• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej awaria goni awarię

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rekordowy pod względem liczby odwołanych kursów był 28 czerwca. Tego dnia nie wykonano aż ośmiu zaplanowanych przejazdów. Rekordowy pod względem liczby odwołanych kursów był 28 czerwca. Tego dnia nie wykonano aż ośmiu zaplanowanych przejazdów.

Awarie pociągów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej stały się w ostatnich dwóch tygodniach utrapieniem dla pasażerów. Tylko jednego dnia odwołano nawet osiem kursów. Przyczynami są awarie nowych pociągów i brak rezerwowych pojazdów.



Czy doświadczyłeś(aś) awarii pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Od połowy czerwca Szybka Kolej Miejska, która jest przewoźnikiem na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odwołała łącznie 19 kursów pociągów. Rekordowe pod tym względami były 28 i 29 czerwca, kiedy to nie zrealizowano odpowiednio ośmiu i sześciu kursów.

Problemem jest jednak nie tylko brak realizacji danego połączenia, ale pozostawienie pasażera bez zapewniania komunikacji zastępczej.

Przykładowo, 20 czerwca odwołano pociąg o 11:35 z Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni do Wrzeszcza przez Osową zobacz na mapie GdańskaPort Lotniczy zobacz na mapie Gdańska. Następny kurs był wykonywany dopiero o 12:44. Pasażerom nie zaproponowano żadnego połączenia autobusowego ani zwrotu opłaty za taksówkę.

To oznacza, że na lotnisko mogli nie dotrzeć na czas pasażerowie lotów do Monachium, Londynu czy Oslo.

Nie mieli oni także szansy wcześniej zaplanować innego dojazdu na lotnisko, ponieważ informacje o odwołaniu pociągu SKM zamieściła w Internecie dopiero o... 11:54.

Informacja o odwołanym pociągu z Gdyni na lotnisko ukazała się w Internecie prawie 20 minut po planowanym odjeździe. Informacja o odwołanym pociągu z Gdyni na lotnisko ukazała się w Internecie prawie 20 minut po planowanym odjeździe.
- PKP SKM w Trójmieście uruchomiło od września ub. r. do maja 42 300 kursów w trakcji spalinowej. W tym samym czasie odwołano tylko 120 kursów. Te liczby pokazują, jak niewielką liczbę w masie uruchamianych pociągów stanowiły te odwołane. Oczywiście, dla każdego pasażera odwołany pociąg stanowi dużą komplikację, ale jestem przekonany, że skala tego niewielkiego problemu i tak ulegnie zmniejszeniu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Dwie zepsute Pesy, wymiana kół w Newagu

SKM do realizacji przewozów na linii PKM potrzebuje co najmniej 13 pociągów: maksymalnie 12 pociągów na trasie oraz jednego w rezerwie. Tyle właśnie pojazdów dzierżawi od Urzędu Marszałkowskiego. Są to: 10 spalinowych zespołów trakcyjnych produkcji bydgoskiej Pesy z 2015 r. oraz 3 SZT-y produkcji nowosądeckiego Newagu z 2010 r.

Problem w tym, że w ostatnich dniach liczba pociągów zdolnych do jazdy skurczyła się do 10 pojazdów. Awarii uległy dwie Pesy, zaś Newag przechodził wymianę kół.

- Pociąg Newagu został skierowany na wymianę kół, ponieważ zaszła taka konieczność wynikająca ze zwykłej eksploatacji. Była to czynność zaplanowana od dłuższego czasu w tym pociągu - zapewnia Głuszek.
SKM: niech producent się tłumaczy

Jeżeli chodzi o przyczyny awarii Pes, SKM nie chce na ten temat rozmawiać i odsyła nas do producenta taboru.

- W jednym z pojazdów prawdopodobnie przyczyna awarii leży po stronie użytkownika [SKM - dop. red.], który odpowiada za utrzymanie przeglądów. Pociąg został włączony do ruchu następnego dnia po dostarczeniu uszkodzonej części. Jeśli chodzi o drugi pojazd, potrzebujemy trochę więcej czasu, ponieważ przyczyną awarii były uszkodzenia powierzchni kół tocznych - wyjaśnia Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.
Producent jednocześnie zapewnia, że nie można mówić o jakichkolwiek wadach fabrycznych nowego taboru.

W ostatnich dniach z 10 pociągów Pesy dwa były niesprawne, co przełożyło się na odwołanie kursów. W ostatnich dniach z 10 pociągów Pesy dwa były niesprawne, co przełożyło się na odwołanie kursów.
Nadmierne zużycie kół w nowych pociągach?

Z przeprowadzonych przez nas rozmów z pracownikami SKM wynika natomiast, że w ostatnim czasie przyczyną odwoływania pociągów jest nadmierne zużycie kół.

- Koła w Pesach zużywają się w bardzo szybkim tempie. Pojawiają się na nich różnego rodzaju wżery lub płaszczyzny. Koła można oczywiście przetoczyć, ale SKM stara się tego unikać, ponieważ wymusza to wykonanie podobnej procedury na pozostałych kołach - nawet tych, które tego nie wymagają [koła w pojeździe powinny być zeszlifowane na tym samym poziomie - dop. red.]. Poza tym przetaczania kół nie można wykonywać w nieskończoność, a sama procedura jest dość czasochłonna, co w sytuacji braku rezerw wymusza odwoływanie pociągów - mówi nam pracownik SKM, pełniący służbę na trasie Kolei Metropolitalnej.
- Ponoć wciąż nieznana jest przyczyna nadmiernego zużycia kół. Z jednej strony możliwa jest wada produkcyjna, ale niewykluczone, że gdzieś na trasie są źle ułożone tory [pociągi poruszają się po torach PKM oraz PLK - dop. red.] - dodaje inny pracownik SKM.
Częściowo słowa te potwierdza Pesa, która informuje, że w zakresie "uszkodzenia powierzchni kół tocznych" trwa wyjaśnianie, "czy wpływ na to miała eksploatacja pojazdów, czy problem leży po stronie producenta".

- Jako zarządca infrastruktury kolejowej mamy obowiązek regularnie sprawdzać stan torowiska na linii PKM. Dokładnie miesiąc temu całą naszą linię sprawdziła specjalistyczna drezyna pomiarowa, która nie wykazała żadnych usterek i zagrożeń, a wszystkie mierzone przez drezynę parametry utrzymane były w normie - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Materiał achiwalny z czerwca 2015 r.

Pierwszy SZT dla obslugi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



- W kontrakcie z producentem pojazdów są zapisy zabezpieczające właściciela taboru i użytkownika przed ujawnieniem wad taboru. W takim przypadku [gdy pojawią się wady - dop. red.] można żądać nawet wymiany pojazdu na nowy, oczywiście w konkretnych opisanych w umowie przypadkach - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego. - Zgodnie z postanowieniami umowy, czas trwania gwarancji automatycznie się wydłuża o okres wyłączenia pojazdów z eksploatacji związanych z awariami z przyczyn zależnych od producenta.
Pociągi psują się, ale w normie

Ponadto, zgodnie z umową, każdy pociąg musi wykazywać "wskaźnik poziomu niezawodności" w ujęciu kwartalnym na poziomie co najmniej 95 proc. oraz "wskaźnik gotowości technicznej" w ujęciu rocznym (część pociągów jest eksploatowanych krócej niż rok) na poziomie minimum 96 proc. Na razie wskaźniki te zostają spełnione.

- Z analizy przyczyn awarii pojazdów nie można wyróżnić takich, które ciągle by się powtarzały - dodaje Pisarewicz.
Samorząd Województwa za dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych Pesy zapłacił 114 mln zł (ok. 70 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie). Pociągi miały być gotowe w maju 2015 r., ale ostatecznie ich dostawy zakończono dopiero w grudniu. W przetargu wystartował również nowosądecki Newag, ale oferta tego producenta była mniej korzystna od Pesy.

Miejsca

Opinie (274) 4 zablokowane

  • Szczurek kiedy PKM pojedziemy na północ Gdyni? (27)

    • 214 43

    • Pan Szczurek jak już (6)

      troszkę kultury...

      • 41 47

      • "Panem to jestem ja"

        • 26 21

      • Pan Pikuś

        • 20 1

      • pytanie (3)

        Szczurku - kiedy dokończysz budowę Kwiatkowskiego od strony Obłuża?
        Za sto lat?

        • 29 11

        • Nigdy! chyba, że zrobisz to w czynie społecznym!

          • 16 2

        • (1)

          Nie spieszy im sie z tym ponieważ wiedzą ,że te wszystkie wiochy ,aby dojechać do domu używają ul.kwiatkowskiego lub serpętyny ,wiec nie spieszą sie z poszerzenie/zmodernizowaniem tego odcinka drogi mimo iz glwonie przez niego sa az takie duze korki na zjezdzie z kwiatkowskiego

          • 15 1

          • tym drogami dojeżdża też kilkadziesiąt tysięcy Gdynian, to dlaczego mu się nie śpieszy?

            tam miał poparcie 90 procent a on nie chce im zrobić drogi:)?

            • 19 1

    • Niewłaściwie zaadresowane pytanie. Za przewóz buraków prezydent Szczurek nie odpowiada (6)

      • 27 28

      • (5)

        A za stanie w korku takich panów jak ty???

        • 21 4

        • Jeżdżę rowerem (4)

          Nie stoję jak buraki w korku

          • 17 26

          • (1)

            Tymi rowerami to dopiero ułomne buractwo się porusza

            • 19 16

            • buraki to w korku stoją

              • 11 10

          • takimi tekstami najlepiej (1)

            siebie opisujesz.

            rower nie ma z tym związku

            • 5 0

            • jak nie ma, jak nie stoi w korku?

              z logiką jesteś na bakier?

              • 2 1

    • Nie karmić porannego trolla 6:01. (1)

      • 11 9

      • Autor artykułu wstawia go na portal i pisze pierwszy komentarz, aby dyskusję rozniecić

        • 10 4

    • Nigdy

      PKM będzie zwijana a nie rozwijana.

      • 12 9

    • Zapytaj Marszałka - to on decyduje o PKM

      • 7 5

    • Pojedziesz tylko autem ze Szczurkiem ;) (2)

      • 6 1

      • nie będę jeździła auten z kimś takim. (1)

        • 6 4

        • czymś

          • 6 2

    • kolej(na) porazka PO (2)

      • 7 12

      • to wszystko przez pisiorów (1)

        aż koła się ścierają ze złości na ich głupotę

        • 12 9

        • niemiecka narracja juz wali w polska firme

          Zajmijcie sie swoimi falszerstwami w Samochodzie dla Ludu

          • 9 5

    • PKM to typowo gdański projekt

      więc raczej nie p;rędko

      • 6 4

    • Nigdy!

      • 2 2

    • Nigdy, bo po megalomańskim wyskoku z lotniskiem, kasy starcza już tylko na wodotryski na skwerach

      • 3 0

  • Przykro sie czta (20)

    Mega kasa, wykonanie jak zwykle...

    • 294 24

    • Awarie zdarzają się wszędzie (10)

      Muszę cię rozczarować.

      • 12 50

      • (7)

        A gdyby Twoja fura miala sprawnosc na poziomie 95%? To tak jabys srednio co dwa tygodnie (20 przejazdow) nie mogl go uruchomic jadac do roboty albo z niej wracajac. Przeciez urzadzenia sie psuja ...

        • 52 8

        • a co z autem nigdy nie jedziesz do mechanika? (5)

          plus przegląd plus dopompowanie koła na stacji, licząc to jako 95 % to tak nie można jechać bez powietrza w kole i co minimum 2 tyg trzeba sprawdzić.

          • 5 16

          • (1)

            ty sprawdzasz ciśnienie powietrza co 2 tygodnie ja od 10 lat nie i nie miałem potrzeby dopompowania.

            • 10 1

            • wiadomka, Niemiec plakal jak sprzedawal

              • 8 3

          • Serio co 2 tyg. sprawdzasz ciśnienie?

            Bo ja czasami jak mi się przypomni wrzucę odczyt z czytników na ekranie i git. Nie zdarzyło mi się dopompowywać opon oprócz ich wymiany lato/zima.

            • 5 2

          • Wulkanizator ci potrzebny

            Lub masz krzywa felge. Sprawdz.
            Pompowanie kol co dwa tygodnie nie jest norma ;)

            • 6 0

          • Raz w roku na przeglad z wymiana tego co sie wyeksploatowalo (olej, raz klocki, raz amortyzatory). Dwa razy w roku na wymiane opon.
            Najwieksza awaria to uszkodzenie zamka w bagazniku i podnosnika szyby w tylnych drzwiach.

            • 4 1

        • ehhh

          Janusze kolejnictwa...

          • 7 1

      • Kasa,jakość itp. (1)

        Awarie moga się zdażyć ale nie tak szybko ,szczególnie że to nie była inwestycja za 5zł....za trzy lata to ten tabor będzie co chwilę remontowany a chyba nie o to chodziło ?

        • 6 0

        • Dokładnie.

          Dodatkowo, jak może być 8 awarii w 1 dniu?! to żarty jakieś? :D

          • 5 0

    • Ale co wykonane źle? Bo z artykułu wynika, że nie ma konkretnej przyczyny awarii, jeszcze trwają analizy. (8)

      No chyba, że ty jesteś takim jasnowidzem, że wiedziałeś, że jak się wybierze ofertę PESY w przetargu, to będą kłopoty z ich pociągami. Czyżby wróżbita Maciej?

      • 8 9

      • Odpowiedz jest prosta. Ilość awarii jest wprost porównywalna do wielkości otrzymanej łapówki (5)

        Proste?

        • 15 7

        • Dla prostego człowieka (3)

          Uważającego, że żyje w świecie spisków i łapówek tak, dla człowiek mającego styczność z techniką nie.

          • 10 8

          • do człowieka mającego styczność z techniką (2)

            to co jest przyczyną, koła czy torowisko?

            • 8 2

            • nie wiem

              Niech sprawdzą to eksperci. Ale nie ci forumowi od spisków i łapówek

              • 6 5

            • tory były złe i pociąg był zły

              • 6 0

        • Jak coś to liczba awarii, a nie ilość. Poza tym, jak piszesz o łapówkach,

          to zrównujesz się w swoich teoriach do Maciara i smoleńskiej brzozy.

          • 2 8

      • Pytanie czy w "szerszeniach" z Newagu też mamy (1)

        kłopoty z ustaleniem przyczyn awarii, czy moze w newagach do tak częstych awarii nie dochodzi? Mozna oczywiście zastanawiać sie czy problem wynikaja z winy producenta, operatora czy nawierzchni ale po co jak można kupić Newagi i mieć te dylematy z głowy.

        • 10 3

        • właśnie ciekawi mnie porównanie pesa i newag.

          jak wygląda awaryjność zestawów obu producentów?
          zwłaszcza, że pesy są 2015 (właściwie nowe), a newagi mają 6 lat.

          jak wygląda zużycie paliwa obu typów? podobno były problemy w tym temacie również.

          • 11 0

  • Cóż to jest wobec awarii w SKM (2)

    Dajcie Panoćku spokój ;)

    • 95 39

    • A przystanki dalej w polu

      • 4 1

    • Hm, ciekawe

      W momencie pisania mojego posta w ankiecie uczestniczyło 280 osób z czego 20% doświadczyło awarii, a wśród wszystkich kursów nie wykonano 120 co daje 0,28% wszystkuch kursów :P

      • 2 1

  • (3)

    Pesssa

    • 47 15

    • pewnie kola wykonano z ' chinskiej stali '' bo taniej (1)

      jak po tak krotkim czasie moze nastapic zuzycie kol ? to jakas paranoja. Stal jest wadliwa i niskiej jakosci zapewne i pewnie szyny sa zle ulozone . Chinczyk plakal jak stal sprzedawal )

      • 25 1

      • To pewnie stal z Titanica ;)

        • 8 0

    • Pessamista

      Powrót z kolei do aut i zamknięcie kolei

      • 5 0

  • To jest glowny powod, dlaczego nie korzystam z PKM (7)

    Gdy jade do pracy, w delegacje, nie moge sobie pozwolic na 60 min opoznienie...
    Pendolino nie poczeka...

    • 223 23

    • Samolot także nie czeka (3)

      .A zamierzali zlikwidować autobus na lotnisko

      • 36 0

      • faktycznie ten autobus to 100% pewnośc dojazdu na czas, (2)

        cha cha cha , wczoraj 30 minut opóznienia .

        • 14 8

        • dokup słownik - poczytasz jak będzie opóżnienie komunikacji

          • 5 4

        • Bo Galaktyczna zapchana na maksa

          Kto żyw usiłuje ominąć korki na Obwodnicy, na której co i rusz jacyś durnie "jeżdżę szybko ale bezpiecznie" powodują kolizje i związane z nimi wielokilometrowe korki.

          • 16 1

    • smieszny chlopek

      Pendolino , kazdy inny pociag czy autobus nie poczeka za tobą baranie

      • 3 7

    • no ale pani Ewie Kopacz rok temu bardzo się podobała PKMka, nie mogła się nachwalić (1)

      podczas inauguracyjnego przejazdu jak to gdańszczanie mają teraz świetnie, jak o nich władza zadbała i och i ach

      • 8 6

      • A jaki wpływ na awaryjność sprzętu ma władza?

        Za produkt odpowiada producent, a nie zamawiający.

        • 1 1

  • Co się dziwić jak kupiono spalinowe parowozy (14)

    Śliski temat dla peowskich kolesi ta PKM.

    POdobnie jak tramwaje poniemieckie te stare graty ciagle się psują.

    • 148 81

    • (4)

      Można POwiedzieć, że temat jest Świlski ;)

      • 27 11

      • Albo że budyniowaty (1)

        • 25 11

        • Budyniowaty-KODowaty

          • 22 17

      • Żelik Świlski prawie jak Cristiano Ronaldo. Fryzurka i garniturek zawsze muszą być. (1)

        • 14 3

        • Na budynia robi włosy

          I się tak dobrze trzymają

          • 4 0

    • Jasne (1)

      Pisowskie pomniki wielkiego wodza jarkacza będą niezawodne!

      • 23 22

      • Może i będą niezawodne, ale się nie będą psuć!

        i posłużą o wiele dłużej, nawet jako wieszaki. Solidne wieszaki.

        • 15 6

    • Spalinowy parowóz? (1)

      To coś jak 24-igłowa drukarka atramentowa z nowym tonerem. ;)

      • 17 0

      • tonerem laserowym

        • 9 0

    • ale to koła sie niszcza a nie silniki czy napęd spalinowy (4)

      ile jest biadoleń o zerwanej trakcji w SKM???

      • 3 0

      • jak po roku kołato po dwóch będzie co innego już

        a po trzech tory zaczna sie wykrzywiac

        • 2 3

      • (2)

        Trakcja jest w takim stanie ze natychmiast wymaga wymiany bo bedzie sie co chwile zrywała

        • 3 3

        • (1)

          Nie trakcja ciołku tylko sieć trakcyjna

          • 2 1

          • Jakkolwiek by nie nazwać

            Wymaga wymiany. Zwłaszcza jak się skontrastuje stare druty skm-ki z słupami pamiętającymi Gomułkę z wyremontowaną siecią trakcyjną nad LK 202.

            • 2 0

  • Przeżyłam szok. (7)

    W pociągu PKM było 6 osób, a zwykle jadą 2 osoby. Cóż - wieszczę sukces. A co by było ze stanem technicznym, gdyby tymi pociągami jeździły takie tłumy jak w SKM?

    • 180 37

    • Prosty wniosek. Pociągi PKM starczą na dłużej i nie będziesz narzekać, że zdemolowane, obdrapane i brudne. (2)

      • 23 9

      • nie starczą, bo sie psują

        • 10 6

      • Wystarczą !! Starczy to jest uwiąd !!Braki z podstawówki....

        • 16 3

    • ciekawe o której pani jechała?? (3)

      do godziny 10.00 PKMki są pełne

      • 10 5

      • Które? (2)

        Jeździłem PKM przez tydzień jak miałem wóz na warsztacie i nie zdarzyło mi się widzieć "pełnego" pociągu ani między 8 a 10 ani przy powrotach między 15 a 17. Jedyne w miarę pełne jakie widziałem, to były kaszubowozy do Kartuz ok. 15:30.

        A jeszcze, przez raptem tydzień jeżdżenia zaliczyłem cztery odwołania kursów.

        • 12 8

        • Wóz na warsztacie? (1)

          Konie były zmęczone, czy kłonice poodpadały?

          • 0 1

          • łowies mokry, wzdęło

            furmanka bywa właścicielem furmana

            • 0 0

  • Podobno produkty firmy PESA są bardzo awaryjne (19)

    Nie wiem czy to prawda ale wśród kolejarzy i tramwajarzy mówi się że PESY są bardziej wadliwe niz polskie produkty z NEWAGU - Ktoś ma dostęp do danych? Czy to prawda?

    • 109 40

    • TAK (4)

      Też słyszałem nieraz, że PESY są wadliwe, trzeba było kupić pendolino...

      • 14 24

      • jak kupowali Pendolino to Pesa była niemowlakiem

        nastepny od legend typu Czarna Wołga, albo gaz łupkowy.

        • 23 8

      • ...

        Pesa nie miała wtedy dalekobieżnego EZT w ofercie, więc nie startowala. Newag tak samo, a Alstom był jedynym uczestnikiem przetargu, więc wygrał.

        • 23 1

      • Niezawodne to są Mercedesy.

        Ha,ha

        • 1 11

      • Jak był przetarg na EZT dla IC

        To Pesa była na etapie robienia szynobusów dla PR, a Newag miał doświadczenie w remontowaniu starego taboru, więc...

        • 6 0

    • (1)

      a PESY to niby w Chinach są robione ?

      • 11 9

      • w bardzo orientalnej Bydgoszczy :)

        • 43 2

    • to prawda (5)

      produkty Newagu są o niebo lepsze. Teraz właśnie jest o to głośna afera, bo zachodniopomorskie tak rozpisało przetarg na nowe pociągi elektryczne, że z przetargu automatycznie odpadała Pesa

      • 21 7

      • o niebo buahahhaah sie odezwal znafca (4)

        pogadamy jak dokładnie teraz kupiono (w 2015) 20 pociągów pesy (dart) i 20 newagu (flirt) dla pkp intercity. Zobaczymy za kilka lat eksploatacji jak z niezawodnością!

        • 10 4

        • flirty nie sa z newagu (1)

          • 2 1

          • konsorcjum Stadler-NEWAG

            • 6 1

        • Flirt nie jest z newagu wielki znafco.

          • 3 2

        • Już możemy porozmawiać, stadlery w miarę jeżdżą, z dartami ciągłe problemy, jak już da się dartem pojechać to przynajmniej kilka resetów po drodze.

          • 1 1

    • na roznych forach pisza ze tam nie maja prawdziwych technologow

      na forach mozna znalezc ze ukrywaja niska jakosc materialow. Wiec moze nalezy zrobic analize stali tych kol ? to dziwne ze kola sie juz zuzyly po kilku kursach zaledwie........Stal moze byc niskiej jakosci i nalezy zrobic analize tyle ze po cichu i przypadkowych kol aby nikt nie podlozyl innych

      • 8 1

    • No to inwestro powinien

      się zabezpieczyć umowami. Ale przecież ta kole to kolejny wałek towarzyszy z PO

      • 1 7

    • Pesa bardziej wadliwa niż polskie produkty z Newagu ??? a Pesa to niby jaka? niepolska?

      toć to bydgoskie pojazdy szynowe, polska pesa człowieku

      • 10 1

    • ja mam dostep

      tak, potwierdzam wszystko

      • 4 1

    • jak się płaci tak się ma

      rozmawiałem nieoficjalnie z fachowcami od kolei na temat awaryjności nowych pojazdów u nas i tych samych sprzedawanych za granicą.Jak wiadomo nie da się uniknąć tzw. chorób wieku dziecięcego w pojazdach od podstaw.I te z czasem powoli się eliminuje .Pseudo znawcy Stawiają Pesę na równi z zachodnimi potentatami o kilkudziesięcioletnim doświadczeniu.Po za tym temat ma drugie dno.U nas pokutuje w większości najniższa cena zakupu.A to się mści, bo żaden wytwórca nie będzie dokładał do biznesu i też szuka najtańszych dostawców podzespołów. Zagranica lepiej płaci to i podzespoły są o lepszych parametrach. Co się automatycznie odbija podczas eksploatacji.

      • 1 1

    • A jechał tu ktoś miejscowy Pesą w stolicy?

      Ja tak dosyć często .Tam na słabszej jakościowo nawierzchni tramwajarze ostrzej jeżdżą niż w Gdańsku.Czasem odnosiłem wrażenie ,ze jestem na torze wyścigowym.

      • 1 0

  • Jak,ju z drodzy czytelnicy pisałem, to jest niedasizm i Bolandia. Gdańsk, tu się nie da zrobić nic dobrze.. (4)

    • 52 32

    • Tak, tu nawet nie da się policzyc mieszkan

      Prezydenta miasta

      • 25 7

    • Tu za mieszkanie możesz wszystko!

      • 15 6

    • Ty troll, zawsze stosujesz "niedasizm" do Gdyni i Szczurka. Teraz nagle na Gdańsk się przerzuciłeś?

      • 8 13

    • Parkingi

      To się udaje robić bardzo dobrze.

      • 2 0

  • (1)

    Czyli generalnie trzeba unikać PKM chyba że można sobie pozwolić na 2h spóźnienia :-)

    • 114 20

    • Bez przesady

      Korzystam niemal od początku z PKM i jedyne, co też (niekoniecznie) mnie irytuje, to opóźnienia 1-2 minutowe (przynajmniej do tej pory). Początkowo w wagonach było pustawo, z czasem to się zmieniło - przynajmniej w kursach w godz. 8-9, 13 -14, 15:00, 20-20:30. Czasem zdarza się, że maszynista zatrzymuje skład, z niesamowitym zgrzytem hamulców, na drugim końcu peronu (ciekawe, po co jest wyznaczone miejsce zatrzymywania przy wymalowanym wózku inwalidzkim) a kierownika pociągu trzeba szukać po całym składzie...

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane