• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Komentarz

    Totalny brak złudzeń
    Beznadziejne państwo , ważniejsze apele uroczystości ,
    A my tu tkwimy w tych kur.....a korkach do domu

    • 4 3

  • Skandal

    Ta trasa jest niezbędna! Budować!

    • 5 9

  • RDOŚ (1)

    Zlikwidować firmę powyżej.
    To samo zło. Banda blokujaca rozwój Trójmiasta i okolic, m.in rozwój mariny w Rewie
    A zapyziała dziura Glincz powinna sie cieszyc z inwestycji!!!

    • 6 6

    • Ja jestem z Glincza

      I uwierzcie że mieszkańcy też. A sołtysowa ma w tym swój interes. Stąd reprezentuje tu siebie a nie mieszkańców

      • 1 0

  • jj (3)

    dlaczego nie ujawniaja jakie zastrzerzenia maja ci protestujacy kaszubi zeby nie budowac tak potrzebnej drogi

    • 5 3

    • (2)

      no przecież za blisko ich domów by była, to protestują jak mogą. To, że inne warianty zburzą domy ich sąsiadów, to pikuś. ważne, by ich się ostało. Niw ważny interes ogółu.

      • 1 1

      • Zaproponuj.... (1)

        Zaproponuj żeby Twój dom zburzyć dla dobra ogólu...

        • 1 0

        • I postawili nowe wysypisko obok

          • 1 0

  • Co to za żenada!!! Dobro setek tysięcy ludzi jest ważniejsze niż opinia 5"podmiotów" jałowa dyskusja , która kosztuje nas czas i pieniądze. Czy Ci idioci którzy sie odwołali myślą trochę dalej niż koniec własnej wioski??? Na zachodzie nie było by dyskusji dobro ogółu jest ważniejsze niż dobro jednostki! Jak mozna być tak ograniczonym i płytkim!!! Burmistrz to jeszcze rozumiem walczy o poparcie ale reszta... Żenada do potęgi wstydźcie sie!!! Wstrzymujące rozwój regionu!!! Już dawno powinni wam wybić to z głowy w ten czy inny sposób , jak spala wam domy to dadzą wam powód do zmartwień m dziwne że nikt z firm ubiegających sie o budowę nie wysłał zaprzyjaźnionych kokosów do zmiany decyzji... Może inaczej nie da sie tego plebsu przemówić...

    • 4 8

  • Obwodnica Metropolitarna - tak, tak, po stokroć tak.
    Droga Zielona - nie, nie, po stokroć nie.

    • 1 5

  • obwodnica (1)

    to celowo opoznia pis bo nie rzadzi w pomorskim

    • 0 4

    • To Gdzie jest Horała z resztą Pomorzan ?

      Kawaler z kotem wazniejszy niz mieszkancy 3miasta ? Co was ludzie do reszty juz popierd ? I teraz co dalej ? Fotel prezydenta ci sie Marcinek wysnił ?

      • 0 0

  • super wiadomosc!!!!

    absudrdalny pomysl kliki zwiazanej z wladzami pomorza.... dlaczego nikt nie pisze ze z tak zwanej "ekspresowki" nie beda mogli korzystac mieszkancy wiekszosci miejscowsci przez ktore jest wytyczona trasa , a to z tak banalnego powodu ze nie uwzgledniono w projekcie zjazdow to nich....nie wspomne o tak blachym temacie jak brak zarezerwowaia terenow na inwestycje i wydawanie na potege pozwolen na przekfalifikowanie gruntow na ktorych pobudowano domy ktore teraz beda musialy byc rozbierane.... gdzie byli tak zawni urzednicy kiedy masowo wydawano zgody i nikt nie pomyslal o tym aby zostawic grunty pod przyszla inwestycje... nie jestem przeciwnikiem budowy dorg poniewaz mam jeszcze wiele do nadrobienia ale w tym przypadku bylo to nachalne lobbowanie kliki znajomych ktorzy liczyli juzkase jak zagarna na tej inwestycji tylko nie przewidzieli scenariusza zmiany ukladu rzadzacego w kraju.....

    • 3 0

  • a kiedy tunel do Szwecji ?

    • 0 0

  • Kolejny absurd ta obwodnica

    To absurd kolejne smrody z aut a gdzie ochrona srodowiska ?Trzeba wsxystko wywazyc aby jedno nie niszczylo drugiego Wystarczy popatrzec na kolej metropolitarna nikt absolutnie nie zainteresowal sie zwierzakami Sarny jak oglupiale biegaja tu i z powrotem bo zabrano im ich naturalne srodowisko ,zadnych zabezpieczen dla srodowiska Wszystko zostanie zniszczone Mamy juz jedna obwodnice po kiego diabla kolejna Moze tak wyremontowano by km jezdni w Gdansku gdzie jezdzimy gdzie jest tysiace dziur To jest wazne dziura goni dziure latane byle jak i za mc ponownie w tym samym miejscu jeszcze wieksza dziura Mozna zalatwic auto na zawsze Tym nalezy sie zajac a nie bez sensu koleina obwodnica bo Ktos .......,chce zarobic ogromne pieniadze kolesie znowu w akcji a co z gruntem i srodowiskiem Kiedy to sie skonczy Reka reke myje i tylko pieniadz sie liczy

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane