• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepsze szkoły w Trójmieście według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Elżbieta Michalak
5 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zgodnie z raportem liceów przygotowanym przez CKE, najlepsza w Trójmieście jest gdyńska Trójka, która zdecydowanie wyprzedza pozostałe licea.  Zgodnie z raportem liceów przygotowanym przez CKE, najlepsza w Trójmieście jest gdyńska Trójka, która zdecydowanie wyprzedza pozostałe licea.

W oparciu o wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej (EWD) powstał ranking szkół Centralną Komisję Egzaminacyjną. Uwzględnia on osiągnięcia i postępy uczniów, a także efektywność nauczania w poszczególnych placówkach.



Czy ufasz rankingom?

Trzyletnie wskaźniki egzaminacyjne dla gimnazjów, techników oraz liceów, publikowane przez zespół EWD, to nic innego jak zbiór przedstawionych graficznie informacji, które charakteryzują te szkoły ze względu na wyniki egzaminacyjne oraz efektywność nauczania.

Metoda EWD to natomiast zestaw technik statystycznych pozwalających oszacować wkład szkoły (nazywany właśnie edukacyjną wartością dodaną) w końcowe wyniki egzaminacyjne. Zawiera on informacje o wynikach ucznia z egzaminów kończących określony etap nauki zestawione z wynikami osiągniętymi w kolejnym egzaminie kończącym. I tak np. w przypadku liceów polega ona na porównaniu indywidualnych wyników sprawdzianu gimnazjalnego z egzaminem maturalnym.

Co wynika z raportu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i jak wypadają w nim szkoły z Trójmiasta? Sprawdziliśmy pierwszą dziesiątkę najlepszych liceów, techników i gimnazjów, z danych zebranych w za lata 2010-2012.

Zaczynając od liceów, niewątpliwie najlepiej wypada na tle innych III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdyni. Szkoła znajduje się przy ul. Legionów, a łączna liczba punktów EWD, jakie zdobyła, wynosi 13 (4,5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 8,5 z matematyczno-przyrodniczych).

Na drugim miejscu znalazło się Gdańskie Liceum Autonomiczne w Gdańsku, przy ul. Osiek, z łączną liczbą 12,5 pkt. Jego uczniowie zdobyli 5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 7,5 z matematyczno-przyrodniczych.

W trójce najlepszych liceów plasuje się również VI Liceum Ogólnokształcące Wacława Sierpińskiego w Gdyni, przy ul. Kopernika. W najnowszej klasyfikacji szkoła osiągnęła 11,5 pkt EWD: 6,5 z przedmiotów humanistycznych i 5 ze ścisłych.

Na czwartym miejscu ulokowały się trzy licea, które uzyskały po 9,5 pkt: I LO im. Mikołaja Kopernika w Gdańsku, przy u. Wały Piastowskie (5 pkt z przedmiotów ścisłych i 4,5 z humanistycznych), V LO im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku na Polankach ( 3,5 pkt z przedmiotów ścisłych i 6 z humanistycznych) i Sopockie Autonomiczne Liceum przy al. Niepodległości (4,5 pkt z przedmiotów przyrodniczych, 5 z humanistycznych). Piąte miejsce zajęły ex aequo dwie szkoły, z wynikiem 9 pkt EWD. Są to VIII Liceum im. KEN przy ul. Kartuskiej w Gdańsku (4 pkt EWD z przedmiotów humanistycznych i 5 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych) oraz III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte, przy ul. Topolowej 7 w Gdańsku (2,5 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i 6,5 z humanistycznych). Na szóstym miejscu znajduje się Katolickie Liceum im. Jana Pawła II w Gdyni, mieszczące się przy Placu św. Andrzeja. Zdobyło ono łącznie 8,5 pkt: 2,5 z przedmiotów ścisłych i 6 z humanistycznych. Na miejscu siódmym uplasowało się w raporcie II LO im. Bolesława Chrobrego przy Al. Niepodległości w Sopocie (1 pkt z przedmiotów ścisłych i 7 z humanistycznych), na miejscu ósmym - II LO w Gdańsku, przy ul. Pestalozziego (3,5 za wyniki matematyczno-przyrodnicze i 3,5 za humanistyczne). Na dziewiątym miejscu znalazło się I Akademickie LO w Gdyni, przy ul. Narcyzowej z łącznym wynikiem 6,5 pkt (2 pkt z przyrodniczych przedmiotów i 4,5 z humanistycznych). X LO im. Gdyńskich Nauczycieli, przy ul. Władysława IV w Gdyni zdobyło łącznie 6 pkt EWD (1 z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i 5 z humanistycznych), co daje mu dziesiąte miejsce.

Listę trójmiejskich szkół średnich możesz sprawdzić w katalogu trojmiasto.pl.

W raporcie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oceniane są również technika.Z danych za lata 2009-2013 wynika, że najlepiej spośród techników w Trójmieście wypada Technikum w Zespole Szkół Budowlanych w Gdyni, przy ul. Tetmajera 65. Zdobyło łącznie 12 pkt EWD - 6,5 z przedmiotów humanistycznych i 7 ze ścisłych.

Na drugim miejscu plasuje się Technikum nr 13 w Gdańsku, mieszczące się w Zespole Szkół Energetycznych przy ul. Reja, które zdobyło łącznie 11,5 pkt EWD (5 pkt z przedmiotów ścisłych i 6,5 z humanistycznych) oraz z tym samym wynikiem Technikum Hotelarskie w Zespole Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni, przy ul. Morskiej.

Trzecie miejsce, z wynikiem 10 pkt EWD, przypadło Technikum przy ul. Sambora 48 w Gdyni, wchodzące w skład Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych. Zdobyło ono 4 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i 6 z humanistycznych.

Na czwartej pozycji wśród techników, z łączną punktacją 9 EWD, lokuje się Technikum przy ul. Dąbrowszczaków w Gdańsku w Zespole Szkół Zawodowych nr 9, dalej, na piątym miejscu (łącznie 8 EWD), Technikum Budowy Okrętów, przy ul Energetyków w Gdyni, znajdujące się w Zespole Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. 7,5 pkt EWD, a tym samym 6 miejsce, zdobyły dwa technika: Technikum przy ul. Orłowskiej, mieszczące się w Zespole Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni oraz Technikum nr 18 w Gdańsku, przy ul. Piramowicza. Na siódmym miejscu uplasowały się aż trzy technika, które zdobyły łącznie 7 pkt EWD. Są to Technikum Transportowe, przy al. Zwycięstwa w Gdyni, Technikum Budowlane nr 5 w Gdańsku z Państwowych Szkół Budownictwa im. Mariana Osińskiego oraz Technikum przy ul. Powstańców Warszawskich w Gdańsku, mieszczące się w Zespole Szkół Budowlano-Architektonicznych. Na ósmym miejscu znajduje się Technikum nr 4 z Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku, na Podwalu Staromiejskim, które zdobyło łącznie 6,5 EWD, a dziewiąte miejsce, z 5 EWD, zajęło Technikum nr 3 w Gdańsku, przy al. Legionów. Pierwszą dziesiątkę zamyka Technikum Szkół Ekonomiczno-Handlowych w Gdańsku, które zdobyło 4,5 pkt EWD.

Najnowszy raport CKE obejmuje też wyniki egzaminów gimnazjalnych z ostatnich trzech lat. Sprawdźmy, jak wypadło w nim dziesięć najlepszych gimnazjów z Trójmiasta.

Tu sprawdzisz listę wszystkich gimnazjów w Trójmieście.

Przoduje zdecydowanie Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum z wynikiem 20 pkt EWD, tuż za nim II Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku - 13,5 pkt. Na trzecim miejscu, z wynikiem 12 pkt, lokuje się Gimnazjum im. św. Jana de la Salle w Gdańsku.

Tuż poza pierwszą trójką znajdziemy Gimnazjum Katolickie w Gdyni, które zdobyło 11,5 pkt EWD oraz Publiczne Katolickie Gimnazjum w Gdańsku - z taką samą liczbą punktów. Na szóstym miejscu mamy Gimnazjum Jezuitów w Gdyni z 11 pkt, III Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku w Gdańsku oraz Gimnazjum nr 24 w Gdyni w Gdyni. Tuż za nimi lokuje się I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku w Gdańsku - z ogólnym wynikiem 9,5 pkt EWD oraz Gimnazjum nr 33 w Gdańsku Osowej, które zdobyło 9 pkt EWD, co daje mu 10. pozycję w Trójmieście.

Szukając informacji o szkołach warto pamiętać o efekcie pracy specjalistów z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, czyli o internetowej wyszukiwarce wszystkich liceów, techników i gimnazjów w Polsce. Ocena szkół pokazana jest tu jako wykres z elipsą, a z jej położenia możemy odczytać rezultat badania. Na stronie znajdziemy też wszystkie dodatkowe informacje na temat zebranych danych oraz ich opracowania.
Elżbieta Michalak

Miejsca

Opinie (99) 2 zablokowane

  • Egzaminy, rankingi, punkty, testy (17)

    Kolejny kamyczek do "wyścigu szczurów" uważam za wrzucony.

    Duma i ambicja, rywalizacja i chęć dominowania, żądza zwycięstw i pogarda dla słabszych mają znakomite narzędzie. Stworzone przez system egzaminacyjny CKE.

    Brawo!

    PS. Dlaczego w kraju jest tak źle, skoro jest tak dobrze? Może warto zapytać historii? Ta odpowiada: "Takie będą Rzeczypospolite jakie ich młodzieży chowanie".

    • 116 15

    • a może to chęć lepszego wykształcenia dziecka, co, przygłupie wiejski? (3)

      niektórzy widzieliby swoje dziecko jako np. lekarza, naukowca, a nie tylko kasjerki w markecie.

      • 7 29

      • Najlepsza nawet szkoła przegra z mentalnością jarmarcznej przekupy, prezentowaną przez mamuskę/ tatuśka

        "niektórzy widzieliby swoje dziecko jako np. lekarza, naukowca" buhaha chyba jedynie w marzeniach. Co do kasjerki w markecie to przy zaprezentowanym poziomie też nie jest takie pewne.

        • 21 2

      • Ciekawe...

        Jakbyś robiła zakupy (a stereotypowo oceniam Ciebie, że lubisz je robić), gdyby nie Pani na kasie?

        • 8 2

      • rodzice

        No właśnie. "rodzice by widzieli jako lekarza" - więc dziecko realizuje ich ambicje. Ciekawe czy to realizujące ambicje rodziców dziecko będzie szczęśliwe :-/.

        • 1 0

    • ranking tylko dlaczego tyle pólmózgów opuszcza bramy szkoły?? (2)

      • 8 2

      • częściowo dlatego, że bo nie chodzili do dobrych szkół, POkemonie jeden. (1)

        • 1 1

        • Jacek i Barbara - zakochana para!

          Znasz tę przezywankę? W jakim okresie życia się tak krzyczało? W trzeciej klasie podstawówki? No, może wcześniej...
          Ale potem człowiek dorasta i widzi jak dziecinne są takie zagrania. Trudno wyobrazić sobie dorosłą osobę przezywającą innych w tak infantylny sposób.

          A jednak... W wielu wpisach na tym forum przezywasz innych. Dorośnij - zacznij rzeczową dyskusję.

          • 2 1

    • kamyczek to się wrzuca (9)

      "do ogródka", w wyścigu szczurów to się startuje (z musu, bo z musu, ale się startuje)

      • 7 6

      • Różnica między korektą a krytykanctwem (2)

        Korektor: wytyka błąd, objaśnia go, proponuje poprawne zastosowanie w konkretnej sytuacji ("robi korekę").

        Krytykant: wytyka błąd, nie proponuje porawnego rozwiązania.

        Popraw pierwsze zdanie tak, żeby zachować jego sens.

        • 5 4

        • Najpierw zrób "korekę" (1)

          swojej wypowiedzi, a potem się wymądrzaj.
          Czyli teraz masz wytknięcie błędu i propozycję "porawnego" rozwiązania, czyli jest git ;)

          • 3 4

          • piekne polskie piekiełko

            • 5 2

      • Elegia o... korektorze (5)

        Fragment "Elegii o..." Baczyńskiego:
        "Oddzielili cie, syneczku, od snów, co jak motyl drżą,
        haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudą krwią"

        Analogicznie, Twój komentarz mógłby wyglądać tak:

        - Oddzielić to można rzeczy brudne od czystych.
        - Motyle nie drżą, bo ich mięśnie nie spełniają funkcji termoregulacyjnych jak u stałocieplnych.
        - Haftować to można serwetkę. Albo po imprezie.
        - Od kiedy to krew jest ruda?

        Niby mądrze gadasz, niby o ważnych sprawach, ale w rzeczywistości to pierdoły.

        • 4 1

        • dobrze, że ty gadasz rzeczywiście mądrze (4)

          i o z całą pewnością ważnych sprawach i nie są to pierdoły, z pewnością skończyłeś jakieś elitarne szkoły i wiele mądrych książek przeczytałeś ... chylę głowę przed twą wielkością i geniuszem ;)

          • 1 0

          • Postawa: geniusz - głupi (3)

            Powyższa wypowiedź jest odzwierciedleniem typowego dualistycznego sposobu myślenia wykreowanego przez szkołę z egzaminami, punktami, rywalizacją.

            Nasza szkoła uczy rywalizacji poprzez system "testomanii". Nasza szkoła uczy "jednostkowości" (nie indywidualizmu!). Uczy jak kombinować z systemem, aby się nie napracować. Nasza szkoła klasyfikuje, ocenia, rozdziela. Uczy bierności poprzez zamykanie w siatce godzin lekcyjnych, klasach z równymi rzędami ławek, stosowanie podających metod nauczania.

            Ale to nie jest sens szkoły.

            W rzeczywistości w szkole nie chodzi o ściganie się z innymi, bycie najlepszym w klasie, zdobywanie najlepszych ocen na świadectwie. W szkole nie chodzi o wytykanie palcami głupków i geniuszy. Wywyższanie się wiedzą czy statusem majątkowym. Szkoły nie powinny być dzielone na elitarne i dla hołoty.

            • 0 0

            • no to się rozbujałeś i napisałeś jest i jak nie powinno być, (2)

              a teraz dokończ swoją uczoną wypowiedź poprzez określenie jak powinno być, względnie pokuś się jeszcze o przedstawienie programu naprawczego

              • 0 0

              • Jak powinno być? (1)

                1. Nauczanie i uczenie się nie są tożsame.
                Dwa procesy, często mylone ze sobą, a jednak oddzielne. Nauczanie nie jest równoznaczne z tym, że uczniowie się nauczyli. Mój postulat dotyczy szkoły jako miejsca uczenia się w opozycji do miejsca w którym się naucza.

                2. Współpraca zamiast rywalizacji.
                Społeczeństwa rozwijają się dzięki łączeniu różnych myśli, idei i kreowaniu nowych pomysłów. Promując i moderując uczenie się w grupie można wykształcić dojrzałe interakcje socjalnych i umiejętności: dyskusji, wyrażania własnego zdania, obrony argumentów. Pochodną tego będzie szacunek społeczny do innych grup zawodowych, różnorodności świata, otwartośc umysłu, pogodzenie się z krytyką, przyznanie się do błędu.

                3. Problemy nie przedmioty.
                45 minut niemieckiego, potem 45 minut matematyki i 45 minut biologii... Czy świat realny (nie sztucznie wykreowany w szkole) tak wygląda? Czy w rzeczywistości uczymy się czegokolwiek wkuwając "cykl rozwojowy paprotników" nie będąc w tym samym czasie w lesie?Czy rzeczywiście ktoś urodzony 31 grudnia jest "o rok mądrzejszy" od osoby urodonej dzień później, ale w następnym roku kalendarzowym?

                To tylko trzy pierwsze pomysły z aresanłu który chodzi mi po głowie.

                Chętnie podyskutuję na ten temat, preferowałbym jednak merytoryczną wymianę zdań ponad indywidualnymi docinkami.

                • 0 0

              • hmmm...

                Ad. 1 z grubsza się zgadzam

                Ad. 2 wg. mnie czysta teoria, nie jest realne do wprowadzenia, jeśli w jakimś kraju tak jest to wskaż ten kraj, to przypomina mi szkołę filozoficzną w starożytności

                Ad.3 zupełna utopia, bo ile lat miałaby trwać szkoła, żeby realizować naukę w blokach i na żywych przykładach?

                • 0 0

  • Gratulacje dla gdyńskiej edukacji, (4)

    ale poprzez małe szkoły prywatne także gdańska oświata zwłaszcza gimnazjalna zrobiła postęp.

    Szkoda, że Gdynia nie ma na tak wysokim poziomie szkół wyższych i absolwenci po ukończeniu liceum z dobrymi wynikami wyjeżdżają do Warszawy lub Krakowa a za najwyższymi na znane światowe uniwersytety.

    i tak się zastanawiam, czy nie naszedł czas, aby w Gdyni powołać Gdyński Uniwersytet Logistyki. Spróbować przejąć mienie powojskowe z b. jednostek rakietowych na Grabówku na jego kampus?

    • 11 42

    • a logistyka potrzebuje uniwersytetu? (3)

      przerost formy nad treścią. niedługo do sprzątania podłóg potrzebny będzie kierunek na polibudzie...

      • 14 0

      • Pieknie mi się wpisałeś w temat, i ubolewam jednocześnie nad tymi 16-stoma miernotami na NIE (2)

        Widzisz miły adwersarzu, aby zapanować nad tymi bezużytecznymi uniwersytetami potrzebny jest NADUniwersytet, który szkoliłby w zakresie LOGIKI i LOGISTYKI!!! Gdynia byłaby takim idealnym miejscem z różnych względów, ale nie chcę się rozpisywać dlaczego?

        Na dzisiaj jest to sytuacja w najlepszym razie, która polega na eksperymentowania i wyciągania kasy od państwa, studenta,.... A co dają w zamian??? Liche przygotowanie, stres, malkontenctwo - czytam to codziennie na tym forum, depresje z powodu złego przygotowania do pracy,.... Ważne jest kreatywne podejście do zastanej sytuacji oraz zdolność do analizowania procesów, które uzasadniają sens zastosowania logiki w procesie produkcji, transporcie,....edukacji i życiu. Bliskoznaczne terminy, takie jak logika czy logistyka, niezależnie od okresu, w którym były używane, zawsze miały konotacje związane z myśleniem.
        Logistyka produkcji, transportu,.. to termin, który w sposób uświadomiony i nieuświadomiony istnieje od momentu, w którym człowiek cokolwiek zaczął wytwarzać w różnej skali: na własne potrzeby i na użytek innych aż do właściwego użytkowania i eksploatyki.

        • 1 4

        • Przepraszam namnożyło się z 16 do 20 bezmózgowców (1)

          którym logika sprawia trudności w życiu:))

          • 0 7

          • PO (27) wpisach negatywnych

            widać jak absolwentom pożal się boże pewnego"uCzonEGO) miasta skacze nerwowy gul - nie mylić z ew.Gdyńskim Uniwersytetem Logistyki (GUL)

            • 0 1

  • (6)

    głupiemu dziecku i delasal nie pomoże, więc ludziki z zadupia za obwodnica, woźcie swoje pociechy do Żukowa do szkoły i nie róbcie korków w miastach, bo serio, jak macie głupie dziecko to super szkoła nie pomoże a jak jest tępe jak łeb karpia to oddajcie do szkoły prywatnej gdzie za kasę nauczyciele wstawiają lepsze stopnie.

    • 37 58

    • własne doświadczenie przemawia? z dziećmi czy osobiste?

      • 18 3

    • delasal nie pomoże (2)

      no chyba tylko z wielkimi ptaszkami???

      • 3 9

      • (1)

        Delasal to w skrócie oceny za bajki. Im gorliwiej się dziecko modli tym lepiej rokuje. Czytaj - stopnie za naukę o dziewicy wziętej żywcem do nieba, ożywających zmarłych, facecie chodzącym po wodzie i byt niebieski w trzech osobach który ma syna za dziewicą i na końcu go zabija. Brawa.

        • 5 18

        • chyba zwariowałeś

          Tam się trzeba uczyć, i to solidnie. Od pierwszej klasy podstawówki jest wyraźny nacisk na wiedzę i systematyczność. Weź schowaj własne kompleksy do kieszeni i nie pitol.

          • 10 2

    • ma się kasę

      to się wozi

      • 9 1

    • tak,tak...

      popieram

      • 1 0

  • A może jakaś tabelka czy za trudne (3)

    Najważniejsza w artykule jest czytelność, tego tutaj zabrakło.

    • 113 1

    • Gdyby jeszcze nanieść licea na mapę Trojmiasta. (1)

      Wybierając liceum wybiera się także czas dojazdu.

      • 15 1

      • Żeee cooo?!

        WTF?!

        • 2 4

    • za trudne !!!

      • 4 1

  • sukces prywatnych szkół to sukces korepetytorów (2)

    bo rodzice mają kasę

    • 64 18

    • bzdura (1)

      Moje dzieci chodziły do Autonomika, potem do renomowanej państwowej szkoły. I wtedy zaczęły się korepetycje. Nazwę szkoły litościwie pominę.

      • 0 1

      • Ciekawe prawda?

        Może dlatego, że w autonomiku ślizgały się bo szkoła płatna? - a w państwowej okazało się, że są braki i trzeba nadrabiać?

        • 1 1

  • Gratukuje polskeij oświacie zatrudniania nauczycieli "po znajomości"

    • 8 4

  • Gratki (1)

    Gratulacje dla Autonomika w Gdańsku :)

    • 18 16

    • Gratki, sratki,

      sorki, srorki - po polsku nie można??? Widać taki efekt "edukacji" - może po "Autonomiku"?

      • 4 1

  • porażka (4)

    wyniki ogólniaków pokazują porażkę: co można zrobić z dobrym poziomem nauczania i renomą? Przez nieco ponad 10 lat po prostu to zniweczyć. Kończyłam renomowane liceum, mając 3 z matmy w czwartej klasie, na Politechnice matematykę zakończyłam z wynikiem BDB (i naprawdę niewiele mnie wysiłku to kosztowało) (koledzy z klasy z "miernymi" byli najlepsi w swoich grupach z matmy i fizyki na PG) a teraz jest ono (liceum) gdzieś na szarym końcu rankingu - to pewnie wina "nieznających się" dziennikarzy ????

    • 28 5

    • i właśnie twa szkoła jest lepsza

      od tych w rankingu!
      dlatego że tam uczą a nie zawyżają oceny dlatego coraz to większe pokolenia głąbów wychodzi ze szkół niestety przykre ale prawdziwe.

      idą na studia z dziedziny bezrobotnych bo ich atutem jest papier a mamusia z tatusiem są dumni że ich dziecko skończyło studia i nadal żyją na ich utrzymaniu bez perspektyw na przyszłość!

      • 10 1

    • niech zgadne - chodzi o dwójkę? :) (2)

      • 3 1

      • (1)

        II w Gdańsku? Też tam skończyłam mat-fiz A i nie żałuję.

        • 3 0

        • nie - chodzi o IX

          jw

          • 0 1

  • prywatne szkoły.... (1)

    to bardzo często bardzo dobre wyniki w zwiazku z bardzo duza ilościa udzielanych korepetycji no i oczywiscie nasuwa sie myśl "płacę za szkołę to wymagam dobrych wyników " :-)

    • 20 15

    • nr 19 na oruni górnej polecam

      • 5 4

  • NO PEWNIE (2)

    bo już nie ma innych szkół, tylko trójka dla bogatych synalków

    • 27 9

    • Taaa jaaasne... (1)

      Ja jestem z biednej rodziny, a tam chodziłem. Jak masz zbyt głupie dziecko, które nie potrafi zdać testów, albo co gorsza - sam(a) nim jesteś, to nie oceniaj innych, proszę.

      • 11 3

      • ooooooooo, kujon się odezwał

        • 3 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane