• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Jak długo... (36)

    Kraj absurdów, ta obwodnica powinna już istnieć od kilkunastu lat!

    • 392 38

    • (22)

      Przecież to najdurniejszy pomysł wszechświata. Tranzyt wschód-zachód nie jedzie przez Trójmiasto. Tranzyt zaczyna się lub kończy w Trójmieście. I ten pojedzie starą obwodnicą, wystarczy jeden rzut oka na mapę. Więc buduje się drogę za 4 miliardy dla wielbicieli obcowania z sarenkami spod Żukowa, którzy potem wpadną do miasta i porzucą blachosmrody na każdym trawniku i chodniku - bo miasto już pęka w szwach (powyżej 550 samochodów/1000 mieszkańców średnio, gdzie Berlin ma 350 a Kopenhaga 200).

      Albo pracuj w swojej wsi albo przeprowadź się do miasta!

      • 30 70

      • To przez indolencje GDDKIA (10)

        Odrzucili pozostałe, lepsze dla wszystkich warianty i po najmniejszej lini oporu, wbrew konsultacji przeforsowali opcje 1 z 4 i najgorszą dla mieszkancow.

        • 22 7

        • (6)

          Ano. Wariant odbijający na zachód od Chwaszczyna był racjonalniejszy, jeśli to ma być "obwodnica". To samo zresztą z Żukowem. Ale nie oszukujmy się, obwodnica to jest tylko z nazwy i zamiast cokolwiek poprawić, tylko pogorszy. Nie łudźcie się, że istniejąca ZOT się odkorkuje - nic z tych rzeczy. A że Wielkopolska w Gdyni stanie, jak i węzeł ZOT-POG, co to kogo obchodzi.

          • 12 15

          • Kolejny ekspert (2)

            Stawiasz pewne tezy, ale nie popierasz ich argumentami! Puste słowa! Po co marnować na to czas i miejsce? Pożal się Boże domorosły ekspert, co myśli, że zeżarł wszystkie rozumy!

            • 0 6

            • pewnie planujesz wyprowadzić się 20km za Gdańsk i korzystać z nowej obwodnicy :D

              • 0 0

            • bo twoje argumenty to są dopiero mocne ;)

              obsługiwać mapy google lub dowolne inne potrafi? założę że tak

              jadę sobie np. od elbląga do słupska, bo to jest chyba jedyny "tranzyt" który ma szansę tu nastąpić. i robię wielkie koło , lądując pod chwaszczynem przy istniejącej obwodnicy. ciekawe, ile osób taka perspektywa skusi, skoro obwodnicą dużo krócej i nawigacja będzie nieświadomych na nią pchała

              jakby odbijała na koleczkowo, to już powiedzmy się opłaca - tu nie

              tak samo tiry do gdyńskiego portu, jak mają wracać na istniejącą obwodnicę, to na cholerę taki objazd. a zakazu nie postawisz, bo się wtedy nie wydostaną ciężarówki z trójmiasta (nie ma połączeń pośrednich między trójmiastem a metropolitarną, tylko wjazd od strony karwin i wylot przy obwodnicy południowej, z którego i tak ludzie wjadą na starą obwodnicę i ją będą dalej korkować)

              tutaj ponownie, sens miałoby wypuszczenie omt na koleczkowo, przecięcie kaszubskiej i domknięcie tego większego koła na wylocie kwatkowskiego

              a tak? pomnik głupoty, który posłużyłby tylko do stymulowania suburbanizacji. ale ten pomnik nigdy nie powstanie, cichcem zniknął z list do finansowania

              • 3 0

          • Wielkopolska stoi codziennie rano i po południu (2)

            • 8 2

            • Dopiero zobaczysz, co to znaczy stoi (1)

              gdy multum ludzi zajaranych nowa drogą wyprowadzi się 20km dalej i codziennie będzie jechać do pracy

              • 5 6

              • Nie podniecać się ta obwodnica NIGDY nie powstanie!

                środki z unii juz podzielone kolejnych nie będzie
                Rząd obciął na drogi w przyszłym roku 2mld. zł

                • 5 2

        • Ty, Patoka, nie wypowiadaj się w imieniu mieszkańców tylko powiedz, że wybrany wariant za blisko twoich hektarów leci I za dużo mógłbyś stracić na sprzedaży dzialek.

          • 1 4

        • linii najmniejszego oporu! (1)

          Fejsbukpoloniści!

          • 10 2

          • A coś ortokommando ma do powiedzenia merytorycznego w temacie?

            • 8 6

      • To następnym razem jak będziesz jechał przez "moją wieś"... (3)

        ... a właściwie miasto ( tak ignorancie Żukowo ma prawa miejskie) nad jezioro lub na grzyby, to nie płacz że stoisz w korkach! Miastowy się odezwał - siedź i gnij w tym swoim "mieście" i wara mi odpoczywać poza miastem!!!

        • 20 9

        • (1)

          Nie jeżdżę. Cała Europa do wyboru, więcej kultury, mniej zawiści, tanie loty...

          • 11 10

          • nie będziesz mi mówił jak mam żyć

            • 0 0

        • deal!

          ja i moja rodzina nigdy nie przejedziemy przez Żukowo, w ramach rewanżu prosimy trzymać się z dala od Gdańska ;)

          • 6 1

      • Prowadziłeś jakieś rzetelne badania odnośnie tranzytu? (1)

        Bo jeśli to domysł, to zachowaj to dla siebie. Nikt normalny nie formułuje prawideł, nie pokazując podstaw swoich twierdzeń.

        • 1 3

        • GDDKiA prowadziło, bardzo obszerne studia. Umieścili je na stronie projektu. Według ich własnych ustaleń, tranzyt będzie na poziomie 3% (!)

          Ja w odróżnieniu od Ciebie zadałem sobie trud ich przeczytania. Tak samo jak przeczytania kilku dokumentów z krajów bardziej doświadczonych - np. czemu Monachium zarzuciło dalszą budowę obwodnicy śródmiejskiej i dlaczego w Waszyngtonie zamknęli interstate'a...

          • 2 0

      • GKA rzondzi

        a ja lubie zostawiac swojego blachosmroda w miescie i podziwiac sarenki o poranku

        • 2 4

      • Drogi sa drogie... (1)

        Wiec nie budujmy. Sprzedajmy samochody. Niech kazdy siedzi w swoim miejscu zamieszkania I sie z niego nie rusza. Ewentualnie PKSem na majowke za miasto dwa razy do roku. Cos mi sie zdaje, ze zatrzymales sie w latach 70tych

        • 13 9

        • coś mi się zdaje, że to Ty zatrzymałeś się w 90-tych ;)

          • 9 4

      • To gdzie te blachosmrody są zarejestrowane na wsi czy w mieście?

        • 5 3

      • Dokładnie. Kogo będzie wozić ta obwodnica? Tranzyt z Elbląga do Lęborka?

        A nawet nie, bo przecież OM ma odbić z powrotem do Chwaszczyna, więc nawet na Trasę Kaszubską będzie dalej.
        A dojazd z/do Żukowa można taniej poprawić robiąc drogę nr 7.

        • 18 9

    • Za mało trupów na obwodnicy.

      Musi być więcej, może zaczną myśleć o OMT.

      • 1 6

    • po co łysy walczy z rządem?

      • 2 1

    • po co?

      • 0 2

    • Ta obwodnica będzie miała sens jak powstanie S6 do Słupska i dalej. (3)

      • 13 7

      • (2)

        Nie będzie. Popatrz na mapę i powiedz, którędy pojedziesz na Słupsk z

        a) Gdańska
        b) Gdyni
        c) Olsztyna

        Dwa pierwsze źródła wg samego GDDKiA to grubo ponad 90% wolumenu ruchu, a i Olsztyniak raczej wybierze ZOT. Ta droga ma sens tylko dla tych, co chcą wyskoczyć z działką 40 km za miasto (bo tanio, co tam, że 3 samochody i ich utrzymanie bije po kieszeni co roku) a potem płakać, że Wrzeszcz, Oliwa, Sopot i centrum Gdyni to nie jeden wielki darmowy parking, bo "Panie, nie ma gdzie za darmo parkować").

        • 16 6

        • (1)

          To zobacz na mapę i powiedz jak pojedziesz w kierunku na Słupsk od A1. Trasa rozładuje paraliż obwodnicy w okresie wakacji.

          • 11 8

          • ZOT. prawie o połowę krócej, nawigacja bierze te same parametry drogi.

            • 4 2

    • Myślę że ta obwodnica to jakiś kompromis i chęć przygotowania pola dla dróg tranzytowych, bo to nie jakieś szczególne odciążenie, a łącznik między wylotamii. Więc niech się niecierpliwi nje martwią, bo to nie o 3m chodzi.
      A skoro sąd nie widzi adekwatnego podejścia do ekologii, to po prostu cały projemt jest niedojrzały.
      Ale już droga miedzy Gdańskiem a Gdynią i stara obwodnica są za wąskie, skoro jesa tylko dwie trasy. Pamietajmy że aglomeracja Trójmiasta to kiszka Puck - Tczew, a nie mózg jak inne duże miasta!
      ;)

      • 6 0

    • PO

      To dlaczego PO tego nie zrobiła?

      • 7 7

    • KPA i 3 instancyjność nie jest zła :-). Bujałem się tak 3 lata z pozwoleniem na budowę domu (1)

      bo sąsiad, który mieszkał tam od lat nie chciał domu obok siebie. Napisał więc bla bla bla odwołanie. Wszystko było zgodne z MPZ, ale urząd wojewódzki sprawdzał pozwolenie pod względem formalnym, kazali uzupełniać dokumentację i taki PING-PONG. Trwało to tak długo bo nie miałem znajomości w wojewódzkim. Ojciec pytał mnie się czy ma uruchomić dojścia ale powiedziałem to nie PRL więc wszystko pójdzie łatwo i sprawnie. Myliłem się. ... Budowałem zwykły dom, a robili szopki jak co najmniej przy elektrowni atomowej.

      • 12 3

      • Bo to kolega zza miedzy znał Wojewódzkiego. Ale za to dziś masz legalny dom i czyste sumienie!

        • 9 1

    • zablokować rondo w Żukowie 1-2 razy w tygodniu, to zaraz się obudzą

      • 14 0

    • Tak, a ta Droga Zielona - tak jak na szkicu - tam ma jedynie pzostać

      tak ma pozostać - albo cała pod ziemią

      • 3 6

  • Ważniejszy jest trzeci pas na obwodnicy. (16)

    • 103 77

    • (4)

      założenie było takie - budowa najpierw nowej obwodnicy, a następnie poszerzenie starej z tego co mi wiadomo, aby nie doprowadzać do paraliżu całego trójmiasta - zgodnie z wczesniejszym komentarzem

      • 17 2

      • (1)

        czyli metropolitalna to miała być tylko taka tymczasówka za 4 mld po rozbudowie obwodnicy do trzech pasów tym bardziej nikt nie jechałby z Gdańska do Gdyni dookoła.

        • 5 2

        • metropolitalna nie po to ma powstać, żeby jechać z Gdańska do Gdyni

          tylko ma wyprowadzić ruch z obwodnicy południowej i autostrady do Słupska i Szczecina poza Trójmiasto

          • 1 0

      • Masz złe wiadomości (1)

        • 1 4

        • Dobudowa

          Dodatkowego pasa na Obwodnicy faktycznie skończy się brakiem ruchu na tej ulicy. Wystarczy włączyć myślenie.

          • 6 2

    • Trasa

      No i właśnie w następnym etapie jest planowane wybudowanie trzeciego pasa lecz nie można tego wykonać obecnie gdyż nastąpilby totalny paraliż

      • 1 0

    • OT nie dla GDDKiA więc kto za to zapłaci?

      3 pas nigdy nie powstanie bo już jakiś czas temu GDDKiA zapowiedziała że jak wybudują OMT to OT przechodzi we władanie gmin Gdańsk i Gdynia, a ja już to widzę jak obie gminy wykładają kasę na utrzymanie + rozbudowę OT. Podobno nawet lampy będą wyłączone bo obie gminy nie będą chciały tego utrzymywać, nie mówiąc już o kosztach odśnieżania czy też zwykłych remontów... Powodzenia życzę naszym wnukom, może za ich czasów będą plany i pieniądze na rozbudowę...

      • 5 0

    • (6)

      A wyobrażasz sobie jego budowę teraz przy obecnym ruchu na obwodnicy. To dopiero będą korki

      • 29 8

      • Jak trzeba było ekrany w szczerym polu postawić (2)

        To się gdaka korkami nie przejmowała. Obwodnica Osowa-Karwiny stała, a panowie sobie niespiesznie palowali słupki. Skutek jest taki, że po stronie Źródła Marii hałas jest taki sam, jak był, a po stronie Fikakowa idealnie odekranowano podleśną łąkę służącą za sr*czyk dla psów.

        • 4 1

        • (1)

          No i teraz chciałbyś powtórki tych korków, kiedy znów panowie będą sobie stali i to znacznie dlużej...?

          • 2 2

          • Tak ale w słusznej sprawie

            Odczekasz swoje ale po trzech pasach pozniej bedziesz smigał.rozumiesz to czy raczej jestes wykletym patriota herbu chuliganow lewków północy o zawartości mózgu w mózgu:ZERO?

            • 1 0

      • Nie większe, niż teraz (2)

        Ludzie będą jeździli wolniej, więc będzie mniej stłuczek i mniej baranów przyglądających się i focących takie nieprawdopodobne wydarzenia.
        A tzw. "uzysk" będzie nieporównywalny z budowa OM, dlatego, że nikt normalny nie będzie nadkładał drogi przez Żukowo i Chwaszczyno,. po to, żeby dojechać do portu w Gdyni.

        • 12 13

        • Nie większe? (1)

          1. Nie normalnych będzie można zdyscyplinować puszczając tranzyt na OM i ustawiając zakazy poruszania się samochodom powyżej ustalonej masy
          2. Nie większe mówisz? A zdajesz sobie sprawę że budowa trzeciego pasa to nie tylko zajęcie jednego skrajnego pasa dla budowlańców? To przede wszystkim przebudowa wszystkich wiaduktów pod którymi nie ma miejsca na trzeci pas!
          Gdyby tak teraz rozebrać wiadukt "Osowa" nad obwodnicą i ludzi jadących tędy puścić na inne wiadukty. To korki w Trójmieście były by większe czy takie same jak dziś? A gdyby rozebrać wiadukty Owczarnia i Osowa jednocześnie? Albo jeszcze jakieś inne? Można oczywiście przebudowywać jeden węzeł, skończyć, zabrać się za drugi. I tak 15 lat!

          • 6 3

          • zdyscyplinować polskiego kierowcę?

            masz poczucie humoru

            jakie ciężarówki poza tymi z portu gdyńskiego będą miały fizyczną możliwość dostania się na OMT? jaki udział ruchu ciężarowego na ZOT stanowią ciężarówki z gdyńskiego portu?

            • 6 0

    • 3 pas bez przebudowy zjazdów można o kant d..y rozbić. (1)

      Co z tego, że będą 3 pasy skoro i tak będzie zajęty przez zjeżdżających z obwodnicy.
      Aby budowa 3 pasa miała sens należałoby przebudować wszystkie zjazdy poza karczemkami.

      Do tego należałoby zainwestować sporą kwotę w podłączenie do Morskiej.

      Do tego gigantyczne korki przez kilka lat.
      Proponuje sobie przypomnieć co się działo przy budowie Armii Krajowej i węzła Karczemki.

      • 4 4

      • działo się i co ... ktoś umarł przez tą rozbudowę? a teraz jak się jeździ? moze przebudować do pierwotnej wersji węzeł karczemki ?

        • 5 2

  • Pomysł na korki w węźle straszny do władz!

    Wystarczy poszerzyć zjazd w stronę gdańska omijając rondo miejsce jest a pracy na tydzień mały koszt a ile będzie łatwiej

    • 0 1

  • Polacy ogłupieli przez samochody, wydaje im się, że jazda i czekanie w korkach to luksus... (2)

    Posiadanie kawałka złomu, zanieczyszczanie powietrza spalinami, a wód i ziemi zużytymi płynami z samochodu to naprawdę nie jest luksus!!! To głupota i krótkowzroczność.... nie dziwcie się później, że Wasze dzieci i Wy sami macie alergie, nowotwory i inne dolegliwości związane z chemią, która Was otacza. Im mniej wokół Was spalin, oparów benzyny i oleju itp. toksycznego syfu, tym zdrowiej, przyjemniej i dłużej będzie żyć...
    Komunikacja publiczna, uber i rowery to przyszłość!!!
    Ps. Nie jestem w stanie pojąć dlaczego PKM nie kursuje w godzinach 5:00 - 0:00 z częstotliwością co 15 minut. Inwestycja za miliardy złotych...

    • 2 0

    • powiedz to warszawiakom :)

      • 0 0

    • Ster na lewo?

      Ty zwariowałeś przez rower i ubery.

      • 0 0

  • niewątpliwie jest to potrzebne

    Obwodnica Trójmiasta zapycha się na wysokości węzła Kwiatkowskiego i wszyscy którzy chcą jechać szybciej z reguły szybciej dojadą ul.Morską w Gdyni-jeśli jadą w kierunku Rumii,Redy. Warto przekierować ruch na obwodnicę Metropolitalną jeżeli będziemy chcieli jechać na Pomorze,kierunek Słupsk,Koszalin - zwłaszcza dla tych którzy jadą od Torunia czy Elbląga a chcą ominąć Trójmiasto.

    • 1 0

  • droga objazdowa

    Droga odciazajaca Trojmiasto powinna juz dawno powstac ale to jacys menele zawsze wyznaczyli jej przebiegi jak i wielu drog w kraju wiec pieniadze ida nie na to co jest logiczne i potrzebne mamy drogi liczone w km.a nie w ulatwianiu kierowcom zycia

    • 0 0

  • To żadna obwodnca. Nikt jadący ze wschodu nie będzie jechał tą drogą jadąc dalej na zachód.

    bezsensowne rozmieszczenie dróg za sporą kasę, po to , aby wydrenować szmal do właściwych kieszeni. Ale Nowaka już nie ma, więc o co chodzi? Potrzeba modernizacji obwodnicy do min 3 pasów, drogi odciążającej obwodnicę dla jadących na zachód do Słupska albo chociaż do Lęborka, no i do Kościerzyny czy Kartuz. Karmią nas urojeniami, jak tą PKM-kę czyli drogim i mało efektywnym

    • 0 1

  • No proszę!

    "bohatyrowie"!

    • 1 0

  • 3+3

    Jeżeli nowa obwodnica znowu ma mieć tylko po dwa pasy to może lepiej, że jej nie budują.

    • 0 0

  • Kara musi być

    U Patoki już nic nie kupię i wszystkich znajomych też przekonam....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane