• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Gdzie są PiSiory z Pomorza? Nic nie robią dla budowy Obwodnicy. Zresztą Oni nie robią nic w innych ważnych kwestiach regionu. Są na smyczy prezesa i posłusznie mu służą zamiast lobbować dla Trójmiasta i całego województwa.

    • 4 5

  • OPAT OPAT OPAT - budowac a nie zadna ina Trase

    Opat opat opat

    • 11 4

  • wokół Żukowa

    to obwodnica Metropolitalna ???

    • 4 1

  • Mówię wam: rządzi PiS i żadna obwodnica na Północy nie powstanie.

    z dwóch powodów:

    1. zemsta. wszystkie pis-iory twierdzą, że w Gdańsku Polaków nie ma. Tylko (podobno) niemcy jacyś.
    2. Kasy brak na 5 set minus i inne łapówki: ryżyk, górnicy, tzw. solidarność, itd. Z czego więc budować?

    • 7 6

  • pis zrobi wszystko zeby nie bylo tej obwodnicy

    bo przeciez Pomorze to jeden z ostatnich duzych bastionow popierajacych PO

    • 7 5

  • U nas się tylko planuje

    Płaci za plany potem jest cisza i znów się planuje i znów płaci itd. Nie dałbym ani grosza temu którego projekt nie został zrealizowany.

    • 2 0

  • Jeszcze spekulanci

    nie wykupili gruntów albo wykupili nie te co trzeba

    • 4 0

  • No z takim podejściem to my długo Zachodu nie dogonimy.

    Ale to też trzeba mieć tupet, żeby uniemożliwiać wielomiliardową inwestycję korzystną dla całego Pomorza, do której Unia dołoży większość kasy, bo mi się coś nie podoba... Ciekawe czy ci ludzie będą mieć satysfakcję za kilka lat, gdy już będzie po ptakach, a nasza Obwodnica całkiem stanie.

    • 4 4

  • Niepotrzebna droga (4)

    Zrozumcie szanowni Gdańszczanie, że ta obwodnica nie rozwiązuje problemów korków na obwodnicy, bo nikt normalny nie będzie robił 20 kilometrowego kółka żeby znaleźć się ponownie na obwodnicy w Kacku. Ta droga została zaprojektowana w taki sposób żeby ułatwić transport z kaliningradu do berlina. To były priorytety PO a przy okazji koledzy nieźle by zarobili.Pan Naskręt finansowany przez GDDKiA uparcie lansuje tą inwestycję na żądanie sponsora. Czemu nie napisze że artykuł sponsorowany?

    • 14 8

    • Tylko weź się k****a lecz PiSuarze!!! Na łeb ci padło.

      • 0 4

    • szanowny pseudo kolbudczyku, grombalo vel patoko, co cię k... to obchodzi, jak mienisz się byc kolbudczykiem? przecież żaden z wariantow ci przez kolbudy nie przejeżdża? Aaaa, chodzi o działki w lublewie? co? bo na wartości stracą?

      • 2 2

    • potrzebna (1)

      Przyjedż Pan z Kolbud rano do Osowy

      • 0 2

      • zdrowy rozsądek nakazuje unikać jeżdżenia znikąd donikąd

        • 1 0

  • to się nazywa patologia urzędnicza.

    Z jednej strony "machnięciem długopisem" można wykupić kogoś grunty a z drugiej jednostka może zablokować inwestycję za kilkaset mln. Pomijam fakt najbardziej istotny czyli przewidywalność państwa.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane