• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nabrzeże Motławy wynajęte na kolejne 20 lat

Katarzyna Moritz
13 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Żegluga Gdańska oraz Galeony przez 20 lat będą cumowały przy Zielonym Moście.
  • Żegluga Gdańska i Galeony będą przez 20 lat cumowały przy Zielonym Moście na Motławie.

Najbardziej atrakcyjny odcinek nabrzeża Motławy przy Długim Pobrzeżu zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku zostanie wynajęty, nie jak dotąd na siedem, ale na 20 lat. 120 metrowym fragmentem podzielą się Żegluga Gdańska i firma Darkris Travel. Miasto przez cały ten okres zarobi na dzierżawie niecałe 3 mln zł.



Czy tak atrakcyjne miejsca powinny być wynajmowane na 20 lat?

Gdański Ośrodek Sportu poprzednie postępowanie w sprawie najmu nabrzeży przy kanale Motławy przeprowadził w 2011 roku. Wtedy do najmu wystawiono odcinki nie tylko przy Długim Pobrzeżu, ale także przy ulicy Wartkiej. Podzieliły się nimi trzy firmy: Żegluga Gdańska (20 jednostek białej floty), firma Darkris Travel s.c. Gdynia. (Galeon Czarna Perła) oraz firma Emmet (jednostka gen. Kutrzeba)

Czytaj też: Zmiany przy nabrzeżu Motławy

W piątek odbyła się otwarta dla każdego chętnego armatora, nowa licytacja, dotycząca jedynie nabrzeża o długości 120 m przy Długim Pobrzeżu. Stanęło do niej kilka podmiotów, jednak ostateczna rywalizacja rozegrała się pomiędzy dwoma firmami. Niespodzianek nie było.

Gdańsk chcę mieć stabilne dochody przez 20 lat



Dwa odcinki o łącznej długości 80 m, nieopodal Zielonego Mostu trafiły do Żeglugi Gdańskiej, a 40-metrowy fragment do gdyńskiej firmy Darkris Travel. Umowa ma obowiązywać od przyszłego roku.

Stawki wyjściowe do licytacji wynosiły - 3 zł za metr bieżący nabrzeża dziennie netto. Ostatecznie wylicytowano stawkę 3,30 zł za m, co daje w skali 20 lat - przychód do kasy GOS w wysokości blisko 2,9 mln zł.

Gdy siedem lat temu rozstrzygnięto postępowanie, stawki dla Żeglugi Gdańskiej były uzależnione od pory roku i wynosiły odpowiednio, od 1 maja do 31 sierpnia - 6 zł netto, a poza sezonem letnim 3 zł. Natomiast z Firmą Darkris zawarto umowę pięć lat temu, stawki wynosiły w miesiącach od kwietnia do października - 4,9 zł netto, a w pozostałych miesiącach 310 zł.

Dlaczego dzierżawę wydłużono z siedmiu do 20 lat?

- Zdecydowaliśmy się na 20-letni czas trwania najmu nabrzeży, ponieważ daje on istotną z punktu widzenia gminy stabilność, która ma gwarancję stałego, długoterminowego dochodu na odpowiednim poziomie z tytułu najmu. Również potencjalni zainteresowani zyskują możliwość staranniejszego zaplanowania inwestycji związanej z wykorzystaniem nabrzeża - tłumaczy Grzegorz Pawelec rzecznik GOS.
Co istotne długie, bo nawet 15-letnie okresy najmu, były już wcześniej stosowane przez miasto. Najemcą była głównie Żegluga Gdańska.

Nabrzeże przy Wartkiej zajęte przez kładkę



Tym razem licytacja nie objęła odcinka przy ulicy Wartkiej, gdyż nabrzeże to, od przystanku tramwaju wodnego Targ Rybny, na długości 100 m, jest oddane w najem do 2026 r. Żegludze Gdańskiej. Natomiast wynajmowane w poprzednich latach pozostałe odcinki przy Wartkiej są teraz zajęte w wyniku powstania kładki na Ołowiankę.

- Nabrzeże od kładki do Ujścia Raduni, na wniosek Kapitanatu Portu Gdańsk, zostało przeznaczone na postój jednostek oczekujących na otwarcie kładki. Stąd też miejsce wykorzystywane w poprzednich latach na obsługę jednostek - pływającą stację paliw zostało przeniesione na Sienną Groblę. Obecnie jest niezagospodarowane i pozostaje w dyspozycji Gdańskiego Ośrodka Sportu - wyjaśnia Pawelec.
Żegluga Gdańska cumuje też nieopodal kładki przy ul. Wartkiej. Żegluga Gdańska cumuje też nieopodal kładki przy ul. Wartkiej.

Warto zauważyć, że najemcy będą musieli się liczyć z tym, że dostęp do części nabrzeża będzie zajęty z powodu budowy kładki św. Ducha na Wyspę Spichrzów. Ponadto od lat planowany jest też kompleksowy remont nabrzeża wzdłuż ul. Długie Pobrzeże.

W ostatnich latach pojawiły się możliwości cumowania w nowych miejscach, jak chociażby wzdłuż nabrzeża osiedla Brabank, a dla mniejszych jednostek przy pomostach Wyspy Spichrzów zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) 8 zablokowanych

  • (19)

    3 mln zł za 20 lat? Trochę mało.

    • 337 26

    • (2)

      Bardzo malo,śmieszna cena,niezły interes ktoś zrobił

      • 79 15

      • PO się spieszy

        • 60 18

      • Na 20 lat za wartość dwóch mieszkań Budynia?

        Skandal

        • 62 8

    • mogłeś dać więcej

      • 22 28

    • I parę mieszkań dla włodarzy

      • 32 9

    • to zaledwie troche zeby zapelnic dziure w rachunkach za ostatnie 3 lata. reszta ma pojsc z wyprzedazy miasta

      • 18 10

    • Mistrzowie arytmetyki (2)

      Widac ze Budyń zabezpiecza tyły: Jeśli wcześniej było ( 6*4*30)+(3*8*30) czyłi 4 słownie cztery złote netto średnio za dzień/metr to jak obecnie można zgodzić się na 3,30 netto
      Przekręt na całego
      I ten termin 20 lat
      Podpisuje sie pod pytaniem: za ile i na jak dlugo Budyń wynajmuje swoje siedem/osiem mieszkań?

      • 58 10

      • A co cię to obchodzi? (1)

        Niech sobie wynajmuje za ile chce nawet osiemnaście mieszkań...

        • 0 4

        • Pytanie wymagało trochę więcej rozeznania w sprawach przygotowywanie gruntu ... oczywiście pod mieszkania na wynajem.

          • 1 0

    • (2)

      11 tyś miesięcznie za kawałek nabrzeża to nie jest mało, 388zł dziennie

      • 18 43

      • co to jest 388 zł dziennie? :) (1)

        • 16 4

        • i to jest mało za "parkowanie"? Coś się wam w głowach poprzewracało od tego dobrobytu widzę :)
          Miast sobie może krzyknąć więcej wiadomo ale lepiej mieć 3mln niż nie mieć 6mln bo nikt nie wydzierżawi czyż nie?

          • 1 3

    • Budym jak Putin (1)

      Pewnie chce dożywotnio rzadzic a później wprowadzi dziedziczenie tronu.

      • 26 7

      • lepszy cesarz pisssuaaru zoliborskiego kuternoga I

        • 3 9

    • (1)

      Budyn zabezpiecza interesy kolegow przed wyborami. Jak zwykle plue mieszkancom w twarz

      • 21 4

      • Żegluga Gdańska to prywatny interes? Jakby wziął za nabrzeże 1mln dziennie, a żegluga ustaliłby ceny biletów po kilkaset PLN od osoby to byście byli usatysfakcjonowani? Osobiście wolałbym aby ten okres był krótszy.

        • 0 0

    • Daj więcej

      • 4 11

    • Wystarczajaco

      Jakby wzięli więcej to odbije się to na cenach

      • 5 12

    • Reszta wpadła Budyniowi do kieszeni

      • 0 0

  • Optymista z niego (3)

    To Budyń chce jeszcze 20 lat rządzić?

    • 156 28

    • Tak ale na kurkowej

      • 30 9

    • wlasnie nie

      podpisuje takie umowy bo wie ze juz czas sie konczy. Nastepca ma zwiazane rece przez 20 lat

      • 33 6

    • nawet Katownie sobie szykuje!

      • 10 3

  • Jeśli to będzie w polskich rękach, to ok, a jeśli nie, to trzeba się upomnieć co nasze! (3)

    Niemcy i inni Gdańsk nie jest wasz.

    • 97 60

    • Ziemia dla ziemniaków

      • 13 11

    • I tak dostają co chcą ...

      Lechia - proszę bardzo
      GPEC ... proszę uprzejmie
      Z samego GPECu wyciągają netto kilkadziesiąt milionów rocznie. Ktoś powinien za to w pierdlu zgnić.

      • 11 5

    • rozumiem ze jak np. Solaris sprzedaje autobusy w Niemczech to tego tez zabronić, jak PESA sprzedaje pociągi w Niemczech to zabronić, tak samo jak sprzedawania wloskiej pizzy w Polsce (tylko polska)...
      Co za przedpotopowe, nacjonalistyczne myslenie
      Aha i zycze powodzenia z określeniem co jest polskie - czy np. Wedel wg Ciebie polski jest czy nie (marka historycznie polska, japoński wlasciciel, produkują w Polsce). A czy LPP majac siedzibę w Polsce, płacac tu podatki i bedac notowanym tu na giełdzie ale szyjąc wiekszosc w Bangladeszu polskie jest czy nie i czy jest bardziej polskiej niż Wedel
      To takie idiotyczne pytania dla niemyslacego nacjonalisty

      • 11 9

  • (6)

    Bardzo dobry pomysł, daje to miastu 3 miliony zysku. Z radością widać jak wspaniale przez ostanie lata rozwija się Gdańsk. Chyba nie ma takiego drugiego miasta w Polsce! Oby tak dalej.

    • 44 239

    • Jakiego zysku - miasto to nie firma. utrzymuje sie z podatkow.

      trzeba nim zarzadzac tak byleby nie bylo na minusie ale potrzeby mieszkancow winny byc priorytetem w administrowaniu organizmem miejskim.

      • 23 10

    • Skończ z trolowaniem

      Ty. Przestan trollowac. Przecież to bzdura co ty piszesz.

      • 12 13

    • (2)

      To oznacza, że przez najbliższe 20 lat widok na starówkę będzie przysłonięty przez te śmierdzące szroty z lat 50 ze Scrap Floty, a miasto dostanie za to 300 zł dziennie. Lepiej jakby udostępnić to nabrzeże np. dla jachtom Generał Zruski, Polski Hak, czy jakieś oldtimery z Mariny na Szafarni.

      • 19 10

      • Ciekawe jaki jest koszt wynajęcia parceli na rynku na Przymorzu?

        • 6 1

      • starówki nie zasłoni do Warszawy daleko

        • 1 0

    • Ciekawe czy za 20 lat pieniądz będzie miał tą samą wartość

      i te 3 miliony rocznie to będzie jeszcze dużo

      • 5 2

  • (3)

    Jeśli wygrała ŻG to słabo jeśli chcą utrzymywać nabrzeże jak dotychczas.... teraz to dopiero zapanuje tam syf

    • 88 16

    • (1)

      Nabrzeże utrzymuje Miasto. Ostatnio wydali chyba pół miliona na zasypane dziur w nabrzeżach. Biznes to temat obcy dla urzędników.

      • 7 2

      • Nie do końca. Umowa z żeglugą wprost mówiła że zobowiązana jest ona do utrzymywania nabrzeża w dobrym stanie a jak jest widzi każdy spacerowicz

        • 2 0

    • ale remont po stronie miasta oni tylko dzierżawią

      • 0 0

  • (7)

    Ciekawe ile będzie warte np. półtora miliona za 10 lat? Pewnie tyle będzie kosztowało małe mieszkanie, jeśli niekomu nie będzie na rękę zahamowanie inflacji (a na pewno rząd tego nie zrobi, bo 500+ jest dzięki temu coraz mniej warte, a zyski z podatków rosną). Zobaczcie czym było 3 miliony 20 lat temu (taka minimalna pensja była ponad dwa razy mniejsza).

    Wg mnie podpisywanie tak długoterminowych kontraktów nie ma żadnego uzasadnienia.

    • 208 13

    • to i tak nie ma znaczenia bo trzeba znac budzet miasta obecny. (1)

      co gdzie i jak prezydent i rada zapisala. Obawiam sie jednak ze problemem obecnego prezydenta jest liczenie. Wyprzedawane sa zarowno szkoly, obiekty kultury jak i ostatnie tereny przemyslowe.

      • 13 4

      • Nic nie dzieje się przypadkiem....

        • 10 0

    • w 98 roku za 3 mln złotych

      mógłbym kupić 30 sześćdziesięciometrowych mieszkań w Gdańsku dzisiaj max 10 a ile w 2038?

      • 2 0

    • Mylisz się.. (1)

      W takich umowach zawiera się warunki związane z inflacją. Dziś za metr jest np. 3.3 zł ale w perspektywie czasu stawka ta będzie rosła proporcjonalnie w związku z inflacją. Trudno aby w artykule podawać wszystkie warunki umowy..
      Czy myślisz, że np. jak w Polsce zostanie wprowadzone EURO za 10 lat to dzierżawcy nabrzeża dalej będą płacić w złotówkach 3,3 zł ?

      • 1 0

      • nie ma obowiązku aby takie zapisy były,

        • 1 2

    • Radek (1)

      Porównywanie trzech milionów sprzed denominacji i po denominacji... naprawdę niezwykła rzecz, moje szczere gratulacje "werty". Zostajesz ekonomistą roku.

      • 0 1

      • denominacja 1995

        Tytuł "ekonomisty" roku wraca do ciebie. Denominacja była w 1995 więc 3 mln z 1998r. byly już tymi co teraz. Zamiast kogoś obrażać lepiej najpierw sprawdź o czym piszesz.

        • 0 0

  • (4)

    Po co zegluga skoro zbuduja druga kladke i zaden statek tak nie doplynie?

    • 49 12

    • ?

      zanim coś napiszesz - pomyśl

      • 6 13

    • (2)

      Może dlatego że kładka jest otwierana i umożliwia przepływ statków??

      • 4 4

      • gdzie ja widzisz?

        • 0 2

      • Ta nowa? Z podporami na środku kanału? Żaden statek żeglugi tam nie obróci.

        • 8 2

  • trzeba bylo nie szalec i nie zadluzac miasta ponad mozliwosci przez 20 lat (2)

    "Gdańsk chcę mieć stabilne dochody przez 20 lat"

    • 66 15

    • Te 3 mln co w 20 lat sie zbierze to ECS w 2 miesiace konsumuje - taka to budyniowa ekonomia (1)

      nabrzeża by w całym Gdansku nie starczyło, żeby z wynajmu utrzymać tylko synekury budyniowej mafii

      • 17 1

      • na rok portalu propagandowego gdansk tez 3 mln.

        • 2 1

  • śmierdzi korupcją na kilomert (2)

    • 220 25

    • Biała Flota od lat otrzymuje kroplówkę od miasta innaczej już dawno poszłaby z torbami

      • 14 2

    • Obywatelu !
      Masz wiedzę ,
      powiadom prokuraturę .

      • 5 5

  • (8)

    Wychodzi na to, że miesięczna dzierżawa to koszt 6,5 tys. Mało. Kilka razy więcej płacą co, co mają restauracje nad Motlawa.

    • 184 12

    • (2)

      Mie wiem jak liczyles. Mi wychodzi 12.5 tysiąca za miesiąc 3 mln przez 240 miesięcy daje 12.5 tysiąca za miesiąc nawet zima

      • 12 3

      • Czyli nadal mniej niż wynosi czynsz przy Motławie

        • 3 1

      • Bo masz dwa podmioty. Dlatego 12.5 tyś dzieli się przez dwa.

        • 7 2

    • A stragan na starowce? (2)

      To pelen układ. 6,5 tyś na miesiac. Za wystawienie lady urząd miejski krzyczy 4000! To przewalka jakich malo. Ciekawe ilu teraz tyś zł sie Budyn nie doliczy

      • 22 3

      • (1)

        A ile kosztuje zakup i utrzymanie jednostki? Jak nie wiesz to przestań bełkotać. To w Naszym interesie jest by te statki tu cumowały i pływały bo to atrakcja jest:)

        • 6 8

        • Staktki żeglugi i obite deskami kutry atrakcją? Przecież to trzeci świat jest

          • 8 1

    • ale sezon trwa tylko 3 miesiące w roku

      • 4 5

    • pała z matmy. 12.500,00 miesięcznie

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane