Nagroda dla sopockiego dworca i przestrzeni wokół
Zobacz jak wyglądają postępy prac przy przebudowie dworca
Przebudowa sopockiego dworca wkracza w ostatnią fazę - we wtorek na dachu budynku zawisła wiecha. Budowlańcy położyli właśnie ostatni element konstrukcji budynku.
Podoba ci się trend tworzenia tuż przy dworcach galerii handlowych?
W przyszłym tygodniu na budowie ma się pojawić ogromny 500-tonowy dźwig, który pomoże zamontować konstrukcję stalową pasażu dworcowego.
- To trochę nietypowa konstrukcja, bardziej znana z budownictwa mostowego. Będzie ona podtrzymywać dwa stropy żelbetowe na cięgnach stalowych. W budownictwie kubaturowym nie jest to rozwiązanie zbyt często stosowane - dodaje Żabik.
Budowlańcy nie planują przerw w pracach związanych z nadejściem zimy. Prace na zewnątrz budynków będą wykonywane tak długo, jak pozwoli na to pogoda - później prowadzone będą prace wewnątrz powstających obiektów. Przebudowa dworca zakończyć ma się w pierwszym kwartale przyszłego roku.
W ramach inwestycji na miejscu starego dworca pojawił się już ciąg budynków handlowo-usługowych, które stanęły wzdłuż ul. Dworcowej


Przebudowywane są również ulice Dworcowa i Podjazd - zostaną one "odsunięte" od dworca, dzięki czemu po wyjściu z niego od razu znajdziemy się na miejskim placu, przez który będzie można przejść bezpośrednio na ul. Bohaterów Monte Cassino. Sam plac ma być udekorowany małą architekturą i zielenią miejską. Ta część placu, która znajdzie się przy wyjściach z tunelu na perony, ma zostać zadaszona.
Pod placem znajdzie się podziemny parking na 250 samochodów, natomiast parking naziemny pojawi się przy ul. Kolejowej. Ulica Nowa Dworcowa połączona zostanie z ulicami Kościuszki i Podjazd za pomocą dwóch rond.
Czytaj więcej o przebudowie sopockiego dworca
Koszt inwestycji zamknąć ma się w kwocie ok. 100 mln zł. Pieniądze wykłada Bałtycka Grupa Inwestycyjna. Poza wkładem własnym, posiłkuje się ona kredytami - m.in. 42 mln zł z unijnego funduszu Jessica. To pierwszy tego typu kredyt przyznany w całej Unii - jest on bardzo korzystnie oprocentowany (ok. 2 proc. w skali roku). Firma spłacać go będzie przez 15 lat.
W przyszłości do obowiązków BGI - w ramach umowy podpisanej z miastem na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego - będzie również należało utrzymanie i zarządzanie całym kompleksem przez czas określony w umowie. Wyjątek - rzecz jasna poza samym budynkiem dworca, który użytkować będzie kolej - stanowić będzie miejska mediateka, która znajdzie się na piętrze jednego z budynków usługowych.
Materiał archiwalny
Zobacz przebudowę dworca w Sopocie z perspektywy żurawia budowlanego. Ujęcia wykonano jesienią 2013 r.