• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurs na nowe wiaty przystankowe. Trzeba uniknąć błędów sprzed roku

Maciej Korolczuk
21 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (113)
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy przykładowe lokalizacje m.in. o przystanek przy al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie. Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy przykładowe lokalizacje m.in. o przystanek przy al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie.

Gdańsk szuka pomysłu na nowe wiaty przystankowe. Ich kształt zostanie wyłoniony w konkursie, w którym wskazano trzy lokalizacje: przy Manhattanie na al. GrunwaldzkiejMapka we Wrzeszczu, przy placu Zebrań Ludowych na al. ZwycięstwaMapka i naprzeciwko szpitala kolejowego przy ul. Powstańców WarszawskichMapka. Zwycięskie projekty poznamy pod koniec stycznia. Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jak wygląda wiata przystankowa?

Konkurs na kształt nowych wiat przystankowych ogłoszono w piątek, 18 listopada. Na projekty urzędnicy czekają do połowy stycznia, a pod koniec tego miesiąca komisja konkursowa ma ogłosić wyniki.

- Przedmiotem konkursu jest opracowanie koncepcji architektonicznej wiaty przystankowych komunikacji miejskiej w Gdańsku. Celem konkursu jest uzyskanie najlepszych koncepcji architektonicznych na projekt przystanku autobusowego, który zapewni równowagę pomiędzy estetyką a aspektami funkcjonalnymi - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wyniki konkursu mają stanowić główną wytyczną architektoniczną do opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji nowych wiat przystankowych w Gdańsku.
Konkurs jest jednoetapowy i odbywa się z zachowaniem anonimowości uczestników (organizator zastrzega sobie prawo do zakończenia konkursu bez rozstrzygnięcia). W skład komisji konkursowej wchodzą m.in.: urzędnicy, radni, pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, ale też przedstawiciele branży designu, a nawet... Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy.

Inną ze wskazanych w konkursie lokalizacji jest ul. Powstańców Warszawskich i przystanek Hevelianum. Inną ze wskazanych w konkursie lokalizacji jest ul. Powstańców Warszawskich i przystanek Hevelianum.
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy zróżnicowane lokalizacje:

  • przy Manhattanie na al. Grunwaldzkiej,
  • przy placu Zebrań Ludowych na al. Zwycięstwa
  • naprzeciwko szpitala kolejowego na ul. Powstańców Warszawskich.


- Wizualizacje, które są niezbędnym elementem projektu konkursowego, mają pokazać, jak zaproponowany model wiaty przystankowej wpisze się w różne lokalizacje o odmiennej specyfice, stąd 3 różnorodne miejsca, jak choćby teren ze znacznym spadkiem. Lokalizacje dla wizualizacji są podane jako obowiązkowe, aby dla wszystkich prac, na etapie oceny, był wspólny punkt odniesienia - wyjaśnia Kiljan.

Jakie powinny być nowe wiaty przystankowe?



Prace będą oceniane na podstawie kilku kryteriów. Pod uwagę brane będą:

  • walory funkcjonalne wpływające na użytkowość projektowanego obiektu (w tym dostępność dla osób o szczególnych potrzebach),
  • walory estetyczne, a więc m.in. rozwiązania architektoniczne, nawiązanie do kontekstu miejsca czy innowacyjność przyjętych rozwiązań estetycznych,
  • walory ekonomiczne (realność i ekonomika przyjętych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem trwałości zastosowanych elementów i kosztów eksploatacji).


- Sugestia, by odnieść się do kontekstu miejsca, dotyczy ogólnie nawiązania do specyfiki Gdańska jako np. historycznego miasta nadmorskiego, portowego czy stoczniowego. Punktów odniesienia można znaleźć wiele, projektant ma tutaj dowolność. Może również zaproponować model uniwersalny - dodaje Kiljan.
Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł. Dla autorów najlepszych prac przewidziano trzy nagrody:
  • I nagroda w wysokości 35 tys. zł
  • II nagroda w wysokości 25 tys. zł
  • III nagroda w wysokości 10 tys. zł


Przystanki - takie jak ten przy pl. Zebrań Ludowych - mają nawiązywać m.in. do stoczniowych i portowych tradycji Gdańska. Przystanki - takie jak ten przy pl. Zebrań Ludowych - mają nawiązywać m.in. do stoczniowych i portowych tradycji Gdańska.

Afera z wiatami miała wpływ na regulamin?



Wydaje się, że na regulamin konkursu wpływ miało ubiegłoroczne zamieszanie przy montażu wiat ze zbyt krótkimi daszkami, które pasażerów nie chroniły przed opadami atmosferycznymi i wiatrem, a urzędników odpowiedzialnych za ich ustawienie nie uchroniły przed karami finansowymi.

Nowe wiaty mają być zaprojektowane w trzech wersjach: głębokiej (z szerokością ścianki bocznej min. 1,3 m), płytkiej (z szerokością ok. 1 m) i zadaszeniem bez ścianek bocznych.

Internauci drwią z nowych wiat przystankowych Internauci drwią z nowych wiat przystankowych

- Projektując wiatę, należy uwzględnić lokalne uwarunkowania, w szczególności obciążenie wiatrem, montaż części wiat w terenie ze znacznymi spadkami itp. Dach należy projektować w sposób zapewniający użytkownikom cień - czytamy w dokumentacji konkursowej.
Ponadto w wiacie należy przewidzieć miejsce do montażu tabliczki e-papierowej, umieszczonej niezależnie od istniejącej gabloty na e-papierowe rozkłady jazdy. Testowo takie rozwiązanie zastosowano już na jednym przystanku w Gdańsku. E-papierowy rozkład jazdy znajdziemy na przystanku tramwajowym na Hucisku (w kierunku Siedlec).

Prace konkursowe trzeba przygotować maksymalnie do 13 stycznia. Ogłoszenie wyników ma nastąpić najpóźniej 31 stycznia 2023 r.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • Bogate miasto

    • 2 1

  • konkurs to moze pani w przedszkolu zrobic dla swoich podopiecznych. Nie potrafia po prostu przystanku postawic po prostu?

    • 6 2

  • Tablice informacyjne też słabe

    Te kolorowe tablice informacyjne są słabo czytelne, a e papierowe w ogóle nie widoczne.
    Kto to wymyśla?
    Te diodowe najlepsze.

    • 5 0

  • halooo

    Co z wiatą na przystanku Ptasia !!!! juz dawno mieli wymienic..w lato i co ??? i gow...

    • 5 0

  • (1)

    Po co nowe wiaty i tak poniszczą. Lepiej pieniądze na schronisko przeznaczyc

    • 1 2

    • lepiej n ahomoseksulaistow

      • 0 0

  • Dorcia (1)

    Wiaty powinny być przede wszystkim funkcjonalne ,ma się pod nimi zmieścic odpowiednią ilość osób ,ma chronić przed deszczem,śniegiem i wiatrem.
    Pomysł wiaty wąziutkiej lub bez boków jest do ka mnie pomyłką. To nie ma być tablica ogłoszeń tylko ochrona dla czekających ,czasami po kilkanaście minut pasażerów.

    • 6 0

    • szczególnie na wąskim chodniku

      poczytaj sobie przepisy zamiast się wymądrzać

      • 0 2

  • Mam jako wykonawca styczność z ZDiZ Kiedy wyrzucono dyrektora Szymańskiego widać było najpierw wielki paraliż nic nie można było

    Ostatnio widać tam poprawę i trzymam za to kciuki. Ten konkurs pokazuje że ktoś tam zaczyna dzialać , może przewietrzenie potrzebne jak to zrobiono w drmg?

    • 1 2

  • nie trudcie sie - to wymyslono 200 lat temu.

    skopiujcie wszystko literka po literce. srubka po srubce wszystko tak jak w Londynie - przystanek, wiata, ogloszenia, reklamy, rozmiar zatoki, to wszystko jest rozpracowane do konca nie wymyslajcie kola. Dorzyce jeszcze pomysk - skopujcie parkowe klasyczne angielskie lawki - tez sa rozpracowane w 100% sa klasyczne i pasuje wszedzie. Dodalbym jeszcze szkolenie jak sie robi chodniki ktore nie sa polamane po 2 latach ale to moze za duzo na raz jak na Urzad Miasta Gdanska.

    • 3 0

  • Znowu jakiś konkurs... Znowu pieniądze na nagrody... Przystanki nie mogą wyglądać tak jak wszędzie? Może lepiej tramwaje wyremontować niż rozdawać kasę na prawo i lewo ?

    • 3 0

  • Poco wymieniac wiaty

    Czy nie można zrobić projektu w miescu gdzie niema wiaty a są potrzebne

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane