• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nabór na festiwal Narracje

jak
9 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 14:04 (19 lipca 2012)
Narracje w 2012 roku odbędą się w dniach 15-18 listopada. Narracje w 2012 roku odbędą się w dniach 15-18 listopada.

Organizatorzy festiwalu Narracje ogłaszają nabór dla artystów do tegorocznej edycji imprezy, która będzie poświęcona zmaganiom z duchami, które na przemian prześladowały i definiowały miasto Gdańsk w jego historii.



W związku z ogromnym zainteresowaniem naborem prac video i instalacji na festiwal Narracje - Instalacje i Interwencje w Przestrzeni Publicznej, organizator zdecydował się przedłużyć termin przyjmowania zgłoszeń do 31 lipca br.

Art thou gone, beloved ghost? to wielkoformatowe projekcje video na styku performance'u, polityki, iluzji oraz pamięci zapisanej w architekturze miasta. Nie mają one zaprzeczać ani rozwodzić się nad długą i burzliwą historią miasta - ich celem jest uczynić Gdańsk sceną prezentacji podwalin, na których zbudowane jest to miasto. Na owe podwaliny składa się zarówno dzisiejsza architektura miasta jak i widma i kształty przeszłości, które razem staną się scenerią dla stworzonej podczas NARRACJI fantasmagorii dwudziestego pierwszego wieku. Zapraszamy polskich i lokalnych artystów, aby stali się częścią grupy międzynarodowych artystów zaproszonych przez kuratora NARRACJI, Stevena Matijcio.

Czym jest fantasmagoria?
W osiemnasto- i dziewiętnastowiecznej Europie popularność zyskała wczesna forma kina znana jako fantasmagoria ("zbiór zjaw"). Fantasmagoria była dla ówczesnego odbiorcy źródłem rozrywki, rodzajem ucieczki od rzeczywistości, a także wprowadzeniem do mistycyzmu. Na ścianach, półprzezroczystych ekranach lub ekranach dymnych w zacienionych barokowych komnatach, zadymionych salach teatralnych i ciemnych zaułkach ulic zręczni iluzjoniści przywoływali szkielety, duchy i gnomy przy pomocy "latarni magicznych" (uproszczony prototyp dzisiejszego projektora filmowego). Mrocznym, pełnym magii obrazom tańczącym na ścianach towarzyszyły często efekty dźwiękowe imitujące grzmoty i wybuchy, a do stworzenia nadprzyrodzonego klimatu używano suchego lodu. To niesamowite widowisko wstrząsało widzami niczym dzisiejsze horrory, ukazując odwiecznie trawiące ich niepokoje w formie przynoszącej im ulgę i ukojenie.

Dlaczego Gdańsk?
Art thou gone, beloved ghost? zamierza odkrywać, uruchamiać i podważać oniryczne związki Gdańska z jego przodkami - zarówno tymi prawdziwymi jak i wyimaginowanymi. Architektura miasta jest jak soczewka aparatu dokumentująca fascynujący seans historii, w którym głównymi aktorami są budynki, kościoły, szlaki wodne i ulice - świadkowie rozgrywających się w mieście wydarzeń. Budynki, którym udało się przetrwać burzliwe lata są punktami orientacyjnymi na historycznej mapie naznaczonej (niektórzy powiedzieliby: nawiedzonej) niepokojącą obecnością "innego".

Jakich prac oczekują organizatorzy?
Prace powinny ukazywać oraz interpretować złożoną sytuację dawnej stoczni, kościołów, budynków i morza, które są dla Gdańska jednocześnie traumą i tradycją; nieobecnością i obecnością. Projekcje i instalacje w Art thou gone, beloved ghost? będą czymś pomiędzy bezpośrednim doświadczeniem widowiska a powolnym podświadomym procesem medytacji; obejmując tę sprzeczność w sposób jednocześnie futurystyczny i pierwotny; nostalgiczny i proroczy; przystępny i zagadkowy.

Poszukiwane są prace do następujących lokalizacji oraz w następującej stylistyce:

Okolice Starego Młyna - tafla wody na kanale Raduni
Mówi się, że rzeka jest zawsze taka sama i zawsze inna. Nie zmienia się jej geograficzne położenie, jednak woda stale płynie - porusza się, migruje. Szukamy pracy video, która zostanie wyświetlona na powierzchni wody sprawiając wrażenie, jakby unosiła się tuż ponad nią - podkreślając delikatny ruch wody i opowiadając historie z jej dna. Szlaki wodne Gdańska są jak żyły - pulsują życiem; wiekami służyły ludziom do przemieszczania się zbierając ich opowieści oraz będąc cichym świadkiem wydarzeń historycznych. Poszukujemy prac video nawiązujących do tematyki tegorocznej edycji Festiwalu pod tytułem Art thou gone, beloved ghost? do zrealizowania na powierzchni wody.

Wnętrza i zewnętrza kościołów
Architektoniczną tożsamość Gdańska ukształtowały pod wieloma względami jego kościoły - dostojne i skromne zarazem, ponadczasowe, a jednak mocno przez czas wyniszczone. Noszą one podobne ślady wieku, traumatycznych przeżyć, ale i nadziei, co ich bywalcy na przestrzeni wieków. Mimo ciężaru tradycji oraz głęboko skrywanych, często sprzecznych ze sobą faktów historycznych i opowieści, z jakimi miejsca te wkroczyły w dwudziesty pierwszy wiek są one także rodzajem przepowiedni. Poszukujemy prac video, które oddadzą skomplikowany charakter relacji między duchowością i wybawieniem; dotkną odwiecznych zagadnień związanych z religią i wiarą. Miejsca projekcji brane przez nas pod uwagę to, między innymi, ściany zewnętrzne i wnętrza kościołów św. Jana, św. Józefa, czy św. Katarzyny.

Stocznia
Gdańsk od lat zmaga się z mitologią Stoczni - jako zakładu produkcyjnego, miejsca początku strajków, Solidarności i postawionego w tym miejscu pomnika. Stocznia żyła, dała początek poruszeniu, a następnie stała się legendą - a jaka jest Stocznia dzisiaj? Wielkie zielone dźwigi nad terenem trwającej wciąż produkcji, zardzewiałe niszczejące budynki, z których kolejne znikają powoli z mapy terenu, a pośród nich grupa młodych artystów w ciągłym oczekiwaniu na decyzje dewelopera przesądzające również o ich losach. Kamienice w otoczeniu murów niegdyś żyjącej Stoczni są nadal zamieszkane; Wyspa to znane międzynarodowo miejsce sztuki, a pracownicy Stoczni nadal wydeptują ścieżki między ruinami a nowo powstającymi budynkami. Tegoroczne NARRACJE obejmą tereny tego niezwykłego choć bardzo kruchego imperium, gdzie wspomnienie przeszłości przenika się z wizją przyszłości.

Interaktywność
Czar fantasmagorii wynikał w dużej mierze z intymnych relacji między światem iluzji a widownią, która dawała się zwieść w głąb ciemnych komnat, by następnie fizycznie i duchowo obcować z przywoływanymi przez iluzionistów zjawami. Podczas gdy współczesne kino próbuje zminimalizować odczucie dystansu między oglądającym a oglądanym stosując specjalne efekty dźwiękowe i wizualne, fantasmagoria jako wczesny prototyp kina potrafiła wniknąć głęboko w percepcyjne założenia podejmowanego przez siebie tematu nadając im surrealistyczny wymiar. Interaktywna instalacja wykorzystująca nowe media - przy pomocy technologii i technik cyfrowych ma za zadanie stworzyć coś w rodzaju dzisiejszego odpowiednika dawnej fantasmagorii. Praca wybrana w otwartym naborze powinna skupiać się na konkretnie wybranym miejscu, temacie oraz przestrzeni - oddziaływać na widza i zachęcać go do wejścia w interakcję.

OTWARTY NABÓR PRAC VIDEO
Skierowany do artystów mieszkających i działających w Polsce. Cztery projekty zostaną włączone w nurt główny tegorocznej edycji Festiwalu. Organizatorzy zapewniają honorarium 1000 PLN oraz pokrywamy koszty produkcji i prezentacji projektów podczas Festiwalu

Termin nadsyłania zgłoszeń (w formie opisu koncepcji, najlepiej w języku angielskim) do 18 lipca 2012 roku.

Planowane rozmowy wybranych przez kuratora NARRACJI 2012, Stevena Matijcio, artystów: 19-20 lipca 2012 roku w Gdańsku.

Termin dostarczenia gotowych prac: 15 września 2012 roku
Adres email do nadsyłania zgłoszeń: info@narracje.eu
jak

Opinie (1)

  • histori? serio?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane