• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na tych drogach w Gdańsku trzeba uważać

Szymon Zięba
21 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W kwietniu rozpędzone audi rozbiło się na barierach dźwiękochłonnych ul. Słowackiego przy lotnisku.

 W kwietniu rozpędzone audi rozbiło się na barierach dźwiękochłonnych ul. Słowackiego przy lotnisku.

Właśnie rozpoczęty sezon wakacyjny to czas urlopów, a co za tym idzie - wzmożonej pracy dla policjantów z drogówki. W Gdańsku kierowcy szczególnie uważać powinni m.in. w rejonie al. Grunwaldzkiej czy Traktu św. Wojciecha. To tam bowiem najczęściej dochodzi do poważnych drogowych incydentów. Mundurowi będą prezentować liczbę i lokalizację śmiertelnych wypadków z ostatniej doby oraz od początku wakacji. My natomiast sprawdziliśmy, które drogi w Gdańsku są najniebezpieczniejsze i gdzie najlepiej zdjąć nogę z gazu.



Czy mandaty drogowe powinny być wyższe?

Od stycznia do końca maja tego roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pracowali na miejscu 3232 kolizji oraz 170 wypadków drogowych. I choć incydentów było o ponad 10 procent mniej niż w analogicznym okresie 2018 roku, nie brakowało niebezpiecznych, a nawet tragicznych zdarzeń.

O jednym z nich poinformowali nasi czytelnicy w Raporcie. Na początku kwietnia rozpędzone audi rozbiło się na barierach dźwiękochłonnych ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska przy gdańskim lotnisku. Jedna osoba zginęła.

Śmiertelny wypadek w Gdańsku



Jak się okazuje, właśnie ta okolica jest wymieniana przez policjantów na liście miejsc, w których dochodziło najczęściej do wypadków drogowych. W tym roku - do końca maja - przy ul. Słowackiego odnotowano sześć poważnych zdarzeń.

Aleja Grunwaldzka na czele



Oprócz tego mundurowi wskazują m.in. rejon al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska (dziewięć wypadków drogowych), Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska (osiem), ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska (sześć) oraz ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska (sześć).

Ta ostatnia okolica szczególnie "pechowa" jest dla kierowców samochodów ciężarowych. Mieszkańcy narzekają na incydenty z dużymi pojazdami pod newralgicznym wiaduktem przy historycznych Nowych Szkotach obok szkoły Conradinum i związane z tym utrudnienia w ruchu.

Do ostatniego takiego zdarzenia doszło na początku czerwca, kiedy to ciężarówka zablokowała ruch tramwajowy i samochodowy w obydwu kierunkach pod wiaduktem.

Ponad 50 incydentów z udziałem pieszych



Ciężarówka zablokowała ruch tramwajowy i samochodowy w obydwu kierunkach pod wiaduktem na Hallera. Ciężarówka zablokowała ruch tramwajowy i samochodowy w obydwu kierunkach pod wiaduktem na Hallera.
Gdańscy policjanci zwracają także uwagę na miejsca, w których w tym roku najczęściej dochodziło do wypadków z udziałem pieszych.

- Do wypadków z udziałem pieszych (51 zdarzeń) doszło m.in. na ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska (dwa wypadki), Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska (dwa), Schuberta zobacz na mapie Gdańska (dwa) - wylicza asp. Karina Kamińska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Z kolei do wypadków z udziałem rowerzystów (37 incydentów) doszło m.in. na ul. Hallera (trzy), Grunwaldzkiej (dwa), Kołobrzeskiej (dwa), Leszczynowej zobacz na mapie Gdańska(dwa).

W ubiegłym roku do niebezpiecznego incydentu doszło w okolicach ul. Świętokrzyskiej

7 września ubiegłego roku u zbiegu ulic Świętokrzyskiej i II Brygady doszło do zderzenia samochodu osobowego z rowerzystą. Wszystko zarejestrowała kamera zamontowana w aucie naszego czytelnika.



- Wypadki drogowe zazwyczaj nie są przypadkiem. Prawie za każdym zdarzeniem kryje się niebezpieczne zachowanie kierowcy lub pieszego. Wielu tragedii można byłoby uniknąć, gdyby przestrzegane były elementarne zasady ostrożności i bezpieczeństwa - wskazuje asp. Kamińska.

Przyczyny wypadków: w maju na pierwszym miejscu była prędkość



O czym mowa? W maju tego roku niedostosowanie prędkości było najczęstszą przyczyną 49 najpoważniejszych drogowych incydentów. W kwietniu jedną z najpopularniejszych przyczyn wypadków (a odnotowano ich 36) było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Na podobną przyczynę policjanci wskazywali również w marcu (łącznie - 25 wypadków).

Zimowa aura lutego również nie sprawiła, że kierowcy jeździli wolniej. Aż dziewięć z 26 poważnych incydentów drogowych związanych było z niedostosowaniem prędkości do warunków na drodze.

Z kolei na początku roku w 12 przypadkach kierowcy nie ustąpili pierwszeństwa pieszym, dokładając tym samym sporą cegiełkę do puli ogólnej liczby 31 wypadków ze stycznia 2019 roku.

Psycholog społeczny: Mapa może nie skłonić do refleksji



Bieżąca aktualizacja, w tym zwłaszcza wizualizacja specjalnie opublikowanej przez policję mapy (tę znaleźć można na stronie Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku), ma zwrócić uwagę na skalę tragedii, do jakich dochodzi na polskich drogach. Mówią o tym sami funkcjonariusze. W chwili pisania tego tekstu mowa była już o czternastu (w skali kraju) oznaczonych przez policję zdarzeniach.

Doktor Wiesław Baryła, psycholog społeczny Uniwersytetu SWPS ma jednak wątpliwości, czy podobne akcje zadziałają prewencyjnie i wpłyną na większą ostrożność kierowców.

- Czy osoba, która nic sobie nie robi ze znaku "stop" czy wskazującego na ograniczenie prędkości, pod wpływem mapy ze śmiertelnymi wypadkami drogowymi albo oznaczeniem czarnych punktów dozna refleksji i zwolni lub ustąpi pierwszeństwa przejazdu? Niestety, nie sądzę - komentuje ekspert.
Zdaniem dra Baryły od mechanizmu opierającego się na prezentowaniu tragicznych wypadków, który miałby skłonić do ostrożniejszej jazdy, dużo efektywniejsze jest stałe inwestowanie w infrastrukturę drogową...

- ... oraz cykliczne szkolenia kierowców z kultury i zasad jazdy. Liczba wypadków spada nie przez akcje uświadamiające, a coraz lepsze drogi - stwierdza dr Wiesław Baryła.
Odstraszająco na "mistrzów kierownicy" działają za to kary finansowe. Choć i te jednak - na co wskazują eksperci - coraz rzadziej skłaniają do refleksji nieodpowiedzialnych kierowców. Powód jest prosty - polskie mandaty są jednymi z najniższych w Europie.

Policjant, który sięga po bloczek ukarać może bowiem maksymalnie kwotą 500 zł. To robi coraz mniejsze wrażenie nie tylko na rodzimych uczestnikach ruchu drogowego, ale też na zachodnich turystach, których na trójmiejskich drogach nie brakuje.


Przy okazji publikacji mapy wypadków policjanci przypominają zasady, które zwiększają bezpieczeństwo ruchu drogowego:

  • Respektuj przepisy ruchu drogowego, w szczególności w zakresie przestrzegania dozwolonych limitów prędkości, stanu trzeźwości, korzystania z pasów bezpieczeństwa i właściwego przewożenia dzieci w pojazdach;
  • Ogranicz do minimum rozmowy telefoniczne a w razie konieczności korzystaj z zestawu głośnomówiącego. Rozmowa telefoniczna nawet przez urządzenia dozwolone dekoncentruje kierującego pojazdem;
  • Dostosuj prędkość do warunków atmosferycznych, drogowych, swoich umiejętności oraz stanu psychofizycznego;
  • Sygnalizuj swoje manewry na drodze z takim wyprzedzeniem i w taki sposób, by były widoczne dla innych uczestników ruchu;
  • Zawsze zwalniaj przed przejściami dla pieszych, przystankami komunikacji publicznej oraz przed skrzyżowaniami;
  • Nie wyprzedzaj ani nie omijaj pojazdów w rejonie przejść dla pieszych, przystanków oraz na samych przejściach;
  • Obowiązkowo rób przerwy w trakcie wielogodzinnych podróży;
  • Sprawdź przed wyjazdem stan techniczny pojazdu, w tym zwłaszcza ogumienie, oświetlenie, poziom płynów eksploatacyjnych.

Opinie (119) 9 zablokowanych

  • Trakt Sw Wojciecha

    Trakt Św Wojciecha niebezpieczny ....toż to najprostsza ulica. Niestety łosie i niedzielni kierowcy znaków nie znają tych pionowych, poziomych.... Ostatnia sobota mały ruch i okolice wiaduktu ,,Biskupia Górka,, Nie pozdrawiam kierowcy który nie widział swojego lewego pasa i wjechał na mój prawy tuz przed maską. Mało zawału nie dostałam. Chłopie miałeś swój pas .Nie zajeżdzaj ludziom drogi ,,,,bo ułamek sekundy i zakończysz życie komuś albo sobie ...Osobiście nie chciałabym żyć ze świadomością, że ktoś stracił życie prze ze mnie . Zmiana organizacji ruchu i już problem. Niestety takie sytuacje są bardzo częste w tym miejscu ... Ludzie spieszcie się powoli. Szybka jazda i brak wyobraźni najszybsza droga ,,na cmentarz .

    • 11 0

  • Bzdury i tyle. Policja tylko skomle a nie widać ich w ogóle! (1)

    Gdzie są Wasze BMW na Południowej i głównej Obwodnicy?
    Cuda się dzieją! Do tego "martwa 100wka" na gdyńskim odcinku... tam nikt tego przepisu nie przestrzega! To samo gdzie indziej... 98% jezdzi powyżej 120km/h
    Tak to się odbywa.

    • 15 3

    • 100 na obwodnicy w Gdyni to bzdura! Jechałem ostatnio tam 170 swoim nowym autem i nawet prędkości nie czuć, brak zakrętów i prosta droga
      Jeździć trzeba umieć !!!

      • 0 4

  • słowackiego (1)

    Proponował bym tak Policji stanąć z suszarką na Słowackiego przed lotniskiem tak od czwartej rano do piątej, kiedy co nie którzy kierowcy robią sobie wyścig na lotnisko, zaś w godz. nocnych w drugą stronę

    • 17 2

    • A nie lepiej dla bezpieczeństwa poustawiac sygnalizacje świetlną co 100m albo fotoradar, skoro to taka żyłka złota?

      • 2 1

  • dr Baryła!

    gdziezes Pan kupił te dyplomy? u nad nawet jak będą po 3 pasy to będą korki i wypadki z powodu braku kultury!!!! na poprawę infrastruktury musimy jeszcze poczekać, ale akcje uswiadamiajace i ukulturniajace możemy zacząć już dziś!!!

    • 6 1

  • Do policji ! (2)

    Gdzie Wy się podziewacie . Na obwodnicy na całej długości obowiązuje zakaz wyprzedzania samochodowym powyżej 3,5 tony. Tzw. tiry wyprzedzają nagminnie. Jadę tamtędy 2 razy dziennie ale policji nie widziałem żeby interweniowala. Widocznie musimy poczekać aż zginie kilka osób. Jak można lekceważyć tak perfidnie swoje obowiązki Panowie policjanci ??!!

    • 14 3

    • Wyprzedzające "tiry" nie zabijają, zabija wstręt do używania hamulców. Zakaz wyprzedzania nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem, a wszystko z udrożnieniem Obwodnicy.

      • 0 6

    • Na Halera w Gdańsku co chwilę jakiś matoł w ciężarówce zrywa trakcję elektryczną. Jest wyraźne oznakowanie, kamery.

      Ilu kierowców ukarano? Dlaczego nikomu nie odebrano uprawnień do kierowania i nie skierowano na ponowny egzamin? Poza tym nagminnie przechodzą tam na czerwonym piesi i przejeżdzają rowerzyści. Kiedy zostaną oni potraktowani jak pełnoprawni uczestnicy ruchu z przywilejem do otrzymania mandatu?

      • 0 0

  • Na tych drogach trzeba uważać.

    Nie. Trzeba myśleć. I to nie na 'tych drogach', ale wszędzie. I zawsze.

    • 10 0

  • Uważać ?

    Na których drogach w Gdańsku nie trzeba uważać ??

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Zróbcie co$ w końcu ze skrzyżowaniem w Gdyni (1)

    Ul.Stryjska i Zwycięstwa - tu nie ma dnia żeby nie było kilku groźnych sytuacji,stłuczki lub wypadku.Jak kierowca pierdoła i od strony Sopotu w lewo skręcić nie zdąży to kraska gotowa.Już dwa razy ludzi ratowałem.Dwoje mi zmarło.Ogarnijcie wreszcie to skrzyżowanie,bo ta barierka g*wno da.

    • 3 1

    • Apel do kierowców.

      Nie wszyscy kierowcy powinni mieć prawo jazdy. Należy skorzystać z rozwiązań innych krajów. 1. Stawka ubezpieczenia na podstawie historii ubezpieczającego się kierowcy, wyliczania indywidualne na podstawie wypadków/kolizji i mandatów
      2. Wiecej kontroli i wysokie kary pieniężne przy przekroczeniu dozwolonej prędkości powyżej 30 km/h. Najlepiej w określonym procencie od ostatniego PITa na KAŻDY dodatkowy kilometr. Jeśli kierowca nie ma dochodów, przepadek samochodu na poczet mandatu wyliczonego że średniej krajowej.
      3. Uwzględnianie mandatów przy udzielaniu kredytu. Im więcej mandatów i nieregulowanie należności w terminie, wyższe oprocentowanie kredytu z powodu większego ryzyka.

      • 0 0

  • Przymorze Zieolna Droga i Obr Wybrzeża

    Tam przyjezdni gubią się mocno.

    • 2 1

  • Mandaty powinny być dostosowane do majątku, tak jak jest w krajach cywilizowanych. (1)

    Policja wystawia punkty mandatowe, a Urząd Skarbowy je wycenia. I po sprawie.

    • 11 0

    • U nas polowa ludzi nie ma zadnych dochodow.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane