• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Znów kilka osób blokuje działanie korzystne dla setek tysięcy (3)

    Naprawdę to taki problem wziąć odszkodowanie i przeprowadzić kawałek dalej? Przecież nikt tu nikogo nie wysiedla nie dając nic w zamian.

    • 13 8

    • Są niekorzystne dla innych tysięcy (1)

      Tych gdzie droga ma blisko przebiegać.

      Podobnie można powiedzieć że lokalizcja wysypiska jest kozystna dla setek tysiecy gdańszczan.

      • 1 1

      • I dziesiątek tysięcy dalszych, którym lordowie z latyfundiów potem będą blokować chodniki i trawniki. Bo lord się wyprowadził obcować z sarenkami, a wszystkich innych i przepisy ma w d***ie.

        • 0 0

    • ani grombala ani partoka ani nikt ze skarzących nigdzie się nie musi przeprowadzać przy obecnie wybranym wariancie. chodzi wylącznie o potencjalną utratę wartości które pare lat temu za bezcen odkupili od upadających pgrów I za pare lat mieli zamiar sprzedać za grube miliony a teraz im zysk o pare tysięcy się obniży

      • 0 0

  • Masakra (2)

    Cala polska bedzie stac w korkach jadac nad morze bo znalazlo sie kilku dziwakow. To mozliwe tylko w naszym pisowskim kraju

    • 11 9

    • Żeby korków nad morze nie było to niech rozkorkuja drogę na Hel najpierw

      • 5 1

    • Za PO skopano projekt

      • 0 2

  • K....a!

    • 6 3

  • Hmm... (2)

    Ja jestem za wybudowaniem ale w całkiem innym wariancie...może tym co tak krzyczą że powinna być niech idzie 20m od domu...

    • 10 1

    • Datego przed kupnem sprawdza się PZP (1)

      A nie Janusz kupuje działkę 30tyś tańszą a potem płacz. To działa w drugą stronę, ja kupiłem 30tyś droższą bo sprawdziłem i chce ją mieć. Oczywiście temat do osobnej dyskusji kto wydaje warunki takie a nie inne wiedząc co jest planowane

      • 2 1

      • Januszu...

        Nie którzy to te działki mają już "x" lat, a nie koniecznie kupują je tanio...poza tym jeśli ktoś przepłaca to i tak nie ma pewności czy za chwilę nie powstanie mu obok fabryka czy też inna dziwna droga która pozamyka drogę już istniejącą np.do pracy

        • 3 1

  • (2)

    jestem za wybudowaniem OMT , ale w innym wariancie. W tym wariancie dla nie wiem czyich interesów ( ale można się domyślić ) zaprojektowano przebieg - przecinając miejscowości . Chwaszczyno kompletnie przestanie istniec jako miejscowość

    • 8 2

    • i dobrze

      ja też jestem za wybudowaniem ale inny wariant, Banino, Miszewo, Borowiec, Chwaszczyno - te piękne miejscowości przetnie na pół obwodnica....niech budują ale nie kosztem mieszkających tam ludzi!!!!

      • 1 1

    • Banino obok domów też jakas masakra.

      Trzeci pas na obwodnicy plus dobra droga po 2 pasy kierunek Zukowo Kartuzy Chwaszczyno-Gdynia oraz Opat i gra.

      • 3 1

  • Dziwny tok rozumowania

    Obwodnica przynajmniej na odcinku Gdyńskim nie zostanie odkorkowana dopóki kończy się na skrzyżowaniu z Morską. Brak domknięcia obwodnicy Gdańska (droga zielona jako północna arteria) nie odciąży miasta Gdańsk. Potężna inwestycja która w większości swojego przebiegu będzie świeciła pustkami i rozwiąże jedynie skromny procent drogowych problemów Trójmiasta. A i kolejna kwestia, wypadkowość, OMT jest projektowana na drogę ekspresową 2x2., dopuszczalna prędkość 120km/h. Wystarczy jeden sebix w Audi A3 albo Golfie 3 TDI jadący 180 km/h i będziecie stać zamiast na jednym to na dwóch pasach tak samo jak dzisiaj na obwodnicy z powodu wypadków.
    Ps. Swoją drogą to zastanawiające, że kraj który od 28 lat jest "wolny" nie potrafił wybudować normalnej i nowoczesnej sieci drogowej.
    Serdecznie Pozdrawiam

    • 9 1

  • Brawo pis z po

    Wynajeliscie trolli, zalewacie forum tanimi tekstami. Pchacie do lokalnej polityki a nie potraficie przepchać tak wanego projektu dla naszegi regionu. Jestescie zwyklymi jamnikami na warszawskiej smyczy

    • 4 3

  • OPAT przede wszystkim

    o tej inwestycji mówi sie (tylko) od 20 lat

    • 9 0

  • Błędem jest przedłużanie Obwodnicy Południowej (1)

    Główny ruch przechodzi ul. Kartuską i ona powinna być przebudowana. Nikt nie nadłoży 14 km żeby przejechać 20 km lepszą trasą

    • 7 6

    • ja bym przedłożył - forsa forsą ale komfort też jest ważny

      • 0 0

  • Skończcie już pisać o tym poronionym pomyśle. Taka obwodnica zakorkowałaby Gdańsk doszczętnie.

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane