• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Konkurs na nowe wiaty przystankowe. Trzeba uniknąć błędów sprzed roku

Maciej Korolczuk
21 listopada 2022, godz. 13:35 
Opinie (113)
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy przykładowe lokalizacje m.in. o przystanek przy al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie. Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy przykładowe lokalizacje m.in. o przystanek przy al. Grunwaldzkiej przy Manhattanie.

Gdańsk szuka pomysłu na nowe wiaty przystankowe. Ich kształt zostanie wyłoniony w konkursie, w którym wskazano trzy lokalizacje: przy Manhattanie na al. GrunwaldzkiejMapka we Wrzeszczu, przy placu Zebrań Ludowych na al. ZwycięstwaMapka i naprzeciwko szpitala kolejowego przy ul. Powstańców WarszawskichMapka. Zwycięskie projekty poznamy pod koniec stycznia. Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jak wygląda wiata przystankowa?

Konkurs na kształt nowych wiat przystankowych ogłoszono w piątek, 18 listopada. Na projekty urzędnicy czekają do połowy stycznia, a pod koniec tego miesiąca komisja konkursowa ma ogłosić wyniki.

- Przedmiotem konkursu jest opracowanie koncepcji architektonicznej wiaty przystankowych komunikacji miejskiej w Gdańsku. Celem konkursu jest uzyskanie najlepszych koncepcji architektonicznych na projekt przystanku autobusowego, który zapewni równowagę pomiędzy estetyką a aspektami funkcjonalnymi - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wyniki konkursu mają stanowić główną wytyczną architektoniczną do opracowania dokumentacji projektowej oraz realizacji nowych wiat przystankowych w Gdańsku.
Konkurs jest jednoetapowy i odbywa się z zachowaniem anonimowości uczestników (organizator zastrzega sobie prawo do zakończenia konkursu bez rozstrzygnięcia). W skład komisji konkursowej wchodzą m.in.: urzędnicy, radni, pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, ale też przedstawiciele branży designu, a nawet... Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy.

Inną ze wskazanych w konkursie lokalizacji jest ul. Powstańców Warszawskich i przystanek Hevelianum. Inną ze wskazanych w konkursie lokalizacji jest ul. Powstańców Warszawskich i przystanek Hevelianum.
Projekt nowych wiat ma zostać opracowany w oparciu o trzy zróżnicowane lokalizacje:

  • przy Manhattanie na al. Grunwaldzkiej,
  • przy placu Zebrań Ludowych na al. Zwycięstwa
  • naprzeciwko szpitala kolejowego na ul. Powstańców Warszawskich.


- Wizualizacje, które są niezbędnym elementem projektu konkursowego, mają pokazać, jak zaproponowany model wiaty przystankowej wpisze się w różne lokalizacje o odmiennej specyfice, stąd 3 różnorodne miejsca, jak choćby teren ze znacznym spadkiem. Lokalizacje dla wizualizacji są podane jako obowiązkowe, aby dla wszystkich prac, na etapie oceny, był wspólny punkt odniesienia - wyjaśnia Kiljan.

Jakie powinny być nowe wiaty przystankowe?



Prace będą oceniane na podstawie kilku kryteriów. Pod uwagę brane będą:

  • walory funkcjonalne wpływające na użytkowość projektowanego obiektu (w tym dostępność dla osób o szczególnych potrzebach),
  • walory estetyczne, a więc m.in. rozwiązania architektoniczne, nawiązanie do kontekstu miejsca czy innowacyjność przyjętych rozwiązań estetycznych,
  • walory ekonomiczne (realność i ekonomika przyjętych rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem trwałości zastosowanych elementów i kosztów eksploatacji).


- Sugestia, by odnieść się do kontekstu miejsca, dotyczy ogólnie nawiązania do specyfiki Gdańska jako np. historycznego miasta nadmorskiego, portowego czy stoczniowego. Punktów odniesienia można znaleźć wiele, projektant ma tutaj dowolność. Może również zaproponować model uniwersalny - dodaje Kiljan.
Pula nagród w konkursie wynosi 70 tys. zł. Dla autorów najlepszych prac przewidziano trzy nagrody:
  • I nagroda w wysokości 35 tys. zł
  • II nagroda w wysokości 25 tys. zł
  • III nagroda w wysokości 10 tys. zł


Przystanki - takie jak ten przy pl. Zebrań Ludowych - mają nawiązywać m.in. do stoczniowych i portowych tradycji Gdańska. Przystanki - takie jak ten przy pl. Zebrań Ludowych - mają nawiązywać m.in. do stoczniowych i portowych tradycji Gdańska.

Afera z wiatami miała wpływ na regulamin?



Wydaje się, że na regulamin konkursu wpływ miało ubiegłoroczne zamieszanie przy montażu wiat ze zbyt krótkimi daszkami, które pasażerów nie chroniły przed opadami atmosferycznymi i wiatrem, a urzędników odpowiedzialnych za ich ustawienie nie uchroniły przed karami finansowymi.

Nowe wiaty mają być zaprojektowane w trzech wersjach: głębokiej (z szerokością ścianki bocznej min. 1,3 m), płytkiej (z szerokością ok. 1 m) i zadaszeniem bez ścianek bocznych.

Internauci drwią z nowych wiat przystankowych Internauci drwią z nowych wiat przystankowych

- Projektując wiatę, należy uwzględnić lokalne uwarunkowania, w szczególności obciążenie wiatrem, montaż części wiat w terenie ze znacznymi spadkami itp. Dach należy projektować w sposób zapewniający użytkownikom cień - czytamy w dokumentacji konkursowej.
Ponadto w wiacie należy przewidzieć miejsce do montażu tabliczki e-papierowej, umieszczonej niezależnie od istniejącej gabloty na e-papierowe rozkłady jazdy. Testowo takie rozwiązanie zastosowano już na jednym przystanku w Gdańsku. E-papierowy rozkład jazdy znajdziemy na przystanku tramwajowym na Hucisku (w kierunku Siedlec).

Prace konkursowe trzeba przygotować maksymalnie do 13 stycznia. Ogłoszenie wyników ma nastąpić najpóźniej 31 stycznia 2023 r.

Opinie (113) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Piękny konkurs (1)

    polecam

    • 0 9

    • należy

      zrozumieć to jako ironię ?

      • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    W końcu! Obecne wiaty wyglądają jak wyjęte z lat 90tych, zresztą praktycznie się nie zmieniły od tamtej chwili. Przykład np Sopotu czy Warszawy (o Europie nie wspominając) pokazuje, że można zaprojektować coś ładnego i estetycznego na miarę 2022 roku. A nie jakieś zielonkawy ohydny plastik. Przestrzeń w Gdańsku przez te stare wiaty wiele traci

    • 39 42

    • Błagam gdańskie władze, żeby się zajęły tym tematem poważniej a nie wybrali po prostu 'ekonomiczny' projekt. To wstyd, że w ponad pół mln aglomeracji wiaty wyglądają tak brzydko! Więc minimalizmu, elegancji- Sopot zrobił to przy ostatnich remontach bardzo dobrze

      • 3 1

    • Za 70 tyś masz indywidualny projekt domu, a w gdańsku koncepcje wiaty ;))

      • 7 0

    • obecne wiatry są naprawdę ok

      Obecne wygladają bardzo dobrze. Jedne z ładniejszych i mniej pstrokatych w całej Polsce. Ten konkurs wprowadzi chaos. Jestem na nie.

      • 0 0

  • Nie zapomnijcie o ekologicznych ławeczkach z bambusa za 150 tyś /szt dla maksymalnie 3 osób.

    Oświetlenie Eko Panel led Super za 200 tyś /szt, Zadaszenie mikro eko o szerokości 0,5 metra w ramach eko oszczędności. Poidełka dla psów z pozłacanej blachy miedzianej z 18 tyś/szt

    • 45 0

  • potrzeba wizjonerów a nie klepaczy

    ludzi z wyobraźnią , zmysłem estetyki i z otwartą głową - takich nam potrzeba.

    • 10 1

  • Ten temat zasługuje na więcej atencji i uwagi. Aktualne wiaty to jakiś śmietnik historii. Miasto takie nowoczesne, że wow. Projekt wiat praktycznie niezmieniony od kilkunastu lat jak nie więcej. Serio?

    • 10 1

  • Konkurs na coś co jest oczywiste! (3)

    • 31 0

    • co jest oczywiste? wiesz ile jest modeli wiat? (1)

      • 1 5

      • loczywiste jest , że ktoś musi zarobić , cikawe kto

        • 13 0

    • Konkurs trzeba też podzielić

      Na 10 etapów począwszy od eliminacji.
      Dla przegranych nagrody pocieszenia

      • 3 1

  • Proponuję tarpy rozłożyć. Najtaniej (2)

    • 7 3

    • I to jest bardzo rozsądne podejście

      • 4 1

    • i koksowniki

      • 2 1

  • przystanek autobusowy - Hucisko (3)

    wiaty nowe - ale nie ochronią pasażera przed deszczem, najwyżej plecy. Do tego wyświetlacz SIP w nowym miejscu - i dalej nic nie widać, w dodatku jednostronny. Jak łatwo zmarnować kasę

    • 33 1

    • zgłoś się z projektem skoro wiesz jak zrobić coś lepszego (2)

      • 1 8

      • (1)

        Każdy głupi wie do czego mają służyć wiaty, jeśli ktoś pozwala stawiać je bez dachu z wyświetlaczem którego nie widać, to o co chodzi? Czyżby nasi urzędnicy nigdy nie odwiedzili kraju rozwiniętego umysłowo, czyżby nigdy nie widzieli wiaty i nie wiedzieli do czego ma służyć? Jak tu piszą inni, stoi idealna wiata przy stadionie, dlaczego nie wykorzystać już istniejącego projektu? Po co głupio pytasz?

        • 4 0

        • bo zajmuje za dużo miejsca, jest trudna w konserwacji, ma nieprzejrzyste panele

          • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    wiaty przy stadionie (5)

    Aż się prosi, o wykorzystanie projektu wiat k. stadionu. Duża, komfortowa. Takie są potrzebne przynajmniej na przystankach, gdzie jest duży przepływ pasażerów (np. Wrzeszcz k Manhatanu, Dwórzec Główny etc.).

    • 80 10

    • Tylko widoczność zasłania (4)

      i samochodom i pieszym.
      I gdzie tu z taką kolumbryną na eleganckie ulice miasta.

      • 5 13

      • zgadza sie, nie widać ludzi przez te nieprzezroczyste osłony i płotek

        piesi wychodzą zza wiaty i są widoczni w ostatniej chwili, średnio jest to bezpieczne bo zostaje mało czasu na reakcję za kierownicą. Pół biedy jak są ostrożni i nie włazą bez patrzenia na jezdnię ale niektórzy potrafią wtargnąć znienacka jakby nie rozumieli praw fizyki, że musi być czas na dostrzeżenie, reakcję i zahamowanie

        • 7 5

      • zamienić płyty na szyby w kluczowych miejscach i gotowe (1)

        generalnie to na przystankach w Gdańsku ale i w całej Polsce to jest dramat, wiaty są malutkie i prawie wszystkie mają błędy typu duża dziura przy dachu przez którą deszcz pada i wieje wiatr, no ale i tak jest nieźle w porównaniu do SKM, oni tam zapomnieli na wielu przystankach o pionowych ściankach chroniących od wiatru a w efekcie jest zimno i pada na cały peron gdy tylko wieje, na Chylonii niby pomyśleli ale te dwa boksy to jest nic w skali całego przystanku

        • 4 0

        • mogliby zrobić chociaż kawałek przezroczystych osłon, zwłaszcza bliżej przejść dla pieszych

          żeby można wczesniej zauważyć, że ktoś się zbliża. Teraz tam jest może z metr pomiedzy krawędzią wiaty a jezdnią. Zupełnie jakby ktos za muru wszedł na jezdnię

          • 1 1

      • No dobrze, a co to przeszkadza przy dworcu?

        A w przypadku bramy wyżynnnej przystanek jest cofnięty względem przejścia i tak samo można zrobić przy dolarowcu, czy jak się ta wieża pko we wrzeszczu nazywa.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane