się zastanowić.

            Strefa 30 umożliwia jazdę wolniejszą, ale bardziej płynną, co zwiększa przepustowość wszelkich pojazdów, w tym rowerów.

            • 2 3

    • pod warunkiem, że w samochodzie też taki obowiązek będzie

      • 6 3

    • Głupi byłby to przepis

      Raz ogranicza dostępność do roweru.
      Dwa. Prawdopodobieństwo urazu głowy jest znikome (bardziej prawdopodobne że rozwalisz sobie ją w łazience wychodząc np. z wanny)
      Trzy. Większość kasków na rynku nie spełnia żadnych norm ( pełnią jedynie funkcje ozdobną)
      Cztery. Kask w pewnych sytuacjach może powodować dodatkowe poważne obrażenia.

      Australia to jedyny kraj w którym jest taki obowiązek. I z tego co wiem to wycofują się z tego.

      • 5 1

    • ..." rowerem w kasku..."

      A w którym miejscu ten rower musiałby mieć kask???
      Bardziej z przodu czy z tyłu???

      • 3 1

  • "Sprawcami większości tych wypadków nie są też sami piesi czy rowerzyści, a kierowcy." (20)

    Tyle w temacie.
    To zdanie trzeba cytować przy każdym idiotycznym wpisie frustratów, którzy poza swoją puszką świata na drodze nie widzą i wylewają żółć na forum.

    • 61 71

    • Myśleć na drodze powinien każdy (7)

      Każdy kierowca to frustrat , a każdy rowerzysta to mistrz znajomości przepisów?W przeważającej większości winni są kierowcy,bo tak stanowią przepisy ,ale czy ktoś zastanowił się co znaczy pomyśleć jadąc rowerem,czy rozejrzeć się wchodząc na pasy?
      Jestem kierowcą, zatrzymuję się przed przejściami , chętnie przepuszczam pieszych,robię miejsce dla motocyklistów,czy rowerzystów,ale widząc jak pieszy wchodzi na przejście nie patrząc w ogóle ,czy rowerzysta, który pędzi nie zwracając uwagi na nic, to ręce opadają.... Kierowca winni,a czy to zwróci życie? Jaka satysfakcja z tego ,że ma się rację , kiedy w zderzeniu rower-samochód, czy człowiek-samochód ten pierwszy zawsze bez szans. Myśleć powinien każdy, a nie tylko "bo ja mam pierwszeństwo"

      • 25 3

      • (6)

        Niby masz racje, ale to nie jest symetryczne.
        Kierowca nie musi myśleć, bo najwyżej sobie blachę podrapie i naprawi z AC.
        Dojeżdżam czasem rowerem do pracy i jakby nie to, ze mam prawo jazdy jazdy od 20 lat i myślę za wszystkich nieobudzonych i mających wylane (patrz punkt pierwszy) kierowców wokoło mnie, to już bym pewnie kilka razy nie żył.

        • 13 12

        • Głupoty gadasz, kierowca też myśli o tym czy przypadkiem nie zabije jakiegoś debila (3)

          Cały czas trzeba myśleć, czy ten g*wniarz przy przejściu będzie chciał nagle przebiegać? Czy rowerzysta jadący po chodniku zejdzie z roweru na przejściu dla pieszych, czy ci się wpitzieli pod maskę.

          • 20 7

          • co innego postulat myślenia (2)

            co innego obserwacja faktów.

            Co myśli kierowca jadący z telefonem komórkowym przy uchu?

            Z tabletem na kierownicy?

            Rowerzyście jak zadzwoni mu telefon wystarczy zatrzymać się na poboczu i podjąć rozmowę, kierowca nie ma takich możliwości i podejmuje nadmierne ryzyko: skutki można obejrzeć w internecie.

            • 1 2

            • znów wymyślasz własne teorie mimo, że fakty mówią inaczej

              i po co to robisz?

              • 0 1

            • Jadący rowerzyści w słuchawkach bawiący się telefonem - taki widok też nie jest mi obcy, mimo, że brzmi przekomicznie

              • 2 0

        • co ty piszesz, to jakis koszmar.
          Kierowca nie musi myslec bo ma blachy?

          To wlasnie dowod, jak glupie mamy prawo. Dlatego pieszy powinien byc swieta krowa a kierowca zawsze winny wypadkowi. Wtedy zaczalby MYSLEC!!

          Jakby mial swiadomosc i nieuchronnosc kary, konsekwencji, winy to nagle by sie okazalo, ze ma mozg i mysli!!
          Powinno przerzucic sie odpowiedzialnosc na tych okutych blacha ludzi.

          • 4 13

        • Jako pieszy też muszę mysleć za rowerzystów rozpędzonych na ścieszkach rowerowych, chodnikach i przejściach. Więc nie wychwalaj tak cyklopedalarzy

          • 1 1

    • Możliwe ale... (1)

      ..."Policji dostało się również za nierzetelne prowadzenie samych statystyk."

      Może to oznaczać, że nasze wnioski wyciągnięte z nierzetelnych statystyk są błędne.

      • 5 3

      • przeczytaj uwagi do tych statystyk i nie staraj się być mądrzejszym niż jesteś

        • 2 4

    • (4)

      Byłam świadkiem gdy rowerzystka wjechała na przejściu dla pieszych prosto pod koła samochodu. Miała do wyboru jazdę dalej prosto albo skręcić właśnie przez przejście dla pieszych. Wybrała wariant drugi nie dając żadnego znaku co zamierza zrobić. Skąd kierowca miał wiedzieć jak będzie chciała jechać? Na szczęście poważnie ucierpiał tylko rower.

      • 11 5

      • (2)

        ja jestem kierowcą i z kursu prawa jazdy pamiętam, że na przejściu dla pieszych zawsze należy zachować szczególną uwagę/ostrożność, tym bardziej, że na przejściu czy drodze rowerowej to samochód jest gościem, nie odwrotnie !!

        • 7 6

        • (1)

          ale na przejściu dla pieszych nie spodziewasz się rozpędzonego roweru tylko pieszego !! To nie przejazd dla rowerów.

          • 4 0

          • Ja się nie spodziewam samochodów na chodniku, więc przechodzę po maskach jak już stoją! Skąd mam się ich spodziewać, jestem rozpędzony i nie będę zwalniał chodu.

            • 3 1

      • A ja widziałem że krowa urodziła dwugłowe ciele.

        • 2 0

    • ,,Tyle w temacie,,

      edukacja ukończyłeś na SP.

      • 1 2

    • pieszy i kierowca (1)

      W odpowiedzi na takie kretyńskie wypowiedzi: a może ogłosić sezon polowań na rowerzystów jeżdżących po chodnikach? mija mnie dużo takich idiotów. I to na ulicach gdzie po drugiej stronie jest ścieżka (np Jaśkowa Dolina).
      Ustępowałem im z drogi, ale już tego nie robię. I guzik mnie obchodzi co jeden z drugim zrobi i pomyśli. Na chodniku pieszy ma pierwszeństwo.
      Swoja arogancją rowerzyści doprowadzą kiedyś to tego że zacznę "przypadkiem" wkładać parasol w szprychy......

      • 8 4

      • daj spokój, szkoda nerwów, na ciemnotę nie poradzisz

        ustępuj im dalej, nie zniżaj się do ich poziomu,
        dawaj przykład,

        to oni gdzieś śpieszą,
        to oni nie mają własnej woli i muszą się spieszyć
        bo są całkowicie bezwolni i zależni od łaski ich pana

        • 0 0

    • nie prawda, zmyśliłeś to (1)

      polecam statystyki,
      większość pieszych ginie w wypadkach z własnej winy,
      w wypadkach spowodowanych przez pieszych
      a najczęstszym jest wtargnięcie pod pojazd

      • 0 2

      • na środkowym pasie

        • 1 0

  • Dlatego należy budować jeszcze więcej naziemnych przejść. (8)

    No logiczne przecież.
    Tunele takie blee.

    • 25 26

    • (3)

      w cywilizowanych krajach samochody puszcza się pod ziemię a nie pieszych

      • 23 5

      • Jest jeden detal, o którym wszyscy zapominają...

        NIE żyjemy w cywilizowanym kraju.
        Nie ma sensu powoływanie się bp. na szalenie modną w takich dyskusjach Holandię, bo jej tu nie ma i nigdy nie będzie.

        • 9 4

      • patrz metro :)

        • 0 0

      • jakie to ma znaczenie kto będzie u góry, a kto na dole? Chodzi o bezkolizyjność...

        • 0 0

    • (1)

      wedle twojej logiki należy samochód tobie odebrać, wtedy wypadku nim nie spowodujesz

      • 3 4

      • Nie jeżdżę samochodem.

        • 1 2

    • przejsce

      Tylko, że zbudujesz przejscie nadziemnie/podziemne, to ludzie i tak będą chodzić poziomem zero. Często są to starsze osoby, które nie mają siły się wspinać po schodach.

      Więc może lepiej zróbmy to przejście, a nie dzielmy miasto.

      • 9 3

    • mieszkam koło takiego tunelu. Obok jest normalne przejście

      Nikt z tunelu praktycznie nie korzysta. Chyba ze za potrzebą ;)

      • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane