- 1 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (152 opinie)
- 2 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (163 opinie)
- 3 Nocna akcja SAR na Bałtyku (24 opinie)
- 4 Studenci z nową wizją al. Niepodległości (140 opinii)
- 5 Gedania, Danziger Hof - problemy do rozwiązania (150 opinii)
- 6 Nagły zwrot ws. wypadku w stoczni. To było zabójstwo (48 opinii)
Najstarsze niskopodłogowe tramwaje przejdą modernizację
Gdańsk ponownie zmodernizuje dwa częściowo niskopodłogowe tramwaje wprowadzone do eksploatacji ponad ćwierć wieku temu. Zakres robót obejmuje m.in. całkowitą wymianę instalacji elektrycznej, naprawę poszycia, dostawę i montaż tablic informacyjnych, monitoringu oraz szereg prac konserwacyjnych. Pojazdy na tory wrócą w przyszłym roku.
W ujęciu ogólnopolskim 114Na są natomiast rozwinięciem pierwszego polskiego niskopodłogowego tramwaju Konstal 112N, wyprodukowanego dwa lata wcześniej dla Warszawy przez chorzowski zakład (obecnie właścicielem fabryki jest francuski Alstom).
Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Czy tym razem uda się zmniejszyć awaryjność pojazdów?
Niestety innowacyjność zastosowanych ćwierć wieku temu rozwiązań nie idzie w parze z ich bezawaryjnością. Pojazdy były już modernizowane w 2013 r. (wóz o numerze taborowym 1501 - zmiany objęły także wygląd zewnętrzny) oraz w 2017 r. (nr taborowy 1502 - zachowano oryginalny wygląd zewnętrzny), jednak wciąż często spotkać je można w zajezdni zamiast na trasie.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Teraz zakres przetargu ogłoszonego przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje na modernizację obu pojazdów przewiduje m.in.:
- całkowitą wymianę instalacji elektrycznej,
- montaż, wymianie piasecznic i luster zewnętrznych,
- montaż zestawów urządzeń i aparatów elektrycznych niezbędnych do zmiany napędów trakcyjnych i układu sterowania,
- naprawę, wymianę i konserwację części mechanicznych,
- czyszczenie i konserwację podwozia,
- wymianę uszkodzonych lub skorodowanych części poszycia,
- wykonanie instalacji teletechnicznej.
Ponadto planowana jest instalacja nowych tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej, systemu monitoringu oraz zliczania pasażerów. Tramwaje będą również wyposażone w porty ładowania USB oraz klimatyzację, zaś w kabinie motorniczego pojawi się defibrylator AED.
Coraz więcej defibrylatorów w Trójmieście. Gdzie je znaleźć?
12 miesięcy na modernizację obu tramwajów
Na wykonanie prac w obu tramwajach przewiduje się 12 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót. O jego wyborze zdecydują kryteria: najniższej ceny (70 proc.) oraz udzielonej gwarancji (30 proc.; minimum trzy lata).
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-19 17:06
Dobry Pomysł modernizować teraz w czasie kryzysu a nie kupować nowe (6)
Wolę tak niż abym miały wzrastać jeszcze bardziej bilety bo kupuje się nowe składy
- 56 24
-
2023-01-19 18:46
Modernizacja nie jest za darmo POkemony tylko za grube miliony opłacalność żadna ,ale okazja by firemki sie wzbogaciły prywatne. (1)
- 6 5
-
2023-01-21 00:30
Modernizacja tramwaju to wciąż mniej, jak 1 mln zł za sztukę, zakup nowego tramwaju to okolice 10 mln zł
I to nie jest tak, jak z samochodem, że kupisz z salonu i przez pierwsze 5 lat tylko olej wymieniasz. Tutaj serwis na bieżąco też pochłonie ogromne kwoty
- 0 0
-
2023-01-19 17:21
Nowe
Nigdy nie były kupione i długo nie będą lepiej miliony Euro na chore systemy fala wydawać..
- 10 8
-
2023-01-19 17:09
(2)
Bilety i tak podwyższą
- 16 2
-
2023-01-19 17:17
A sprawdź cenę energii elektrycznej? (1)
- 7 7
-
2023-01-19 19:04
A co jest tanie
- 3 4
-
2023-01-20 11:48
mam nadzieję, że te rupiecie trafią na linie do Łostowic a nie na Stogi jako atrakcja turystyczna (1)
do Łostowic tramwaje odjeżdżają spod Dworca Głównego co 1 lub 2 minuty a na Stogi jak często? linie 8 i 9 w kierunku centrum już przy Bramie Żuławskiej są zatłoczone
- 10 1
-
2023-01-20 13:10
Bo to mieszkańcy stogów to patologia
I muszą jechać w tłoku by nie dewastować tramwaju bo gdyby jechali luzem zostawialiby po sobie mele i tagi na siedzeniach a tak nie mają na to przestrzeni taka prawda
- 1 4
-
2023-01-19 17:09
(17)
Zmodernizować to powinni wszystkie Pesy, żeby było więcej miejsc siedzących. Skoro z Łostowic do Wrzeszcza jedzie się godzinę wycieczkiwo, a do Oliwy 1.5, to lepiej siedzieć niż stać.
- 148 33
-
2023-01-19 23:37
Przecież to właśnie robią
- 0 1
-
2023-01-19 18:48
Nie modernizowac tylko likwidować ten tramwajowy złom za jeden tramwaj mozna kupic kilka autobusów
- 5 13
-
2023-01-19 18:28
Do Oliwy z Łostowic jedzie się tramwajem około 50 minut. To dużo, ale pisanie o półtoragodzinnej wyprawie przez miasto mija się mocno z prawdą.
- 14 0
-
2023-01-19 18:22
bydłowozom wszystko należy zmienić (1)
cały układ wnętrz, siedzenia nawet te, które są, są zwyczajnie niewygodne lub problematyczne
- 6 8
-
2023-06-16 15:00
A do tego przystanki ustawione dokladnie na odwrot w stosunku do kierunku jazdy
- 0 0
-
2023-01-19 17:41
Godzinę jedzie się do Jelitkowa
Całą trasę. Jak Ci wyszło 1,5h do Oliwy?
- 20 1
-
2023-01-19 17:31
Z Łostowic do Wrzeszcza (Miszewskiego) jedziesz 33 minuty - ponad 20 przystanków (1)
- 12 0
-
2023-01-20 07:19
No i...?
- 1 1
-
2023-01-19 17:22
(1)
Zapraszam do pociągów Regio w czasie porannego i popołudniowego szczytu:) szczególnie nowe składy- wygodniejsze dla siedzacych- jednocześnie są tragiczne dla osób stojących.
- 4 6
-
2023-01-19 17:45
Miejsca do stania jest wystarczająco
Tłok jest tylko w kilku kursach dziennie więc lepiej że jest więcej siedzeń. No a poza tym co chcesz w tych pociągach? To jest pociąg a nie autobus, nie musisz kurczowo się trzymać poręczy całą trasę. Nie ma słupków na środku więc jest łatwiej się przemieszczać. Przecież on jedzie płynnie i jak stabilnie stoisz to bez trzymania nic się nie stanie. Nagłe hamowanie też praktycznie się nie zdarza.
- 7 6
-
2023-01-19 17:16
Jasne....i najlepiej niech (6)
zrobią przedziały i bufet WARS. A tak w ogóle to kiedy ostatni raz jechałeś tramwajem. jak musisz już pisac to popatrz w rozkład jazdy i zobacz ile gdzie sie jedzie.
- 29 34
-
2023-01-19 18:28
Ludzie to nie bydło (1)
nie ma usprawiedliwienia dla bydłowozów, kiedy 30 lat temu produkowano tramwaje i lepiej doświetlone i posiadające wiele więcej miejsc siedzących niż w wieku XXI. I to przy zdecydowanie mniejszym przeładowaniu niż, powiedzmy za Jaruzelskiego.
- 16 5
-
2023-06-16 14:58
Swing- dramat
Ukraina zamawia juz wersje z 2x taka iloscia krzesel, a np Krakow 3x tyle. A do tego mnostwo niewykorzystanej przestrzeni. Taka multipla wsrod tramwajow, mam nadzieje ze kiedys je opchna gdzies na wschod
- 0 0
-
2023-01-19 18:25
Pesa Swing to najgorszy szrot (1)
źle się w nich stoi, źle się w nich siedzi i są głośne. Każdy inny tramwaj w Gait jest lepszy, włącznie z opisywanymi konstalami.
- 23 10
-
2023-01-19 18:29
Jazzy są zdecydowanie gorsze, z mniejszą liczbą miejsc siedzących i sztywnymi wózkami szlifującymi tory.
- 16 4
-
2023-01-19 17:24
przy takich czasach "przelotow" (1)
To rowniez toalety...
- 34 7
-
2023-01-19 19:26
głos rozsądku
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.