• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne

Szymon Zięba
22 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.
 W ubiegłym roku we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej samochód potrącił kilka osób.

Al. Grunwaldzka i Trakt św. Wojciecha w Gdańsku, ul. Chylońska i płk. Dąbka w Gdyni oraz ul. Malczewskiego w Sopocie - na przejściach dla pieszych znajdujących się na tych drogach dochodzi do największej liczby wypadków. Z policyjnych statystyk wynika, że w przytłaczającej większości przyczyna incydentów jest ta sama: kierowca, który nie ustąpił pieszemu pierwszeństwa na przejściu.



Zbliżając się do przejścia dla pieszych samochodem:

W ubiegłym roku - biorąc pod uwagę całe Trójmiasto - policjanci odnotowali aż 122 wypadki na pasach, do których przyczynili się kierowcy. Obrażenia odniosło 128 osób.

Do jednego z groźnych zdarzeń doszło w listopadzie 2018 roku na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Dmowskiego , gdzie samochód wjechał w pieszych przechodzących przez przejście. Kierowca potrącił kilka osób. Ze wstępnych ustaleń policji wynikało, że siedzący za kierownicą mężczyzna wjechał na przejście mimo palącego się czerwonego światła.

Obecnie - od początku stycznia do 18 sierpnia - na trójmiejskich przejściach podobnych wypadków było 58, a 63 osoby zostały ranne.

Zarówno w ubiegłym roku, jak i w tym, do przytłaczającej większości takich zdarzeń doszło z tego samego powodu: nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu przez kierowcę. Z danych funkcjonariuszy wynika, że w zeszłym roku mowa była o 102 incydentach, w tym o 49.

Dla porównania, w ubiegłym roku piesi przyczynili się do 12 wypadków na przejściach (zginęły dwie osoby), a w tym - do czterech.

Inteligentne przejścia dla pieszych w Gdyni


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdańsku
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
GRUNWALDZKA506202
GÓRALSKA505000
HALLERA404000
HYNKA303000
OBROŃCÓW WYBRZEŻA404202
SŁOWACKIEGO413000
TRAKT ŚW.WOJCIECHA505202
ZWYCIĘSTWA303101

Co więcej, wśród głównych grzechów kierowców policjanci wymieniają omijanie samochodów, które zatrzymały się przed przejściem, by przepuścić pieszego czy ignorowanie sygnalizacji świetlnej, a nawet wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

- Na skrzynkę stopagresjidrogowej@pomorska.policja.gov.pl dostaliśmy niedawno film, na którym widać samochód, który zatrzymał się na czerwonym świetle i przepuszcza pieszego. Inne auto ominęło ten pojazd, ignorując sygnalizację i przejechało przez przejście. W ten sposób kierowca popełnił jednym czynem dwa wykroczenia - mówi Marek Radliński z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
Funkcjonariusze opowiadają, że do wypadków bardzo często dochodzi także w sytuacji warunkowego skrętu w prawo - gdy zielone światło ma i kierowca, i pieszy; podobnie zresztą jak przy lewoskręcie. W takiej sytuacji kierowca ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych, czyli kiedy pokonał "granicę" krawężnika.

Gdańsk: autobus potrącił kobietę z dzieckiem


Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Gdyni
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
CHWASZCZYŃSKA303000
CHYLOŃSKA606202
HUTNICZA303110
MORSKA606202
PŁK. DĄBKA423102

By rozwiązać problem wypadków na przejściach dla pieszych, policjanci z pomorskiej drogówki cyklicznie organizują m.in. akcje "bezpieczny pieszy". Na terenie całego województwa można wówczas spotkać większą liczbę funkcjonariuszy w okolicach przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych. Mundurowi zwracają także uwagę na odcinki dróg, gdzie piesi oraz rowerzyści zmuszeni są do korzystania z jezdni.
Przyczynami najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń są najczęściej:
  • jazda z nadmierną prędkością,
  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu lub pieszemu,
  • wejście pod nadjeżdżający pojazd.

Miejsca najczęstszego występowania wypadków drogowych na przejściach dla pieszych wg ulic w Sopocie
20182019
Ulicaliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannychliczba wypadkówliczba zabitychliczba rannych
MALCZEWSKIEGO202101

- Pieszych i rowerzystów nie chronią poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, karoseria. Kask rowerowy nie jest w stanie ich zastąpić, pieszy nie ma nawet kasku. W przypadku zderzenia z pojazdem skazany jest na ciężkie obrażenia. W momencie uderzenia z prędkością większą od dozwolonej w obszarze zabudowanym, jego szanse na przeżycie drastycznie maleją - podkreślają policjanci, apelując do wszystkich użytkowników dróg o zachowanie ostrożności oraz zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Wypadek na przejściu we Wrzeszczu. Do zdarzenia doszło w ubiegłym roku

09:25 22 SIERPNIA 19

(14 opinii)

Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową.
Rowerzystom przydałoby się uświadomić, że jak na drodze dla rowerów jest przejście dla pieszych, to PIESI mają na nim pierwszeństwo. Przed chwilą jakaś pani na Mevo coś skakała do 3 pieszych pod Olivia Business Centre, przed którymi musiała ostro wyhamować (nawet wcześniej dzwoniła dzwonkiem), bo śmiali przechodzić przed nią po przejściu dla pieszych przez drogę rowerową. Zobacz więcej

Opinie (340) 6 zablokowanych

  • Słuchawki na uszach,nos w telefonie. (3)

    Tak wygląda wielu pieszych.

    • 19 5

    • i co z tego? (1)

      to na tobie ciazy obowiazek tak przejechac przez przejscie zeby go nie narazic.

      • 3 3

      • I nic
        Jako kierowca dostaną wyrok w zawiasach. Ty wylądujesz na cmentarzu albo na wózku. Każemu wedle potrzeb i zasług. Tylko dlatego że lazłeś z nosem w telefonie.

        • 0 1

    • tak samo niektórzy kierowcy, też z nosem w telefonie bo sms wazniejszy

      • 3 0

  • a co z kładkami? (1)

    a nie można kładek wybudować w tych miejscach i wtedy eliminuje się możliwość potrącenia

    • 9 10

    • zakazac jazdy samochodem. bezpieczenstwo pewne

      • 5 3

  • Starsi

    Uważają że są nie omylni. Kiedyś jakaś babcia próbowała wejść na przejście kiedy miała czerwone. Szła z wnuczkiem ten się zaparł i powiedział że nie wejdzie na jezdnię bo czerwone. Babcia jak osioł że przecież nic nie jedzie, a młody że pani wszkole i mama mu powiedziały że na czerwonym się nie wchodzi.Babcia minę miała jakby ją zwyzywano. Ale się zatrzymała jak zauważyła że inni piesi też stoją i czekają na zmianę światła. A pożarem patrzymy lewo, prawo i znowu lewo i przechodzimy na przejściu dla pieszych

    • 11 2

  • Dlatego potrzebne są przejścia podziemne/nadziemne (2)

    A nie robienie zwykłego przejścia tam gdzie jest już podziemne.

    • 13 13

    • spadaj

      • 1 2

    • jeżeli to podziemne jest blisko przejścia to jest ok.
      A nei tak jak na dworcu głównym, żeby przejść na drugą stronę trzeba okrążyć tunel

      • 0 0

  • dopuki mandat to 200zl za taki czyn to tak bedzie

    • 5 2

  • Nie wiem kto tym baranom prawo jazdy wydał, odebrać i na powtórny egzamin na prawo jazdy.

    • 4 2

  • Jana z Kolna w Gdyni

    Jedno z najniebezpieczniejszych przejść jest na Jana z Kolna przed skrętem w 3go maja. Tam są 3 pasy i nagminym jest wyprzedzanie stojących przed przejściem aut przez inne, wliczając w to pojazdy komunikacji publicznej. To cud, że tam nie ma wypadków codziennie. To chyba dlatego, że tam piesi myślą jak chcą przejść przez jezdnię.

    • 6 1

  • To dlaczego nic sie nie robi w tych miejscach z d**ilnymi kierowcami ?

    Chore

    • 3 3

  • Wincyj przejść! (6)

    Za mało korków, za mało wypadków, zróbmy jeszcze więcej przejść naziemnych! Po co komu tunele? Pozamykajmy je i będzie spokój z obszczymurkami. Priorytety to podstawa!

    • 7 6

    • bez kitu - to jest najgłupszy komentarz jaki czytałem w tym temacie

      • 4 2

    • Dokładnie tak (1)

      Heh, wciąż mnie zadziwia, jak dużo prostych ludzi chce, by miasto było organizowane pod uch wtobrazenie

      • 1 1

      • Tak, bo miasto ma wyglądać jak wieś.

        • 1 0

    • (2)

      Widać "racjonalisto" że piszesz z perspektywy swoich czterech liter wożonych blaszaną puszką. Wyobraź sobie że w mieście nie ma tylko samochodów - są też piesi i rowerzyści. Niesamowite, co?

      • 0 2

      • Czy pampers już włożony? ;)

        • 0 0

      • Rowerzyści to szczątkowe, pomijalne ilości w ruchu.

        Lycra do pracy? Chyba nie.

        • 0 0

  • Zdziwieni emeryci z rynku,

    Że auto jedzie gdy piesi mają czerwone.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane