• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy sporo młodsze niż tramwaje

Szymon Zięba
27 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Sprawdziliśmy, w jakim wieku są autobusy i tramwaje GAiT. Sprawdziliśmy, w jakim wieku są autobusy i tramwaje GAiT.

Najstarsze autobusy we flocie Gdańskich Autobusów i Tramwajów mają ponad 20 lat. Najbardziej wiekowe tramwaje - 44. Sprawdziliśmy, ile lat mają pojazdy, które codziennie wożą tysiące mieszkańców. Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.



Przypomnijmy: w weekend opisaliśmy stan i wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Gdyni

Ile lat ma twoje auto?

Flota GAiT liczy w sumie 141 tramwajów i aż 244 autobusy. Średni wiek autobusów w taborze GAiT wynosi osiem lat.

Najstarsze autobusy mają ponad 20 lat. Jest ich siedem i są marki MAN. Przewoźnik zapowiada jednak, że pojazdy zostaną wycofane i zastąpione przez nowe elektryczne autobusy MAN Lion's City E, które do floty GAiT dołączą już w przyszłym roku.

Średni wiek tramwajów w taborze GAiT to 22 lata. Najstarsze tramwaje to cztery pojazdy typu N8C1978 r.

- Co istotne, dwa z nich zostały już zmodernizowane, trzeci jest właśnie w trakcie modernizacji, natomiast modernizacja czwartego planowana jest jeszcze w tym roku - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są m.in. w klimatyzację oraz w nowe systemy napędowe i elektryczne, które zapewniają wysoką niezawodność pojazdów.

Tramwaje zyskują też m.in. nową powłokę lakierniczą, odnawiane jest wnętrze pojazdu, montowane jest oświetlenie LED. W ramach modernizacji tramwaje wyposażane są w szereg rozwiązań przekładających na komfort podróży pasażerów - w tym, podobnie jak nowe pojazdy, m.in w ładowarki USB, defibrylatory AED i nowoczesne ekrany LCD. Nasi pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, który oferują najnowsze tramwaje.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje w ostatnich latach sukcesywnie wycofywały ze swojej floty najstarsze i najmniej przyjazne pasażerom wysokopodłogowe tramwaje - Konstal 105N, czyli tzw. stopiątki.

Rozkład komunikacji w Trójmieście



- Ostatni tramwaj wysokopodłogowy pożegnaliśmy 5 marca 2021 roku. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki realizacji dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo - mówi Anna Dobrowolska.
Warto zaznaczyć, że Gdańsk jest pierwszym polskim miastem spośród tych, w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.

Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które pochwalić mogło się w 100 proc. niskopodłogową flotą autobusową. Ostatni autobus wysokopodłogowy Gdańsk pożegnał 31 stycznia 2009 roku.

Koszt utrzymania technicznego tramwajów i autobusów w 2021 r. wyniósł ponad 18 mln zł.

Tak wyglądał ostatni kurs Konstala 105 Na. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (68)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane