Fakty i opinie

stat

Nabrzeża Motławy zmienią się w bulwary

Zamiast osypujących się umocnień, często porośniętych chaszczami, nabrzeża Motławy w centrum Gdańska, w tym Wyspy Spichrzów, mają stać się promenadami spacerowymi. W ramach wielkiej inwestycji wodnej, także tor na Wiśle będzie głębszy i szerszy. Trzeba tylko uważać na... wodne żyjątka i zabytki.



Wielkie inwestycje wodne w Gdańsku są wykonywane w ramach trwającego wielomilionowego projektu modernizacji wejścia do gdańskiego portu oraz przebudowy szlaków wodnych.

Jeden z etapów prac, to pogłębienie i budowa toru wodnego na Martwej Wiśle. Dzięki temu na odcinku ponad 6,5 km, od mostu kolejowego zobacz na mapie Gdańska do Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, tor zostanie pogłębiony do około 7 m i poszerzony do 60 m. Obecnie Wisła na tym odcinku bardzo często ma zaledwie 4 m głębokości. Dzięki pracom nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo na rzece, wzrośnie też konkurencyjność gdańskiego portu.

Jednak trwające prace musiały zostały przerwane. Dlaczego?

- Przy tego typu pracach musimy brać pod uwagę czynniki biologiczne i archeologiczne. W zeszłym roku znaleziono zabytkowe wraki na Martwej Wiśle, które muszą być wydobyte. Poza tym przyrodnicy z Natury 2000 zaalarmowali, że w dnie rzeki żyją organizmy, które podlegają ochronie. Ponadto musimy brać pod uwagę okres lęgowy ptaków, czy tarło ryb. Ostatecznie prace możemy wykonywać jedynie między 15 listopada i 15 lutego, choć wtedy rzeka często jest zamarznięta. Niemniej zrobimy wszystko, by z pracami wyrobić się do 2014 roku - wyjaśnia Roman Kołodziejski, główny inspektor ochrony wybrzeża morskiego z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Termin jest o tyle istotny, bo prace o łącznej wartości ponad 163 mln zł w ponad 80 proc. dofinansowuje Unia Europejska. Przekroczenie terminu 31 grudnia 2014 r. mogłoby się zakończyć koniecznością oddania części pomocy.

Przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie (PDF)

Ale na rzekach wokół Trójmiasta do zrobienia jest znacznie więcej, niż tylko tor wodny na Wiśle. Urząd Morski w Gdyni, który koordynuje te prace, właśnie rozstrzyga przetargi na przebudowę i zabezpieczenie nabrzeży Motławy. Dzięki tym pracom wodniacy zyskają nabrzeże postojowe, a mieszkańcy Gdańska promenadę spacerową z małą architekturą i z ławeczkami. Pojawi się ona na lewym brzegu Motławy, przy ul.Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska, na odcinku ponad 500 m oraz zachodnim brzegu Ołowianki zobacz na mapie Gdańska na długości ponad 800 m. Zdewastowane dziś nabrzeża Ołowianki po remoncie będą pełnić funkcję bulwaru.

Czy budowa bulwarów nad rzekami i kanałami ma sens?

oczywiście, to wspaniały pomysł i przybliżenie miasta do wody 92%
to zależy, wskazane w artykule miejsca nie zachęcają do spacerów 6%
nie, to żadna atrakcja 2%
zakończona Łącznie głosów: 1572
Do projektu włącza się też miasto Gdańsk. Dzięki temu nastąpi odbudowa nabrzeża na zachodnim i wschodnim brzegu północnego cypla Wyspy Spichrzów. Łącznie na długości blisko 600 m ma tam powstać szeroka na 4 m promenada. Miasto planuje zrealizować prace do 2013 roku. Ich koszt to blisko 22 mln zł.

Przebudowa nabrzeża Wyspy Spichrzów (PDF)

Urząd Morski poza centrum Gdańska, będzie też koordynował przebudowę i obudowę lewego i prawego brzegu Kanału Płonie zobacz na mapie Gdańska, długości ok. 1,1 km. Kanał znajduje się tuż za rozwidleniem Wisły Śmiałej i Martwej. Tor tej ostatniej, prowadzący do Gdańska, jest najwęższy na całej długości rzeki i wynosi obecnie 30 m. Po pracach będzie miał 51 m szerokości i 7 m głębokości.

Przebudowę czeka też Nabrzeże Szyprów o długości 425 m, na prawym brzegu Martwej Wisły, pomiędzy mostami kolejowymi i Jana Pawła II a Mostem Siennickim zobacz na mapie Gdańska. Obecny zły stan techniczny konstrukcji nabrzeża w ocenie specjalistów stanowi realne zagrożenie utraty zdrowia i życia osób przebywających na zniszczonych konstrukcjach, zarówno mieszkańców, turystów i wędkarzy.

Opinie (157) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.