• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepszy autobus roku 2017 na testach w Gdyni

Patryk Szczerba
8 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Solaris Urbino Electric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.
  • Solaris Urbino Eletric 12 wyjechał na ulice Gdyni w zeszłym tygodniu. Jeździ po mieście w ramach testów.

Solaris Urbino Electric 12 od czwartku jeździ na liniach ZKM w Gdyni. Pojazd uhonorowany tytułem "Autobus roku 2017" pojawił się na gdyńskich ulicach w ramach testów.



Pasażerowie i mieszkańcy Gdyni w ostatnich dniach mogą zauważyć nietypowy pojazd poruszający się na liniach ZKM. To Solaris Urbino 12 Electric - najnowszy model niskopodłogowego elektrycznego autobusu, który został przywieziony przez firmę do Gdyni na testy.

- Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w kasowniki oraz wyświetlacze i przez siedem dni jeździ na liniach obsługiwanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Później trafi do eksploatacji na linie obsługiwane przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Solaris Urbino 12 Electric został wyposażony w dwie litowo-tytanowo-tlenowe baterie o pojemności 240 kWh, a także dwa silniki zainstalowane na tylnej osi napędowej, o mocy 125kW.

Egzemplarz testowy autobusu, który jeździ w Gdyni, można ładować wyłącznie poprzez gniazdo "plug-in" w trybie ładowania wolnego. Pojazd nie posiada pantografów.

W regularnej eksploatacji Solarisa wystarczą cztery godziny, by pojazd mógł ruszyć w drogę.
Operacyjność autobusu wynosi nawet 24 godziny na dobę. Może przejechać bez ładowania ok. 200 km, o ile kierowca nie włącza ogrzewania elektrycznego.

Rozkład ZKM Gdynia


Autobus umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Do pojazdu można wejść poprzez trzy pary drzwi.

Po zakończeniu testów zostanie odesłany do producenta wraz z raportami. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek pojawi się w Gdyni.

W 2016 r. Urbino Electric nowej generacji pojawił się w Hanowerze i Hamburgu. Kilka miesięcy później trafi do fińskiego Tampere. Bateryjny Nowy Urbino 12 pojawił się w 2018 roku w Rzeszowie. Łącznie po Europie jeździ ok. 70 autobusów elektrycznych marki Solaris.

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach w Gdyni był testowany Solaris Trollino 24. To pierwszy dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów, który wyprodukowała firma z Bolechowa. Jeździł po ulicach Gdyni, ale bez pasażerów. W regularnej eksploatacji będzie jeździł po Salzburgu.

Dzień otwarty zajezdni trolejbusowej w Gdyni

Miejsca

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Przykre jest tylko jedno. (13)

    Że w kraju producenta nie kupuje się jego produktów. Nie stać nas czy co? W Krakowie jeździłem w pełni elektrycznym autobusem (nie pamiętam producenta) na linii 537 i uwierzcie mi, że to była przyjemność.

    • 27 13

    • (2)

      po pierwsze trochę tych Solarisów jeździ po Gdyni
      a po drugie kapitał większościowy Solarisa od ok. roku mają Hiszpanie ;)

      • 20 0

      • nasz nacjonalistyczny rząd wszystko wyprzeda i sprywatyzuje. (1)

        mówić jedno, robić drugie.

        • 8 13

        • Dorośnij.

          To była prywatna firma. Właścicielka z powodów rodzinnych sprzedała swój biznes

          • 5 3

    • ale co jest przykre, bo cały wpis jest jakiś dziwaczny (1)

      nie wiem kto nie kupuje polskich produktów, niektórzy kupują - jeśli zostanie wygrany przez nich przetarg, bo to nie sterowanie ręczne z nowogrodzkiej, obowiązuje jeszcze prawo

      w związku z tym jestem nieco zdziwiony, że ta wypowiedź została wyróżniona

      • 9 4

      • póki co istnieje jeszcze

        stare prawo.
        Ale zmieniamy je na nasze, lepsze.

        • 2 3

    • W Olsztynie (3)

      Większość autobusów to najnowocześniejsze Solarisy właśnie. W Gdyni takich nie ma.

      • 5 6

      • nie wiem skąd jesteś, ale Gdynia ma trolejbusy (1)

        autobusy elektryczne jak na razie sa w zasadzie niepotrzebne, bo bardziej kosztowne i zawodne

        jeśli już to w Gdyni akurat jest sens kupować trolejbusy 'na akumulatory', bo łatwiej je doładować na wspólnych traktach choćby

        • 10 0

        • Zgadzam się, że warto inwestować dalej w trolejbusy. Jednak pisałem o autobusach - po Gdyni jeździ mnóstwo dobrze ponad dziesiecioletniego szrotu, w tym szrot zakupiony bodajże w ubiegłym roku z Niemiec. We wspomnianym Olsztynie nie uswiadczysz czegoś takiego na ulicy. Bywam tam w miarę regularnie u rodziny.

          • 0 1

      • Jak nie ma całe PKA Solaris Pkt obecnie Stolarki 4 generacji w tym przegubów więc przestańcie śmiecić. Każdy kupuje to w czym ma specjalizację jako serwis plus oczywiście cena

        • 1 0

    • W gdansku ok. W Gdyni nie da rady... (2)

      Miasto 7 wzgórz nie jest dla elektrykow...

      • 1 8

      • chyba się szaleju najadłeś albo Gdyni na oczy nie widziałeś (1)

        Główny powód, dla którego Gdynia ma trajtki a nie tramwaje to jej położenie na wzgórzach. Od bez mała 75 lat mamy "elektryki" i z powodzeniem ich używamy.

        • 8 0

        • Tylko ile to kosztuje......

          • 0 4

    • d**il

      nie rozumiesz przemysłu i ekonomii

      • 0 0

  • Widziałem go w piątek. Ładne cacko, ciche i nie smrodzi.

    • 7 1

  • Bardzo źle znoszą gdyńskie drogi te nowe cacka za 1,5mln (5)

    • 9 9

    • takie same jak gdzie indziej.

      • 5 1

    • no nie popłacz się (3)

      od tego jest wóz żeby jeździć, to nie twoja gumowa lala, że od jednej dziurki się zepsuje

      • 3 3

      • taa (1)

        Na tych ulicach moja lalka minuty by nie dała rady ;) , a autobus po 2-3 latach zawieszenie pada nie wspomnę o elektronice

        • 1 0

        • o czym ty w ogóle mówisz

          miejski autobus rocznie wykręca z 70tysi przebiegu. To jasne, że po 3 latach będzie to czuł w kościach. Osobówka z 200k przebiegu to przecież złom. Nie mędrkuj na tematy, o których nie masz pojęcia.

          • 1 0

      • Widzę, że ktoś ma doświadczenie z gumowymi lalami, pewnie kupionymi z zasiłku.

        • 1 0

  • te ekrany to jakiś rak dzisiejszych czasów (4)

    zamiast zegarów mogę zrozumieć ale jako panel sterujący drzwiami i mechaniką pojazdu, jako kierowca nie chciałbym jeździć takim cudem

    • 10 2

    • 200% zgody (3)

      ja to nazywam pseudonowoczesnością. Wszystko musi być ekranem dotykowym, nie ważne czy ma to sens, czy nie. Guzik spełniłby dokładnie tę samą funkcję, byłby tańszy, byłby mniej zawodny, łatwiejszy do naprawy, nie zjadałby tyle prądu i na ostatek - od razu dawałby feedback. No ale przecież guziki mamy od 100 lat, w 21wieku to by był wstyd.
      A że ekranu dotykowego nie da się używać bez patrzenia? Hmmmm... no to wymyślmy jakąś kolejną fikuśną technologię haptyczną żeby rozwiązać problem, który sami stworzyliśmy!!!

      To samo dokładnie ze "smart" lodówkami czy żarówkami albo z biletomatami. Moda, głupota i chciwość producentów, nic więcej.

      • 6 1

      • z biletomatami to akurat OK (1)

        zobacz we Wrocławiu - małe tablety przy każdym wejściu i sprawa biletów/opłat załatwiona

        • 4 0

        • to teraz zobacz w Gdańsku czy Łodzi

          Szafy zajmujące tyle co wiata przystankowa, regularnie wymagające napraw, obsługiwane przez jakieś firmy krzaki rozpatrujące zażalenia systemem "nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi".
          Tak jak i _dałoby się_ zrobić sensowną smart lodówkę, tak samo da się zrobić sensowny biletomat. No ale niestety mamy to, co mamy. Czyli drogi sprzęt pogarszający sytuację wyjściową i generujący dziesiątki nowych problemów.

          • 2 0

      • Ostatnio wywaliłem fabryczne radio w samochodzie jako wkurzające i niebezpieczne.

        Właśnie przez ekran dotykowy. Sterowanie w kierownicy nie obejmuje wszystkich funkcji tylko te podstawowe. Teraz przyciski obsługuję "na wyczucie", przedtem łapałem się na tym, że patrzę na ekran dotykowy, nie na drogę

        • 3 0

  • (5)

    Zasieg nawet 200km czyli rzeczywiscie 150, a z ogrzewaniem 70. Czyli bezuzyteczny w komunikacji miejskiej

    • 7 5

    • hahaha (3)

      A teraz anonimowy komentator pokaże wam sztuczkę! Jak wyciągnąć z przewodu pokarmowego trzy przypadkowe cyferki i udowodnić, że specjaliści się nie znają! XD

      Mów dalej, proszę! Pewnie sąsiad ci mówił, że ten autobus to w ogóle nie ma prawa ruszyć, co? :D

      • 2 4

      • (2)

        Jezdza takie w Katowicach. W porywach robia 80km

        • 4 1

        • nie bez kozery powiem, że robią 15km (1)

          weź sekundę pomyśl - taki dziadoski wóz by w ogóle opuszczał fabrykę? Firma by nie plajtowała? Jeszcze by nagrody zdobywał?

          • 1 3

          • tak, właśnie tak jest. Aby taki bus mógł funkcjonować trzeba wydać grube miliony na infrastrukturę. Stacje ładujące na bazie, ładowarki na pętlach, ew ładowarki na przystankach. To są niewyobrażalne koszty. Dodatkowo wymaga to zmiany rozkładów jazdy czyli autobus musi na pętli stać te 30minut aby się podładować. Aby to zrobić trzeba więcej autobusów skoro te bedą zamiast jeździć się ładować. Jak pomieścić na pętlach te autobusy? Jakie przyłącza energetyczne są porzebne aby je ładować?

            • 2 1

    • Bezużyteczny to ry nasz mózg co zresztą potwierdziles wpisem

      • 2 3

  • Jeździłem nim dwa lata temu po Gdańsku. (3)

    Był u nas w GAiT na testach. Szału technologicznego niestety nie było. Ot taki jakiś słabiutki. Wieczorami serwis siedział i oprogramowanie modyfikował. A tak na marginesie solaris to nie jest polska firma(już).

    • 8 3

    • Mało wiesz malkontencie. Doucz się, a potem pisz. (2)

      Solaris to polska firma z siedzibą w Poznaniu.

      • 2 9

      • lol

        a właściciel i prezes o imionach Javier i Jose to też z Poznania, co? :D

        Typie, to są 2 kliki do wikipedii, nie kompromituj się... Solaris jest hiszpański i koniec tematu.

        • 10 0

      • od 2018

        jest częścią hiszpańskiej grupy CAF

        • 8 0

  • (1)

    Czytam i oczom nie wierzę . Każdy jest tzw znawcą w temacie . Najlepiej kupować niemiecki złom ( Pani prezydent właśnie w Dortmundzie chcą sprzedać stare tramwaje i autobusy ). Cudze chwalicie a swego nie znacie .

    • 2 6

    • dyżurne trolle od Kacpra nadają

      • 4 0

  • Byndzie miljon auto-busów elektrycznych (1)

    Motołusz objecał.

    • 8 3

    • Wtopili w tym elektryki jak na teraz ślepa ulica no chyba żeby sprzedawać ten szajs do innych krajów

      • 1 0

  • Też w takim caku trzeba jeździć na stojaka? (1)

    • 5 1

    • i w gumowych butach, żeby nie przypaliło tyłka

      • 4 0

  • Wiadomość z przyszłości chyba (1)

    W 2030 miasto kupi zjechane 20 letnie trupy

    • 4 6

    • Nie ma szans żeby elektryk przetrwał tyle czasu

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane