• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dawne katastrofy kolejowe na Pomorzu

Maciej Naskręt
29 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Katastrofy kolejowe omijają obecnie Pomorze. To w dużej mierze skutek poprawy jakości infrastruktury i eliminacji czynnika ludzkiego. Nie można powiedzieć tego o historii XX w. Katastrofy kolejowe omijają obecnie Pomorze. To w dużej mierze skutek poprawy jakości infrastruktury i eliminacji czynnika ludzkiego. Nie można powiedzieć tego o historii XX w.

Kolej, zaraz po lotnictwie, jest uważana za jeden z najbezpieczniejszych środków komunikacji publicznej. Niestety, ma jednak kilka czarnych dni w swojej historii na terenie Pomorza. Postanowiliśmy przypomnieć katastrofy z naszego regionu, w których ginęła obsługa i pasażerowie.



Czy podróżowanie koleją uważasz za bezpieczne?

Kolej od zawsze pełniła na Pomorzu ogromną rolę w budowie siły regionu. Nie tylko umożliwiała transport towarów z portów, komunikację pasażerską, ale także zapewniała pracę kilkunastu tysiącom mieszkańców. Niestety, co jakiś czas zdarzały się poważne katastrofy kolejowe. Zawodziła przede wszystkim infrastruktura i technologia, a rozmiary katastrof niejednokrotnie jeszcze potęgował czynnik ludzki.

Na szczęście tragiczne w skutkach katastrofy kolejowe omijają Pomorze w ostatnich latach.


22 listopada 1920 r. w Gościszewie na linii Malbork - Kwidzyn z niewyjaśnionych dotąd przyczyn doszło do czołowego zderzenia pociągu towarowego z pociągiem pasażerskim z wagonami 3 klasy. W katastrofie zginęło 20 osób, a 36 zostało rannych.


18 maja 1939 r. Przez dzisiejszą stację Gdańsk Główny w Wolnym Mieście Gdańsku z prędkością ok. 75 km/h przetoczył się polski pociąg ekspresowy z Warszawy do Gdyni. Nie zatrzymał się, a 300 metrów za stacją wypadł z torów. Pociągiem podróżowało ok. 150 osób. Zginęły dwie osoby obsługujące lokomotywę.


5 maja 1922 r., późny wieczór, maszynista - Ernest Barbulla, który mieszkał przy ówczesnej Langgarter Hintergasse (aktualnie ul. Sadowa 3 zobacz na mapie Gdańska) - wskoczył do jednej z lokomotyw i ruszył w kierunku mostu obrotowego w dzielnicy Troyl (dzisiejsza Przeróbka). Maszynista rozpędził pociąg i lekceważył mijane po drodze wskazania semaforów, zakazujące dalszej jazdy. W tym czasie most kolejowy nad Martwą Wisłą był obrócony - prawdopodobnie umożliwiał przepłynięcie jednemu ze statków. Lokomotywa wpadła do Wisły. Ernest Barbulla zginął na miejscu.


15 czerwca 1969 r., w czołowym zderzeniu pociągów na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny zginęło siedem osób, a 18 zostało rannych. Zawiodło ręczne sterowanie ruchem kolejowym.


6 lipca 1972 r. maszynista nie spodziewał się utrudnień na szlaku i nie zauważył wprowadzonego na wysokości Miłobądza ograniczenia prędkości do 40 km/h, które zostało wprowadzone na czas naprawy rozjazdu. Skład jechał dwukrotnie szybciej. Pociąg pospieszny z impetem wjechał na rozjazd kierujący lokomotywę w lewo na wolny tor, po czym ogromna siła odśrodkowa sprawiła, że 125-tonowy parowóz, zamiast pojechać dalej po szynach w prawo, wypadł z nich. Zginęły dwie osoby, a prawie 30 pasażerów zostało poszkodowanych.

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • slaby ten arykul. Nie opisuje wszystkich wypadkow kolejowych na Pomorzu Gdanskim.

    • 8 0

  • PO zlikwodowało połączenia do miejszych miejscowości?

    Na przykładzie linii kolejowej numer 229 z której korzystałem.

    Ruch pociągów osobowych na odcinku Pruszcz Gdański - Kartuzy zawieszono w 1994, a na odcinku Kartuzy - Lębork w 2000.

    W 1994 krajem rządził Sojusz Lewicy Demokratycznej, w 2000 roku Akcja Wyborcza Solidarność.

    Jako oficjalną przyczynę podano nierentowność linii, bo z tego połączenia korzystało tylko kilka osób. Prawda jest taka, że był to klasyczny przypadek wygaszania popytu ze strony pkp. rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

    Inny przykład, kursowanie pociągów osobowych na LK 208 na odcinku Działdowo - Brodnica zawieszono na początku 2007 za rządów PiS.

    • 7 3

  • Tylko idiota głosuje na Płazyńskiego! (3)

    • 8 5

    • A co to ma do katastrof? (2)

      Zhejtuj jeszcze politycznie prognozę pogody!

      • 1 1

      • Całkiem sporo (1)

        Dokładnie z katastrofa to nazwisko się teraz kojarzy

        • 2 2

        • Do katastrofy to prowadzi fanatyzm i fobie polityczne w społeczeństwie.

          Może być złodziej, pedofil, oszust, - byle nie z opcji politycznej, która mi nie odpowiada. To dokładnie taka sama sytuacja, która doprowadziła do zabójstwa prezydenta Narutowicza. Kiedy zaczniemy głosować na ludzi i ich kompetencje a nie na partie polityczne?

          • 1 0

  • Panie Naskręt, lubicie Panie odgrzewane kotlety?

    • 1 4

  • "z niewyjaśnionych dotąd przyczyn" (1)

    skoro katastrofa była w 1920, to chyba już nie będzie wyjaśniona...

    • 1 0

    • przez wieki nikt nie myślał, że istniały (i nadal istnieją) dinozaury ale od XIX do dnia dzisiejszego

      udowodniono istnienie i przyczynę wymarcia największych gatunków

      • 0 0

  • "5 maja 1922 r., późny wieczór, maszynista - Ernest Barbulla"

    i co dalej? jakie skutki? ponadto - brak chronologii wypadków.

    • 3 0

  • Do tego nieuka, który twierdzi, że w 1919 roku Gdańsk leżał w granicach województwa pomorskiego.

    Przez ponad tysiąc lat swojej historii miasto Gdańsk było częścią:

    - 997-1227: Królestwa Polskiego
    -1227-1294: Księstwa Pomorskiego (niezależnego od Polski, które było częścią Świętego Cesarstwa Rzymskiego);
    -1294-1308: Księstwa Krakowskiego
    -1308-1454: Zakonu krzyżackiego
    -1454-1466: ziem spornych podczas wojny trzynastoletniej
    -1466-1569: Królestwa Polskiego
    -1569-1793: Rzeczypospolitej Obojga Narodów
    -1793-1807: Królestwa Prus
    -1807-1814: Wolnego Miasta Gdańsk (zależnego od Cesarstwa Francuskiego)
    -1815-1871: Królestwa Prus
    -1871-1918: Cesarstwa Niemieckiego
    -1918-1920: Republiki Weimarskiej
    -1920-1939: Wolnego Miasta Gdańsk (państwa niezależnego od Polski, pod protektoratem Ligi Narodów)
    -1939-1945: Niemiec nazistowskich (Gdańsk-Prusy Zachodnie)
    -1945-obecnie: Rzeczypospolitej Polskiej (1952–1989 Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej).

    • 2 0

  • Pamiętam, widziałem... (1)

    30 sierpnia 1969 – wypadek kolejowy w Jezierzycach koło Słupska – wykolejenie pociągu osobowego, zginęły 2 osoby, ciężko ranne zostały cztery osoby.

    • 2 0

    • kontakt

      Proszę o kontakt, jestem córką kolejarza, który zginał w tym wypadku (akrima@vp.pl)

      • 0 0

  • 1922 fot Kosycarz

    Neron podpala zasłony w salonie. Fakt, mamy zdjęcie Kosycarza

    ile lat miał Zbigniew K. gdy Oskar Barnack w 1914 roku skonstruował pierwszy w historii aparat małoobrazkowy Leica ?

    • 0 0

  • (2)

    przy tak starych pociągach Polregio to cud że jeszcze nic się nie wydarzyło.

    A Marszałek śpi...

    • 0 2

    • (1)

      Te stare pociągi są niezawodne w stosunku do tych pseudo "nowoczesnych"

      • 1 1

      • To jak z telewizorem. Zostałeś przy telewizorze CRT czy masz w domu Oled 4k?
        CRT nie psuły się tak często

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane