• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najnowsze Pesy przejdą wymianę platform dla niepełnosprawnych

Krzysztof Koprowski
6 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu. Gdańsk zakupił pięć Jazz Duo, które w przeciwieństwie do 35 Swingów, posiadają platformy wysuwane spod podłogi pojazdu.

Choć dotarły do Gdańska zaledwie kilka tygodni temu, już muszą być naprawiane. W najnowszych tramwajach Pesa Jazz Duo wymienione zostaną platformy dla niepełnosprawnych. Prace będą wykonywane na koszt producenta.



O tym, że najnowsze tramwaje mają problemy z platformami dla niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, pisaliśmy w dniu prezentacji pierwszego z nich. Gdy poprosiliśmy wówczas o zaprezentowanie działania platformy, otrzymaliśmy odpowiedź, że "peron jest za wysoki do jej otwarcia". Dodajmy, że prezentacja odbyła się przy Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, na odcinku torów wyremontowanym ok. 10 lat temu.

Na reakcję organizacji działających w imieniu osób niepełnosprawnych nie było trzeba długo czekać. 15 grudnia Fundacja Projektów Społecznych "Ideoteka", Fundacja "Podróże bez granic" oraz Stowarzyszenie Opieki nad Młodzieżą i Dziećmi Niepełnosprawnymi "Promyczek" złożyły pismo do miasta i do producenta z wnioskiem o wymianę platform.

Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu. Platformy montowane w Pesach Jazz Duo (nz.) nie sprawdzają się przy peronach, które są wyższe niż podłoga pojazdu.
Zdaniem autorów pisma, wysuwane platformy nie sprawdzają się ze względu na niedostosowanie ich do wysokości peronów, nieodporność na zmienne warunki atmosferyczne (szczególnie zimą przy przymrozkach oraz opadach śniegu), trudność z rozkładaniem konstrukcji oraz potrzeby dodatkowych szkoleń motorniczych.

Czy byłeś(aś) kiedyś świadkiem rozkładania platformy dla niepełnosprawnych w tramwaju, autobusie lub pociągu?

- ZKM Gdańsk posiada kilkadziesiąt pojazdów (w większości autobusy), w których występują bądź występowały manualne platformy lub mechaniczne rampy najazdowe, wysuwane spod powierzchni podłogi. Z racji trudności eksploatacyjnych, większość z nich została wyłączona z użytkowania, zdemontowana lub jest ignorowana przez prowadzących pojazdy. Wyrażamy obawę, iż z biegiem czasu podobny los spotka platformy, zastosowane w pojazdach typu Pesa Jazz Duo - argumentują organizacje.

Rozwiązaniem najlepszym dla osób niepełnosprawnych mają być platformy odkładane do wnętrza pojazdu. To konstrukcje niezwykle proste, a więc i mało awaryjne. Jedyną ich wadą jest to, że zabierają miejsce przy otwieraniu i zamykaniu (pasażerowie nie mogą stać na platformie), a przy zamykaniu potrafią wzbić w powietrze sporo kurzu.

Dlaczego jednak nikt nie przewidział problemów z platformami przy zamawianiu tramwajów, tym bardziej, że wcześniejsze Pesy Swing posiadały platformy zgodne z potrzebami osób niepełnosprawnych?

- Zastosowane rozwiązanie pojawiło się także w tramwajach Jazz Duo dla Warszawy. Niestety, okazało się, że nie wszystkie przystanki w Gdańsku są przystosowane do wysuwania takich platform. Dlatego też wymienimy platformy na odkładane do wnętrza pojazdu - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Prace nad przebudową platform w tramwajach ruszą wkrótce i potrwają maksymalnie do końca lutego. Wykona je na własny koszt bydgoski producent tramwajów "w ramach dobrej współpracy z miastem Gdańsk".

- Przebudowa platform będzie prowadzona w Gdańsku. Szacowany czas robót dla jednego tramwaju Jazz Duo, wyposażonego w cztery platformy [po dwie na każdy kierunek jazdy - dop. red.], to ok. 3 dni pracy - dodaje Mongird.

Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego. Platforma w NGd99 wysuwana jest automatycznie spod podłogi po wybraniu odpowiedniej funkcji w kokpicie tramwaju przez motorniczego.
Oprócz Pes, w platformy dla niepełnosprawnych wyposażone są też tramwaje Alstom Konstal NGd99 (jedna platforma wysuwana spod podłogi). W planach jest także montaż platform odkładanych ręcznie w ramach modernizacji tramwajów typu N8C, które zostaną sprowadzone do Gdańska z Kassel.

- Niezależnie od pojazdu, nasi motorniczowie zawsze udzielają niezbędnej pomocy każdej osobie niepełnosprawnej, która chce wjechać na wózku do pojazdu lub pojazd opuścić - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Prezentacja pierwszej dostarczonej do Gdańska Pesy Jazz Duo.

Miejsca

Opinie (112)

  • Dlaczego trojmiasto.pl ogłupia ludzi ? (3)

    To nie jest naprawa , nic się nie zepsuło , po prostu jest niewłaściwe i wymaga wymiany, nie widzicie różnicy , poza tym wymiana jest na koszt producenta więc tym bardziej nie widzę problemu

    • 35 1

    • na media trzeba patrzec jak za komuny

      Oni maja przekaz z podtekstem dla plebsu by wiedzial co ma myslec a jak ktos chce sie czegos dowiedziec to musi czytac miedzy wierszami.

      • 10 1

    • Ja też nie widzę problemu. W końcu każdemu może się zdarzyć pomyłka. Spróbuj w swojej firmie zamówić zamiast komputera zmywarkę. Zobaczymy czy szef będzie równie uśmiechnięty. Ktoś dał ciała z przetargiem i teraz próbują się ratować rzekomo darmową naprawą. Rzekomo, bo przeciez pamiętajmy, że Pesa nie zapłaciła złotówki za spóźnione tramwaje (oficjalnie ZKM niby nie miał miejsca na zajezdni hahaha).

      • 13 3

    • błąd zamawiającego

      Urząd zamówił błędne tramwaje - niedostosowane do gdańskiej infrastruktury. Uprzejmość ze strony producenta, że za darmo chce dostosować tramwaje do naszych warunków, o czym nikt nikt mu wcześniej nie powiedział i nie ma takiego obowiązku.

      • 5 2

  • przynajmniej nie wypadna jak stare niemieckie szroty

    A przystanki metr nad torami to inna sprawa

    • 6 6

  • Ztm mogły olewać niepełnosprawnych tak jak skm!

    Ale tego nie robi bo ma nie ma tam Gluszka!?

    • 10 0

  • Kto pisał warunki przetargu? Zwolnić barana skoro nie wie jakiej wysokości są przystanki.

    • 8 4

  • obnizyc cene (1)

    Taka platforma pewnie kosztowala ze.100 tys skoro caly tramwaj 6 mln. Niech.miasto zada zwrotu kasy i nie zapomni zadac zwrotu za to co nie dziala w pozostalych pojazdach. A za tydzien niech portal zapyta zkm czy tak uczynilo.

    • 3 11

    • ech, analfabeto, przecież napisano że to na koszt producenta

      cóż

      • 3 0

  • Tramawaj ultraniskopodłogowy

    Miały być niskopodłogowe i są, tylko aż za bardzo :) Dobrze że nie trzeba schodzić jeden stopień niżej.

    • 3 5

  • Problemy w Gdańsku z Pesami Jazz Duo wynikają z tego że Warszawa podobne zamawia a producenci biorą to pod uwagę, nie sprawdzając do końca oczekiwań pasażerów i uwag prowadzących jak choćby potrzebę "nadziurkowania" drzwi kabiny motorniczego do łatwiejszej komunikacji z pasażerem, sprzedaży biletów itp.

    • 8 0

  • Zachciało się Platformy, to macie. Gdyby był PiS u władzy, to problemem byłby brak ubikacji do oddawania moczu na stojąco w tramwaju.

    • 8 4

  • Cieszę się...

    ... że jest natychmiastowa reakcja ze strony instytucji działających w obronie praw osób niepełnosprawnych. Docelowo ma być tak, że producent i zamawiający pojazdy do użytku publicznego z góry założy i sprawdzi szeroko rozumianą funkcjonalność taboru, zanim np. tramwaje wjadą na tory. Natomiast żeby ten stan osiągnąć i utrwalić w mentalności ludzi decyzyjnych w tego typu sprawach, przynajmniej w naszym społeczeństwie, potrzebne są reakcje i działania jak w/w wspomnianych instytucji/organizacji. Mamy się o siebie troszczyć jako członkowie społeczeństwa, na różnych płaszczyznach - od zwracania uwagi właścicielom sr...cych psów, żeby sprzątali po pupilach, bo moje dziecko, dziecko sąsiadów lub każde inne biegające po trawniku, chodniku lub innym miejscu może wdepnąć w psie odchody, po właśnie akcje typu ułatwianie życia osobom na wózkach, o kulach, rodzicom z wózkami dziecięcymi, osobom starszym itp. Barwo za reakcję. Swoją drogą oczekiwałabym, że trojmiasto.pl nada bardziej pozytywny wydźwięk tej informacji - bo jest reakcja na niekomfortową sytuację ze strony jakiejś grupy społecznej, ale jest też działanie i wola ze strony ZTM oraz producenta tramwajów na poprawienie sytuacji. Swoją drogą Gdańsk ma naprawdę fajny i nowoczesny tabor tramwajowy. Na pewno nie jest idealnie, ale z potencjałem:). Dzyń, dzyń!

    • 7 2

  • Robicie aferę jakby między podłogą tramwaju

    a przystankiem była metrowa przepaść. WYMIENIĄ , (a nie naprawią) podjazdy w ramach gwarancji, ale szumu trzeba narobić, prawda?

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane