• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurs na nowe wiaty przystankowe. Trzeba uniknąć błędów sprzed roku

Maciej Korolczuk
21 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (113)
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy przykładowe lokalizacje m.in. o przystanek przy al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie. Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy przykładowe lokalizacje m.in. o przystanek przy al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie.

Gdańsk szuka pomysłu na nowe wiaty przystankowe. Ich kształt zostanie wyłoniony w konkursie, w którym wskazano trzy lokalizacje: przy Manhattanie na al. GrunwaldzkiejMapka we Wrzeszczu, przy placu Zebrań Ludowych na al. ZwycięstwaMapka i naprzeciwko szpitala kolejowego przy ul. Powstańców WarszawskichMapka. Zwycięskie projekty poznamy pod koniec stycznia. Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jak wygląda wiata przystankowa?

Konkurs na kształt nowych wiat przystankowych ogłoszono w piątek, 18 listopada. Na projekty urzędnicy czekają do połowy stycznia, a pod koniec tego miesiąca komisja konkursowa ma ogłosić wyniki.

- Przedmiotem konkursu jest opracowanie koncepcji architektonicznej wiaty przystankowych komunikacji miejskiej w Gdańsku. Celem konkursu jest uzyskanie najlepszych koncepcji architektonicznych na projekt przystanku autobusowego, który zapewni równowagę pomiędzy estetyką a aspektami funkcjonalnymi - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wyniki konkursu mają stanowić główną wytyczną architektoniczną do opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji nowych wiat przystankowych w Gdańsku.
Konkurs jest jednoetapowy i odbywa się z zachowaniem anonimowości uczestników (organizator zastrzega sobie prawo do zakończenia konkursu bez rozstrzygnięcia). W skład komisji konkursowej wchodzą m.in.: urzędnicy, radni, pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, ale też przedstawiciele branży designu, a nawet... Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy.

Inną ze wskazanych w konkursie lokalizacji jest ul. Powstańców Warszawskich i przystanek Hevelianum. Inną ze wskazanych w konkursie lokalizacji jest ul. Powstańców Warszawskich i przystanek Hevelianum.
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy zróżnicowane lokalizacje:

  • przy Manhattanie na al. Grunwaldzkiej,
  • przy placu Zebrań Ludowych na al. Zwycięstwa
  • naprzeciwko szpitala kolejowego na ul. Powstańców Warszawskich.


- Wizualizacje, które są niezbędnym elementem projektu konkursowego, mają pokazać, jak zaproponowany model wiaty przystankowej wpisze się w różne lokalizacje o odmiennej specyfice, stąd 3 różnorodne miejsca, jak choćby teren ze znacznym spadkiem. Lokalizacje dla wizualizacji są podane jako obowiązkowe, aby dla wszystkich prac, na etapie oceny, był wspólny punkt odniesienia - wyjaśnia Kiljan.

Jakie powinny być nowe wiaty przystankowe?



Prace będą oceniane na podstawie kilku kryteriów. Pod uwagę brane będą:

  • walory funkcjonalne wpływające na użytkowość projektowanego obiektu (w tym dostępność dla osób o szczególnych potrzebach),
  • walory estetyczne, a więc m.in. rozwiązania architektoniczne, nawiązanie do kontekstu miejsca czy innowacyjność przyjętych rozwiązań estetycznych,
  • walory ekonomiczne (realność i ekonomika przyjętych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem trwałości zastosowanych elementów i kosztów eksploatacji).


- Sugestia, by odnieść się do kontekstu miejsca, dotyczy ogólnie nawiązania do specyfiki Gdańska jako np. historycznego miasta nadmorskiego, portowego czy stoczniowego. Punktów odniesienia można znaleźć wiele, projektant ma tutaj dowolność. Może również zaproponować model uniwersalny - dodaje Kiljan.
Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł. Dla autorów najlepszych prac przewidziano trzy nagrody:
  • I nagroda w wysokości 35 tys. zł
  • II nagroda w wysokości 25 tys. zł
  • III nagroda w wysokości 10 tys. zł


Przystanki - takie jak ten przy pl. Zebrań Ludowych - mają nawiązywać m.in. do stoczniowych i portowych tradycji Gdańska. Przystanki - takie jak ten przy pl. Zebrań Ludowych - mają nawiązywać m.in. do stoczniowych i portowych tradycji Gdańska.

Afera z wiatami miała wpływ na regulamin?



Wydaje się, że na regulamin konkursu wpływ miało ubiegłoroczne zamieszanie przy montażu wiat ze zbyt krótkimi daszkami, które pasażerów nie chroniły przed opadami atmosferycznymi i wiatrem, a urzędników odpowiedzialnych za ich ustawienie nie uchroniły przed karami finansowymi.

Nowe wiaty mają być zaprojektowane w trzech wersjach: głębokiej (z szerokością ścianki bocznej min. 1,3 m), płytkiej (z szerokością ok. 1 m) i zadaszeniem bez ścianek bocznych.

Internauci drwią z nowych wiat przystankowych Internauci drwią z nowych wiat przystankowych

- Projektując wiatę, należy uwzględnić lokalne uwarunkowania, w szczególności obciążenie wiatrem, montaż części wiat w terenie ze znacznymi spadkami itp. Dach należy projektować w sposób zapewniający użytkownikom cień - czytamy w dokumentacji konkursowej.
Ponadto w wiacie należy przewidzieć miejsce do montażu tabliczki e-papierowej, umieszczonej niezależnie od istniejącej gabloty na e-papierowe rozkłady jazdy. Testowo takie rozwiązanie zastosowano już na jednym przystanku w Gdańsku. E-papierowy rozkład jazdy znajdziemy na przystanku tramwajowym na Hucisku (w kierunku Siedlec).

Prace konkursowe trzeba przygotować maksymalnie do 13 stycznia. Ogłoszenie wyników ma nastąpić najpóźniej 31 stycznia 2023 r.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • Czy naprawdę problemem jest znalezienie kogoś, kto nie jest aż takim i**otą żeby projektować takie wąskie wiaty?

    • 21 0

  • Co za parodia

    To miasto nie ma większych problemów? Co to za filozofia zakrojektowac wiatę?

    • 14 0

  • My naprawdę nie mamy na co kasy wydawać?

    Przecież to rozbój w biały dzień!!!

    • 23 0

  • To jest jakaś paranoja

    Nie mają na co pieniędzy wydawać?

    • 26 0

  • Hura, jestesmy bardzo bogatym miastem!

    • 17 0

  • Duża torba

    Przypominam że młody specjalista który pracuje w ztm też wygrał konkurs w 2godz bo nie było konkurencji .

    • 11 0

  • Zamierzenie jak budowa Tunelu

    Czy tam już kogoś pogieło do szczętu? Konkursy, komisje, nagrody - na bogato. Biurokracja działa.

    • 15 0

  • No nie mogę

    Naprawdę miasto rozpisuje konkurs na wiaty i jeszcze wydaje kasę na nagrody? Nie potrafi samodzielnie wykonać czegoś takiego? Od czego mamy te wszystkie spółki, spółeczki i tabuny zatrudnionych ludzi? Od ilu lat funkcjonuje w mieście komunikacja? Nie wiedzą, jak się to robi, żeby było dobrze? Parę dni temu władczyni ogłasza, że miasto będzie rzadziej sprzątane bo nie ma kasy, a następnie rozpisują konkurs na wiaty? To jest obłęd.

    • 30 1

  • Kasa na konkurs, kasa na projekt....

    Jest tyle propozycji gotowych, funkcjonalnych wiat przystankowych. Ale nie. Zamiast skorzystać z gotowców trzeba wymyślać kolo od nowa. A potem bulić kasę za jednostkową produkcję według indywidualnego projektu. W Gdańsku widać na brak pieniędzy nie można narzekać.

    • 19 0

  • A nie można po prostu skopiować z innego miasta?

    Trzeba aż konkurs ogłaszać na coś tak oczywistego?

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane